Olen ehkä jäämässä työttömäksi, neuvoja tukiasioihin kun säästöjä on
Niin siis työttömyys ehkä edessä (olen30v) ja asun vuokralla yksin, muuta omaisuutta ei ole kuin oma vanha auto. No nyt rasittaa sen verran tämä työttömyyden uhka joten olen alkanut pohtia vaihtoehtoja kun uuden työn löytyminen saattaa olla hankalaa tässä tilanteessa ja täällä päin Suomea. Olen siis säästänyt rahaa, jotta olisi ollut mahdollisuus ostaa oma kohtuuhintainen talo (alle 100k) ja nyt olen selvitellyt sitä jos ansiosidonnainen joskus loppuu, niin mitkä ovat milläkin skenaariolla vaikutukset työmarkkinatukeen.
Eli kysymys on kannattaisiko minun ostaa (tavoiteltua halvempi) oma asunto käteisellä, jotta kaikki tuet jäisi itselleni heti alusta alkaen, huomioiden se että työmarkkinatuelle tiputtaessa en saisi asumistukea omistusasuntoon. Myöskään sitä ei saa vuokra-asuntoon jos omia säästöjä on tietty rahamäärä (en siis saisi), vaan joutuisin käyttämään säästöjäni elämiseen ja vuokran maksuun jos jatkaisin vuokralla asumista.
Ja ei ole tarkotus loukata oikeasti varattomia työttömiä tällä, olen vain elänyt työelämässä olon ajan säästeliäästi kun olen ajatellut että sitten joskus pääsen toteuttamaan haaveita. Nyt taidetaan vetää matto jalkojen alta.
Aion siis viimeiseen asti välttää sitä että joutuisin tulevaisuuden varalle laittamiani säästöjä käyttämään elämiseen. Sen ymmärsin jo että osakkeet tulisi myydä siinä vaiheessa ja korkotilillä olevat rahat siirtää pois koska kaikki pääomatulo pienentää myös työmarkkinatukea. Kiinteä omaisuus ei (vielä, eiköhän senkin aika tule). Niin mitä kannattaisi ostaa sellaista joka säilyttää ehkä arvon? Metsää?
Kommentit (193)
Ei pidä kuitenkaan romantisoida viimesijaisilla tuilla ilman mitään varallisuutta elämistä. Ei sieltä Kelasta mitään kivoja kämppiä ja kaikkea mahdollista mikä mikä mieleen juolahtaa makseta, vaan pelkkää kituutusta se toimeentulotuella eläminen on. Kannattaa siis yrittää välttää sille joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, millä suunnalla ap asustelee?
Itäisessä Suomessa. Ap
Kiitos. Koetan saada sielläpäin yhtä mörskää (no, vanha rivarikolmio) myytyä. Mietin että kiinnostaisiko?
Rivareissa on yhtiövastikkeet, joten skippaan ne toistaiseksi.. Etkö saa vuokrattua? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin huono vaihtoehto. Jos oma asunto niin saat sen työmarkkinatuen liiton rahan jälkeen ja sillä pitäisi elää ja maksaa kaikki eli tiukille menee. Itse en ostaisi omaa vaan pitäisin kaiken osakkeissa. Ei missään tapauksessa tilillä. Osingoilla tienaat jo kivasti. Vain yli 6 pinnan tuottoa.
No tienaisi osingoillakin joo muttei minulla ole niin paljoa rahaa että saisin osinkoja mitenkään yli 800euroa kuukaudessa (siis kuukausille jaettuna). Ja osingot pienentää työmarkkinatuen määrää joten siihen jos joutuu niin ei voi kyllä osakkeita omistaa. Kieltämättä risoo se että töissä käyneet ihmiset jotka hassanneet rahansa autoihin, merkkivaatteisiin ja kalliisiin taloihin, ovat oikeutettuja kaikenmaailman tukiin mutta minä joka olen yrittänyt säästää tulevaisuuden varalle, saisinkin nyt käyttää rahani sitten itseni elättämiseen ja juokseviin kuluihin, ai että jäikö ns
No vielä ehtii hassata ja elää leveästi. Esimerkiksi autoa ei Kait katsotaan näissä niin ostaa romautat jonkun kalliin koslan, josta saa vielä muutaman vuodenkin päästä rahaa. Tai ostat vaikka fyysistä kultaa ja myyt sitten kun tarvis on.
Vierailija kirjoitti:
Mökki tai muu vapaa-ajan asunto ei toistaiseksi vaikuta asumistukeen, ei huomioida siinä siis varallisuutena. Itse yrittäisin varmaan tuossa tilanteessa etsiskellä jonkun hyvän mökin, joka toivottavasti säilyttäisi arvoaan ja jossa olisi kiva käydä itsekin tai vuokrata, tilanteen mukaan.
Tämä toistaiseksi. Mutta voipi muuttua vaikka yhdessä yössä kun hallitus on ihan sekaisin. Itse jäisin tällä hetkellä odottamaan ja kuulemaan minkä päätöksen hallitus tekee ennen kuin ryntäisin suin päin mihinkään niitä säästöjä laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itäisessä Suomessa. Ap
Kiitos. Koetan saada sielläpäin yhtä mörskää (no, vanha rivarikolmio) myytyä. Mietin että kiinnostaisiko?
Rivareissa on yhtiövastikkeet, joten skippaan ne toistaiseksi.. Etkö saa vuokrattua? Ap
En millään jaksaisi alituiseen vaihtuvia vuokralaisia ja sitä, että pitää ehkä ihan fyysisesti käydä välillä asioita hoitamassa siellä päin. Jos talo olisi tässä vieressä, niin sitten voisin harkita. (Eipä silti, oma entinen vuokraisäntäni asui Japanissa asti...)
Asut yksin ja työttömyyden uhka on päällä. ÄLÄ OSTA ASUNTOA NYT!
Perheettömänä sinkkuna vuokra-asunnosta lähteminen onnistuu varsin helposti. Mutta omistusasunnon myyminen voi kestää vuosia. Muuttotappiopaikkakunnalla ikuisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Asut yksin ja työttömyyden uhka on päällä. ÄLÄ OSTA ASUNTOA NYT!
Perheettömänä sinkkuna vuokra-asunnosta lähteminen onnistuu varsin helposti. Mutta omistusasunnon myyminen voi kestää vuosia. Muuttotappiopaikkakunnalla ikuisuuden.
No jos PITÄISI työn perässä lähteä jonnekin, niin laittaisin asunnon vuokralle. Täällä päin ainakin rivarit ja pienet omakotitalot järkihinnalla menee hyvin vuokralle. Ja taas jos työttömyyden jatkuessa tulisi eteen tilanne jossa asunto pakko myydä niin minkäs minä sille sitten voin ettei kaupaksi mene.. Ap
"Ja ei ole tarkotus loukata oikeasti varattomia työttömiä tällä, olen vain elänyt työelämässä olon ajan säästeliäästi kun olen ajatellut että sitten joskus pääsen toteuttamaan haaveita. Nyt taidetaan vetää matto jalkojen alta."
"-- minä joka olen yrittänyt säästää tulevaisuuden varalle, saisinkin nyt käyttää rahani sitten itseni elättämiseen ja juokseviin kuluihin, ai että jäikö ns mustapekka käteen?!"
Ai etteikö ole tarkoitus loukata oikeasti varattomia työttömiä, kun itse kyselet, miten voisit piilottaa varallisuutesi ja ostaa vielä talonkin niin, että saisit väärydellä maksimimäärän tukia?
Ensinnäkin: häpeä!
Toisekseen: on olemassa valtava määrä suomalaisia, jotka ovat tehneet töitä ja maksaneet veroja kauemmin kuin sinä olet ollut olemassa, ja ovat onnettomuuden, konkurssin, sairauden tai vastaavan seurauksena joutuneet puille paljaille.
Tovottavasti sinulle käy elämässäsi oikein huonosti. Yhteiskunta kyllä pitää tuollaisenkin selkärangattoman rääpäleen hengissä, mutta sen enempää sinä et siltä ansaitse.
ASP-tili voisi olla vaihtoehto, ei myöskään vaikuta asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itäisessä Suomessa. Ap
Omakotitaloako etsit? Niissä on kiinteistöverot, lämmityskustannukset, jätehuoltomaksut, nuohous, ... Joka ikinen vika ja ongelma, joka taloon tulee, pitää itse korjata tai etsiä ammattilainen korjaamaan.
Esim. vessapytty vuotaa. Rivarissa: Soitat kiinteistöhuoltoon, josta lähtetään tyyppi korjaamaan vika. Omakotitalossa: Googlaat ympäri internettiä ja etsit LVI -firmoja, joista kyselet hintoja, kuinka paljon vian korjaaminen maksaa, ja millä aikataululla se voidaan tulla korjaamaan. Tyyppi tulee ja korjaa vian. laskuttaa sinulta työn, osat ja matkakustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin mieluummin ulkomaille töihin kuin menettäisin säästöni. Sijoituskultakin on kallistunut, mutta se olisi anonyymi tapa omistaa, että silleen hyvä.
Kannattaa ehdottomasti lähteä ulkomaille töihin. Siellä on paljon paremmat mahdollisuudet kuin konkurssi-Suomessa. Meiltä on jo kaksi lähteneet eivätkä aio palata takaisin.
Hmm miten tämä siis käytännössä tapahtuu? Työpaikka pitäisi varmaan olla sinne mennessä jo? Mistä niitä löytyy ja minkä alojen ihmisille? Mistä löytää luotettavasti asunnot ulkomailla? En ole siis vielä itse selvitellyt mitään tuohon liittyen. Ap
Esim. jos olet Facebookissa niin siellä voi liittyä eri ryhmiin. Norjan työpaikat löytyy esim. Finn.no sivuilta. Googlea ja chatgpt:tä kannattaa hyödyntää. Killroyn kautta voi myös lähteä esim. Kanadaan ja Uuteen-Seelantiin töihin jos on alle 36- vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No selitetään tyhmälle. Töissäkäydessä olisin voinut kustantaa luksusta itselleni vaatteiden ja hyvinvoinnin muodossa ja elää kädestä suuhun säästämättä euroakaan. Sitten työttömyyden tullessa saisin kaikki tuet koska säästöjä ei ole. Nyt kun on säästöjä niin on hyvin rajattu mitä tukia saisin, joten pääsisin käyttämään ne säästöni välttämättömyyksiin. Jäisi siis kokonaan se huvitteluvaihe välistä. Ap
Joutuisit siis käyttämään säästösi välttämättömyyksiin? Sitä vartenhan sinä olet ne säästänyt, vaiko?
Et kai tarkoita sitä, että sinun pitäisi saada pitää rahasi ja saada lisäksi rutiköyhille perustarpeisiin suunnattua tukirahaa?
Ymmärrän, olen melkein samassa tilanteessa.
Jäin työttömäksi kesällä ja saan ansiosidonnaista 400 arkipäivää. Ensimmäinen porrastusta jo tullut jolla vielä pärjää, kun yksin asun vuokralla ja olen velaton. Omaa asuntoa en halua vaivoikseni ja olla siinä jumissa. Koko Suomi kärsii muuttotappiosta ja asuntojen arvot laskee. Pääni puhki miettinyt samaa, että mitä jos tipun työmarkkinatuelle / yleistuelle. Omia säästöjä ei ole yhtä paljon kuin varmasti aloittajalla ja saisin sata euroa asumistukea työmarkkinatuen / yleistuen päälle, mutta tiukkaa tekisi nykyisessä asunnossa (vuokra varmasti myös nousee). Isä luvannut auttaa ja josta olen kiitollinen, mutta aikuisena sitä haluaisi vain pärjätä omillaan. Mitä jos mitä jos jos jos ja jos. Valvottuja öitä ja paljon epäonnea ollut viimeisen parin vuoden aikana, joka laittanut miettimään, että mitä jos muuttaisin ulkomaille töiden perässä. Olen oppinut, että elämää ei kannata miettiä vajaan parin vuoden päähän, koska elämässä tapahtuu paljon ja voi sysätä aivan toiseen suuntaan jota ei voinut edes kuvitella. Annan vielä Suomelle mahdollisuuden ja työhaastatteluihin olenkin päässyt. Huoli kova ja työttömiä paljon / hakijoita paljon yhteen paikkaan. Suurin määrä hakijoita oli 3400 hakijaa yhteen työpaikkaan, erotu siinä joukosta. Oma suunnitelma on muuttaa ulkomaille, jos tipun työmarkkinatuelle / yleistuelle. En ala omia säästöjä syömään, koska olen myös verot niistä maksanut ja matalapalkkaisesta työstä aina saanut säästöjä kerrytetty. Kaikki veronpalautukset on myös mennyt säästöön ja lomarahat. Muista, että meillä työttömillä on myös täysi oikeus nauttia nyt yhteiskunnan tuista, joihin olemme oikeutettuja. Olemme myös maksaneet veroja ja eihän niitä kannata edes sitten enää maksaa jos tietty marttyyrijoukko on sitä mieltä, että kaikki työttömät on vain loisia jotka elää muiden vero rahaoilla. Mitä järkeä maksaa veroja jos tuista ei saa nauttia - kysyy työtön. Lopetetaan kaikki verojen maksut ja pärjätköön jokainen sitten yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No selitetään tyhmälle. Töissäkäydessä olisin voinut kustantaa luksusta itselleni vaatteiden ja hyvinvoinnin muodossa ja elää kädestä suuhun säästämättä euroakaan. Sitten työttömyyden tullessa saisin kaikki tuet koska säästöjä ei ole. Nyt kun on säästöjä niin on hyvin rajattu mitä tukia saisin, joten pääsisin käyttämään ne säästöni välttämättömyyksiin. Jäisi siis kokonaan se huvitteluvaihe välistä. Ap
Joutuisit siis käyttämään säästösi välttämättömyyksiin? Sitä vartenhan sinä olet ne säästänyt, vaiko?
Et kai tarkoita sitä, että sinun pitäisi saada pitää rahasi ja saada lisäksi rutiköyhille perustarpeisiin suunnattua tukirahaa?
Ei säästöjä säästetä sitä varten että tällaiset kateelliset ruikuttajat voi ruikuttaa tai kauppareissuja varten. Minä säästän ainakin eläkepäiviä varten ja sitten muutan Suomesta pois, tai jos jo mahdollista niin aikaisemmin. Ei tänne happamaan ilmapiiriin jää erkkikään.
tervetuloa maailmaan jossa kela on maanpäällinen helvetti! Koeta vaan kestää kun huomaat kuinka vaikeaksi elämäsi menee jos joudut asioimaan toimeentulo ja muiden tukien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut ikääsi etkä alaasi tai sitä miten mahdollista on saada töitä uudestaan. Nämä ovat tärkeää tietoa, jos sun tilannetta arvioi. Selvitä myös montako päivää ansiopäivärahaa voit saada (muistaakseni lasketaan vaan ne arkipäivät), niin sitten osaat arvioida miten nopeasti on saatava uusi työpaikka tai joutuu työmarkkinatuelle.
ASUNTO
Mielestäni asunnon ostaminen nyt olisi harkitsematonta. Elämäntilanteesi takia olisi fiksumpaa pitää rahat sijoituksissa kasvamassa. Lisäksi jos sulla on rahaa, voit muuttaa ulkomaille töihin tai perustaa yrityksen ja työllistää itse itsesi.
Moni ei tajua, että omistusasunnossa asuminen ei ole ilmaista sekään. Just jossakin mediassa oli tästä laskelmat. Muistaakseni pk-seudulla velattomassa omistusasunnossa asuminen tuli maksamaan vähintään 600 e/kk riippuen tietysti onko omakotitalo, rivi
Sori, jos en huomannut sitä ikää. My bad.
Muuten ansiopäivärahaa tsaa sun iässä vain n. 18 kk.
En ymmärrä laskelmiasi. Paras tapa minusta on hahmottaa asiaa näin:
1) Paljonko menee asumiseen (ml. kaikki kulut) kuukaudessa.
2) Elämiseen menee n. 500 euroa. Sun kulut kuussa ovat siis asumiskulut + 500 e.
= Tämä kokonaisumma on se joka sun pitäisi pystyä kattamaan sun ansiopäivärahalla, ilman että kosket suuremmin sijoituksiisi, niin että ne kasvavat.
Nyt laske miten se toteutuu eri asumismuodoissa ansiopäivärahan aikana, (esimerkkihinnat yms. pk-seutu + mediassa olleiden laskelmien pohjalta. A ja B ja C1 pieni yksiö.)
A) Vuokrayksiö 650 e + 500 e = 1 150 e. Jos pystyt kattamaan tämän ansiopäivärahalla, ei tarvitse koskea säästöihin.
B) Vastike asumisoikeusasunnossa 550 e + 500 e = 1 050 e. Jos pystyt kattamaan ansiopäivärahalla, et koske säästöihisi, mutta niistä n. 35 000 e olisi kiinni asumisoikeusmaksuissa, loput rahat sijoituksissa. Toki kun lähtisit asunnosta, saisit asomaksulle indeksikorotusta.
C) Velattomassa omistusasunnossa kulut riippuisivat asunto-osakeyhtiöstä, mutta vähintään maksaisit kerrostalossa 300 e + 500 e = 800 e (olettaen ettei kerättäisi rahoitusvastiketta eikä olisi tonttivuokraa), mutta kaikki säästöt olisivat kiinni asunnossa. Omakotitalossa kulut olisivat jopa kalliimmat, koska olisi isompi pk-seudulla olisi otettava lainaa sen ostamiseen, sähköä menisi enemmän, tulisi päälle jätemaksut, kiinteistöverot, yms, mutta taas kaikki rahat kiinni kämpässä + olisi lainakulut siihen päälle.
Kohdassa C olisi siten tärkeää arvioida miten paljon rahaa laittaa omistusasuntoon, ja miten paljon siitä voisi saada jos sen myy tulevaisuudessa eli miten asunnon arvo säilyy. Kuten jo sanottu, tämä toteutuu Suomessa vain pk-seudulla ja toki siinäkin pitäisi olla kohtuu uusi asunto ja tai rempattu hyvin, että muutamankin vuoden saati vuosikymmenen kuluttua saa omansa takaisin ja siihen edes jotain päälle. Jos taas ostaisi omistusasunnon muualta Suomesta, se on varmaa, että siinä asunnon arvo ei säilyisi.
Tilanne muuttuisi kun siirryt työmarkkinatuelle tietysti. Silloin voisit saada asumistukea vuokra- ja asumisoikeusasuntoon, muttet enää omistusasuntoon. Mutta tuossa yllä tuollaiset peruslaskelmat ansiopäiväraha-ajalle. Itse valitsisin A tai B, jotta voisin kasvattaa sijoituksiani ja/tai käyttää niitä työurani kehittämiseen.
"Hunsvotit" 🤣 eivät saa yhtään enemmän kuin mitä laki asiasta määrää.
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, joten miksi sitä pitäisi antaa ihmiselle, joka on ikänsä säästänyt ja kenellä on varaa elättää itsensä?
Mikäli olet liiton jäsen voit laittaa hakemuksen ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta. Tämä edellyttää, että olet työmarkkinoiden köytettövissä ja hoidat velvoitteesi työn haussa.
En ymmärrä kateellisuuttasi ja nimittelyä huonompi osaisia kohtaan.
Kaikkia tukia voi toki hakea, mutta jos omaisuuttaan salaa, voidaan maksettuja tukia periä myös takaisin päin ja voit päätyä vastaamaan jopa petossyytteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Taidat elää jossain illuusiossa että tuet ovat tuhansia euroja kuussa? Työmarkkinatuki on käteen korkeintaan 630 e hujakoilla. Asumistukea muutama satku päälle. Sillä mitään huvitella.
Vierailija kirjoitti:
Mökki tai muu vapaa-ajan asunto ei toistaiseksi vaikuta asumistukeen, ei huomioida siinä siis varallisuutena. Itse yrittäisin varmaan tuossa tilanteessa etsiskellä jonkun hyvän mökin, joka toivottavasti säilyttäisi arvoaan ja jossa olisi kiva käydä itsekin tai vuokrata, tilanteen mukaan.
Sellaisia mökkejä ei taida olla. Mikään asunto ei säilytä arvoaan pk-seudun ulkopuolella. Sori, mutta tämä on fakta.