Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ehkä jäämässä työttömäksi, neuvoja tukiasioihin kun säästöjä on

Vierailija
09.10.2025 |

Niin siis työttömyys ehkä edessä (olen30v) ja asun vuokralla yksin, muuta omaisuutta ei ole kuin oma vanha auto. No nyt rasittaa sen verran tämä työttömyyden uhka joten olen alkanut pohtia vaihtoehtoja kun uuden työn löytyminen saattaa olla hankalaa tässä tilanteessa ja täällä päin Suomea. Olen siis säästänyt rahaa, jotta olisi ollut mahdollisuus ostaa oma kohtuuhintainen talo (alle 100k) ja nyt olen selvitellyt sitä jos ansiosidonnainen joskus loppuu, niin mitkä ovat milläkin skenaariolla vaikutukset työmarkkinatukeen. 

Eli kysymys on kannattaisiko minun ostaa (tavoiteltua halvempi) oma asunto käteisellä, jotta kaikki tuet jäisi itselleni heti alusta alkaen, huomioiden se että työmarkkinatuelle tiputtaessa en saisi asumistukea omistusasuntoon. Myöskään sitä ei saa vuokra-asuntoon jos omia säästöjä on tietty rahamäärä (en siis saisi), vaan joutuisin käyttämään säästöjäni elämiseen ja vuokran maksuun jos jatkaisin vuokralla asumista. 

Ja ei ole tarkotus loukata oikeasti varattomia työttömiä tällä, olen vain elänyt työelämässä olon ajan säästeliäästi kun olen ajatellut että sitten joskus pääsen toteuttamaan haaveita. Nyt taidetaan vetää matto jalkojen alta. 

Aion siis viimeiseen asti välttää sitä että joutuisin tulevaisuuden varalle laittamiani säästöjä käyttämään elämiseen. Sen ymmärsin jo että osakkeet tulisi myydä siinä vaiheessa ja korkotilillä olevat rahat siirtää pois koska kaikki pääomatulo pienentää myös työmarkkinatukea. Kiinteä omaisuus ei (vielä, eiköhän senkin aika tule). Niin mitä kannattaisi ostaa sellaista joka säilyttää ehkä arvon? Metsää?

Kommentit (193)

Vierailija
61/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tiedän sen että pari vuotta saisin ansiosidonnaista korvausta ja tottakai yrittäisin hakea muita töitä. Tältä alalta vaan on jäämässä aika reippaasti työttömäksi porukkaa joten kilpailu paikoista on kovaa. Muualle en kyllä ole muuttamassa, minun elämäni on täällä vaikkei lapsia olekaan. Joutuisin luopumaan niin paljosta työpaikan takia jossain muualla päin Suomea joten ei kiitos anteeksi vaan. Ulkomaille voisin lähteä mutten tiedä riittääkö kielitaitoni, vaikkei se mikään ihan surkea olekaan. Ap

Siis,- et halua tehdä töitä, et siis muuttaa työn perässä, et viitsi opetella kieltä ,että menisit ulkomaille. Siellä sen kielen oppii nopeimmin.  TOIVOTTAVASTI ET SAA MITÄÄN TÖITÄ SIELTÄ MISSÄ ASUT JA SÄÄSTÖSI HUPENEE, kun olet niin lusmu!

Vierailija
62/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla on nuorille Suomalaisilla mahdollisuus, ei Suomessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri se mitä olen pohtinut ja kironnutkin. No ehkä hyvä oppi tulevaisuuteen jos vielä töitä on, ettei todellakaan kannata säästää, talo rakenteille ja uusin sähköauto pihaan rahoituksella, kauneushoitoloihin ja kampaajalle pari kertaa kuussa. Ja sen verran harkitsemastani asunnosta eli ei todellakaan mitään missä on vastike eli joko ihan pieni omakotitalo tai yhtiötön paritalon puolikas, niitä olen katsellut. Ap

Ah tätä logiikkaa: ennemmin tuhlaa omat rahansa turhanpäiväiseen (kampaajalle pari kertaa kuukaudessa, kauneushoitoloihin jne) kuin välttämättömyyksiin (esim. ruokaan, asumismenoihin) :D :D :D :D 

Vierailija
64/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä teen juuri nyt mitään päätöksiä. Odota ensi vuoteen ja sitten nähdään miten hallitus päättää, tuleeko rahallinen omaisuus vaikuttamaan työmarkkinatukeen. Asumistukeehan se jo vaikuttaa. Jos nyt jäät työttömäksi niin sullahan on anssia kumminkin noin vuoden verran, joskin sen osuus vähenee noin 4-8kk kohdalla. 

Jos olisit jo työtön (anssilla) ja miettisit tätä niin kannattaisi miettiä sitä että hankit asunnon jossa mahdollisimman pieni vastike, joka tosin tulevaisuudessa tulee mahdollisesti nousemaan koska vanhassa talossa tulee remppaa. Toki jos kyseessä olisi ok-talo niin sitten tekisit ne pakolliset rempat vaan ja elelisit sillä perusteella että ne sun pienet rempat kantaa hamaan tulevaisuuteen tai sitten 10-20v sisällä se sun ok-talo vaan hajoaa käsiin. Mutta näin saisit ostettua itsellesi aikaa. Joka tapauksessa omaan asun

Ei saa asumistukea kun asunto on oma. Tuollaisessa tilanteessa jossa jää työmarkkinatuelle eikä pysty maksamaan esim oman asunnon vastiketta, niin todennäköisesti saa jonkun tasoista lainaa siihen vastikkeeseen, jonka joutuu maksamaan takaisin kun asunto on myyty.  Siis sut pakotetaan se asuntosi myymään tai hankit rahat siihen vastikkeeseen työllä = eli et ole enää työtön. Sitten jos menet vuokralle ja sulla on vaikka 80 000€ asunnon myynnistä rahaa, osakkeita, metsää jne niin et saa mitään asumistukea tuohon vuokraan. Itse maksat vuokrasi. Näin on.

Vierailija
65/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri se mitä olen pohtinut ja kironnutkin. No ehkä hyvä oppi tulevaisuuteen jos vielä töitä on, ettei todellakaan kannata säästää, talo rakenteille ja uusin sähköauto pihaan rahoituksella, kauneushoitoloihin ja kampaajalle pari kertaa kuussa. Ja sen verran harkitsemastani asunnosta eli ei todellakaan mitään missä on vastike eli joko ihan pieni omakotitalo tai yhtiötön paritalon puolikas, niitä olen katsellut. Ap

Ah tätä logiikkaa: ennemmin tuhlaa omat rahansa turhanpäiväiseen (kampaajalle pari kertaa kuukaudessa, kauneushoitoloihin jne) kuin välttämättömyyksiin (esim. ruokaan, asumismenoihin) :D :D :D :D 

Niin no jos haluat naisten muuttuvan miehiksi niin muuta johonkin homovaltioon, missä kaikki ovat eräjormia ja lyhyt tukka, yrittäen siittää kilpaa kaikkea mikä liikkuu. Jos et niin hyväksy se, että naisia kiinnostavat korkeammat tasot (estetiikka, miellyttävyys, jne.)

Vierailija
66/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä teen juuri nyt mitään päätöksiä. Odota ensi vuoteen ja sitten nähdään miten hallitus päättää, tuleeko rahallinen omaisuus vaikuttamaan työmarkkinatukeen. Asumistukeehan se jo vaikuttaa. Jos nyt jäät työttömäksi niin sullahan on anssia kumminkin noin vuoden verran, joskin sen osuus vähenee noin 4-8kk kohdalla. 

Jos olisit jo työtön (anssilla) ja miettisit tätä niin kannattaisi miettiä sitä että hankit asunnon jossa mahdollisimman pieni vastike, joka tosin tulevaisuudessa tulee mahdollisesti nousemaan koska vanhassa talossa tulee remppaa. Toki jos kyseessä olisi ok-talo niin sitten tekisit ne pakolliset rempat vaan ja elelisit sillä perusteella että ne sun pienet rempat kantaa hamaan tulevaisuuteen tai sitten 10-20v sisällä se sun ok-talo vaan hajoaa käsiin. Mutta näin saisit ostettua itsellesi aikaa. Joka tapauksessa omaan asun

Toivotaan ettei tipu! Peukut pystyyn :)

Vierailija
67/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsäomaisuudesta kysytään myös työmarkkinatukihakemuksessa eli tuo käsitetään kai myös tulona.

Muuten omaisuutta, joka ei tuota tuloa ei tietääkseni noteerata. Oman asunnon saa omistaa, mutta osakesijoitukset, sijoitusasunnot tms. kaikki mikä tuottaa tuloa pienentää työmarkkinatukea. 

Kannattaa tarkistaa Kelan sivuilta, vaikuttaako metsän omistaminen nyt jo. Jos ei vaikuta niin ei ehkä kannata ilmoittaa asiasta. Kelan on vuosikausia kysellyt omistaako esim pörssiosakkeita, vaikka niiden omistaminen ei ole pienentänyt työmarkkinatukea ainakaan ennen 2024. Kela nyt kyselee mitä vaan, en tiedä miksi, eikä heille kannata turhia kertoa jos sillä ei lakipykälien mukaan ole vaikutusta tukeen. Omista oikeuksista kannattaa pitää kiinni. Tämä tarkoittaa että tietää tasan tarkkaan mikä vaikuttaa ja mihin.  

<

Taida sekoittaa työmarkkinatuen toimeentulotukeen. Ei työmarkkinatukee perintö ole aikaisemmin vaikuttanut. 

Vierailija
68/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne, joilla on mitään omaisuutta kokonaan tiputetaan tuilta, kannattaa huomioida, että häipyvät samalla täysin työvoimaviranomaisten kontrollin piiristä.

Kuka hullu tuolla nyt olisi, jos mitään ei makseta. 

Myös harmaan työn määrä luultavasti räjähtäisi käsiin. 

Vierailija
69/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai jos toisella tyylillä saan vaan välttämättömyydet mutta toisella MYÖS nuo turhuudet ja välttämättömyydet 😀 (eli se miten huolettomat työssäkäyvät on elelleet). Oikeastihan haluaisin jatkaa nykyisessä työssä jossa viihdyn, osaan sen hyvin enkä oikeastaan löydä mitään huonoa sanottavaa, olen myös kehittänyt osaamistani omatoimisesti opiskelemalla vapaa-ajalla. Mutta asiat eivät silti ole omissa käsissäni. En vaan näe mitään järkeä siinä että olen säästänyt 10vuotta töissä käydessä ja karsinut kaikesta kivasta ekstrasta, jotta voisin hankkia tulevaisuudessa talon ja olisi muutenkin rahaa esim remontteihin ja mahdollisten tulevien lasten kuluihin ym, niin palkinto siitä työttömyyden tullessa on se että saan ostaa ruokaa niillä ja maksaa sähkölaskut ym kun toisella tapaa eläen (tuhlailemalla) olisin saanut nuo asiat yhteiskunnan piikkiin, onko se järkevää yhteiskunnan kannalta, ei, mutta yksilön kannalta ehkä joo. Ap

Vierailija
70/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kannattaa muuttaa jonnekin, jossa asuminen on halvempaa. Helsingin vuokria ei kannata työttömänä maksella, jos ei saa asumistukea. Työmarkkinatuki 600 e, vuokra 800 e, juu ei. 

Vierailija
71/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut töissä 18 vuotta enkä ole asuntoa ostanut. En ole lainaa halunnut ottaa koska haluan että tilillä on rahaa eikä palkka mene lainoihin ja vastikkeisiin ja vakuutuksiin. Olen säästänyt 175000 euroa. Asun 380 euron vuokra-asunnossa. Riittää minulle koska ei ole naisetkaan halunnut seurustella. Parempi että tilillä on rahaa kuin että makselisin lainaa.

Vierailija
72/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut ikääsi etkä alaasi tai sitä miten mahdollista on saada töitä uudestaan. Nämä ovat tärkeää tietoa, jos sun tilannetta arvioi. Selvitä myös montako päivää ansiopäivärahaa voit saada (muistaakseni lasketaan vaan ne arkipäivät), niin sitten osaat arvioida miten nopeasti on saatava uusi työpaikka tai joutuu työmarkkinatuelle. 

ASUNTO

Mielestäni asunnon ostaminen nyt olisi harkitsematonta. Elämäntilanteesi takia olisi fiksumpaa pitää rahat sijoituksissa kasvamassa. Lisäksi jos sulla on rahaa, voit muuttaa ulkomaille töihin tai perustaa yrityksen ja työllistää itse itsesi. 

Moni ei tajua, että omistusasunnossa asuminen ei ole ilmaista sekään. Just jossakin mediassa oli tästä laskelmat. Muistaakseni pk-seudulla velattomassa omistusasunnossa asuminen tuli maksamaan vähintään 600 e/kk riippuen tietysti onko omakotitalo, rivitalo vai kerrostalo. (Ja siihen päälle lainan korot, lyhennykset ja pankin muut kulut, jos lainaa otti.) Lisäksi Ylen uutisissa oli artikkeli, jossa oli laskettu omistusasunnon arvon kehitys vuosien aikana: lopputulema oli raaka, ainoastaan pk-seudulla asunnon arvo nousi vähän plussan puolelle, muualla Suomessa tuli takkiin ja rankasti. Mitä katselin, niin pk-seudulla uudehkon yksiön saisi vaivoin 100 000 eurolla edes Hakunilasta. 

Sun tilanteessa vuokra-asunto tai ehkä asumisoikeusasunto olisi fiksumpi. Toki näissäkin on vuokrat/vastikkeet nousussa. Asumisoikeusasuntoon muistaakseni saisi asumistukea ainakin vielä.

TYÖMARKKINATUKI

Koskien työmarkkinatuella oloa, tällä hetkellä omaisuus ei siihen vaikuta (mutta seuraa toki hirmuhallituksemme suunnitelmia). Se mikä vaikuttaa ovat tulot. Pääomatulotkin vaikuttavat niin, että jos joskus epäsäännöllisesti nostat rahaa vaikkapa rahastoista tietyn summan (verotuksen minimoiseksi pidä summa just alle 1 000 eurossa per vuosi), niin sitä ei välttämättä oteta huomioon tulona. Jos taas saat säännöllisesti pääomatuloja, silloin ne vaikuttavat, JOS olet alle 55-vuotias eivät vaikuta. 

LOPUKSI

Jos olet kaukana eläkeiästä ja terve, sitten kyllä pitäisi omaisuuden rahana kasvamassa, ja käyttäisin sitä tarvittaessa oman työuran kehittämiseen mielummin kuin asunnon ostamiseen. 

Lisäksi päätöksiä ei tarvitse tehdä nyt työmarkkinatuelle putoamisen suhteen, koska siirryt ensin ansiopäivärahalle. Sulla on aikaa miettiä asioita rauhassa, älä tee hätiköityjä päätöksiä.

Muista hakea päivärahapäätöstä heti kun tiedät mikä on ensimmäinen työttömyyspäiväsi, koska byrokratian rullaaminen kestää. Ensin et saa rahaa siltä omavastuuajalta, joten rahaa kannattaa olla tilillä elämiseen siihen asti kun tuen saa, ja sitten seuraavankin tuen saamiseen asti. Katso liiton kassasi ohjeet tarkkaan. 

Vierailija
73/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai jos toisella tyylillä saan vaan välttämättömyydet mutta toisella MYÖS nuo turhuudet ja välttämättömyydet 😀 (eli

NYT en ymmärrä, siis kuvitteletko todella että yhteiskunnan tuilla maksellaan jotain luksusta?

Vierailija
74/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kertonut ikääsi etkä alaasi tai sitä miten mahdollista on saada töitä uudestaan. Nämä ovat tärkeää tietoa, jos sun tilannetta arvioi. Selvitä myös montako päivää ansiopäivärahaa voit saada (muistaakseni lasketaan vaan ne arkipäivät), niin sitten osaat arvioida miten nopeasti on saatava uusi työpaikka tai joutuu työmarkkinatuelle. 

ASUNTO

Mielestäni asunnon ostaminen nyt olisi harkitsematonta. Elämäntilanteesi takia olisi fiksumpaa pitää rahat sijoituksissa kasvamassa. Lisäksi jos sulla on rahaa, voit muuttaa ulkomaille töihin tai perustaa yrityksen ja työllistää itse itsesi. 

Moni ei tajua, että omistusasunnossa asuminen ei ole ilmaista sekään. Just jossakin mediassa oli tästä laskelmat. Muistaakseni pk-seudulla velattomassa omistusasunnossa asuminen tuli maksamaan vähintään 600 e/kk riippuen tietysti onko omakotitalo, rivitalo vai kerrostalo. (Ja siihen päälle lainan koro

Siinä oli ohjeet yhtä tyhjän kanssa. Ekaksikin jo aloituksen ensimmäisessä lauseessa mainitsen iän. Myöhemmin keskustelussa tekniikan alan. Jossain kohtaa myös sen että halpaan asuntoon en tarvitse lainaa, en aio ostaa asuntoa jossa vastikkeita. Ja ansiosidonnaista saisin 2v noin, tosin olen lomautuksien takia tippunut jo sille 80% korvaukselle. Omien laskelmien mukaan vuokralla asuminen on tuhlaamista tukien varassa ollessa jos tilillä on säästöjä, kyselin sitä miten kannattaisi näitä säätöjä suojata, jotteivät hupene tyhjään. Ap

Vierailija
75/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kannattaa muuttaa jonnekin, jossa asuminen on halvempaa. Helsingin vuokria ei kannata työttömänä maksella, jos ei saa asumistukea. Työmarkkinatuki 600 e, vuokra 800 e, juu ei. 

Helsingissä vuokrat ovat kyllä laskeneet viime vuodesta. Kyllä halvemalla voi saada, jos ei ole kranttu.

Vierailija
76/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No selitetään tyhmälle. Töissäkäydessä olisin voinut kustantaa luksusta itselleni vaatteiden ja hyvinvoinnin muodossa ja elää kädestä suuhun säästämättä euroakaan. Sitten työttömyyden tullessa saisin kaikki tuet koska säästöjä ei ole. Nyt kun on säästöjä niin on hyvin rajattu mitä tukia saisin, joten pääsisin käyttämään ne säästöni välttämättömyyksiin. Jäisi siis kokonaan se huvitteluvaihe välistä. Ap

Vierailija
77/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki tai muu vapaa-ajan asunto ei toistaiseksi vaikuta asumistukeen, ei huomioida siinä siis varallisuutena. Itse yrittäisin varmaan tuossa tilanteessa etsiskellä jonkun hyvän mökin, joka toivottavasti säilyttäisi arvoaan ja jossa olisi kiva käydä itsekin tai vuokrata, tilanteen mukaan.

Vierailija
78/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, millä suunnalla ap asustelee?

Vierailija
79/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, millä suunnalla ap asustelee?

Itäisessä Suomessa. Ap

Vierailija
80/193 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ASUNTO

Moni ei tajua, että omistusasunnossa asuminen ei ole ilmaista sekään. Just jossakin mediassa oli tästä laskelmat. Muistaakseni pk-seudulla velattomassa omistusasunnossa asuminen tuli maksamaan vähintään 600 e/kk riippuen tietysti onko omakotitalo, rivitalo vai kerrostalo. (Ja siihen päälle lainan koro

AP ei tainut kysellä miten kasvattaa säästöjänsä 100 000€, vaan miten suoja niitä. Jos sopivan asunnon saa oikealla hinnalla oikeasta paikasta niin se voi olla järkevin ratkaisu. Oletuksella että asunnon arvo pysyy samana tai laskee vaikka vaan 1-2%, 10 vuoden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän