Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa hirveästi kun ostin asunnon

Vierailija
09.10.2025 |

Pitkäaikainen haave ja kauan olen asuntoa etsinyt. Mun budjetilla ja yksin ei täydellistä voi saada, mutta etsin kunnes löysin riittävän hyvän. Nyt vaan ihan kamala olo kun kauppakirja on allekirjoitettu :( teinkö kamalan virheen, mitä jos inhoankin sitä paikkaa jne. Muuttoon alle kuukausi ja nyt ei innostakaan yhtään niin kuin kuvittelin. Tekisi mieli unohtaa koko juttu ja pysyä tutussa asunnossa. Miten tämä näin meni, onko kenelläkään ollut vastaavia tunteita ja miten kävi kun oikeasti olitte muuttaneet? 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jo kauan etsinyt, niin kai sinulla oli käsitys alueesta ja millaiseen asuntoon rahasi riittävät?

Kun olin ostamassa ensiasuntoani, tiesin tarkkaan, mistä sen haluan ja millaisen. Silti kävin katsomassa yli 20 asuntoa, ennen kuin pistin nimeni kauppakirjaan.

Ei tässä nyt faktat merkkaa vaan on joku tunnepuolen juttu. Ap 

Se on niin sanottu ostokrapula. Iso hankinta & velkataakka, siinä se. Tunne menee ohi kyllä, sisustat kämpän omanlaisekseen ja nautit siitä että yksi unelmasi on toden totta siinä. 

Vierailija
42/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jo kauan etsinyt, niin kai sinulla oli käsitys alueesta ja millaiseen asuntoon rahasi riittävät?

Kun olin ostamassa ensiasuntoani, tiesin tarkkaan, mistä sen haluan ja millaisen. Silti kävin katsomassa yli 20 asuntoa, ennen kuin pistin nimeni kauppakirjaan.

Se on niin sanottu ostokrapula. Iso hankinta & velkataakka, siinä se. Tunne menee ohi kyllä, sisustat kämpän omanlaisekseen ja nautit siitä että yksi unelmasi on toden totta siinä. 

Niin ja onnea uuteen kotiin sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möin asuntoni 2006 ja ei myöskään tehnyt mieli muuttaa nykyiseen asuntooni. Joka päivä olen katunut että möin kauneimman kotini enkä viihdy yhtään nykyisessä kodissani.

Vierailija
44/50 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea minunkin puolestani, Uuteen Kotiin! Ole ylpeä itsestäsi, toteutit rohkeasti suunnitelmasi. Uskaltaisimpa itsekin, mutta olen jumissa ja jämähtäneenä tuttuun, mutta jo tylsään mestaan. Nyt vaan katselemaan uusia kotikulmiasi, ja muista tervehtiä naapureitasi! 

Vierailija
45/50 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ihan vaan onnellinen päätöksestäsi! Ainakin siinä tapauksessa jos:

-ostit asunnon muuttovoittopaikkakunnalta

-lopetit vuokralla asumisen, ts. aloit säästämään itsellesi vanhuudenturvaa

-tutustuit hyvin alueen hintatasoon, siis siihen mikroalueeseen mistä ostit sekä isommassa mittakaavassa ko. paikkakunnan hintatasoon. Käytit tähän aikaa VÄHINTÄÄN VUODEN. Kävit joka päivä etuovessa tutkailemassa ja näit millä nopeudella sieltä tietyt asunnot lähtivät pois myynistä eli todennäköisesti menivät kaupaksi

-ostit asunnon, jossa isot remontit (LVIS) on joko tehty tai niiden tekeminen häämöttää yli 15 v päässä.

-et ostanut uutta asuntoa

-ostit ns perusasunnon, josta pääsee helposti eroon eli asunnon, joka ei ole ylisuuri (kerrostaloasunnossa yli 100 m2) tai ylisuuri huonelukuun verrattuna (50 m2 yksiö tai 70 m2 kaksio)

-ostit asunnon, jota ei ole valeltu kullalla eli ns. perustason asunnon, josta et ole joutunut maksamaan huomattavaa ylihintaa koska se on niin korkeasti varusteltu. Siitä korkeasta varustelutasosta ei kukaan maksa 10 v yhtään enempää kuin normitasosta

-aloitit ko. asunnon suhteen tarjoamisen ainakin 20% alle pyynnin ja tulit vähitellen pikkuisen ylöspäin

Vierailija
46/50 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kannata ostaa asuntoa muuta kuin sillä hintaa jonka on valmis menettämään jos joutuu lähtemään evakkoon suomesta.

Vierailija
47/50 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole ihan vaan onnellinen päätöksestäsi! Ainakin siinä tapauksessa jos:

-ostit asunnon muuttovoittopaikkakunnalta

-lopetit vuokralla asumisen, ts. aloit säästämään itsellesi vanhuudenturvaa

-tutustuit hyvin alueen hintatasoon, siis siihen mikroalueeseen mistä ostit sekä isommassa mittakaavassa ko. paikkakunnan hintatasoon. Käytit tähän aikaa VÄHINTÄÄN VUODEN. Kävit joka päivä etuovessa tutkailemassa ja näit millä nopeudella sieltä tietyt asunnot lähtivät pois myynistä eli todennäköisesti menivät kaupaksi

-ostit asunnon, jossa isot remontit (LVIS) on joko tehty tai niiden tekeminen häämöttää yli 15 v päässä.

-et ostanut uutta asuntoa

-ostit ns perusasunnon, josta pääsee helposti eroon eli asunnon, joka ei ole ylisuuri (kerrostaloasunnossa yli 100 m2) tai ylisuuri huonelukuun verrattuna (50 m2 yksiö tai 70 m2 kaksio)

-ostit asunnon, jota ei ole valeltu kullalla eli ns. perusta

Nyt on niin kalliit asunnot ettei 20% tinkiminen auta. 100t näyttää olevan ylihintaa suurimmassa osassa. Ei ihme että asuntomarkkinat on jäässä!

Vierailija
48/50 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ahdisti ensiasuntoa ostaessa se velka. Mulla ei ollut koskaan ollut mitään velkaa ja yhtäkkiä oli satatonnia velkaa hamaan tappiin saakka ja säästötililikin melko tyhjillään kun olin käsirahan maksanut. 25vuoden laina-aika tuntui todella pitkältä kun ikää oli 26v. Tunteet oli toisin sanoen valtavan ristiriitaiset, mutta kyllä se ajan kanssa helpottui.

Vierailija
49/50 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohdintasi ja olotilasi kertoo minusta lähinnä sen, että olet vastuuntuntoinen ja herkkä ihminen. Uuteen kuvioon astuminen ahdistaa tervettäkin ihmistä, jopa hieman masentaa, kun asiat muuttuvat. Sitoutuminen asuntolainaankin voi pelottaa. Kaikkeen kuitenkin tottuu, kun koettaa suhtautua positiivisesti ja avoimesti asiaan ja katsoa hyviä puolia. Niitä varmasti löytyy! Tsemppiä! Onnea asintokaupoiista.

Vierailija
50/50 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alue on kaikki kaikessa, ja taloyhtiö jos on kerrostalo tai rivari. Jos naapureina on mölyapinoita, pikkulapsiperheitä, mt-potilaita, nistejä, kulmahousuja tai maahantuuttaajia tai jos palvelut ovat kaukana tai ympäristö muuten slummia niin kivakin asunto muuttuu kidutusselliksi.

Yhtään sellaista aluetta ei ole, jolle kyseisiä ihmisryhmiä ei voisi muuttaa vaikka viikko sen jälkeen kun sinä olet asuntosi hankkinut. On ihan turha kuvitella, että koskaan pystyt ennakkoon tutkimaan asuinympäristön niiden varalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi