Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhalle äidilleni soittaminen on kerta kerralta sietämättömämpää! En jaksa!

Vierailija
08.10.2025 |

Asun vanhasta äidistä toisella puolella Suomea. Äiti on hyväkuntoinen, perusterve vanhus omassa asunnossaan.

Soitan hänelle ehkä noin kerran-kaksi kuukaudessa. Hän ei koskaan soita minulle, paitsi syntymäpäivänäni. Ei edes jouluaattona soittanut.

Puhelut ovat piinallista kiertelyä, manipulointia ja hänen itsensä vähättelyä ja huokailua, mistä ei tule kuin paskamainen olo. Hän esittää urheaa sillä tavalla kierteisesti, että tulee selväksi ettei hänellä olekaan asiat ollenkaan niin hyvin kuin hän puheissaan väittää. Tiedättekö sellainen tapa että "eiiiiihän mulle nyt mitään kuulu, ja eiiiiihän täällä nyt mitäääään tapahdu ja enhän minä mitään tarvitse tai halua". Ja samalla tulee selväksi miten tyytymätön on kaikkeen, en edes tiedä mihin kaikkeen.

Tiedän että hänellä on ystäviä ja vanhoja työkavereita joiden kanssa ovat tekemisissä paljonkin. Hänellä käy vieraita jatkuvasti ja hän on itse tämän tästä menossa jonnekin.

Kuitenkin puhuessani hänen kanssaan hän vähättelee itseään koko ajan ja joka asiassa. Mikään ei ole mitään ja hän ei ole mitään.

Tunnen että hän haluaa minut saamaan tuntemaan jotain syyllisyyttä, mutta en oikein pääse selville että mistä. Elän ihan tavallista viiskymppisen naisen elämää, enkä yritä esittää mitään.

Äiti on aina ollut piiloviestinnän, kiertoilmaisujen ja kaksoisviestinnän Suomen Mestari.

Ja tässä hän ei ole muuttunut tai yrittänyt opetella parempaa tapaa kommunikoida meidän lastensa kanssa.

Koko puhelu menee siihen, että minä yritän jotenkin "väistellä" sieltä tulevia piikkejä. Ja hän taas yrittää olla näyttämättä sitä, mitä todellisesti haluaisi sanoa ja mitä ajattelee.

Aivan sietämättömän voimillekäypää. Olen joka puhelun jälkeen valmis kävelemään baarikaapille ottamaan jonkun tukevan paukun.

50 vuotta vanhoja pelisääntöjä on mahdoton muuttaa. En varmasti osaa edes selittää, millaista se on.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muori juoruilee kaikki yksityisasiat heti eteenpäin, ihan vaan niitä näitä voi jutella hänen kanssaan.

Vierailija
62/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on juuri tuollainen syyllistävä marttyyri. Mikään ei kiinnosta, paitsi jos jollekin kuuluu jotain ikävää, sillä märehtii. Kotihoito käy, mutta pitää mua jonain palvelusväkenä. Ikinä ei voi edes yrittää jutellaj tn, kun palvella pitisi. " muiden tyttäret käy auttamassa jne"

Tosiaan. Minäkin olen kuullut, miten muilla on paremmat lapset mitä hänellä. Varmasti se äitiä harmittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, M68 ja N67, puhuimme viikottain / joka toinen viikko puhelimessa omaistemme kanssa. Kaikki jutut viikon yleistä touhua ja miten porukka jakselee. Vanhemmistamme viimeinen, anoppi, kuoli viime vuonna 90v iässä. En tässä viestiketjussa mainituista ikävistä asioista tunnista sellaisia tulleen osaksemme. Tosi ikävä kun yhteydenpito on sellaista että joutuu ymmärtämään "rivien välistä" jonkinlaista viestiä. 

Vierailija
64/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on juuri tuollainen syyllistävä marttyyri. Mikään ei kiinnosta, paitsi jos jollekin kuuluu jotain ikävää, sillä märehtii. Kotihoito käy, mutta pitää mua jonain palvelusväkenä. Ikinä ei voi edes yrittää jutellaj tn, kun palvella pitisi. " muiden tyttäret käy auttamassa jne"

Kotihoitohan hoitaa ihmistä. Ei kotia.  Mulla ei käy kothoitoa, siivouksen pyydän joskus siivousliikkeestä.  Minäkii kyll käytän palvelijoina lapsiani, kun en uskalla kiipeillä.  Vaihdatko kattovalaisimeen ton putken, pyyhitkö tuon korkean hyllyn päällystän keittiössä ( ne ei kuulu siivoukseen) , jaksatko kantaa autoon tuon risan mikrouuniin niin vien sen kierrätykseen maanantaina.

Tuommoista kun joskus harvoin käyvät.  Pitää vissiin lopettaa tuokin.  80 v

Vierailija
65/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhain neuvoni: älä yritä tulkita äitisi piiloviestejä, vaan ota vain ne sanat, jotka hän ääneen sanoo ja vastaa niihin ja jatka juttua niistä. Näin hän ei saa sinusta enää otettaeikä voi pakottaa peliinsä mukaan. Jos hän sanoo, että kaikki on hyvin, niin totea ääneen olevasi oikein iloinen siitä, että hän voi hyvin. Saat varmaan kiinni ideasta.

Ei tuo auta siihen manipulointiin ja kautta rantain syyllistämiseen. Ihan hyvä on sanoittaa ääneen se, että äiti yrittää syyllistää. Sano ihan suoraan: "Minusta tuntuu, että yrität saada minut tuntemaan syyllisyyttä". Äiti ei voi kiistää sinun kokemustasi ja tunnettasi.

Vierailija
66/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhain neuvoni: älä yritä tulkita äitisi piiloviestejä, vaan ota vain ne sanat, jotka hän ääneen sanoo ja vastaa niihin ja jatka juttua niistä. Näin hän ei saa sinusta enää otettaeikä voi pakottaa peliinsä mukaan. Jos hän sanoo, että kaikki on hyvin, niin totea ääneen olevasi oikein iloinen siitä, että hän voi hyvin. Saat varmaan kiinni ideasta.

Ei tuo auta siihen manipulointiin ja kautta rantain syyllistämiseen. Ihan hyvä on sanoittaa ääneen se, että äiti yrittää syyllistää. Sano ihan suoraan: "Minusta tuntuu, että yrität saada minut tuntemaan syyllisyyttä". Äiti ei voi kiistää sinun kokemustasi ja tunnettasi.

Että äidin pitää olla tyttären psykiatrina vaikka kieli keskellä suuta yrittää sanoa ettei tässä mitään kummempaa?  

Vierailija
67/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan olla todella kiitollinen. Oma äitini on mahtava. 

Äitini on 81 v. Isäni kuoli 5 v sitten pitkän sairauden vuoksi ja he yhdessä hankkivat äidille kaiken tarvittavan ajatellen isän kuolemaa. Myös perinnönjaot sovittiin isän vielä eläessä, sillä hän oli täysin järjissään. Kroppa vaan vei voiton.

Äiti löysi uuden miesystävän noin 3 v sitten. Aivan älyttömän upeaa. Äiti porskuttaa menemään järjestöissä, tansseissa ja retkillä. Pitää aina harkita, milloin voi soittaa, että on kotona.

Soittelen äidin kanssa vähintään 2 krt viikossa, välillä 2 krt päivässä. Äitille voi kirota puhuessaan, kertoa mies- tai työasioista, jutella äidin omista miesasioista, ihan mistä vaan. Äiti ei ole "vanhus", vaan ihan täysillä menossa joka suuntaan ja suuri penkkiurheilija, joka valvoo yöt, jos tarve vaatii. 

Kiitos äiti. Että olet juuri sellainen kuin olet. 

asianajaja, N54

Vierailija
68/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on aina äiti.  Äidin pitää miellyttää lapsiaan,  mitä lapsenomaisemmaksi lapsi on jäänyt, sitä enemmän.   Jotenkin tuli tunne että ap on sinkkuimmeinen ongelmineen?

Vierailija
69/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta, et ole ainoa.

"Näyttäkää minulle nainen, joka on väleissä äitinsä kanssa, niin näytätte kuolleen naisen."

Vanhus narisee ja marisee tyttärelleen, mutta kultapojalle vanhus keittää ja kuorii perunatkin.

Jotkut viiskymppiset jäävät näköjään aika lapsellisiksi, ikuisiksi 8-vuotiaiksi.

Ikuisesti katkera boomeri. Mistä nää on siinneet? 

Vierailija
70/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa herkkä.

Ihan normaali. Sitä paitsi herkkyys on hyvä asia. 

Vierailija
71/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin äiti on ihana, mutta anopilla menee lujaa. 1940-luvun lapsia ovat molemmat. Mielenkiintoista on monikin asia. 

Vierailija
72/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikinpa ikuisesti 80-luku, saisi olla ikuisesti 8-vuotias, forever, and ever... hihihi huhuhu xD

Vierailija
73/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tuo johtuu, että vanhemmat eivät soita? Oma äitini on ihana ihminen, ja tulemme tosi hyvin toimeen. Hän ei vaan soita ikinä. Olen monta kertaa sanonut, että olisi kiva, jos hänkin joskus soittaisi. Ei ikinä. 

Vierailija
74/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta, et ole ainoa.

"Näyttäkää minulle nainen, joka on väleissä äitinsä kanssa, niin näytätte kuolleen naisen."

Vanhus narisee ja marisee tyttärelleen, mutta kultapojalle vanhus keittää ja kuorii perunatkin.

Jotkut viiskymppiset jäävät näköjään aika lapsellisiksi, ikuisiksi 8-vuotiaiksi.

Ikuisesti katkera boomeri. Mistä nää on siinneet? 

Niin, siinäpä se.  Tyttäret on kuin äitejään, eikös se sanonta niin kuulu.

Vierailija
75/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tuo johtuu, että vanhemmat eivät soita? Oma äitini on ihana ihminen, ja tulemme tosi hyvin toimeen. Hän ei vaan soita ikinä. Olen monta kertaa sanonut, että olisi kiva, jos hänkin joskus soittaisi. Ei ikinä. 

Aikuisia lapsia ei yksinkertaisesti vaan kuulu häiritä.

Vierailija
76/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset tyttäret kuin äitinsäkin. Ei ole näillä tyttärilläkään minkäänlaista kykyä kohdata vanhempi ihminen. Ei ainakaan kommenteista päätellen. ps. rohkenen ajatella heidän olevan naispuolisia.

Sen voin tunnustaa, että minun sosiaaliset taidot on surkeat. Huomaan usein puhuvani äidille samoin kuin hän minulle puhui kun asuin vielä kotona.

Sitä et sitten tajua, että aikuinen ihminen voi kehittyä ja muuntaa itseään. Todella sääli.

Vierailija
77/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että äidin pitää olla tyttären psykiatrina vaikka kieli keskellä suuta yrittää sanoa ettei tässä mitään kummempaa?  

Minä helvetin psykiatrina? Tytärhän tuossa tuo esille ja näkyväksi äidin manipulatiivisen käyttäytymisen ja narsismin.

Vierailija
78/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset tyttäret kuin äitinsäkin. Ei ole näillä tyttärilläkään minkäänlaista kykyä kohdata vanhempi ihminen. Ei ainakaan kommenteista päätellen. ps. rohkenen ajatella heidän olevan naispuolisia.

Sen voin tunnustaa, että minun sosiaaliset taidot on surkeat. Huomaan usein puhuvani äidille samoin kuin hän minulle puhui kun asuin vielä kotona.

Sitä et sitten tajua, että aikuinen ihminen voi kehittyä ja muuntaa itseään. Todella sääli.

Osaan toimia eri tavalla muiden ihmisten kanssa. Kumma juttu tai sitten ei.

Vierailija
79/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti on aina äiti.  Äidin pitää miellyttää lapsiaan,  mitä lapsenomaisemmaksi lapsi on jäänyt, sitä enemmän.   Jotenkin tuli tunne että ap on sinkkuimmeinen ongelmineen?

Oisit nyt sanonut ihan suoraan vaan, että vanhapiika. Sehän oli teidän sukupolven pahin haukkumasana. Ja herkkä.. Herkkyyttä myös halveksittiin. Piti olla kova ja pärjätä perkele yksin.

Vierailija
80/119 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että äidin pitää olla tyttären psykiatrina vaikka kieli keskellä suuta yrittää sanoa ettei tässä mitään

Miten tuon äidin pitäisi viiskymppiselle tyttärelleen lirkutella ettei tytylle tule paha mieli?

En saa kiinni mitä ap äidiltään odottaa? Jos äiti sanoo kaikki hyvin, tyytyisi siihen.  Menisi ammattilaisen kanssa keskustelemaan jostain syyllisyyden tunteistaan ja äidin kaipuustaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä