Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhalle äidilleni soittaminen on kerta kerralta sietämättömämpää! En jaksa!

Vierailija
08.10.2025 |

Asun vanhasta äidistä toisella puolella Suomea. Äiti on hyväkuntoinen, perusterve vanhus omassa asunnossaan.

Soitan hänelle ehkä noin kerran-kaksi kuukaudessa. Hän ei koskaan soita minulle, paitsi syntymäpäivänäni. Ei edes jouluaattona soittanut.

Puhelut ovat piinallista kiertelyä, manipulointia ja hänen itsensä vähättelyä ja huokailua, mistä ei tule kuin paskamainen olo. Hän esittää urheaa sillä tavalla kierteisesti, että tulee selväksi ettei hänellä olekaan asiat ollenkaan niin hyvin kuin hän puheissaan väittää. Tiedättekö sellainen tapa että "eiiiiihän mulle nyt mitään kuulu, ja eiiiiihän täällä nyt mitäääään tapahdu ja enhän minä mitään tarvitse tai halua". Ja samalla tulee selväksi miten tyytymätön on kaikkeen, en edes tiedä mihin kaikkeen.

Tiedän että hänellä on ystäviä ja vanhoja työkavereita joiden kanssa ovat tekemisissä paljonkin. Hänellä käy vieraita jatkuvasti ja hän on itse tämän tästä menossa jonnekin.

Kuitenkin puhuessani hänen kanssaan hän vähättelee itseään koko ajan ja joka asiassa. Mikään ei ole mitään ja hän ei ole mitään.

Tunnen että hän haluaa minut saamaan tuntemaan jotain syyllisyyttä, mutta en oikein pääse selville että mistä. Elän ihan tavallista viiskymppisen naisen elämää, enkä yritä esittää mitään.

Äiti on aina ollut piiloviestinnän, kiertoilmaisujen ja kaksoisviestinnän Suomen Mestari.

Ja tässä hän ei ole muuttunut tai yrittänyt opetella parempaa tapaa kommunikoida meidän lastensa kanssa.

Koko puhelu menee siihen, että minä yritän jotenkin "väistellä" sieltä tulevia piikkejä. Ja hän taas yrittää olla näyttämättä sitä, mitä todellisesti haluaisi sanoa ja mitä ajattelee.

Aivan sietämättömän voimillekäypää. Olen joka puhelun jälkeen valmis kävelemään baarikaapille ottamaan jonkun tukevan paukun.

50 vuotta vanhoja pelisääntöjä on mahdoton muuttaa. En varmasti osaa edes selittää, millaista se on.

Kommentit (166)

Vierailija
101/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri ikäluokka on maailman itsekkäin ihmisjoukko.

Eivät osaa vastata viiskymppisten lastensa odotuksiin. On ne pahoja.

Vierailija
102/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan olla todella kiitollinen. Oma äitini on mahtava. 

Äitini on 81 v. Isäni kuoli 5 v sitten pitkän sairauden vuoksi ja he yhdessä hankkivat äidille kaiken tarvittavan ajatellen isän kuolemaa. Myös perinnönjaot sovittiin isän vielä eläessä, sillä hän oli täysin järjissään. Kroppa vaan vei voiton.

Äiti löysi uuden miesystävän noin 3 v sitten. Aivan älyttömän upeaa. Äiti porskuttaa menemään järjestöissä, tansseissa ja retkillä. Pitää aina harkita, milloin voi soittaa, että on kotona.

Soittelen äidin kanssa vähintään 2 krt viikossa, välillä 2 krt päivässä. Äitille voi kirota puhuessaan, kertoa mies- tai työasioista, jutella äidin omista miesasioista, ihan mistä vaan. Äiti ei ole "vanhus", vaan ihan täysillä menossa joka suuntaan ja suuri penkkiurheilija, joka valvoo yöt, jos tarve vaatii. 

Kiitos äiti. Että olet juuri sellainen kuin olet. 

asianajaja, N54

On nätisti kirjoitettu. Oletko kertonut äidillesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko mun äidistä? Jos välimatka olisi lyhyt, niin ajattelisin kirjoittaneeni itse tuon. 

Ainoat puheenaiheet on ihmisten kärsimys ja kuolema, kirjat jotka käsittelevät kärsimystä ja kuolemaa, tyhjänpäiväinen jeesustelu ajankohtaisista asioista "On kauhea se Ukrainen tilanne / Gazan lapset / Vilja Eerikan tapaus / tms", ei siis synny mitään oikeaa keskustelua aiheesta, ainoastaan se päivittely miten asia on kamalaa, sellaisista asioista tai näkökulmista mihin ei oikeastaan ole mitään muuta kuin myhäilyä. Esim. Palestiinan tilanteesta ei puhuta taustoista tai poliittisista ajatuksista, se jää sille "voi kun kauheaa ajatella niitä nälkäisiä lapsia"-tasolle. Muista tosielämän ihmisistä puhutaan pahaa, paitsi kuolleista tai sairaista, jotka ovat pyhimyksiä. 

Jos hän käy meillä, tutkii paikat ja pudistelee hiljaa päätään. 

Vierailija
104/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ongelmallinen ihminen ite.  Ehkä vähän teennäinen lässyttäjä kun soittaa äidilleen.  

Joku kirjoitti hyvin, aikuisten tulee vieraantuakin vanhemmistaan mutta ap ei hyväksy itsessään sitä tunnetta.

Olen 80,  minusta on ihan selvä ettei lapseni ole enää minun vaan aikuisia ehtoopuolelle kallistuvia ihmisiä.   Eivät he tule suremaan kun kuolen kun luonnollinen vieraantuminen on jo tapahtunut.   Yritän saada vielä asiani selviksi, asunnon myytyä, rahat lapsille.  Voin lähteä.

Kyllä nyt koirat älähtää, kun kalikat kalahtaa!

Vaikka eihän ap:n äidillä ole sinun kanssasi mitään tekemistäkään..!

Ei mutta ap kaipaa äidiltään jotain mitä äiti ei pysty hänelle antamaan.  Jotain mielenr

Onko se liikaa vaadittu?

Vierailija
105/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän ketjuun spämmäävä 8kymppinen on hyvä esimerkki henkilöstä, jonka kanssa on mahdotonta tulla toimeen. Jatka vaan.

Kiitos! Totuuden sanat kolahtaa, kiukutelkaa koko viiskymppsen hormonikuohuilla ja ylemmyydellä.  Kaikkihan on ilman muuta ihania ja täydellisiä kuten joku kirjoitti. Peili puuttuu.

Eipä täällä juuri hormonit kihise eikä kiukku sihise. Vain marttyyrit narisevat vastaan. 

Viiskymppiset marttyyrit joiden äiti ei osaa olla heille mieliksi.

Vierailija
106/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta, et ole ainoa.

"Näyttäkää minulle nainen, joka on väleissä äitinsä kanssa, niin näytätte kuolleen naisen."

Vanhus narisee ja marisee tyttärelleen, mutta kultapojalle vanhus keittää ja kuorii perunatkin.

Jotkut viiskymppiset jäävät näköjään aika lapsellisiksi, ikuisiksi 8-vuotiaiksi.

Ikuisesti katkera boomeri. Mistä nää on siinneet? 

NAisistahan tässä puhutaan, äideistä ja tyttäristä?  Vai mistä sinä puhut?  Tottakai tuo on miehille, katso tulevaa anoppiasi näet mikä heilastasi tulee.  Ja nimenomaan luonnetta

Siinä viitataan ulkonäköön muutama vuosikymmen eteenpäin. Että tätä on luvassa, varaudu mies siihen. Kun mietin oman tuttavapiirin äitejä ja tyttäriä, niin äitinsä luonteisia tai persoonaltaan samanlaisia ei ole yhtäkään.. 

Vierailija
107/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ongelmallinen ihminen ite.  Ehkä vähän teennäinen lässyttäjä kun soittaa äidilleen.  

Joku kirjoitti hyvin, aikuisten tulee vieraantuakin vanhemmistaan mutta ap ei hyväksy itsessään sitä tunnetta.

Olen 80,  minusta on ihan selvä ettei lapseni ole enää minun vaan aikuisia ehtoopuolelle kallistuvia ihmisiä.   Eivät he tule suremaan kun kuolen kun luonnollinen vieraantuminen on jo tapahtunut.   Yritän saada vielä asiani selviksi, asunnon myytyä, rahat lapsille.  Voin lähteä.

Kyllä nyt koirat älähtää, kun kalikat kalahtaa!

Vaikka eihän ap:n äidillä ole sinun kanssasi mitään tekemistäkään..!

Ei mutta ap kaipaa äidiltään jotain mitä ä

Tottakai vielä äidin 101 kuolinvuoteellakin voi vaatia äidiltä jotain.

Vierailija
108/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näyttäkää minulle nainen, joka on väleissä äitinsä kanssa, niin näytätte kuolleen naisen."

Vanhus narisee ja marisee tyttärelleen, mutta kultapojalle vanhus keittää ja kuorii perunatkin.

Jotkut viiskymppiset jäävät näköjään aika lapsellisiksi, ikuisiksi 8-vuotiaiksi.

Ikuisesti katkera boo

Nno et oo kovin tarkkanäköinen.

Vierailija
109/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minö olen tehnyt parhaani, että en olisi samanlainen kuin omat vanhempani. Ainakin tähän asti olen onnistunut melko hyvin.

Vierailija
110/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset soita Äidillesi PÄIVITTÄIN?KAKSI kertaa kuukaudessa?Mitä helvettiä?Kehtaat vielä arvostella.Et itse ainakaan ole mikään vuoden tytär iäkkäälle Äidillesi!

Juu. Meillä soitetaan päivittäin. Netti on auki ja voi lukea uutisia samaan aikaan kun langan toisessa päässä pyörii ne samat vaivat ja valitukset kuin eilenkin ja toissapäivänä. Väliin pistän jonkin empaattisen kommentin. Ihan hyvin toimii. Molemmat ovat tyytyväisiä.

Vierailija
111/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet rasittava kakara vaikka oletkin elänyt jo puoli vuosisataa. Mikä näitä 5 - 6-kymppisiä oiken vaivaa, päivittäin saa lukea samaa kitinää.

Lapsesi ajattelevat sinusta noin, eikä mene kuin 20 vuotta.

Vierailija
112/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olimme teinejä äidit olivat tyhmiä ja hävettäviä eivätkä tietäneet mitään.  Kun meillä oli pienet lapset eivät hoitaneet lapsiamme ja toivat liian lapsellisia lahjoja heille.  Nyt kun olemme viiskymppisiä äidit on edelleen tyhmiä, tietämättömiä, rasittavia, hävettäviä. 

Olisivat kehittäneet itseään kuten me jotka olemme ihania ja tietäviä ja kaikin puolin hyviä persoonia, ihmisystävällisiä 

Vierailija
113/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet soittamatta jos äitis puheet ja elämä ei miellytä sinua.  Elä omaa elämääs.

En minäkään soita lapsilleni enkä häiritse heitä.  Jos soittavat, puhun heidän asioistaan.  Eivät he tahdo kuulla että kaupassa kävin, lonkkia särki yöllä, telkusta ei tuu mittään,sattui kirjastostakin huonot kirjat käteen, mökin pistin talviteloille.

Ei työelämässä olevia kiinnosta mummojen jorinat. 80 v.

Taidat olla ajantasalla oleva tyyppi. Huippua!

Vierailija
114/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olimme teinejä äidit olivat tyhmiä ja hävettäviä eivätkä tietäneet mitään.  Kun meillä oli pienet lapset eivät hoitaneet lapsiamme ja toivat liian lapsellisia lahjoja heille.  Nyt kun olemme viiskymppisiä äidit on edelleen tyhmiä, tietämättömiä, rasittavia, hävettäviä. 

Olisivat kehittäneet itseään kuten me jotka olemme ihania ja tietäviä ja kaikin puolin hyviä persoonia, ihmisystävällisiä 

Joo joo. Ei ihan lähtenyt, vaikka parhaasi varmaan yritit.

Vierailija
115/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan olla todella kiitollinen. Oma äitini on mahtava. 

Äitini on 81 v. Isäni kuoli 5 v sitten pitkän sairauden vuoksi ja he yhdessä hankkivat äidille kaiken tarvittavan ajatellen isän kuolemaa. Myös perinnönjaot sovittiin isän vielä eläessä, sillä hän oli täysin järjissään. Kroppa vaan vei voiton.

Äiti löysi uuden miesystävän noin 3 v sitten. Aivan älyttömän upeaa. Äiti porskuttaa menemään järjestöissä, tansseissa ja retkillä. Pitää aina harkita, milloin voi soittaa, että on kotona.

Soittelen äidin kanssa vähintään 2 krt viikossa, välillä 2 krt päivässä. Äitille voi kirota puhuessaan, kertoa mies- tai työasioista, jutella äidin omista miesasioista, ihan mistä vaan. Äiti ei ole "vanhus", vaan ihan täysillä menossa joka suuntaan ja suuri penkkiurheilija, joka valvoo yöt, jos tarve vaatii. 

Kiitos äiti. Että olet juuri sellainen kuin olet. 

asianajaja, N54

On nätisti kirjoitettu. Oletko kertonut äidillesi

Lainaamasi.

Tiedätkö. Kun olin kirjoittanut tuon kommentin omasta ihanasta äidistäni, tajusin, että en ole sanonut. Olen kotoisin Lapista, perheestä, jossa ei hellyydenosoituksia tai rakkaudentunnustuksia hevillä sanota. 

Olin itsekin sitä mieltä, että kirjoitukseni on nätti, ja ylistys äidilleni. Miksi se on niin vaikea sanoa suoraan.... Joten. En ollut vieläkään valmis sanomaan suoraan, mutta KOPIOIN tuon viestini ja lähetin tuon kirjoituksen äidille. 

Äiti luki. Ja käski korjata, että ikää hänellä on jo 82 v. Muuten kuulemma kirjoitus pitää paikkaansa :D :D

asianajaja, N54

Vierailija
116/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten soita. Pärjää omillaan.

Vierailija
117/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta. Laitoin alapeukun osoittaakseni erimielisyyteni asiassa. Mutta sitten muistin, että tosiaan mun äitinihän on kuollut. 😅

Vierailija
118/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun äitisi.

Hänestä kirjoitat.

Vierailija
119/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on juuri tuollainen syyllistävä marttyyri. Mikään ei kiinnosta, paitsi jos jollekin kuuluu jotain ikävää, sillä märehtii. Kotihoito käy, mutta pitää mua jonain palvelusväkenä. Ikinä ei voi edes yrittää jutellaj tn, kun palvella pitisi. " muiden tyttäret käy auttamassa jne"

Tosiaan. Minäkin olen kuullut, miten muilla on paremmat lapset mitä hänellä. Varmasti se äitiä harmittaa.

Tuohon en ehkä pystyisi olemaan lipsauttamatta, että ehkä ne muiden lapset on kasvatettu paremmin :P

Vierailija
120/166 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhain neuvoni: älä yritä tulkita äitisi piiloviestejä, vaan ota vain ne sanat, jotka hän ääneen sanoo ja vastaa niihin ja jatka juttua niistä. Näin hän ei saa sinusta enää otettaeikä voi pakottaa peliinsä mukaan. Jos hän sanoo, että kaikki on hyvin, niin totea ääneen olevasi oikein iloinen siitä, että hän voi hyvin. Saat varmaan kiinni ideasta.

Ei tuo auta siihen manipulointiin ja kautta rantain syyllistämiseen. Ihan hyvä on sanoittaa ääneen se, että äiti yrittää syyllistää. Sano ihan suoraan: "Minusta tuntuu, että yrität saada minut tuntemaan syyllisyyttä". Äiti ei voi kiistää sinun kokemustasi ja tunnettasi.

Ihan turhaa ajan haaskausta ja saa vain välit kireäksi. Parempi olla vain kuin ei huomaisi. Sivusta.