Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EU kieltää nimittämästä tuotteita kasvispihveiksi, soijamakkaroiksi tai vegeburgereiksi

Vierailija
08.10.2025 |

https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20187341

Jaahas, taas on EU olennaisen äärellä. Vaan mikä olisi hyvä uusi nimi kasvispihville?

Tai vegemakkaralle?

Rehulätty? Viherpötkö?

Kommentit (582)

Vierailija
221/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispihviksi voidaan mielestäni nimetä jauhelihapihvi, jossa on mukana porkkanaa, ei sen tarvitse olla vegaanituote. On syöjän oma asia hoksata, että tässähän onkin lihaa mukana. Jos se pihvi siis on  kasvissyöjille niin tärkeä termi. Myös 100% kasvispihvissä voi olla lihaa, koska 100% koskee vain kasvisosaa, ei sitä pihviä.

Vierailija
222/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te kaikki uskotte näitä höpöhöpöjuttuja?

EU ei ole kieltänyt eikä tule kieltämään aloittajan väittämää asiaa. Euroopan unionin parlamentin ja neuvoston asetusten säätäminen vaatii parlamentin aloitteen lisäksi neuvoston yksimielisen hyväksynnän, eli jokaisen jäsenmaan täytyisi hyväksyä aloite. Yhdenkin jäsenmaan vastustus estää asetuksen säätämisen.

Parlamentin aloitteista vain hyvin pieni osa tulee asetuksiksi. Tämän aloitteen mahdollisuudet ovat tasan nolla prosenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässäkään EU ehkä tulossa olevassa päätöksessä ole mitään järkeä. Mutta onhan se hauskaa seurata somessa  Paremmiston täydellistä shokkia ja paniikkia. 

Vierailija
224/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielsikö EU nyt siis oikeasti myös clamorgan sausagen kutsumisen sausageksi? 🤔

Juustotikkuhan se on silti en usko että nimi vaihtuu.

Vierailija
225/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt vegeilijöiden intohimoa syödä ruokaa, joka on liharuuan kopio ilman lihaa ja liharuuan nimi.

Vierailija
226/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässäkään EU ehkä tulossa olevassa päätöksessä ole mitään järkeä. Mutta onhan se hauskaa seurata somessa  Paremmiston täydellistä shokkia ja paniikkia. 

Shokkia ja paniikkia? Missä maailmassa? Ainoa mihin mä olen törmännyt, on armoton vitsailu aiheesta ja kyseisen päätöksen pitäminen täysin naurettavana. 

Vierailija
227/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauravesi jota kauramaidoksikin valheellisesti kutsutaan !

Vierailija
228/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt vegeilijöiden intohimoa syödä ruokaa, joka on liharuuan kopio ilman lihaa ja liharuuan nimi.

Ymmärrätkö muuten kaikki toisten ihmisten tavat, makumieltymykset jne.? Mietitkö niitä paljonkin, toisten ihmisten asioita mitkä ei kosketa sua millään lailla?

Vierailija
229/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HK Sinistä ei pitäisi kutsua siniseksi, kun se ei sitä ole. Vain oikeasti sinistä ruokaa saa kutsua siniseksi!

Smurffinliha-pihvi on sinistä !

Vierailija
230/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on olemassa vain soturiruokaa, ja löysyys-ihmisten paskaa. Syön vain soturiruokaa. Syökää mitä vaan muut.

Vierailija
231/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä. Vegenakkia ei saa sanoa nakiksi, koska nakki on lähtökohtaisesti lihatuote. Mutta miestä pitää kutsua naiseksi, jos hän kokee olevansa nainen kiveksistä ja tuuheasta parrasta huolimatta. Ei hänkään ole oikeasti nainen. 

Vegepihvi on näistä kahdesta se pienempi ongelma.

Vierailija
232/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset menevät noissa jotkuvasti harhaan ja joutuu hämmennyksiin. Esimerkiksi luulet ostavasi makkaraa ja se onkin soijaa tai luulet ostavasi hampurilaisen ja siellä onkin kasviksia tai luulet ostavasi lihapullia ja ne ovatkin jotain hemmetin falafelejä tai luulet ostavasi maitoa ja se onkin tehty kaurasta.

Mites se lihaPULLA? Eikö ole harhaanjohtava sekin koska pitkopulla ja voipulla jne? Entäs LEHTIpihvi, öööh? Maidoistakin ekana ollut lienee kookosMAITO, joten lehmänmaidot sun muuthan ovat niitä virheellisiä jäljitelmiä termille maito, kiellettävä! :D

Lehtipihvi aivan, sehän kuulostaa erehdyttävästi kasvisruoalta 😂

Kuulostaa että se on tehty sanomalehdistä !

Vierailija
233/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi olla vegeburgeri? Eihän siinä mikään viittaa lihatuotteeseen? Vai enkö minä nyt ymmärrä hampurilaisen merkitystä. Sämpylä, jonka välissä on jotain.

Ei se burger mitään leipää tarkoita!

Vierailija
234/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen samoin vaikka ole vegeilijä. Toisaalta jotkut haluavat olla syömättä lihaa mutta haluaavat sen maun ja rakenteen niin kai tuotteille jotain kysyntää on. Minun makuuni ihan liian psosessoitua enkä kaipaa lihan makua yhtään. 

Vierailija
235/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aivan oikein tehty on todellista ihmisten huijaamista nimittää kaikenlaisia kasvismössöjä lihatuotteiksi...

Jos tuote on soijanakki, niin ketä siinä silloin huijataan? Eikös se ole aika selvää, että se on soijaa?

Tai kasvispihvi? Kenelle jäi epäselväksi?

Taas on lihatuottajat lobanneet ja lahjoneet poliitikkoja. Ja mikä hauskinta: lahjonta tapahtuu kaikkien kustantamista maataloustukiaisista!

En ole kieltojen kannattaja mutta minulle tulee kyllä soijanakista mieleen nakki, joka on maustettu soijalla ja siis sisältää lihaa?

Vierailija
236/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä logiikalla pizaa americano sisältää paloiteltua amerikkalaista ja kinuski kastike soseuteetua aasialaista?

Vierailija
237/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, että tuollaisen ruokapötkylän nimestä nousee tällainen juttu. Sanon itse sitä ihan miksi vaan haluan. Koska miksi sitten naista voi sanoa mieheksi ja miestä naiseksi. Ja jos muuta väittää, joutuu vankilaan. 

Vierailija
238/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aivan oikein tehty on todellista ihmisten huijaamista nimittää kaikenlaisia kasvismössöjä lihatuotteiksi...

Jos tuote on soijanakki, niin ketä siinä silloin huijataan? Eikös se ole aika selvää, että se on soijaa?

Tai kasvispihvi? Kenelle jäi epäselväksi?

Taas on lihatuottajat lobanneet ja lahjoneet poliitikkoja. Ja mikä hauskinta: lahjonta tapahtuu kaikkien kustantamista maataloustukiaisista!

En ole kieltojen kannattaja mutta minulle tulee kyllä soijanakista mieleen nakki, joka on maustettu soijalla ja siis sisältää lihaa?

Mulla ei tule yhtään mutta juustomakkara onkin ihan eri asia. Tosin jos vähän ajattelee makkaraa, joka olisi ainoastaan juustoa, olisi melko hassu tuote ja ostaisin välittömästi😅

Vierailija
239/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koko ajan tulee näitä "mitä termiä saa mistäkin käyttää" niin tässä sarjakuvassa on aika hyvä tämä eskimo esimerkki, vaikka se liittyy tähän ruoka-asiaan vain epäsuorasti, mutta sama pointti näissä on:

Vierailija
240/582 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihvi hampurilaisen välissä ei ole englanniksi "hamburger" tai "burger" vaan "patty". Pyöristyttävää kun ihmiset ei tiedä tätä ja on huono englanninkielen tietous.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme