Uskovatko jotkut oikeasti että Nooan arkki-satu oli totta?
Miten he perustelevat siinä olevat ongelmat itselleen?
Kommentit (483)
Vierailija kirjoitti:
Punaisenmeren jakautuminen kahtia Mooseksen johdolla.
Joona, joka selvisi kolme päivää suuren kalan (tai valaan) vatsassa.
Auringon pysäyttäminen taivaalle Joosuan taistelun ajaksi.
Lootin vaimon muuttuminen suolapatsaaksi.
Babelin torni, jonka seurauksena ihmiskunnan kielet sekoitettiin.
Palava pensas, joka ei kuitenkaan palanut poroksi.
Jeesus kävelee veden päällä.
Simsonin yli-inhimilliset voimat, jotka olivat hänen hiuksissaan.
Mannaa satoi taivaasta autiomaassa 40 vuoden ajan.
Sauva, joka muuttui käärmeeksi.
Ihmisten eläminen satoja vuosia vanhoiksi (kuten Metusalem, 969 vuotta).
Valon luominen (ensimmäisenä päivänä) ennen aurinkoa, kuuta ja tähtiä (neljäntenä päivänä).
Kaikkien nykyisten eläinten ja ihmisten polveutuminen muutamasta yksilöstä Nooan arkin jälkeen.
Koko maailman väestön polveutuminen kahdesta ensimmäise
Uskovaisilla on valmiit ja näppärät vastaukset:
Raamattua pitää osata tulkita, Jumala, Jeesus tai Pyhä Henki.
Näillä mikä tahansa hölmöys saadaan seliteltyä parhain päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siinäkin pelata vertauskuvilla. Raamattu on täynnä vertauskuvia, ei neitsyillä ollut valopetroolista pulaa kun lamput eivät olleet kunnossa.
Vedenpaisumus on vertauskuva kasteesta, eli ylösnousemuksesta ja ylösnousemus tarkoittaa yksinkertaisesti nousta ylös seisomaan, eli todistamaan. Jeesus todisti Jumalan puolesta, eli iankaikkisen elämän puolesta. Upotuskasteessa ihminen nousee vedestä ylös, koska happi loppuu. Kuten Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut." Joh. 11:25 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä." Joh.
Paitsi, että vedenpaisumus on ollut todellinen. Siitä on kirjoitettu muissakin uskonnoissa ja historiallisissa teksteissä. Myös Kanadassa on jälkiä kuinka vesi on tullut vauhdilla eteenpäin ja siirtänyt mineraaleja satojen kilometrien päähän missä niitä normaalisti esiintyisi. Todennäköisin syy on jääkauden sulamisvedet.
Uskon. Helpostikin. Toiset uskovat Nooan arkkiin, toiset että ihmiset polveutuvat apinan ja monen muun otuksen kautta alkulimasta. Sellaisia uskomukset ovat. Perustuvat uskoon. Nooan arkki vain vaatii vähemmän uskonloikkia kuin esimerkiksi usko kehittymisestä ameebasta.
Vierailija kirjoitti:
Heh, entä se puhuva käärme, puhuva aasi, nainen tehty miehen kylkiluusta, 6000v vanha maailma, jne jne jne...
Aika urpo saa olla jos ottaa ne jutut kirjaimmellisesti.
Ilmestyskirja on myös melkoinen huumetrippi. Peto nousee merestä, jolla on 10 sarvea ja 7 päätä kymmenen kruunun ja pilkkaavien nimien kera Milloin peto on Internet ja milloin mikä lie. Alkuperäiset kirjoittajat ja kirjan aikanaan koonneet henkilöt ovat olleet varsin taitavia keräämään sopivan epämääräisiä kertomuksia ja kuvauksia joita voi yrittää sovittaa maailmantilanteeseen niin 2000 vuotta sitten kuin nykyäänkin.
Jehovan todistajat ovat ehkä rasittavimpia uudelleen tulkitsijoita. Ennen Trumpin valintaa yrittivät taas tulkita muka oikein. Kyllä oli sukulainen kovasti selostamassa savijaloista ja Kamala Harrisista. Pieleen meni. Taas.
Se että elämmekö jonkin jumalan alaisuudessa jossain simulaatiossa vai onko tämä sellaisenaan todellisuutta on aika saman tekevää. Silti kannattaa yrittää elää oikein.
Vierailija kirjoitti:
Punaisenmeren jakautuminen kahtia Mooseksen johdolla.
Joona, joka selvisi kolme päivää suuren kalan (tai valaan) vatsassa.
Auringon pysäyttäminen taivaalle Joosuan taistelun ajaksi.
Lootin vaimon muuttuminen suolapatsaaksi.
Babelin torni, jonka seurauksena ihmiskunnan kielet sekoitettiin.
Palava pensas, joka ei kuitenkaan palanut poroksi.
Jeesus kävelee veden päällä.
Simsonin yli-inhimilliset voimat, jotka olivat hänen hiuksissaan.
Mannaa satoi taivaasta autiomaassa 40 vuoden ajan.
Sauva, joka muuttui käärmeeksi.
Ihmisten eläminen satoja vuosia vanhoiksi (kuten Metusalem, 969 vuotta).
Valon luominen (ensimmäisenä päivänä) ennen aurinkoa, kuuta ja tähtiä (neljäntenä päivänä).
Kaikkien nykyisten eläinten ja ihmisten polveutuminen muutamasta yksilöstä Nooan arkin jälkeen.
Koko maailman väestön polveutuminen kahdesta ensimmäise
Kaiken tämän takanahan on usko Jumalaan joka on kaikkivaltias ja kaiken Luoja. Eli jos uskoo siihen että Jumala on luonut tämän kaiken, myös ne meret, miksi ei uskoisi että Jumalalle on täysin mahdollista tehdä tämä kaikki muukin?
Raamattu opettaa; "kääntykää minun puoleeni niin minä käännyn teidän puoleenne." Itselleni Jumalan ihmeet ja todellisuus on tullut jo täysin ilmi omassa elämässäni. Ihmiset vaativat tieteeseen pohjautuvia todisteita mutta eivät näe kuinka kaikki todisteet ovat jo silmien edessä.
Ihmiset ovat niin keskittyneitä katsomaan sitä minkä näkevät, etteivät tajua että kaikessa on kyse hengellisestä maailmasta. Raamattu avaa silmät näkemään sen kunhan kääntyy Jumalan puoleen, uskoo ja rukoilee Jumalaa avaamaan silmät näkemään hengellisen todellisuuden.
Uskonelämä ei ole sellaista että vasta kuoleman jälkeen saa nähdä onko Jumala totta vai ei? Kun Kristitty ymmärtää riisuutua kaikesta uskonnollisuudesta ja alkaa uskoa, viettää aikaa Jumalan kanssa (rukoillen ja lukien Raamattua) elävä Jumala tulee vaikuttamaan sinun elämääsi sellaisella voimalla että se saa sinut polvilleen Kaikkivaltiaan edessä. Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Uskon. Helpostikin. Toiset uskovat Nooan arkkiin, toiset että ihmiset polveutuvat apinan ja monen muun otuksen kautta alkulimasta. Sellaisia uskomukset ovat. Perustuvat uskoon. Nooan arkki vain vaatii vähemmän uskonloikkia kuin esimerkiksi usko kehittymisestä ameebasta.
Siinä on vain se ero, että evoluutiosta on todisteita ja Nooan arkista ei. DNA ei valehtele. Se joka kykenee parhaiten sopeutumaan, elää ja saa resurssit. Joka ei sopeudu, kuolee sukupuuttoon. Nooan arkki on omituinen tarina, maailman kaikkia eläinlajeja varten olisi pitänyt rakentaa lukemattomia ekosysteemejä jotta ne sen 40 päivää ja yötä olisivat selvinneet. Laivan koko olisi ollut jotain aivan muuta ja Nooa 10-kertainen dosentti tuhansien huippukyvykkäiden henkilöiden tiimin kera. Todennäköisempää olisi ollut antaa sukupuuton tapahtua ja antaa uusien lajien kehittyä miljoonien vuosien aikana. 6000 vuodessa ei uusia lajeja kovin montaa synny
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siinäkin pelata vertauskuvilla. Raamattu on täynnä vertauskuvia, ei neitsyillä ollut valopetroolista pulaa kun lamput eivät olleet kunnossa.
Vedenpaisumus on vertauskuva kasteesta, eli ylösnousemuksesta ja ylösnousemus tarkoittaa yksinkertaisesti nousta ylös seisomaan, eli todistamaan. Jeesus todisti Jumalan puolesta, eli iankaikkisen elämän puolesta. Upotuskasteessa ihminen nousee vedestä ylös, koska happi loppuu. Kuten Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut." Joh. 11:25 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täyt
Paitsi, että vedenpaisumus on ollut todellinen. Siitä on kirjoitettu muissakin uskonnoissa ja historiallisissa teksteissä. Myös Kanadassa on jälkiä kuinka vesi on tullut vauhdilla eteenpäin ja siirtänyt mineraaleja satojen kilometrien päähän missä niitä normaalisti esiintyisi. Todennäköisin syy on jääkauden sulamisvedet.
Ei ole ollut mitään yhtä, massiivista vedenpaisumusta. Erilaisia paikallisia tulvia, tsunameita tai just sitä jääkauden sulamista on toki ollut.
Tokikaan se, että maailmassa on ollut tulvia, ei tarkoita sitä, etteikö myyttiset tulvatarinat voi olla myös täysin keksittyjä. Ei niiden ole pakko pohjata todellisiin tulviin.
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio ei muutu uskonkysymykseksi, vaikka kuinka moista väitätte. Evoluutio on havaittu tutkimalla maailmaa, se perustuu tosiasioihin, eikä vaadi uskoa.
Vedenpaisumuksen perusteella maan pinnalla olisi ollut yhdeksän kilometriä vettä nykyisen merenpinnan päällä. Sen sekoittuminen meriveteen olisi tappanut kaikki kasvit suolan leviämisen takia kaikkialta hyvin pitkäksi aikaa. Mihin se vesi sitten sen jälkeen meni? Joku vetäisi Challengerin syvänteestä tulpan ja vedet vaan menivät slupsis jonnekin maan syövereihin piiloon? Ja ennen vedenpaisumusta ei valon taittunut prisman kautta sateenkaareksi? Ei hyvää päivää.
Kaikella kunnioituksella jumala ei olisi noin sekavia kirjoja kuin Toora, Raamattu tai Koraani ikinä hyväksynyt. Kyllä täydellisen jumalolennon ohjaus olisi oltava täydellistä eikä jotain aivan omituista loputonta kumartelua jota joku narsisti toivoisi. Nietzche oli hämmentävän viisas kirjoissaan, hän ymmärsi ettei ole mitään Jumalaa vaan se Jumala on meidän luomuksemme koska a) haluamme tehokkaan vallankäytön välineen ja b) pelkäämme mitä tapahtuu kuoleman jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, entä se puhuva käärme, puhuva aasi, nainen tehty miehen kylkiluusta, 6000v vanha maailma, jne jne jne...
Ilmestyskirja on myös melkoinen huumetrippi. Peto nousee merestä, jolla on 10 sarvea ja 7 päätä kymmenen kruunun ja pilkkaavien nimien kera Milloin peto on Internet ja milloin mikä lie. Alkuperäiset kirjoittajat ja kirjan aikanaan koonneet henkilöt ovat olleet varsin taitavia keräämään sopivan epämääräisiä kertomuksia ja kuvauksia joita voi yrittää sovittaa maailmantilanteeseen niin 2000 vuotta sitten kuin nykyäänkin.
Jehovan todistajat ovat ehkä rasittavimpia uudelleen tulkitsijoita. Ennen Trumpin valintaa yrittivät taas tulkita muka oikein. Kyllä oli sukulainen kovasti selostamassa savijaloista ja Kamala Harrisista. Pieleen meni. Taas.
Se että elämmekö jonkin jumalan alaisuude
Ei se ole samantekevää. Kannattaa valita sellainen vaihtoehto, joka vie kohti Jumalaa. Suosittelen noudattamaan Jeesuksen opetuksia tai pyrkimään noudattamaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella jumala ei olisi noin sekavia kirjoja kuin Toora, Raamattu tai Koraani ikinä hyväksynyt. Kyllä täydellisen jumalolennon ohjaus olisi oltava täydellistä eikä jotain aivan omituista loputonta kumartelua jota joku narsisti toivoisi. Nietzche oli hämmentävän viisas kirjoissaan, hän ymmärsi ettei ole mitään Jumalaa vaan se Jumala on meidän luomuksemme koska a) haluamme tehokkaan vallankäytön välineen ja b) pelkäämme mitä tapahtuu kuoleman jälkeen
Nietzche käsitti väärin.
Kyllä varmaan. Kuulin eilen että Amerikassa on sille omistettu museokin.
Luulisi että se perustuu tosiasiaan. Mesopotamiasta tulee paljon myyttejä suuresta tulvasta, niin varmaan joku tulva niitä on innoittanut
Totta se on. Arkki ajautui sitten vedenpinnan laskiessa Ararat vuoren rinteelle. Sitä oli jo 70-luvulla satelliittikuvista havaittu että siellä selvästikin on kuvissa visuaalinen poikkeama joka täsmää arkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole samantekevää. Kannattaa valita sellainen vaihtoehto, joka vie kohti Jumalaa. Suosittelen noudattamaan Jeesuksen opetuksia tai pyrkimään noudattamaan niitä.
Mitä Jeesuksen opetuksista? Ei nekään ole yksiselitteisiä tai helposti tulkittavia.
Mä olen ateisti, mutta musta usein tuntuu, että toisin kuin monilla kristityillä, mulla on enemmänkin sellaiset arvot joita saatetaan kutsua kristillisiksi arvoiksi. Uskon rakkauteen, empatiaan, ymmärrykseen ja myötätuntoon. Tämä tarkoittaa empatiaa ja myötätuntoa myös pahantekijöitä kohtaan. Mun mielestä mitään pahaa ei saisi tehdä kellekään, mitään pahaa ei saa edes toivoa kellekään.
Mutta sitten taas seksiä saa mun mielestä harrastaa ihan vapaasti ihan miten vaan ja ihan miten monen ihmisen (sukupuolesta riippumatta) kanssa vaan, kunhan kaikki osanottajat ovat vapaaehtoisia aikuisia, ja ketään ei huijata, valehdella jne. Saa olla monisuhteinen, saa olla seksityöntekijä, saa olla ällöttäviä fetissejä jne. kunhan ei tee pahaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Totta se on. Arkki ajautui sitten vedenpinnan laskiessa Ararat vuoren rinteelle. Sitä oli jo 70-luvulla satelliittikuvista havaittu että siellä selvästikin on kuvissa visuaalinen poikkeama joka täsmää arkkiin.
Se on kivimuodostelma.
Mitä Jeesuksen opetuksista? Ei nekään ole yksiselitteisiä tai helposti tulkittavia.
Mä olen ateisti, mutta musta usein tuntuu, että toisin kuin monilla kristityillä, mulla on enemmänkin sellaiset arvot joita saatetaan kutsua kristillisiksi arvoiksi. Uskon rakkauteen, empatiaan, ymmärrykseen ja myötätuntoon. Tämä tarkoittaa empatiaa ja myötätuntoa myös pahantekijöitä kohtaan. Mun mielestä mitään pahaa ei saisi tehdä kellekään, mitään pahaa ei saa edes toivoa kellekään.
Mutta sitten taas seksiä saa mun mielestä harrastaa ihan vapaasti ihan miten vaan ja ihan miten monen ihmisen (sukupuolesta riippumatta) kanssa vaan, kunhan kaikki osanottajat ovat vapaaehtoisia aikuisia, ja ketään ei huijata, valehdella jne. Saa olla monisuhteinen, saa olla seksityöntekijä, saa olla ällöttäviä fetissejä jne. kunhan ei tee pahaa muille.
Minä voin kyllä opettaa niitä, joita kiinnostaa. Kuka tahansa voi kysyä mitä vain täällä vauvapalstalla. Jos en vastaa, niin kannattaa kysyä uudestaan. Tiedän vain joitain asioita tosin, joten kaikkeen en osaa vastata. Mutta ne asiat, mitä tiedän, ovat aika olennaisia.
Mikä Jeesuksen opetuksissa on vaikeasti tulkittavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vedenpaisumuksen perusteella maan pinnalla olisi ollut yhdeksän kilometriä vettä nykyisen merenpinnan päällä. Sen sekoittuminen meriveteen olisi tappanut kaikki kasvit suolan leviämisen takia kaikkialta hyvin pitkäksi aikaa. Mihin se vesi sitten sen jälkeen meni? Joku vetäisi Challengerin syvänteestä tulpan ja vedet vaan menivät slupsis jonnekin maan syövereihin piiloon? Ja ennen vedenpaisumusta ei valon taittunut prisman kautta sateenkaareksi? Ei hyvää päivää.
Vuoristot syntyivät vasta tulvan jälkeen, kun mannerlaatat siirtyivät nykyisille paikoilleen. Tämän takia kengurut pääsivät helposti Australiaan ja laiskiaiset Brasiliaan.
Eikä nyt takerruta siihen yksityiskohtaan, että tuolla mantereiden liikkumisvauhdilla koko planeettamme olisi sulanut tai räjähtänyt.
Eri
Ei ainoastaan Raamattu ole monitasoinen, vaan myös todellisuus on monitasoinen. Et tietenkään voi luottaa mihinkään, sehän on ihan selvää sellaiselle, joka on pohtinut syvällisesti asioita.