Onko koulun kuormittavuus ok syy jäädä pois koulusta?
Kysyisin mielipidettä, onko ok pitää ylimääräinen vapaapäivä lapselle, jota koulu kuormittaa kovasti. Meillä viidesluokkalainen, jolla on todettu ADHD. Itse ADHD pysyy hyvin hallinnassa, eikä näy juurikaan ulkoisesti esim. koulussa. Koulu sujuu hyvin ja koenumerot on 8-10 välillä.
Poika pystyy hyvin tsemppaamaan koulupäivän, mutta kotona ja harrastuksissa kuormitus sitten helposti purkautuu, erityisesti kotona, kiukun ja kilareiden muodossa. Nukkuisi myös kellon ympäri, jos saisi. Menee nukkumaan n. 21.30-22 riippuen monelta koulu aamulla alkaa. Silti saa aamulla herättää ja on väsyneen oloinen/ärtyinen, joka sitten vaikuttaa koulupäivään.
Onko täällä muita, ketkä ovat miettineet samaa tai opettajia, jotka voisi kommentoida. Lapsen luokanopettajalta en ole kysynyt, kun meillä nyt on aiemmin ollut omat haasteensa myös koulussa.
Tekisi siis mieli ottaa lapsi jo perjantaiksi pois koulusta, mutta emmin. Vai ilmoittaisiko vaan, että lapsi on sairaana.
Kommentit (191)
Lapsella Voi joskus ollla kuormitusta enemmän ja silloin vanhempi voi ilmoittaa sairaaksi ja antaa olla yhden päivän pois. Näin kai sitä työssäkin tekisi että hakisi sairaslomaa jos ei hetkellisesti jaksa
Ei todellakaan ole ok jäädä kotiin. Piste.
Ei ole ok jäädä koulusta pois. Harrastukset voi jättää pois jos koulu kuormittaa. Joillekin lapsille siinä on riittävästi sosiaalista elämää, harrastaa voi vaikka perheen kanssa, joukkue lajit eivät sovi helposti kuormittuvalle lapselle koulun lisäksi. Kotona voi ottaa vaikka päiväunet koulun jälkeen.
Kyllä se muu arki pitää saada kuormittaa vähemmän, koulu on lapsen tärkein tehtävä tällä hetkellä.
Se muu elämä pitää luoda sellaiseksi, että kokonaiskuormitus ei kasva liian suureksi. Liian paljon nään ympärilläni sitä, että vanhemmat lääkitsevät lastaan, jotta lapsi kykenee käymään koulussa ja sitten arki-illat ja viikonloput käytetään vielä harrastustoimintaan. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdoton ei ylimääräisille omille vapaapäiville.
Samaa mieltä, varsinkin kuin nepsy kyseessä, he ovat sen verran älykkäitä että oppivat tätä etuoikeitta hakemaan myös silloin kun ei vaan kiinnosta ja tästä saa nopeasti huonon kierteen...
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on jäänyt muutamia kertoja kotiin vaikka ei ole ollut fyysisesti sairaana. Hän on autisti, sellainen normiluokassa tuettuna käyvä (tarvii tavallista enemmän aikuisen tukea joihinkin juttuihin mutta on muuten ihan tavallinen lapsi). Välillä tulee tilanne, jossa lapsi on niin kuormittunut, että sen jo tietää etukäteen, että seuraavan päivän poikkeusohjelma saa lapsen pois tolaltaan, mikä ei millään tavalla edesauta lapsen koulussa pärjäämistä tulevaisuudessa. Kyllä se mun mielestä on silloin ihan selkeä "terveydellisiin syihin" liittyvä poissaolo, ja näin sen olen Wilmaan merkinnyt. Toki meillä on opettajan kanssa keskimääräistä tiiviimpää yhteydenpitoa, ja opettaja tietää, että kyseessä on mt-poissaolo, jolla saadaan kuormittumisen kierrettä taitettua loivemmaksi.
Näitä päiviä on siis ehkä 2-3 lukuvuoden aikana, ja ne eivät koskaan ole lapsen itsensä ehdottamia, päin vastoin lapsi käy mielellään koulussa eikä kosk
Oma lapsi on saanut poikkeuksellisesti jäädä avustajan kanssa omaan luokkaansa ja muut lapset osallistuvat niihin poikkeus tapahtumiin, kun tuo autismi vaikuttaa juurikin niin että lapsi ei ole joustava muutoksille.
Aina perjantaisin pois aiheuttaa sen, että lapsi jää systemaattisesti jälkeen muista. Maanantaisin olisi ihan pihalla siitä mitä on perjantaina opittu. Ei ainakaan vähennä kuormitusta tuo.
Kahdesta joukkueharrastuksesta pitää jossain vaiheessa joka tapauksessa jättää toinen pois. Ei aika riitä molempiin, kun harkkoja alkaa olla enemmän ja todennäköisesti kilpaileminen tulee kuvioihin.
Nyt vaan toinen harrastus pois ja jos se ei riitä, yhteyttä kouluun ja yhdessä koulun kanssa suunnittelua siitä miten jatkossa toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuormittavuuden purkautuminen koulun jälkeen on perusarkea nepsylapsella. Sen kanssa täytyy oppia elämään tyyliin rauhoitetaan illat, ajoissa nukkumaan, hyvä aamupala. Meillä nepsy oli pienluokalla ja vasta yläkoulussa helpotti ja esim. harrastuksia saattoi toteuttaa myös arkipäivisin.
Ja jos ADHD:hen käytetään lääkitystä se romahdus koulun jälkeen lääkkeen hiipuessa on vielä ilmeisempi.
Miten tuo romahdus lääkkeiden kanssa ilmenee? Meillä on nyt jo ajoittan melko tunnemyrsky, niin kuinka sitten mahdollisten lääkkeiden kanssa
Tää romahdus voi tulla jos stimulantteja käytössä, koska näistä voi saada ns. laskut kun vaikutus vähenee. Mikä tietysti on pakollista, koska nää lääkeet ei saa vaikuttaa 24/7, silloin ei pystyisi syömään eikä nukkumaan. On olemassa myös lääkkeitä jotka toimivat 24/7 joita voi käyttää ADHD n hoitoon ja mä itse näitä enemmän suositellen, esimerkiksi voxra.
Harrastukset pois. Ei ole sen vaikeampaa. Kyllä mäkin välillä ahdistun kun on työt ja kotityöt. Sit mä relaan kotitöistä jos tuntuu et oon puhki ja tartten lepoa. Kyllä varmasti tää ADHD on joillain enemmän siellä vanhempien korvien välissä keksittyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut olla. Kouluun ilmoitus vatsa kipeä tms.
Ehkä kerran pari lukukaudessa on tehty näin. Lapsen hyvinvointi ja mielenterveys on kaikkein tärkeintä, lapsia istutetaan mielestäni muutenkin ihan liikaa koulussa. (ja aikuisilla on aivan liian pitkiä työviikkoja, etenkin kun työtahti on monessa paikkaa tappotahti).
Ja kyllä. Lapset saa hyviä numeroita. Itse olen korkeasti koulutettu. Olen kokoaikatyössä. Mutta omia aivojaan saa ja on suotavaa käyttää ja miettiä, kuinka loppupeleissä sairasta se on, miten meidät kaikki ehdollistetaan ja nuorena siihen työntekoon ja raatamiseen, oman hyvinvoinnin jatkuvalla kustannuksella.
Työkyvyttömiä tulee pikemminkin niistä ihmisistä, jotka ajetaan koko ajan äärimmilleen kaikkien vaatimusten kanssa. Eivät opi säätelemään ja hoitamaan omaa hermostoa ja omaa työkuormaa, pitämään huolta itsestään ja painamaan jarrua ajoi
Mä kertoisi oikean syyn en tekosyytä, silloin koulussa ois tietoa siitä että lapselle koulunkäynti on välillä liian raskasta ja tarvittaessa voidaan miettiä tukitoimia esim pienluokalle siirto..
Vierailija kirjoitti:
Pitikö lapsi ylimääräisen vapaapäivän perjantaina?
Ei pitänyt, meni kouluun normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok jäädä koulusta pois. Harrastukset voi jättää pois jos koulu kuormittaa. Joillekin lapsille siinä on riittävästi sosiaalista elämää, harrastaa voi vaikka perheen kanssa, joukkue lajit eivät sovi helposti kuormittuvalle lapselle koulun lisäksi. Kotona voi ottaa vaikka päiväunet koulun jälkeen.
En yleistäisi, koska osalle joukkulajit sopii.
Jos poissaoloja on 50 tuntia, opettajan velvollisuus on tehdä lastensuojeluilmoitus.
Miksi lapsen pitää harrastaa niin paljon? Koulupäivän jälkeen tehdään läksyt, ulkoillaan ja mennään nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Ihan normaalina perheen isänä mukana, hoitanut pojan asioita minua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos poissaoloja on 50 tuntia, opettajan velvollisuus on tehdä lastensuojeluilmoitus.
Miksi lapsen pitää harrastaa niin paljon? Koulupäivän jälkeen tehdään läksyt, ulkoillaan ja mennään nukkumaan.
Koska lapsi itse haluaa harrastaa ja näen kuinka nauttii lajeistaan. Tänäänkin on ollut puoli päivää pelailemassa toista lajia kavereiden kanssa oma ehtoisesti, ei ohjatusti.
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset pois. Ei ole sen vaikeampaa. Kyllä mäkin välillä ahdistun kun on työt ja kotityöt. Sit mä relaan kotitöistä jos tuntuu et oon puhki ja tartten lepoa. Kyllä varmasti tää ADHD on joillain enemmän siellä vanhempien korvien välissä keksittyä.
Tää ADHD on kyllä ihan oikea, meillä on kaksi vanhempaa lasta, jotka eivät ole neurokirjolla, joten on myös vertauskuvaa.
Tyhmä ja kuriton lapsi. Sinussa ja geeneissäsi vika. Laita se mukelo kouluun. Ehkä tulee äitiään viisaammaksi.
Pitikö lapsi ylimääräisen vapaapäivän perjantaina?