Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mä teen väärin kun en tule uskoon?

Vierailija
08.10.2025 |

Myönnän että aina en jaksa lukea Raamattua mutta rukoilen joka päivä ja kuuntelen hengellistä musiikkia. Silti olen edelleen agnostikko. Haluan tulla uskoon!

Kommentit (607)

Vierailija
441/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et usko kristittyyn jumalaan mutta vaadit pääsyä kristilliseen organisaatioon ja saada äänivaltaa kristillisessä organisaatiossa. "

En vaadi. En kuulu kirkkoon. Kirkon julkisissa myyjäisissä ja "joulu-poluissa" jne. olen käynyt :)

Omaa lastani en kirkkoon kastanut.

Vierailija
442/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Demoni ei pysty lausumaan uskontunnustusta. Miksi kirkon pitäisi päästää demoni organisaationsa räyhäämään?"

Kiitos houreistasi. Mutta olen lausunut uskontunnustuksen lukemattomia kertoja, minun aikoina peruskoulu oli vielä kyllästetty kristityillä rituaaleilla (aamurukoukset jne.) Voisin lausua sen nytkin. Minulla on jopa useita Raamattuja, joista King James-versiota pidän runollisimpana kielenkäytöltään.

Mutta en siis ole kristitty, sori siitä. Jeesus on minulle sinänsä mielenkiiotoinen  (mahdollinen) historiallinen hahmo, ja kristinuskon jumalkuva on olemassaolon mysteereihin sopimaton luomus.

Selvä, sitten sinä et vaan liity kirkkoon, case closed. 

Kyllä, erosin kirkosta n. 16v, oikeastaan melkolailla rippikoulun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät itsekin, että jos hoet pävät pitkät saatanaa ja paholaista, kutsut sen luoksesi. Samoin jo hoet pakanallisia mantroja, kuten onnea, olet pakana. Sitä paitsi käytät tuota fraasia halventaaksesi muita passiivisaggressiivisesti: "teet väärin, kun et kuuntele ja seuraa minua" on sisällytetty siihen. Käytät sitä aina tällaisessa kohdassa. Se on pahuutta. Jeesus ei koskaan sanonut tuollaisia asioita muille, sillä se ei ole jumalan tahdon mukaista.

Aikamoista ylianalysointia. Tarkoitan tuolla fraasilla sitä, että olen jossain määrin eri mieltä, mutta toivottavasti henkilölle käy hyvin. 

Vierailija
444/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrität liikaa. Määrittelet uskon tavalla, joka ei sovi sinun ajatusmaailmaasi.

Älä vaadi itseltäsi liikaa. Jätä itsellesi lupa myös epäillä. Joka päivä ei tarvitse uskoa saman verran eikä samalla tavalla.

No, minä epäilin ja totesin että en ole kristitty, en allekirjoita uskontunnustusta, enkä pidä kristinuskon jumalkuvaa sopivana olemassaolon mysteereihin.

Eri

Huomaatteko luterilaiset, miten haitallista tuo uskontunnustuksen edellyttäminen on? Tässäkin on yksi henkilö, joka sen vuoksi päätyi toteamaan, ettei ole kristitty. 

Kyseessä on uskonnollinen järjestö. Esimerkiksi ortodoksinen kirkko järjestää (kohtuuhintaisia) kursseja järjestöön kuulumattomille, jotka haluvat opetusta a

Tuo vaatimus on järjetön ja siksi siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sitä paitsi, se ei pysäytä demoneita. Kuitenkin se estää niiden ihmisten liittymisen, jotka ovat rehellisiä itselleen. 

Vierailija
445/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roomalaiskirje 8 luvusta: sillä mitään kadotustuomiota ei ole niille jotka ovat Jeesuksessa Kristuksessa.

Luota siihen mitä Raamattu sanoo. Jos olet Jeesuksen Kristuksen pyytänyt vapahtajaksesi Hän lupaa Raamatussa olla kanssasi aina, eikä hylkää sinua epäilysten tai vaikeidenkaan hetkien tullessa. " sitä joka luokseni tulee, minä en heitä ulos"

Vierailija
446/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää niin teille annetaan. Täysin raamatunmukaista siis. 

Eri

Kyllä. Ja se, kuuleeko Jumala rukouksia, on sitten eri asia. 

Jos kaksi tai useampi yhdessä rukoilee samaa asiaa niin se toteutuu varmasti, olipa mitä hyvänsä.

Ei toteudu, jos se on Jumalan tahdon vastaista.

Ei ole sellaista rajoitusta. Jumalan sanat tuohon liittyen olivat "mitä tahansa asiaa" eikä hän asettanut reunaehtoja.

Jumalan pyhyys on se rajoitus. Ei Jumala voi olla ristiriidassa itsensä kanssa. 

Sitähän Jumala on kaik

"Ihmisellä on edelleen vapaa tahto rikkoa Jumalan lakia vastaan. Emme ole robotteja. Onneksi synnistä päästään lopullisesti eroon sitten taivaassa. "

Ei voi olla jos Jumala on kaikkivaltias ja kaikkitietävä. Nuo kaksi ja ihmisen vapaa tahto ovat se pahin kristinuskon ristiriita. Ainakin yhdestä noista pitäisi luopua jotta hommassa olisi järkeä mutta uskovat eivät tunnu olevan halukkaita vaan selittävät milloin miltäkin kantilta samalla kun selitys toisaalla vuotaa kuin seula.

Vierailija
447/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Demoni ei pysty lausumaan uskontunnustusta. Miksi kirkon pitäisi päästää demoni organisaationsa räyhäämään?"

Kiitos houreistasi. Mutta olen lausunut uskontunnustuksen lukemattomia kertoja, minun aikoina peruskoulu oli vielä kyllästetty kristityillä rituaaleilla (aamurukoukset jne.) Voisin lausua sen nytkin. Minulla on jopa useita Raamattuja, joista King James-versiota pidän runollisimpana kielenkäytöltään.

Mutta en siis ole kristitty, sori siitä. Jeesus on minulle sinänsä mielenkiiotoinen  (mahdollinen) historiallinen hahmo, ja kristinuskon jumalkuva on olemassaolon mysteereihin sopimaton luomus.

Selvä, sitten sinä et vaan liity kirkkoon, case closed. 

Kyllä, erosin kirkosta n. 16v, oikeastaan melkolailla rippikoulun jälkeen.

Lisätään sen verran, että kirkolta kyllä edellytän että se täyttää ihmisten vihkivaatimukset jne. henkilöiden haluamilla tavoilla (sukupuoleen ja suuntauksiin katsomatta). Jos ei näin tee, niin luopukoon verotusoikeudestaan ja ryhtyköön yksityiseksi uskonjärjestöksi, joka elää lahjoituksilla ja määrittelee vapaasti uskonmääreensä.

Vierailija
448/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roomalaiskirje 8 luvusta: sillä mitään kadotustuomiota ei ole niille jotka ovat Jeesuksessa Kristuksessa.

Luota siihen mitä Raamattu sanoo. Jos olet Jeesuksen Kristuksen pyytänyt vapahtajaksesi Hän lupaa Raamatussa olla kanssasi aina, eikä hylkää sinua epäilysten tai vaikeidenkaan hetkien tullessa. " sitä joka luokseni tulee, minä en heitä ulos"

Se, että on Jeesuksessa Kristuksessa tarkoittaa, että noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan. 

Vierailija
449/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla jos Jumala on kaikkivaltias ja kaikkitietävä. Nuo kaksi ja ihmisen vapaa tahto ovat se pahin kristinuskon ristiriita. Ainakin yhdestä noista pitäisi luopua jotta hommassa olisi järkeä mutta uskovat eivät tunnu olevan halukkaita vaan selittävät milloin miltäkin kantilta samalla kun selitys toisaalla vuotaa kuin seula.

Ihmisen mieli ei voi oikeastaan käsittää totuutta. Kun sitä yritetään kuvata sanoilla, lopputulos on väistämättä sellainen, mitä on vaikea ymmärtää. 

Vierailija
450/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla syynä kun tuo nyt ei ilmeisesti kumminkaan toimi. Kai nyt jossakin on vähintään kaksi ihmistä yhdessä rukoillut että loppuisi sodat, nälänhädät, ympäristöongelmat jne. Rukousaiheita kyllä olisi vaikka millä mitalla.

Tätä asiaa minä en ymmärrä tällä hetkellä. Ehkä joskus myöhemmin ymmärrän. 

Johtuu ihan siitä että vaikka joku humpuukimaakari aiemmin väitti että kaikki rukoukset toteutuu satavarmasti, jos rukoilijoita on kaksi, niin ei ne kyllä oikeasti toteudu, jos ne eivät ole Jumalan tahdon mukaisia. Nyt Jumalan tahto on että ihmiset saa sotia ja keppostella halunsa mukaan. 

se humpuukimaakari oli yksi Raamatun kirjoittajista, joka siteerasi Jumalan itsensä sanoja.

Onko siis Raamattu humpuukia vai valehteliko Jumala?

Vierailija
451/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen mieli ei voi oikeastaan käsittää totuutta. Kun sitä yritetään kuvata sanoilla, lopputulos on väistämättä sellainen, mitä on vaikea ymmärtää. 

Siinä yksi noista vuotavista selitysyrityksistä.

Vierailija
452/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava aina kun joku ihan aidosti kertoo mitä ajattelee. 

Minusta kristinusko sellaisenaan on pikkumaista ja inhimillistä, pienen ihmisen tekemää ja luulemaa. Kaikki ihmiset ovat tasaveroisia. Ei kukaan ole tämän maailmankaikkeuden tähden kuollut "Jumalan poikana", toki marttyyreita on aina ollut ja siinä mittakaavassa ei Jeesus ole yhtään kummempi. Erityisiä ihmisiä on ollut kaikkina ajanjaksoina (tällainen voisi olla vaikkapa Michael Jackson, joka elinaikanaan julisti maapallon hyvinvoinnista muun muassa, oli nöyrä ja kiltti ihminen, ja ironisesti kyllä kuoli olosuhteissa jossa hänet ensin laajasti tuomittiin valheellisin syytöksin ja useat yrittivät ahneudellaan voittaa ja hävittää hänet ihmisenä). En siis usko kristinuskoon, ja ihmetyttää että niin monet älykkäätkin uskovat. Meitä ihmisiä on niin paljon osa sellaisia jotka vain vaihtoehtojen vähyydessä valitsevat tavan joka tuo heille turvaa.

Oikaisten hieman asiaa minusta tapasi uskoa on juuri oikeanlainen, se ei tarkoita että sen pitäisi olla muiden määrittelemä (ei kannata kuitenkaan yrittää mitään ihmismielen omaisia lähestymisyrityksiä joihin odottaisit vastauksia). Itselleni omanlainen usko on vahvistunut juuri arvostamalla kaikenlaista elämää ja omaa elämääni ja ainutkertaisuuttani (siinä on sen jumalallisuus). Haluaisin nähdä ihmiset auttamassa toisiaan ja luomalla hyvää energiaa, mutta "rukoileminen" epätoivon valossa vaikuttaisi olevan turhaa jos et itse muutokseen usko. Maailmankaikkeus ei palkitse epätoivoa ja nöyristelemistä. Kukaan ei ole ottamassa vastaan surkeita pyyntöjä. Maailma palkitsee valosta ja siitä että on jotakin annettavaa, henkistä sekä muuta.

Älä odota sinäkään muilta lupaa tai valtuutusta. Sitä paitsi juuri ihmiset jotka hyvin näyttelevät kristittyä käyttäytyvät kaikkein huonoiten toisia ihmisiä kohtaan, tämän vuoksi myös erosin kirkosta. Minulla on paljon läheisiä esimerkkejä tuomitsevista ja ilkeilevistä sukulaisista ja tuttavista. Ihmisiä jotka tuomitsevat muita ja ovat henkisesti äärimmäisen kireäpipoisia ja itsekkäitä. Myös maailmalla on rajaton määrä esimerkkejä kirkon toiminnasta vain heitä hyödyttäviin tarkoituksiin (ja sellaisin perustein ne on luotu hyödyttämään ja rajaamaan ihmisten elämää kun ei ollut paremmasta tietoa).

Usko sinäkin ihan miten haluat. Älä rukoile (ellet erityisesti halua jollekin välittää hyvää kauttasi) Älä mieti jeesuksia muutoin kuin filosofian ja historian kautta korkeintaan. Nauti elämästä, ja elä omien arvojesi mukaan. 

Vierailija
453/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on Jeesuksessa Kristuksessa tarkoittaa, että noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan. 

Kyllä näinhän se on että Hänen seuraajansa haluavat noudattaa Hänen opetuksiaan.  Hyvä kuitenkin ymmärtää se, että motiivi siihen ei lähde siitä että niin tekisimme itsemme Jumalalle kelpaaviksi. Vaan se lähtee siitä, että tajuamme edes hitusen siitä Jumalan valtavasta rakkaudesta ja armosta meitä kohtaan ja silloin tekomme ei tule lain alta, vaan kumpuaa siitä, että Hän rakastaa ja me haluamme osoittaa rakkauttamme Häntä kohtaan tekemällä Hänen  tahtonsa.

Pelastus tulee yksin armosta; Jeesus on sovittanut syntimme ja me emme voi siihen mitään lisätä tai sitä ansaita omilla teoillamme.

Vierailija
454/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristinuskon jumalkuva on helppo käsittää. Ja se ei ristiriitoineen toimi selityksenä millekään mitä voimme pitää "totena".

Vierailija
455/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vaadi itseltäsi liikaa. Jätä itsellesi lupa myös epäillä. Joka päivä ei tarvitse uskoa saman verran eikä samalla tavalla.

Hengellinen harjoitus auttaa siihen, että ajatukset ja tunteet vaihtelevat päivittäin. Se auttaa vakauttamaan niitä. En tarkoita tällä ajatusten manipulointia. Hengellinen harjoitus voi olla vaikkapa meditaatio kymmeneen laskien.

Mitä väärää siinä on, että "näen" Jumalan eri tavalla eri päivinä ja eri tilanteissa? Joskus "näen" selkeämmin, toisinaan vähemmän selkeästi. Toisinaan en ollenkaan.

Minä koin vapauttavana se, kun annoin Jumaluskolleni luvan elää, eli muuttua koko ajan.

Jollekin muulle taas sopii se, että usko Jumalaan on hyvinkin tarkkarajainen ja stabiili. Ei siinäkään minun mielestäni mitään väärää ole, vaikka se ei minulle sovikaan.

Vierailija
456/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala näkee ja huomioi  meidän pienimmätkin huokauksemme Hänen puoleensa.  Ei tarvita sanoja, jos sanoja ei löydy,  ei kiitosta, jos kiitoksemme ei vain tule.  Jos tunnemme ärtymystä tai ihan vihaakin Hänestä tai kun vain emme ymmärrä eläessä tulleita asioita,  j a ajattelemme niiden tulleen ihan tahallaan kiusaksi.

Jumala tuntee sinut ja meidät jokaisen,  ihan alusta asti,  vaikka emme olisi vielä syntyneetkään.  Hänen rakkautensa on ihan valtava meitä kohtaan!

Jumala myös sallii meille asioita,   Hän antaa matkan mennä tavalla tai toisella,  kohti Häntä.  Jumala kyllä tietää parhaiten.

Ajattelit,  että miksi et tule uskoon.  En tiedä miten sen haluaisit ikäänkuin kokea.     Vain yksinkertainen pyyntö, että haluat kuulua Hänelle ja pyytää kaikkia syntejäsi anteeksi,  niin menneitä, olevia ja tuleviakin.   Hän tekee sen, ja se asia ihan  varmasti vahvistuu.  Kaikki menneet virheet on silloin pois pyyhitty,  ja saadaan edetä eteenpäin.

Jumala ( Isä. Poika ja Pyhä Henki) siunatkoon runsaasti sinua ja kaikkia meitä!

Vierailija
457/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näinhän se on että Hänen seuraajansa haluavat noudattaa Hänen opetuksiaan.  Hyvä kuitenkin ymmärtää se, että motiivi siihen ei lähde siitä että niin tekisimme itsemme Jumalalle kelpaaviksi. Vaan se lähtee siitä, että tajuamme edes hitusen siitä Jumalan valtavasta rakkaudesta ja armosta meitä kohtaan ja silloin tekomme ei tule lain alta, vaan kumpuaa siitä, että Hän rakastaa ja me haluamme osoittaa rakkauttamme Häntä kohtaan tekemällä Hänen  tahtonsa.

Pelastus tulee yksin armosta; Jeesus on sovittanut syntimme ja me emme voi siihen mitään lisätä tai sitä ansaita omilla teoillamme.

Olen pahoillani, mutta olet ymmärtänyt väärin.

Vierailija
458/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengellinen harjoitus auttaa siihen, että ajatukset ja tunteet vaihtelevat päivittäin. Se auttaa vakauttamaan niitä. En tarkoita tällä ajatusten manipulointia. Hengellinen harjoitus voi olla vaikkapa meditaatio kymmeneen laskien.

Mitä väärää siinä on, että "näen" Jumalan eri tavalla eri päivinä ja eri tilanteissa? Joskus "näen" selkeämmin, toisinaan vähemmän selkeästi. Toisinaan en ollenkaan.

Minä koin vapauttavana se, kun annoin Jumaluskolleni luvan elää, eli muuttua koko ajan.

Jollekin muulle taas sopii se, että usko Jumalaan on hyvinkin tarkkarajainen

Ei se minua haittaa, että sinun ajatuksesi vaihtelevat.

Vierailija
459/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää niin teille annetaan. Täysin raamatunmukaista siis. 

Eri

Kyllä. Ja se, kuuleeko Jumala rukouksia, on sitten eri asia. 

Jos kaksi tai useampi yhdessä rukoilee samaa asiaa niin se toteutuu varmasti, olipa mitä hyvänsä.

Ei toteudu, jos se on Jumalan tahdon vastaista.

Ei ole sellaista rajoitusta. Jumalan sanat tuohon liittyen olivat "mitä tahansa asiaa" eikä hän asettanut reunaehtoja.

Jumalan pyhyys on se rajoitus. Ei Jumala voi olla ristiriidassa itsensä kanssa.&nbs

Mikä tässä oli epäselvää? Lakiakin rikotaan jatkuvasti ja se on Jumalaa vastaan tekemistä kuten kaikki missä toimitaan väärin. On myös Jumalaa vastaan tekemistä sekin että opettajia ei kuunnella.

Vierailija
460/607 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala näkee ja huomioi  meidän pienimmätkin huokauksemme Hänen puoleensa.  Ei tarvita sanoja, jos sanoja ei löydy,  ei kiitosta, jos kiitoksemme ei vain tule.  Jos tunnemme ärtymystä tai ihan vihaakin Hänestä tai kun vain emme ymmärrä eläessä tulleita asioita,  j a ajattelemme niiden tulleen ihan tahallaan kiusaksi.

Jumala tuntee sinut ja meidät jokaisen,  ihan alusta asti,  vaikka emme olisi vielä syntyneetkään.  Hänen rakkautensa on ihan valtava meitä kohtaan!

Jumala myös sallii meille asioita,   Hän antaa matkan mennä tavalla tai toisella,  kohti Häntä.  Jumala kyllä tietää parhaiten.

Ajattelit,  että miksi et tule uskoon.  En tiedä miten sen haluaisit ikäänkuin kokea.     Vain yksinkertainen pyyntö, että haluat kuulua Hänelle ja pyytä

Ei ole pyyhitty pois. Kyllä niistä vastuuseen joutuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän