Mitä mä teen väärin kun en tule uskoon?
Myönnän että aina en jaksa lukea Raamattua mutta rukoilen joka päivä ja kuuntelen hengellistä musiikkia. Silti olen edelleen agnostikko. Haluan tulla uskoon!
Kommentit (607)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sellaista asiaa ei ole kuin uskoon tuleminen. Voit päättää seurata tiettyä uskontoa, mikä toki edellyttää että tutustut kyseisen uskonnon oppeihin ja kirjoituksiin, ja vietät aikaa kyseisen uskonnon edustajien seurassa.
Ns. uskoon tuleminen on sama, kuin hurahdus mihin tahansa muuhunkin asiaan. Sua alkaa kiinnostaa uskonto, ja saat siitä elämyksiä. Jotkut saavat samankaltaisia kicksejä harrastuksista, matkailusta, urheilusta tai luonnosta.
Itsehän siis uskon kyllä Jumalaan, joka on paljon suurempi kuin uskonnot ja ihmisen pienentämät ihmisen kaltaiset Jumalat. Ja uskon, tai siis tiedän, että Jumala on tavoitettavissa monin tavoin. Jotkut tarvitsevat siihen uskontoa. Mikä ei ole paha, ellet ala kuvitella olevasi muita parempi, ja että muut ovat väärässä.
Puheenvuorosi on erittäin hyvä esimerkki ihmisestä joka ei ole uudesti syntynyt
Tässä kommentissa oli paljon sanoja, mutta vähän osoitusta siitä, että olisi ymmärretty jotain olennaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään usko että elämästä tulisi olla kiitollinen vaan fakta. Täytyy olla kiitollinen ihminen eikä päästää kaikkia elämän ongelmia itsensä yläpuolelle. Saan myös tietoa hengen tasolta ja tämäkin on minulle vahvistettu, tämä asia on totta.
Ei tarvitse olla kiitollinen. Ei tarvitse yrittää manipuloida ajatuksiaan tai tunteitaan. Huomion kiinnittäminen omiin ajatuksiin ja niiden tietoinen valitseminen on eri asia kuin niiden keinotekoinen manipuloiminen.
Olet oikeassa, ei ole pakko olla mutta kun tiedostat kyseessä olevan puhtaan valinnan tulos niin muistathan aina kuitenkin opettaa asiat oikealla tavalla. Vaikka olisi itse päättänyt toisin, on fiksua neuvoa muita toimimaan järkevällä tavalla ja oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Ootko varma, että et ole uskossa. Miksi ateisti haluaisi olla seurakunnassa vapaaehtoisena?
Miksi ei, onhan seurakunnissa tämä yleinen ihmisten auttamispuolikin.
Ei siihen mitään uskoa jumaliin tarvita.
Ei auttamista laajasti voi pian harjoittaa. Ei ole seurakunnissa ihmisiä. Ei ole srk-veron maksajia. Usko on pilkan kohde. Ihmiset ovat kääntyneet pois.
Kovasti halutaan pikkulasten kerhoja, koululaisten iltapäiväkerhotoimintaa, lasten retkiä, leirejä.
Aikuiset henkitoreissaan hattu kourassa tulevat, kun elämä potkii. Taloudellisia katastrofeja. Diakoniatyö eli avustus kelpaa (ruokaa, ostokuponkeja, 1-3 euron aterioita, laskujen maksua pakkotilanteessa). Avioliitto-parisuhdetukea
Tosiaan kirkko on ensisijaisesti hengellinen ja uskonnollinen järjestö jonka alaisuudessa saattaa toimia myös fyysiseen ja materiaaliseen keskittyviä organisaatioita, mutta se ei ole ensisijaiselta funktioltaan mikään hurstin ruoka-apu tai sosiaalitoimisto. Kirkon "maallistumisesta" puhuminen viittaa juuri tähän toiminnan keskittymiseen liiaksi fyysiseen ja materialistiseen. En ole nähnyt suomessa elinaikanani ketään nälkäkuoleman partaalla olevaa, poislukien anorektikot ja narkomaanit, joiden ongelma ei ole ruuan puute vaan muut asiat.
Jos avun tarve on ensisijaisesti materialistinen niin kirkko ei ole välttämättä oikea paikka sitä saada ja he ampuvat myös hieman omaan nilkkaansa sitä tarjotessaan. Esimerkiksi luostarit eivät anna mitään materiaa ilmaiseksi vaan toimittavat jumalanpalveluksia ilmaiseksi. Jopa heidän kurssitoimintansa on maksullista. Toisaalta luostareissa asuvat ihmiset eivät pidä henkilökohtaista omaisuutta, joka taas on maallisen kirkon työssä sallittua. Yksikin kultakoru on liikaa, jos seurakuntaan kuuluu joku, joka näkee nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Jeesus on Jumala? Ok.
No, miksi Jeesus kysyy ristillä: "Jumalani miksi olet minut hylännyt?" Onko Jeesus/Jumala ajanut itsensä peruuttamattomaan psykoosin "pelastaessaan" ihmisiä "perisynniltä", jonka hän itse on ihmisille asettanut?
Eläessään Jeesus oli myös ihminen.
Jeesus ei ole jumala.
Onnea matkaan.
Onnentoivotukset eivät ole kristillinen konsepti. Ei ole mitään onnea, vain jumalan varjelus. Hoet pakanallisia mantroja.
Se on fraasi. Voit tietysti ylianalysoida kaiken puheen, se on mahdollista, mutta on eri asia, onko se mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Ootko varma, että et ole uskossa. Miksi ateisti haluaisi olla seurakunnassa vapaaehtoisena?
Miksi ei, onhan seurakunnissa tämä yleinen ihmisten auttamispuolikin.
Ei siihen mitään uskoa jumaliin tarvita.
Ei auttamista laajasti voi pian harjoittaa. Ei ole seurakunnissa ihmisiä. Ei ole srk-veron maksajia. Usko on pilkan kohde. Ihmiset ovat kääntyneet pois.
Kovasti halutaan pikkulasten kerhoja, koululaisten iltapäiväkerhotoimintaa, lasten retkiä, leirejä.
Aikuiset henkitoreissaan hattu kourassa tulevat, kun elämä potkii. Taloudellisia katastrofeja. Diakoniatyö eli avustus kelpaa (ruokaa, ostokuponkeja, 1-3 euron aterioita, laskujen maksua pakkotilanteessa). Avioliitto-parisuhdetukea
Mmm nii missä tuputetaan ja miten?
Vierailija kirjoitti:
Juuri kaikenlaisten puoskareiden varalta on hyvä ihan itse olla henkilökohtaisessa yhteydessä Jeesukseen. Kun Raamattu oli vasta muotoutumassa, kirjoitti Paavali itsekin että jos hän jälkikäteen saarnaa Jeesusta jollain muulla tavalla kuin mitä hän on ensimmäisellä kerralla julistanut. Jos kuka tahansa saarnaa väärää Jeesusta ja vääränlaista evankeliumia ottaen pelastussanomasta jotain pois tai lisää siihen jotain Paavali sanoi tylysti: Hän olkoon kirottu. (Galatalaiskirje 1. luku)
Henkilökohtainen suhde tarkoittaa suhdetta omaan mielikuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Yrität liikaa. Määrittelet uskon tavalla, joka ei sovi sinun ajatusmaailmaasi.
Älä vaadi itseltäsi liikaa. Jätä itsellesi lupa myös epäillä. Joka päivä ei tarvitse uskoa saman verran eikä samalla tavalla.
Hengellinen harjoitus auttaa siihen, että ajatukset ja tunteet vaihtelevat päivittäin. Se auttaa vakauttamaan niitä. En tarkoita tällä ajatusten manipulointia. Hengellinen harjoitus voi olla vaikkapa meditaatio kymmeneen laskien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä yritän selittää tässä ketjussa. Ei teidän tarvitse kuunnella, mutta itsepähän otatte vastaan seuraukset sitten.
Opettele lainaamaan nyt ensi alkuun. Tiedän, se ei ole täällä helppoa, mutta onnistuu kun vähän harjoittelet.
Opetusta on saatavilla muualtakin kuin vain sinulta.
Tietysti opetusta on saatavilla muualtakin. Siksi olinkin ajatellut, ettei minun tarvitsisi tehdä tätä, mitä nyt teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luota siihen että Jumala tai elämä turvaa sinua ja kantaa sinua aina. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että heräämme jokainen aamu uuteen päivään, tapahtui mitä tapahtui.
En suosittele tätä.
Suosittelet mielummin uhriutumaan ja luovuttamaan heti kättelyssä tai pakenemaan vastuuta? Ei missään nimessä suositeltavaa.
Suosittelen noudattamaan tai pyrkimään noudattamaan Jeesuksen opetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Jeesus on Jumala? Ok.
No, miksi Jeesus kysyy ristillä: "Jumalani miksi olet minut hylännyt?" Onko Jeesus/Jumala ajanut itsensä peruuttamattomaan psykoosin "pelastaessaan" ihmisiä "perisynniltä", jonka hän itse on ihmisille asettanut?
Eläessään Jeesus oli myös ihminen.
Jeesus ei ole jumala.
Onnea matkaan.
Onnentoivotukset eivät ole kristillinen konsepti. Ei ole mitään onnea, vain jumalan varjelus. Hoet pakanallisia mantroja.
Se on fraasi. Voit tietysti ylianalysoida kaiken puheen, se on mahdollista, mutta on eri asia, onko se mielekästä.
Tiedät itsekin, että jos hoet pävät pitkät saatanaa ja paholaista, kutsut sen luoksesi. Samoin jo hoet pakanallisia mantroja, kuten onnea, olet pakana. Sitä paitsi käytät tuota fraasia halventaaksesi muita passiivisaggressiivisesti: "teet väärin, kun et kuuntele ja seuraa minua" on sisällytetty siihen. Käytät sitä aina tällaisessa kohdassa. Se on pahuutta. Jeesus ei koskaan sanonut tuollaisia asioita muille, sillä se ei ole jumalan tahdon mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vaadi itseltäsi liikaa. Jätä itsellesi lupa myös epäillä. Joka päivä ei tarvitse uskoa saman verran eikä samalla tavalla.
No, minä epäilin ja totesin että en ole kristitty, en allekirjoita uskontunnustusta, enkä pidä kristinuskon jumalkuvaa sopivana olemassaolon mysteereihin.
Eri
Huomaatteko luterilaiset, miten haitallista tuo uskontunnustuksen edellyttäminen on? Tässäkin on yksi henkilö, joka sen vuoksi päätyi toteamaan, ettei ole kristitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä yritän selittää tässä ketjussa. Ei teidän tarvitse kuunnella, mutta itsepähän otatte vastaan seuraukset sitten.
Opettele lainaamaan nyt ensi alkuun. Tiedän, se ei ole täällä helppoa, mutta onnistuu kun vähän harjoittelet.
Opetusta on saatavilla muualtakin kuin vain sinulta.
Tietysti opetusta on saatavilla muualtakin. Siksi olinkin ajatellut, ettei minun tarvitsisi tehdä tätä, mitä nyt teen.
Ei todellakaan tarvitse. Päin vastoin, sinulle ovat kymmenet ihmiset jo sanoneet, että lopeta ja mene pois. Takerrut heihin hubriksessa ja alennat heidän tietoisuuttaan ja hyvinvointiaan korottaaksesi itseäsi ja omaa egoasi. Pahoinpitelet heitä ja korotat itseäsi. Mikään toiminnassasi ei ole jeesuksn opetuksen mukaista tai linjassa sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään usko että elämästä tulisi olla kiitollinen vaan fakta. Täytyy olla kiitollinen ihminen eikä päästää kaikkia elämän ongelmia itsensä yläpuolelle. Saan myös tietoa hengen tasolta ja tämäkin on minulle vahvistettu, tämä asia on totta.
Ei tarvitse olla kiitollinen. Ei tarvitse yrittää manipuloida ajatuksiaan tai tunteitaan. Huomion kiinnittäminen omiin ajatuksiin ja niiden tietoinen valitseminen on eri asia kuin niiden keinotekoinen manipuloiminen.
Olet oikeassa, ei ole pakko olla mutta kun tiedostat kyseessä olevan puhtaan valinnan tulos niin muistathan aina kuitenkin opettaa asiat oikealla tavalla. Vaikka olisi itse päättänyt toisin, on fiksua neuvoa muita toimimaan järkevällä tavalla ja oikein.
Sinulla vaikuttaa olevan tapana puhua aikuisille ihmisille kuin he olisivat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä epäilin ja totesin että en ole kristitty, en allekirjoita uskontunnustusta, enkä pidä kristinuskon jumalkuvaa sopivana olemassaolon mysteereihin.
Eri
Huomaatteko luterilaiset, miten haitallista tuo uskontunnustuksen edellyttäminen on? Tässäkin on yksi henkilö, joka sen vuoksi päätyi toteamaan, ettei ole kristitty.
Kyseessä on uskonnollinen järjestö. Esimerkiksi ortodoksinen kirkko järjestää (kohtuuhintaisia) kursseja järjestöön kuulumattomille, jotka haluvat opetusta aiheesta kuitenkaan olematta samaa mieltä opetusten kanssa. Myös katolinen kirkko järjestää vuoden mittaisia kursseja sellaisille, jotka eivät kuulu järjestöön. Järjestöön kuuluminen taas edellyttää sen sääntöjen hyväksymistä ja kunnioitusta, ja uskonnollisen järjestön ollessa kyseessä uskontunnustus on sen perusta.
Demoni ei pysty lausumaan uskontunnustusta. Miksi kirkon pitäisi päästää demoni organisaationsa räyhäämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Uskontunnustuksen "ongelma" minulle oli sen sisällössä, en usko kristittyyn jumalaan ja "Jeesukseen jumalan poikana" yms. En tosiaan ole kristitty, en pitäisi itseäni kristittynä vaati "kirkko" minulta mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla vaikuttaa olevan tapana
Pakotat siihen ja oikeammin otit asia nyt haluamallasi tavalla. Jokaiselle tulee puhua hänen arvollensa sopivalla tavalla ikäsuhdanne huomioiden.
"Demoni ei pysty lausumaan uskontunnustusta. Miksi kirkon pitäisi päästää demoni organisaationsa räyhäämään?"
Kiitos houreistasi. Mutta olen lausunut uskontunnustuksen lukemattomia kertoja, minun aikoina peruskoulu oli vielä kyllästetty kristityillä rituaaleilla (aamurukoukset jne.) Voisin lausua sen nytkin. Minulla on jopa useita Raamattuja, joista King James-versiota pidän runollisimpana kielenkäytöltään.
Mutta en siis ole kristitty, sori siitä. Jeesus on minulle sinänsä mielenkiiotoinen (mahdollinen) historiallinen hahmo, ja kristinuskon jumalkuva on olemassaolon mysteereihin sopimaton luomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Uskontunnustuksen "ongelma" minulle oli sen sisällössä, en usko kristittyyn jumalaan ja "Jeesukseen jumalan poikana" yms. En tosiaan ole kristitty, en pitäisi itseäni kristittynä
??
Et usko kristittyyn jumalaan mutta vaadit pääsyä kristilliseen organisaatioon ja saada äänivaltaa kristillisessä organisaatiossa.
Mikä rehellisesti on ongelmasi? Liity johonkin toiseen jumalorganisaatioon. Miksi vainoat kristittyjä? Kirkon valtako sinua kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
"Demoni ei pysty lausumaan uskontunnustusta. Miksi kirkon pitäisi päästää demoni organisaationsa räyhäämään?"
Kiitos houreistasi. Mutta olen lausunut uskontunnustuksen lukemattomia kertoja, minun aikoina peruskoulu oli vielä kyllästetty kristityillä rituaaleilla (aamurukoukset jne.) Voisin lausua sen nytkin. Minulla on jopa useita Raamattuja, joista King James-versiota pidän runollisimpana kielenkäytöltään.
Mutta en siis ole kristitty, sori siitä. Jeesus on minulle sinänsä mielenkiiotoinen (mahdollinen) historiallinen hahmo, ja kristinuskon jumalkuva on olemassaolon mysteereihin sopimaton luomus.
Selvä, sitten sinä et vaan liity kirkkoon, case closed.
Tirskis tuo lopetus. Sinäpä ihan itsensä Jeesuksen äänenpainoja jäljittelet, samalla auktoriteetilla otat asiaksesi esiintyä! Muista myös, että tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa. Ettet vain olisi hieman paisunut jo?
Kysyn kuitenkin: jos uskoo, että täytyy tulla täydelliseksi, miten silloin on lain noudattamisesta vapaa?
En minä jäljittele mitään, vaan kerron omia näkemyksiäni. Olen sanonut, että minä en ole kuka tahansa. Minä taas en tirsku, koska minut on jo laitettu nöyrtymään.
Jos uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika, eli uskoo, mitä hän sanoo eli noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan, silloin Henki ohjaa, mutta vasta silloin.