Mitä mä teen väärin kun en tule uskoon?
Myönnän että aina en jaksa lukea Raamattua mutta rukoilen joka päivä ja kuuntelen hengellistä musiikkia. Silti olen edelleen agnostikko. Haluan tulla uskoon!
Kommentit (607)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se uskoon tuleminen ole sinun tekemisistäsi kiinni. Jumala antaa uskon, jos on antaakseen. Ei ihminen voi itse itseään pakottaa uskomaan.
Olen pyytänyt Pyhäähenkeä minuun vaikuttamaan että tulisin uskoon. Olen itsekän ja en halua Helvettiin vaan Taivaaseen missä Jumala on luvannut uskossa kuolleiden elävän ikuisesti. Tämäkin maailma on Jumalan valtakunta ja pidän tästä maailmasta ja pidän elämästäni. Pelkään vain paljon kun jokainen kuolee joskus niin heräänkin Viimeisellätuomiolla tuomion ylösnousemukseen ja joudun Helvettiin.
Lisään vielä että sen verran älykäs ja viisas olen että ymmärrän ettei Jumalamme olemassa olo ole kiinni meidän tahtomisistamme.Häntä meidän on syytä pelätä. Ei tarvitsisi pelätä jos voisit elää synnittä mutta synnittömän elämän eli vain Jeesus. Yksi kammottama epäuskon kiusaus on ajatus ettei Jumalaa ole. Silloin ei ole rangaistusta synnistäkään. Mutta tässä taas törmään kauheaan ajatukseen ettei olis mahdollisuutta ikuiseen elämäänkään. Minua kiusaa nämä epäuskon häivähdyksen ja ymmärrän uskon olevan todella ihmisessä vain Pyhänhengen lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se uskoon tuleminen ole sinun tekemisistäsi kiinni. Jumala antaa uskon, jos on antaakseen. Ei ihminen voi itse itseään pakottaa uskomaan.
Olen pyytänyt Pyhäähenkeä minuun vaikuttamaan että tulisin uskoon. Olen itsekän ja en halua Helvettiin vaan Taivaaseen missä Jumala on luvannut uskossa kuolleiden elävän ikuisesti. Tämäkin maailma on Jumalan valtakunta ja pidän tästä maailmasta ja pidän elämästäni. Pelkään vain paljon kun jokainen kuolee joskus niin heräänkin Viimeisellätuomiolla tuomion ylösnousemukseen ja joudun Helvettiin.
Tämä on aiheellinen pelko, enkä voi tarjota huojennusta. Voin kuitenkin kertoa, että Jeesuksen opetusten noudattamiseen pyrkiminen kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi valita sen, että alkaa noudattamaan Jeesuksen opetuksia.Varmaan, mutta uskon saamiseen ei voi itse vaikuttaa.
Usko tarkoittaa, että uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskoo, mitä hän sanoo, eli noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan. Jos uskoo sen verran, että haluaa noudattaa Jeesuksen opetuksia, uskoo riittävästi. Olen pahoillani, jos olet ymmärtänyt asian väärin.
Kaikki eivät kyllä allekirjoittane tuota otaksumaa kun pohjautuu ilmaisuihin "sen verran" ja "riittävästi". Olettaisin että aika moni edellyttää jonkinmoista kertaluontoista käänteentekevää tapahtumaa, jossa "tullaan uskoon", "saadaan uskon lahja" tms. Mutta enpähän kyllä mikään asiantuntija ole.
Tuo oletuksesi on se, mitä ns. vapaat suunnat (helluntailaiset, baptistit, vapaakirkko jne.) opettavat, ja käytännössä luterilaisista ns. viidesläiset myös. Ja heitä näissä keskusteluissa aina eniten on äänessä, vaikka edustavatkin kristittyjen vähemmistöä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutaan kun uskonratkaisusta kun usko on ihmisessä Pyhänhengen työtä. Minulle tulee tästä mieleen "menestysteologiaksi" kutsuttu harhaoppi. Hellaripiireissä on taas "kielilläpuhuminen" ja muuta "ihmeet". Vaikka muita kielilläpuhumis tapauksia ei tiedetä kuin Raamatussa mainittu yksi kerta kun tämä Pyhähenki antoi tämän armolahjan.
Siksi koska ihmisen täytyy nöyrtyä pelastettavaksi, ryhdyttävä siis seuramaan Jeesusta ja mitä kaikkia muita nimityksiä samalla asialla nyt onkaan.
Menestysteologiassahan taas luvataan maallista mammonaa ja menestystä. Lupasipa eräskin saarnamies, että ihmisen taloudelliset ongelmat loppuu välittömästi kun alkaa maksamaan kymmenyksiä. Ja eräs toinen painotti vielä että maksaa 10% bruttotuloista seurakunnalle.
"Kymmenykset" on muutenkin vähän erikoinen termi nykypäivänä, koska niitä maksettiin aikoinaan juutalaiselle temppelille, koska leeviläinen papisto ei saanut omistaa maata. Eipä ole enää temppeliä tai leeviläistä papistoa ja kymmenyksetkin maksettiin maan antimista, ei rahasta.
Lahjoituksia saa kyllä antaa ja omastaan antamaanhan uskovat on kutsuttu, mutta sitä voisi nimittää ihan vain lahjoituksiksi ja unohtaa hupsut prosenttimäärät ja jatkaa vielä että todennäköisesti ei saa tässä ajassa mitään maallista mammonaa lahjoitusrahalle vastineeksi, vaan lahjoitus on juuri sitä miltä kuulostaakin, eli lahjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Uskoon ei voi tulla omasta päätöksestä. Jumala antaa uudestisyntymän ja Pyhän Hengen lahjana, kun ihminen tulee sellaiselle paikalle, että hän tajuaa tarvitsevansa Pelastajaa, voidakseen pelastua.
Ennen uskon lahjaa Jumala antaa etsikonajan, johon voi liittyä myös vaikeuksia tai muita asioita, jotka laittavat kiinnostumaan elämän ja kuoleman kysymyksistä.
Kristillisyydestä/kristinuskosta voi kyllä olla kiinnostunut, lukea Raamattua, olla mukana seurakunnan toiminnassa jne. ilman uskoontuloakin, mutta kristinuskon harrastelu ei vielä kanna taivaaseen asti, jos ei jossain vaiheessa myös uudestisynny.
Minua vaivaa tämä etsikkoaika. Voinko haaskata omani? Mutta toisaalta Jumala on sanonut kuulevansa kyllä kun ihminen etsii häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että sen verran älykäs ja viisas olen että ymmärrän ettei Jumalamme olemassa olo ole kiinni meidän tahtomisistamme.Häntä meidän on syytä pelätä. Ei tarvitsisi pelätä jos voisit elää synnittä mutta synnittömän elämän eli vain Jeesus
Olet oikeilla jäljillä. Suosittelisin Raamatun lukemista, rukousta ja ehkä kuuntelemaan myös jotain tunnettua raamatunselittäjää, kuten vaikka Jukka Norvantoa tai David Pawsonia, jos englanti sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelastuksensa menettää voi, mutta ei ansaita. Synnittömäksi et tule, vaikka mielestäsi seuraisit Jeesuksen oppia paremmin kuin kukaan. Sellainen johtaa muutenkin vain ns. omavanhurskauteen. Tosin joillekin se tekee hyvää nähdä konkreettisesti, että ei synnittömään elämään kykene vaikka kuinka ponnistelisi. Silloin moni nöyrtyy ja tulee ristin juurelle.
Ponnistelu on kuitenkin hyvin tärkeää, vaikkei pelastus olekaan ihmisen kontrolloitavissa.
Aivan totta, täytyy kilvoitella ja tehdä parannusta, kuten Raamatussa kehoitetaan.
Pelastus riippuu siitä, kuinka hyvin onnistuu.
Ei riipu, Jeesus pelastaa syntiset. Ellei nyt sitten esimerkiksi oteta tavallisessa synnissä elämistä.
Jeesus pelastaa ne, jotka uskovat häneen eli uskovat mitä hän sanoo eli noudattavat tai pyrkivät vilpittömästi noudattamaan hänen opetuksiaan. Jos opetat jotain muuta, johdat ihmisiä harhaan. Ja minä en huolehdi siitä, että opettaisin harhaa tässä asiassa. Niistä, jotka eivät usko Jeesukseen, minä en tiedä, mitä heille tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uudestisyntyminen ei tarkoita myöskään uskonratkaisua tai parannusta syntielämästä, vaikka ne ovatkin askelia kohti Jumalaa. "
Eikä täysin sama asia, mutta hyvin läheisesti linkittyvät yhteen. Eikä kukaan synny uudesti jonkun toisen myötävaikutuksella, ei papin, rituaalien, eikä minkään muunkaan.
Eivät liity, vaan uudestisyntyminen on täysin eri asia. Siihen on vielä pitkä matka sellaisella, joka on tehnyt uskonratkaisun tai parannusta syntielämästä.
Joillain se vie vuosikymmeniä, joillain pari päivää. Riippuu niin paljon tapauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että sen verran älykäs ja viisas olen että ymmärrän ettei Jumalamme olemassa olo ole kiinni meidän tahtomisistamme.Häntä meidän on syytä pelätä. Ei tarvitsisi pelätä jos voisit elää synnittä mutta synnittömän elämän eli vain Jeesus
Mahdollisuus ikuiseen elämään on olemassa sille, joka pyrkii noudattamaan Jeesuksen opetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aiheellinen pelko, enkä voi tarjota huojennusta. Voin kuitenkin kertoa, että Jeesuksen opetusten noudattamiseen pyrkiminen kannattaa.
Pelko helvetistä ei ole aiheellinen. Ei ollut sitä pimeällä keskiajallakaan. Mitä tulee Jeesuksen oppeihin, niin raamatun tekstit ovat varsin tulkittavissa lukijasta riippuen, kyseessä on lopulta hyvin sekalainen kokoelma tekstejä, jotka on kuratoitu yhteen historiallisten/inhimillisten prosessien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelastuksensa menettää voi, mutta ei ansaita. Synnittömäksi et tule, vaikka mielestäsi seuraisit Jeesuksen oppia paremmin kuin kukaan. Sellainen johtaa muutenkin vain ns. omavanhurskauteen. Tosin joillekin se tekee hyvää nähdä konkreettisesti, että ei synnittömään elämään kykene vaikka kuinka ponnistelisi. Silloin moni nöyrtyy ja tulee ristin juurelle.
Ponnistelu on kuitenkin hyvin tärkeää, vaikkei pelastus olekaan ihmisen kontrolloitavissa.
Aivan totta, täytyy kilvoitella ja tehdä parannusta, kuten Raamatussa kehoitetaan.
Pelastus riippuu siitä, kuinka hyvin onnistuu.
Ei riipu, Jeesus pelastaa syntiset. Ellei nyt sitten esimerkiksi oteta t
Jeesus pelastaa ne, jotka uskovat häneen eli uskovat mitä hän sanoo eli noudattavat tai pyrkivät vilpittömästi noudattamaan hänen opetuksiaan. Jos opetat jotain muuta, johdat ihmisiä harhaan. Ja minä en huolehdi siitä, että opettaisin harhaa tässä asiassa. Niistä, jotka eivät usko Jeesukseen, minä en tiedä, mitä heille tapahtuu.
Kukaan ei edelleenkään muutu tässä elämässä synnittömäksi vaikka miten ponnistelisi ja pinnistelisi, mutta silti Jeesus pelastaa heidät, kuten on luvannutkin. Joku korsi tuottaa sata jyvää ja joku korsi vain kymmenen, vaelluksen laadussa on eroja juu, mutta määränpää on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aiheellinen pelko, enkä voi tarjota huojennusta. Voin kuitenkin kertoa, että Jeesuksen opetusten noudattamiseen pyrkiminen kannattaa.Pelko helvetistä ei ole aiheellinen. Ei ollut sitä pimeällä keskiajallakaan. Mitä tulee Jeesuksen oppeihin, niin raamatun tekstit ovat varsin tulkittavissa lukijasta riippuen, kyseessä on lopulta hyvin sekalainen kokoelma tekstejä, jotka on kuratoitu yhteen historiallisten/inhimillisten prosessien kautta.
On erittäin aiheellinen ja kadotuksesta Jeesuskin varoitti useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi noita uskisten selityshirviöitä.
Jumala kyllä rakastaisi kaikki, mutta.....
Et ole tarpeeksi tosissasi
Väärä korvien asento
Alitajuntasi haisee
jne jne
....mutta kaikkia rakastaa, pyyteettömästi!!! ?????
Oletko huomannut, että lapsi saattaa ajatella, etteivät vanhemmat rakasta häntä, jos he eivät anna hänen syödä karkkia joka päivä? Sanoisitko tällaiselle lapselle, että olet oikeassa, vanhempasi eivät rakasta sinua? Vai sanoisitko, että kyllä vanhempasi rakastavat sinua, ymmärrät sitten, kun olet aikuinen?
Ei vanhemmat ole paranormaali, todeksi väitetty ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se uskominen välttämättä edellytä voimakasta kokemusta. Se kokemusperäisen uskon korostaminen on hellareilla. Itselleni ev.luterilaisena riittää ihan tavallinen uskominen Jeesukseen ja rakkauden kaksoiskäsky elämän ohjenuoraksi.
Oletko syntynyt uudesti.
EriOletko sinä? Jos luulet olevasi, niin etkö ymmärrä, että se on vain oma kokemuksesi?
Kyllä olen. Uudestisyntyminen on kuin fyysinen syntyminenkin, se tapahtuu vain kerran ja sen kyllä huomaa.
Eikö muuten loppujen lopuksi kaikki ole vain "omaa kokemusta"?
Harva muistaa fyysistä syntymää, jo
Mutta moni kyllä tietää syntyneensä.
Huhupuheita se vain on. Minullekin on vain väitetty, että olen joskus fyysisesti syntynyt. Itse en muista mitään. Samoin on väitetty, että olen uudestisyntynyt, enkä siitäkään muista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoon ei voi tulla omasta päätöksestä. Jumala antaa uudestisyntymän ja Pyhän Hengen lahjana, kun ihminen tulee sellaiselle paikalle, että hän tajuaa tarvitsevansa Pelastajaa, voidakseen pelastua.
Ennen uskon lahjaa Jumala antaa etsikonajan, johon voi liittyä myös vaikeuksia tai muita asioita, jotka laittavat kiinnostumaan elämän ja kuoleman kysymyksistä.
Kristillisyydestä/kristinuskosta voi kyllä olla kiinnostunut, lukea Raamattua, olla mukana seurakunnan toiminnassa jne. ilman uskoontuloakin, mutta kristinuskon harrastelu ei vielä kanna taivaaseen asti, jos ei jossain vaiheessa myös uudestisynny.
Minua vaivaa tämä etsikkoaika. Voinko haaskata omani? Mutta toisaalta Jumala on sanonut kuulevansa kyllä kun ihminen etsii häntä.
Voit haaskata etsikkoaikasi, jos käy niin, että se ei johda mihinkään muutoksiin elämässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uudestisyntyminen ei tarkoita myöskään uskonratkaisua tai parannusta syntielämästä, vaikka ne ovatkin askelia kohti Jumalaa. "
Eikä täysin sama asia, mutta hyvin läheisesti linkittyvät yhteen. Eikä kukaan synny uudesti jonkun toisen myötävaikutuksella, ei papin, rituaalien, eikä minkään muunkaan.
Eivät liity, vaan uudestisyntyminen on täysin eri asia. Siihen on vielä pitkä matka sellaisella, joka on tehnyt uskonratkaisun tai parannusta syntielämästä.Joillain se vie vuosikymmeniä, joillain pari päivää. Riippuu niin paljon tapauksesta.
Sinä et selvästikään tiedä, mistä sinä puhut. Teet vain oletuksia, jotka eivät perustu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aiheellinen pelko, enkä voi tarjota huojennusta. Voin kuitenkin kertoa, että Jeesuksen opetusten noudattamiseen pyrkiminen kannattaa.Pelko helvetistä ei ole aiheell
Onnea matkaan.
"Myönnän että aina en jaksa lukea Raamattua mutta rukoilen joka päivä ja kuuntelen hengellistä musiikkia."
Sinulta puuttuu seurakunta. Ei ole tarkoitus olla kristittynä yksin.
Kukaan ei edelleenkään muutu tässä elämässä synnittömäksi vaikka miten ponnistelisi ja pinnistelisi, mutta silti Jeesus pelastaa heidät, kuten on luvannutkin. Joku korsi tuottaa sata jyvää ja joku korsi vain kymmenen, vaelluksen laadussa on eroja juu, mutta määränpää on sama.
Onnea matkaan.
Mutta sen jälkeen pitäisi niinsanotusti pysyä Kristuksessa.