Mitä mä teen väärin kun en tule uskoon?
Myönnän että aina en jaksa lukea Raamattua mutta rukoilen joka päivä ja kuuntelen hengellistä musiikkia. Silti olen edelleen agnostikko. Haluan tulla uskoon!
Kommentit (607)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kyllä koitin sitä uskotella itselleni, silloin kun olin vielä siinä luulossa että "lapsi uudestisyntyy kasteessa". Koitin tsempata parhaani mukaan, kun kerran pappikin niin sanoo, vaikka sen kyllä itse tiesin, ettei tässä nyt oikeasti mikään uudestisyntynyt ollut.
Sanovatko papit noin? Valitettavasti he ovat käsittäneet väärin.
Niinhän ne sanoo, sehän on olennainen osa luterilaisuutta. Ja kyllä, he ovat käsittäneet aivan väärin. Pikku vauva ei mitään uskonratkaisuja tee, eikä parannusta syntielämästään, eihän sellainen ymmärrä edes edellämainittuja käsitteitä!
Lapsikaste ei tee muuta kuin täyttää kirkon jäsenrekisterin ateisteilla ja tulokset on nähtävillä käytännössä kaikissa kansankirkossa.
Uudestisyntyminen ei tarkoita myöskään uskonratkaisua tai parannusta syntielämästä, vaikka ne ovatkin askelia kohti Jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on edelleen vapaa tahto rikkoa Jumalan lakia vastaan. Emme ole robotteja. Onneksi synnistä päästään lopullisesti eroon sitten taivaassa.
Eri
Minä haluaisin kertoa yhden tärkeän asian sinulle ja kaikille muillekin. Kukaan ei voi tietää, mitä hänelle tapahtuu kuoleman jälkeen. Minä kuitenkin tiedän joitain asioita. Sen perusteella, mitä tiedän, minä vahvasti suosittelen noudattamaan Jeesuksen opetuksia, joista siis ilmenee Jumalan tahto sille, mitä hän haluaa ihmisten tekevän. Tämä on ihan vain ystävällinen vinkki jokaiselle.
Raamatussahan se lukee mitä ihmiselle käy tuonpuoleisessa, joten sen voi tietää varsin tarkasti. Saadaan ylösnousemusruumis, koittaa viimeinen tuomio, vanhurskauttaminen, jne.
Jeesuksen opetukset on tosiaan syytä tutkia tarkkaan ja noudattaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelastuksensa menettää voi, mutta ei ansaita. Synnittömäksi et tule, vaikka mielestäsi seuraisit Jeesuksen oppia paremmin kuin kukaan. Sellainen johtaa muutenkin vain ns. omavanhurskauteen. Tosin joillekin se tekee hyvää nähdä konkreettisesti, että ei synnittömään elämään kykene vaikka kuinka ponnistelisi. Silloin moni nöyrtyy ja tulee ristin juurelle.
Ponnistelu on kuitenkin hyvin tärkeää, vaikkei pelastus olekaan ihmisen kontrolloitavissa.
Aivan totta, täytyy kilvoitella ja tehdä parannusta, kuten Raamatussa kehoitetaan.
Niin, Pyhä Henki tekee työtä kyllä uskosta osattomissakin, niin teki minussakin aikoinaan. On kuitenkin väärin sanottu että Pyhä Henki olisi heissä jotka eivät ole uudestisyntyneitä. Silloinhan paha henkivaltakaan ei voisi riivata ketään, koska Pyhä Henki ei jaa asumusta pahan hengen kanssa.
Tuossa viittaamassasi raamatunkohdassa Jeesus puhuu seuraajilleen, ei kaikille maailman ihmisille.
Ei se ole väärin sanottu. Sinä et tiedä, mistä sinä puhut. Minä taas tiedän, mistä minä puhun. Ihmisen on tehtävä valintoja Hengen ja Lihan välillä. Tämä ei ole joko tai asia siten, että joku ihminen voisi olla täysin hyvä tai täysin paha. Lisäksi tietysti tuo sama tilanne koskee kaikkia ihmisiä.
"Uudestisyntyminen ei tarkoita myöskään uskonratkaisua tai parannusta syntielämästä, vaikka ne ovatkin askelia kohti Jumalaa. "
Eikä täysin sama asia, mutta hyvin läheisesti linkittyvät yhteen. Eikä kukaan synny uudesti jonkun toisen myötävaikutuksella, ei papin, rituaalien, eikä minkään muunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla syynä kun tuo nyt ei ilmeisesti kumminkaan toimi. Kai nyt jossakin on vähintään kaksi ihmistä yhdessä rukoillut että loppuisi sodat, nälänhädät, ympäristöongelmat jne. Rukousaiheita kyllä olisi vaikka millä mitalla.
Tätä asiaa minä en ymmärrä tällä hetkellä. Ehkä joskus myöhemmin ymmärrän.
Johtuu ihan siitä että vaikka joku humpuukimaakari aiemmin väitti että kaikki rukoukset toteutuu satavarmasti, jos rukoilijoita on kaksi, niin ei ne kyllä oikeasti toteudu, jos ne eivät ole Jumalan tahdon mukaisia. Nyt Jumalan tahto on että ihmiset saa sotia ja keppostella halunsa mukaan.
Sinun kommenttisi ilmentää kärsimättömyyttä. Miksi et voi hyväksyä sitä, ettet tällä hetkellä ymmärrä jotain asiaa? Selityksesi ei ole vakuuttava, joten ei vaikuta siltä, että olisit ymmärtänyt tämän asian. En vakuuttunut siksi, koska selityksesi ei ole yhteensopiva niiden asioiden kanssa, joiden minä tiedän olevan totta. Ja lisäksi siksi, koska se on vastoin sitä, mitä Raamatussa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on edelleen vapaa tahto rikkoa Jumalan lakia vastaan. Emme ole robotteja. Onneksi synnistä päästään lopullisesti eroon sitten taivaassa.
Eri
Minä haluaisin kertoa yhden tärkeän asian sinulle ja kaikille muillekin. Kukaan ei voi tietää, mitä hänelle tapahtuu kuoleman jälkeen. Minä kuitenkin tiedän joitain asioita. Sen perusteella, mitä tiedän, minä vahvasti suosittelen noudattamaan Jeesuksen opetuksia, joista siis ilmenee Jumalan tahto sille, mitä hän haluaa ihmisten tekevän. Tämä on ihan vain ystävällinen vinkki jokaiselle.
Raamatussahan se lukee mitä ihmiselle käy tuonpuoleisessa, joten sen voi tietää varsin tarkasti. Saadaan ylösnousemusruumis, koittaa viimeinen tuomio, vanhurskauttaminen, jne.
Jeesuksen opetukset on tosiaan syytä tutkia tarkkaan ja noudattaa niitä.
Kukaan ei voi tietää, millaisia seurauksia hänen teoillaan on. Jokainen, joka luulee olevansa turvassa, on erehtynyt. Olemme armon varassa, mutta se armo ei ole toteutunut vielä. Sen toteutumisen epävarmuus on se, minkä pitäisi saada meidät nöyriksi. Tietysti tiedän joidenkin ajattelevan, että heidän ei tarvitse huolehtia asiasta. Heille toivotan onnea matkaan.
"Uudestisyntyminen ei tarkoita myöskään uskonratkaisua tai parannusta syntielämästä, vaikka ne ovatkin askelia kohti Jumalaa."
En ole keneltäkään saanut koskaan varsinaisesti vastausta, siitä mitä uudesti syntyminen varsinaisesti tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelastuksensa menettää voi, mutta ei ansaita. Synnittömäksi et tule, vaikka mielestäsi seuraisit Jeesuksen oppia paremmin kuin kukaan. Sellainen johtaa muutenkin vain ns. omavanhurskauteen. Tosin joillekin se tekee hyvää nähdä konkreettisesti, että ei synnittömään elämään kykene vaikka kuinka ponnistelisi. Silloin moni nöyrtyy ja tulee ristin juurelle.
Ponnistelu on kuitenkin hyvin tärkeää, vaikkei pelastus olekaan ihmisen kontrolloitavissa.
Aivan totta, täytyy kilvoitella ja tehdä parannusta, kuten Raamatussa kehoitetaan.
Pelastus riippuu siitä, kuinka hyvin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
"Uudestisyntyminen ei tarkoita myöskään uskonratkaisua tai parannusta syntielämästä, vaikka ne ovatkin askelia kohti Jumalaa. "
Eikä täysin sama asia, mutta hyvin läheisesti linkittyvät yhteen. Eikä kukaan synny uudesti jonkun toisen myötävaikutuksella, ei papin, rituaalien, eikä minkään muunkaan.
Eivät liity, vaan uudestisyntyminen on täysin eri asia. Siihen on vielä pitkä matka sellaisella, joka on tehnyt uskonratkaisun tai parannusta syntielämästä.
Miksi puhutaan kun uskonratkaisusta kun usko on ihmisessä Pyhänhengen työtä. Minulle tulee tästä mieleen "menestysteologiaksi" kutsuttu harhaoppi. Hellaripiireissä on taas "kielilläpuhuminen" ja muuta "ihmeet". Vaikka muita kielilläpuhumis tapauksia ei tiedetä kuin Raamatussa mainittu yksi kerta kun tämä Pyhähenki antoi tämän armolahjan.
Vierailija kirjoitti:
"Uudestisyntyminen ei tarkoita myöskään uskonratkaisua tai parannusta syntielämästä, vaikka ne ovatkin askelia kohti Jumalaa."
En ole keneltäkään saanut koskaan varsinaisesti vastausta, siitä mitä uudesti syntyminen varsinaisesti tarkoittaa.
En minäkään voi sitä antaa. Sitä ei voi kertoa sanoilla. Ilmeisesti ihmiset ovat lukeneet sen olevan edellytys pelastumiselle, joten monet varmaankin haluavat uskotella itselleen kokeneensa sen. Mutta he eivät tiedä, mistä he puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutaan kun uskonratkaisusta kun usko on ihmisessä Pyhänhengen työtä. Minulle tulee tästä mieleen "menestysteologiaksi" kutsuttu harhaoppi. Hellaripiireissä on taas "kielilläpuhuminen" ja muuta "ihmeet". Vaikka muita kielilläpuhumis tapauksia ei tiedetä kuin Raamatussa mainittu yksi kerta kun tämä Pyhähenki antoi tämän armolahjan.
Ihminen voi päättää alkaa noudattaa Jeesuksen opetuksia. Ihminen voi siis tehdä tietoisen uskonratkaisun. Se ei ole harhaoppia. Harhaoppia olisi väittää, että ihminen ei voisi tehdä tietoista ratkaisua.
Ei se mistään tulemisesta ole kiinni, vaan lahjan vastaanottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se uskoon tuleminen ole sinun tekemisistäsi kiinni. Jumala antaa uskon, jos on antaakseen. Ei ihminen voi itse itseään pakottaa uskomaan.
Olen pyytänyt Pyhäähenkeä minuun vaikuttamaan että tulisin uskoon. Olen itsekän ja en halua Helvettiin vaan Taivaaseen missä Jumala on luvannut uskossa kuolleiden elävän ikuisesti. Tämäkin maailma on Jumalan valtakunta ja pidän tästä maailmasta ja pidän elämästäni. Pelkään vain paljon kun jokainen kuolee joskus niin heräänkin Viimeisellätuomiolla tuomion ylösnousemukseen ja joudun Helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelastus riippuu siitä, kuinka hyvin onnistuu.
Ei riipu, Jeesus pelastaa syntiset. Ellei nyt sitten esimerkiksi oteta tavallisessa synnissä elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se uskominen välttämättä edellytä voimakasta kokemusta.
Kuinka voit uskoa johonkin, jota et koe eli jonka olemassaoloa et tunne? Tuohan on järjetön väite.
Öö, sanoinko jossain että en koe Jumalaa mitenkään? Hellarit ja muut modernit pietistit korostavat tietyntyyppistä - usein voimakasta -kokemusta ja yksilön tahtoa uskon kohdalla, kun meille luterilaisille usko on lahja. Ihminen on Lutherin mukaan niin kokonaisvaltaisesti syntinen myös tahdon ja järjen alueella, että usko lahjoitetaan hänelle yksin Jumalan armosta "yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden". Minulle usko Jumalaan on luonnollista ja Jumala kaiken välttämätön syy eli mitään ei tapahdu sattumalta. Jumala on myös persoona, joka on kiinnostunut dialogista (esim. rukous) meidän kanssamme. Lisäksi Jumala on omnipresentti (ubique) eli kaikkialla luomakunnassa, mutta ei kaikessa (kreik. pan-en-theos erotuksena panteismista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi päättää alkaa noudattaa Jeesuksen opetuksia. Ihminen voi siis tehdä tietoisen uskonratkaisun. Se ei ole harhaoppia. Harhaoppia olisi väittää, että ihminen ei voisi tehdä tietoista ratkaisua.
Jeesuksen opetuksia voi noudattaa ateistikin, pl. kaikki ne opetukset, joissa vaaditaan uskomaan. Uskomista ei voi itseensä pakottaa.
Johtuu ihan siitä että vaikka joku humpuukimaakari aiemmin väitti että kaikki rukoukset toteutuu satavarmasti, jos rukoilijoita on kaksi, niin ei ne kyllä oikeasti toteudu, jos ne eivät ole Jumalan tahdon mukaisia. Nyt Jumalan tahto on että ihmiset saa sotia ja keppostella halunsa mukaan.