Te jotka tehneet sukututkimusta?
Miten pääsitte alkuun? Kertokaa kaikki mahdollinen,kiitos!
Kommentit (22)
Isovanhempien nimet, mielellään isoisovanhempien nimet ja syntymäajat. Sitten etsitään kirkonkirjoista tieto syntymästä. Sitten rippikirjoista vanhempien tiedot ja siitä taaksepäin. Ihan itse opetellut mutta ehkä joku kurssi voisi auttaa alkuun. Tai varmaan tunnet jonkun joka voisi opettaa perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas hyödyllinen linkki
Aloitin innolla ja otin kokeneen sukututkijan avuksi. Homma ei kaatunut hintaan, mutta totesin tuolloin jos naisen kotipaikkakunnalta hankin, on se kuin sisko olisi rouvani. Täällä on kaikki sukua kaikille. Lopetin koko harrastuksen. Tuo Hiski on kyllä erinomainen alkuunpääsyssä.
Helpointa on kirjautua Geniin ja katsoa, miten muut ovat jo sukututkimuksen puolestasi tehneet. Tosin kannattaa varautua isoihinkin virheisiin, esimerkiksi meillä isoisän veljen lapset oli joku kirjannut isoisän lapsiksi ja muutamassa sukupuussa isoäitinä oli joku ihan vieras nainen.
Mutta ei tarvitse itse nähdä vaivaa, tiedot löytyvät valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien nimet, mielellään isoisovanhempien nimet ja syntymäajat. Sitten etsitään kirkonkirjoista tieto syntymästä. Sitten rippikirjoista vanhempien tiedot ja siitä taaksepäin. Ihan itse opetellut mutta ehkä joku kurssi voisi auttaa alkuun. Tai varmaan tunnet jonkun joka voisi opettaa perus
---
Tämä.
Sitten kannattaa tehdä näinkin: tilata kirkonkirjat.
Maksaa, mutta kannattaa tilata.
Jos on varaa, voi ammattimaisella sukututkijalla teettää sukututkimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö pitää kädestä ja neuvoa? Sinne vaan tutkimaan.
Me tutkittiin miehen sukua 1800 luvun alkuun tuolla.
Mun suku oli jo tutkittu tätini toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien nimet, mielellään isoisovanhempien nimet ja syntymäajat. Sitten etsitään kirkonkirjoista tieto syntymästä. Sitten rippikirjoista vanhempien tiedot ja siitä taaksepäin. Ihan itse opetellut mutta ehkä joku kurssi voisi auttaa alkuun. Tai varmaan tunnet jonkun joka voisi opettaa perus
---
Tämä.
Jos on varaa, voi ammattimaisella sukututkijalla teettää sukututkim
---
Tällä keinolla pystyy tarkistamaan Genin virheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltähän löytyy kaikki tarvittava tieto alkuunpääseemiseksi. Hiskistä henkilötiedot ja sitten kirkonkirjoista voi etsiskellä keitä muita taloudessa on asunut milloin missäkin.
https://www.genealogia.fi/kirkonkirjat
Joku väitti että myös Hiskissä on virheitä.
Parasta on tilata kirkonkirjat kirkkoherranvirastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Tämä.
Jos on varaa, voi ammattimaisella sukututkijalla teettää sukututkimuksen.
Kirkonkirjat löytyy nykyään netistä.
https://www.genealogia.fi/kirkonkirjat
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/arkisto/paikkakunn…
Miten muuten maakunta-arkistot toimii nykyään, kun hallitus leikkais niiden toiminnasta? Sisään ei pääse enää kuin "oikeat tutkijat" kerran kuussa- eli sukutukijat ja muut harrastelijat eivät saa enää tietoja.
Tässä yksi esimerkki Genin virheistä.
Olin itse tilannut kirkonkirjat eri kirkkoherranvirastoista ja laitoin isänäidinäidin esivanhempien nimet Geniin.
Joku insinööri oli sitten muuttanut ne. Ja itse kirjoittanut näkyviin, että hän ei ole varma tulivatko nämä nyt oikein.
No, eiväthän ne tulleet.
Pyysi ottamaan yhteyttä, jos ne olivat väärin. No, tein työtä käskettyä, mutta tälle ingengörille ei voinut lähettää postia.
Kyseessä saattoi olla huijari, tai en tiedä minkä tason "insinööri."
Koska odotan nimittäin insinööriltä erityistä tarkkuutta. Olisiko siinä mennyt koulutus hukkaan?
Esivanhemmissani on paljon ruotsalaisia ja oikeissa kirkonkirjoissa oli ruotsalaiset nimet. Mutta tämä oli vääntänyt ne suomalaisiksi.
Joillekin ruotsinkieliset ihmiset ovat syviä loukkauksia, vaikka kyse olisi torpparista.
Ei tunneta Suomen historiaa.
Ei ymmärretä, että Suomi on Itä - Ruotsin osa.
Ja että Länsi - Ruotsista tuli ihmisiä Itä - Ruotsin, nykyisen Suomen alueelle.
Ja että ruotsalaisetkin ovat ihmisiä, eivät kauhistuttavia mörköjä.
Ei ole ymmärrystä, että kannattaisi olla tarkka siitä syystä, että sukututkimus on tärkeää myös Suomen historian kannalta. Jälkipolvet osaisivat hahmottaa selkeästi maamme historian ja kulttuurin.
Ehkä joskus Suomi saavuttaa sivistystä tähänkin asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse tilannut kirkonkirjat eri kirkkoherranvirastoista ja laitoin isänäidinäidin esivanhempien nimet Geniin.
Joku insinööri oli sitten muuttanut ne. Ja itse kirjoittanut näkyviin, että hän ei ole varma tulivatko nämä nyt oikein.
No, eiväthän ne tulleet.
Pyysi ottamaan yhteyttä, jos ne olivat väärin. No, tein työtä käskettyä, mutta tälle ingengörille ei voinut lähettää postia.
Koska odotan nimittäin insinööriltä erityistä tarkkuutta. Olisiko siinä mennyt koulutus hukkaan?
Esivanhemmissani on paljon ruotsalaisia ja oikeissa kirkonkirjoissa oli ruotsalaiset nimet. Mutta tämä oli vääntänyt ne suomalaisiksi.
Joillekin ruotsinkieliset ihmiset ovat syviä loukkauksia, vaikka kyse olisi torpparista.
Ei tunneta Suomen historiaa.
Ei ymmärret
Suomalaisten nimet kirjattiin ruotsiksi, koska virkakieli oli ruotsi. Matti Matinpoika on siis Matts Matsson jne. Sukunimilaki tuli voimaan vasta 1920, sitä aiemmin sukunimenä voitiin käyttää patronyymiä, talon tai kylän nimeä tai vaikkapa ammattia. Sotilaille annettiin uudet nimet heidän astuessaan palvelukseen.
Meidän sukuselvitykessä löytyi sukulainen, josta ei löytynyt mitään tietoja 40-luvun jälkeen. Joku muisteli, että hän olisi puhuttu hänen lähteneen Amerikkaan.
Huvikseni googlasin nimen (Usassa tiedot ovat julkisia) ja sieltähän löytyi sekä hänen, että elossa olevien sukulaistensa nimiä paikkakunnalta, jonne suomalaiset siihen aikaan muuttivat (Minnesota). Neljällä kaukaisella sukulaisellä oli facebook-tilikin.
Vierailija kirjoitti:
No, eiväthän ne tulleet.
---
Joten jos haluaa päästä perille suvustaan totuudessa, kannattaa ehdottomasti tilata kirkonkirjat.
Geni ei siis hyödytä varsinaisesti Suomen kansaa eikä jälkipolvia, jos siellä amatöörit mielivaltaisesti muuttelevat tietoja.
En usko että tätä tapahtuu Genissä ulkomaalaisten taholta. Suomessa kyllä, koska olemme nuori häthätää kyhätty valtio.
Eikä meillä ole juurikaan mitään kulttuuriperinnettä.
Ehkä, jos maailma vielä on tallella 100 - 200 vuoden kuluttua, jokin ymmärrys valkenee Suomessakin ja sivistys lisääntyy. Ehkä todellista historiaa tullaan arvostamaan enemmän.
15/17
Ongelma on siinä, että esim. on sukuja jotka ovat ihan oikeasti tulleet Ruotsista Suomeen.
Niitäkin on.
Ei hyvänen aika sentään niitä nimiä voida muuttaa suomalaisiksi jotka jo alun perin ovat ruotsalaisia.
Pitäö ihan varmasti tietää ja olla tarkkana.
Joten kehotan tilaamaan kirkonkirjat.
Aivan älytöntä kun itsellä on oikeat kirkonkirjat ja sitten jossain Genissö joku on pakkoneuroottisesti vääntänyt ne suomalaisiksi.
Eräs tarkka tutkija valittikin sitä. Ammattilainen ei tee tuollaisia virheitä.
Joten edelleenkin kehotan tilaamaan kirkonkirjat. Se maksaa, mutta jos haluaa olla totuudessa, se kannattaa.
Siihen voi säästää rahaa jos ei sillä hetkellä talous riitä.
Vierailija kirjoitti:
15/17
Ongelma on siinä, että esim. on sukuja jotka ovat ihan oikeasti tulleet Ruotsista Suomeen.
Niitäkin on.
Ei hyvänen aika sentään niitä nimiä voida muuttaa suomalaisiksi jotka jo alun perin ovat ruotsalaisia.
Pitäö ihan varmasti tietää ja olla tarkkana.
Joten kehotan tilaamaan kirkonkirjat.
Aivan älytöntä kun itsellä on oikeat kirkonkirjat ja sitten jossain Genissö joku on pakkoneuroottisesti vääntänyt ne suomalaisiksi.
Eräs tarkka tutkija valittikin sitä. Ammattilainen ei tee tuollaisia virheitä.
Joten edelleenkin kehotan tilaamaan kirkonkirjat. Se maksaa, mutta jos haluaa olla totuudessa, se kannattaa.
Siihen voi säästää rahaa jos ei sillä hetkellä talous riitä.
Ja vaikka kyseessä olisi täysin suomalainen suku, jostain 1700-luvun henkilöstä ei välttämättä voi tietää mitä nimimuotoa hänestä on arkikielessä käytetty. Varmaan tällöinkin olisi parempi käyttää kirkonkirjoihin merkittyä nimeä sen sijaan, että valistuneena arvauksena laittaa tilalle jonkin suomalaisen nimen.
Yhtä älytöntä olisi jos esim. Virossa asuva suomalainen tekisi sukututkimusta ja laittaisi esivanhempiensa suomalaiset nimet Geniin.
Ja sitten joku virolainen vääntäisi suomalaiset nimet virolaisiksi.
Mutta kaikilla ei riitä ymmärrys.
Lukutaidosta se lähtee