Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vika minussa kun ajattelen että vauvan paikka ei ole päiväkodissa?

Vierailija
07.10.2025 |

Vähän hämmästytti kuulla, miten moni vie nykyään jo alle 1-vuotiaan tarhaan. 

Kommentit (451)

Vierailija
421/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En veisi alle 3 vuotiasta päiväkotiin enkä varsinkaan nykyisin kun hoidon laatu on mitä paskaa nyt on. Ennen oli turvallisempi ympäristö kaikin puolin.

Jollain sen perheen pitää elääkin. 

Nämä vauvan päiväkotiin tuuppaavat on useimmiten suurituloisia. Vähän erikoista, jos just niillä ei ole mitään sukanvarressa ja kulutus ei jousta yhtään alaspäin edes väliaikaisesti. 

tuntuu et nää suurituloiset on aina itkemässä rahattomuutta.... kuka käski tukahduttaa ittensä vakuutuksilla ja taloilla??

sit ne itkee palstoilla kun ei voi toteuttaa mitään elämässä.

Vierailija
422/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ollut ylellä juuri, että korkeasti koulutetut arvostavat tätä jo vauvana aloitettua urapolkua ja ne vähemmän koulutetut taas haluavat olla kotona kotihoidonturvin, kun sillähän sitä eletään herroiksi.

Itse tulkitsen että ne paremmissa palkoissa olevat arvottavat rahan ja itsensä edelle, kun taas tämä alempi luokka vaan on perhekeskeisempiä ja lapsentahtisuus edellä

Minä tulkitsen että korkeastikoulutetut ovat tasa-arvoisempia ja siitä voi päätellä kukanenkin mitä lystää. Naiset hoitavat oman osansa eivätkä paikkaa ja veny kaikkeen, jos mies ei hoida omaansa.

Surullista, että lasten etu uhrataan tasa-arvo taistelussa. Harva arvostaa pitkiä liittoja, joissa tehdään yhdessä töitä koko perheen eduksi. Itsekeskeisyys on tämän päivän trendi

Surullista että lasten etu uhrataan kun miehet haluavat olla ikuisesti yhteiskunnan lapsia eivätkä kanna osaansa, ihan sama kärsiikö oma lapsi tai uupuuko vaimo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhtaasti taloudellisista syistä menivät molemmat lapset pieninä hoitoon. Toisekseen ainoa hoitoapua antamaan kykenevä isovanhempi asuu kaukana.

Meillä onneksi molemmat sopeutuivat päikkyyn hyvin, syövät, nukkuvat ja olivat iloisia sekä vietäessä että hakiessa. Ainoa miinus jatkuva flunssailu etenkin ekana päikkyvuotena.

Vierailija
424/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni päiväkotiin reilu yksivuotiaana ja kaikki on mennyt todella hyvin. Minä vastavalmistuneena sain töitä näinkin vaikeassa markkinatilanteessa.

Aika harva on niin rikas että on varaa ihan fiilispohjalta sanoa "ei" hyvälle ansionlöhteelle. Taikaseinä ei maksa pk-seudulla kunnon asumista ja kunnon ruokaa jne. Jos mies maksaa niin kohta alkaa valitus elättämisestä ja minun pitäisi joko elää eri elintasoa tai pyytää rahaa jos tarvin itselleni jotain isompaa.

Toisaalta jos olisi ollut rahallisesti mahdollista olla kotona pitempään niin en välttämättä olisi halunnut. Kulttuuri on näissä asioissa sellainen että pienten äidit voi olla aika yksinäisiä siellä kotona ja mieluummin hyvä päikky ja iloinen äiti.

Vierailija
425/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni päiväkotiin reilu yksivuotiaana ja kaikki on mennyt todella hyvin. Minä vastavalmistuneena sain töitä näinkin vaikeassa markkinatilanteessa.

Aika harva on niin rikas että on varaa ihan fiilispohjalta sanoa "ei" hyvälle ansionlöhteelle. Taikaseinä ei maksa pk-seudulla kunnon asumista ja kunnon ruokaa jne. Jos mies maksaa niin kohta alkaa valitus elättämisestä ja minun pitäisi joko elää eri elintasoa tai pyytää rahaa jos tarvin itselleni jotain isompaa.

Toisaalta jos olisi ollut rahallisesti mahdollista olla kotona pitempään niin en välttämättä olisi halunnut. Kulttuuri on näissä asioissa sellainen että pienten äidit voi olla aika yksinäisiä siellä kotona ja mieluummin hyvä päikky ja iloinen äiti.

Unohdin mainita että kotona oltiin 50/50. Mulla tuntui jos puolen vuoden jälkeen että tulen täysin mökkihöperöksi ja ihmettelen miten joku jaksaa sitä vuosikaupalla

Vierailija
426/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatko siis sitä että vanhempainvapaat ovat 3 vuoden pituiset? 

Vierailija
427/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vika sinussa.  Vika on valtiossa, joka ei maksa kotonaolosta ja isistä jotka eivät halua käyttää hoitovapaata. 

Vierailija
428/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua se vaivaa että nuorena aloitetaan päivähoito. Enemmän vaivaa se, että vanhemmat lapset laitetaan hoitoon kun äiti on nuorimmaisen kanssa kotona. Tai se että lapsella ei ole kesälomaa, vaan hoidossa ympäri vuoden tauotta.

Vaan mitäpä mun vaivaamiset kellekkään kuuluu.

No, kyllä alle 1v. on liian pieni päiväkotiin. Ja sitten taas minusta se on ihan ok, että +3v. on päiväkodissa vaikka 3 päivänä viikossa 9-14.30, kun äiti vauvan kanssa. 

Vierailija
429/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun maailmaa muokkaamaan, menkää politiikkaan mukaan. Viestikää päättäjien kanssa, sanokaa sanottavanne poliitikoille, hallitukselle, kunnille, ministeriöihin, menkää torikeskusteluihin kun siellä on maan johtoa paikalla. Kertokaa elämäntilanteestanne, antakaa tulla esimerkkejä millaista elämä voi olla. Se ei ole kaikille ihanteellista ja haavekuvien kaltaista. Ne jotka ovat asioistamme päättämässä, eivät useinkaan ole arkielämän ongelmia nähneet, niistä edes tarpeeksi kuulleet.

Vierailija
430/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo alle kolmivuotiaan paikan olevan kotona kehityspsykologisten seikkojen takia. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys.

Vai niin. Jouduttiin aikoinaan viemään lapset tarhaan jo alle vuoden ikäisinä, kun oli pakko lähteä heti äitiysloman jälkeen töihin (talon lainat), molemmista lapsista kehittyi ihan hyvät aikuiset jotka hyvissä ammateissa.

No sittenhän kaikki hyvin kun kerran hyviin ammatteihin päätyivät. Minä tunnen ihmisiä ketä on lapsena raiskattu ja ovat nyt hyvissä ammateissa. Että hyvä kun raiskattiin kun kerran lopputulos oli menestys

Vierailija
431/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo alle kolmivuotiaan paikan olevan kotona kehityspsykologisten seikkojen takia. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys.

Vai niin. Jouduttiin aikoinaan viemään lapset tarhaan jo alle vuoden ikäisinä, kun oli pakko lähteä heti äitiysloman jälkeen töihin (talon lainat), molemmista lapsista kehittyi ihan hyvät aikuiset jotka hyvissä ammateissa.

No sittenhän kaikki hyvin kun kerran hyviin ammatteihin päätyivät. Minä tunnen ihmisiä ketä on lapsena raiskattu ja ovat nyt hyvissä ammateissa. Että hyvä kun raiskattiin kun kerran lopputulos oli menestys

Sinä et ole ihan terve

Vierailija
432/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus on leikannut lapsiperheiltä, niin monen on pakko viedä jo ihan vauva päiväkotiin. 

Vierailija
433/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan noin ajatella, mutta sitten on hyvä muistaa, että Suomessa yhden ihmisen palkka ei riitä kolmen ihmisen elättämiseen. Onhan sen vauvan parempi päiväkodissa olla kuin yksin kotona.

Vierailija
434/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi miettiä ensin onko vauvan paikka tässä maailmassa.

Vierailija
435/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän on arvovalintoja, kuinka pitkään lasta hoidetaan kotona ym. Ei kukaan pakota elämään omien arvojen vastaista elämää. Toki talous voi tehdä tiukkaa, mutta usein kuitenkin muutama kuukausikin tekee paljon lapsen kehityksessä. Eli mitä pidempään ihan pienen kanssa voi kotihoitoa venyttää, sen parempi. 

Itse ajattelen, että hoito on hyvä aloittaa siinä kohtaa, kun lapsi alkaa hahmottaa jollain tapaa ajan kulua. Eli ei tarvi olla aivan päämäärättömän tuntuista hoitopäivää erossa tärkeimmistä ihmisistä. Ihan eri juttu on, kun kehitys on sillä mallilla, että hoksaa, että välipalan jälkeen iltapäivällä äiti tai isä kohta tulee tms. Ja myös se helpottaa vanhemmista erossa oloa, kun lapsi osaa puhua ja kommunikoida. 

Olen itse ekalta ammatiltani varhaiskasvatuksen ope. Minun mielestäni alle 3- vuotiaalle paras hoitopaikka kodin ulkopuolella on pienessä ryhmässä, jossa on pysyvät hoitajat. Suoraan sanottuna en ole viidestä lapsestani ainuttakaan vienyt päiväkotiin alle kolmevuotiaana. Päiväkodin tarjoamat virikkeet tuon ikäiselle voi jokainen aktiivinen vanhempi tarjota itsekin, myös kerhotoimintaa ja muskareita voi hyödyntää lapsen sosiaalistamisessa. Virikkeiden vuoksi ei kannata hoitoa aloittaa pienenä vaan ihan rauhassa voi luottaa omiin arjen taitoihin vanhempana.  Tärkeintä pienille on turvallisuuden tunne. Äitiysloma päättyy kohdassa, jossa monella on kehityksessä meneillään eroahdistusvaihe, eikä äiti/isä saa kadota edes vessan oven taakse. Kyllä näitä Liisa Keltikangas-Järvisiä ja muita kehityspsykologeja kannattaa kuunnella. Ja myös omaa itseään ja seurailla, millainen lapsi persoonana on ja millaiset ratkaisut hänelle toimivat parhaiten. Mitään ikää ei kannata tuijottaa vaan tehdä mitä sydän sanoo vanhempana. Sitä ei kadu ikinä. 

Vierailija
436/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua elää elämää jossa vuosikaupalla vietän päivät ilman aikuiskontakteja tarjoten virikkeet lapselle. Jos sellainen kiinnostaisi, olisin ehkä itsekin varhaiskasvattaja

Vierailija
437/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua elää elämää jossa vuosikaupalla vietän päivät ilman aikuiskontakteja tarjoten virikkeet lapselle. Jos sellainen kiinnostaisi, olisin ehkä itsekin varhaiskasvattaja

Ehkä ei sitten kannata hommata lapsia.

Vierailija
438/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan noin ajatella, mutta sitten on hyvä muistaa, että Suomessa yhden ihmisen palkka ei riitä kolmen ihmisen elättämiseen. Onhan sen vauvan parempi päiväkodissa olla kuin yksin kotona.

Hyvin riittää. Sitä kallista lukaalia ei tarvitse ostaa ennen lasten syntymää.

Vierailija
439/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei ole pakko viedä vauvaasi päiväkotiin. Koskaan. Edes koulupakkoa ei ole, vain oppivelvollisuus. Valinta on sinun.

Mutta älä ala päsmäröimään muita ihmisiä että milloin he saavat vauvan viedä hoitoon. Se ei kuulu sinulle.

Vierailija
440/451 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei sitten kannata hommata lapsia.

Ai jos ei jaksa olla päiväkerhon pitäjä niin ei kannata hommata lapsia? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi