Onko vika minussa kun ajattelen että vauvan paikka ei ole päiväkodissa?
Vähän hämmästytti kuulla, miten moni vie nykyään jo alle 1-vuotiaan tarhaan.
Kommentit (439)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ja monet muut äidit on sitä mieltä että lapsen paikka on kotona että äiti voi vedota että en voi töitä hankkia ja tehdä kun minun pitää olla lapsen kanssa kotona. Normaalit ihmiset laittaa lapsensa päiväkotiin ja hankkii töitä. Liian mini äiti on tehnyt lapsen vain tulonlähteeksi että ei tarvi töitä hankki kun työnteko on rankkaa. Naiset ja varsinkin äidit yrittää ihan joka asiassa päästä mahdollisimman helpolla vaikka kuitenkin äidit on pahimpia vaatimaan muilta palvelua
Väärin. Miehet ja yhteiskunta haluaa naisten tekevän hoivatyön ilmaiseksi tai vähintään lähes ilmaiseksi.
Meidän muidenko pitäisi maksaa sinulle siittä että hoidat lasta joka on tehty vain ja ainoastaan sinun yksin tekemällä päätöksellä?
Isä osallistui tekemiseen innolla.
Ja jos en väärin ole ymmärtänyt, valtio toivoo lapsia syntyvän enemmänkin.
Taloudelliset syyt on mun mielestä vähän outo peruste. Kotihoidon tuki on pieni, joo, siihen lapsilisää vähän päälle niin ei sillä pääse rikastumaan. Mutta kuitenkin jollain tavalla yhteiskunta tukee lapsen hoitamista kotona, edes sen muutaman satasen verran. Sen lisäksi on toisen työssä käyvän vanhemman palkka. Ja varmasti lasten hankintaa on ajateltu jo pidemmällä tähtäimellä aiemmin eli säästössä olisi hyvä olla itse kullakin rahaa. Joko rahastoissa tai ihan tilillä, mutta kyllä pari kolme vuotta aivan hyvin pitäisi tulla toimeen omilla säästöillä, puolison tuloilla ja yhteiskunnan tuella. Vai eletäänkö sitten niin yli varojen että ei tajuta sitä että ei ole pakko olla vaatteiden metsolaa ja gugguuta ja ei tarvitse joka tapahtumaan mennä ja kaikkea ostaa. Ja sitten lapset vauvana päiväkotiin koska "ei ole varaa" hoitaa lapsia kotona edes vaikka 2-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Taloudelliset syyt on mun mielestä vähän outo peruste. Kotihoidon tuki on pieni, joo, siihen lapsilisää vähän päälle niin ei sillä pääse rikastumaan. Mutta kuitenkin jollain tavalla yhteiskunta tukee lapsen hoitamista kotona, edes sen muutaman satasen verran. Sen lisäksi on toisen työssä käyvän vanhemman palkka. Ja varmasti lasten hankintaa on ajateltu jo pidemmällä tähtäimellä aiemmin eli säästössä olisi hyvä olla itse kullakin rahaa. Joko rahastoissa tai ihan tilillä, mutta kyllä pari kolme vuotta aivan hyvin pitäisi tulla toimeen omilla säästöillä, puolison tuloilla ja yhteiskunnan tuella. Vai eletäänkö sitten niin yli varojen että ei tajuta sitä että ei ole pakko olla vaatteiden metsolaa ja gugguuta ja ei tarvitse joka tapahtumaan mennä ja kaikkea ostaa. Ja sitten lapset vauvana päiväkotiin koska "ei ole varaa" hoitaa lapsia kotona edes vaikka 2-vuotiaaksi.
Miehet on vissiin sitten tosi köyhiä kun heillä ei ole varaa. :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet
Ja silti täälläkin huutavat olevansa niitä suurituloisempia
Vierailija kirjoitti:
No, osoita miehiä. Luulen, että nimenomaan miesten "pakko käydä töissä" -vauhkoaminen on syy sille miksi ne vauvat menee hoitoon. Kyllähän hoitovapaata saa pitää 3-vuotiaaksi, mutta sen ei todellakaan tarvitse olla aina äiti! Äidin 9 kk perhevapaat ja isän 3 kk ja vaikka toiset 3 kk hoitovapaata, niin huomattavasti parempi ikä mennä hoitoon kuin alle 1-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudelliset syyt on mun mielestä vähän outo peruste. Kotihoidon tuki on pieni, joo, siihen lapsilisää vähän päälle niin ei sillä pääse rikastumaan. Mutta kuitenkin jollain tavalla yhteiskunta tukee lapsen hoitamista kotona, edes sen muutaman satasen verran. Sen lisäksi on toisen työssä käyvän vanhemman palkka. Ja varmasti lasten hankintaa on ajateltu jo pidemmällä tähtäimellä aiemmin eli säästössä olisi hyvä olla itse kullakin rahaa. Joko rahastoissa tai ihan tilillä, mutta kyllä pari kolme vuotta aivan hyvin pitäisi tulla toimeen omilla säästöillä, puolison tuloilla ja yhteiskunnan tuella. Vai eletäänkö sitten niin yli varojen että ei tajuta sitä että ei ole pakko olla vaatteiden metsolaa ja gugguuta ja ei tarvitse joka tapahtumaan mennä ja kaikkea ostaa. Ja sitten lapset vauvana päiväkotiin koska "ei ole varaa" hoitaa lapsia kotona ed
Jep. Nimenomaan ne öyhöyh-duunarit, joilla palkka muutaman satasen naista parempi, kun tekee ylitöitä. Ja siinäkin taas mennään raha edellä. Ne hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut miehet pitävät perhevapaansa ja jäävät jopa hoitovapaalle!
Minunkaan mielestäni vauvalle ei ole hyötyä päiväkodissa olemisesta vaan ainoastaan vanhemmalle.
Aika karua asettaa oma työ etusijalle, vaikka liian varhaisesta päiväkodissa olemisesta voi olla lapselle jopa haittaa.
Ihan sama mitä asiantuntijat sanovat, mutta vaikka vauva tulisi toimeen "laumassa", onko se sosiaalistuminen välttämättä aitoa? Vai oppiiko vauva vain teeskentelemään oikealla tavalla. Tuleeko lapsesta sillä tavalla aidosti empaattinen vai kaksinaamainen teeskentelijä, joita näkee nykyään paljon. Sellainen joka satuttaa muita lapsia tahallaan ja sitten sanoo välinpitämättömästi "se oli vahinko" vaikka satutti tahallaan.
Meillä mies on duunari miesvaltaisella alalla ja jäi isyysvapaalle. Siihen ihan kannustettiin työynpäristön toimesta.
Vierailija kirjoitti:
"On lasten etu, että myös isällä on mahdollisuus ottaa kunnolla roolia heifän elämässään ihan alusta asti. Muutoin isä jää helposti ns kakkosvanhemmaksi."
Ei se näistä asioista ole kiinni vaan isien aidosta halusta olla kunnon vanhempi. Vanhempainvapaa on niin olemattoman pieni osa lapsen elämästä ettei se määritä rooleja. Johan se on nähty ettei isejä pakottamalla kotiin saada ja missä perheissä on ne pahimmat tasa-arvo taistelut. Lapsia käy sääliksi kun kukaan ei oikeasti niiden kanssa halua olla
Ei ne kaikki äiditkään halua jäädä vuosiksi kotiäideiksi ja haluavat palata työelämään, kun sen aika on. Mikä ongelma sillä isällä on pitää ne omat 3 kk isyysvapaansa äidin jälkeen? Ja joku 3 kk hoitovapaata on tosi lyhyt aika eikä tuskin ehdi koko perheen taloutta paskomaan, kun se äitikin töihin menee tienaamaan... Tällöin lapsi olisi 1 v 5 kk eli ihan ok ikä jo päiväkotiin. 3-vuotiaaksi asti saa myös pitää hoitovapaata vaikka vuorotellen ja on jo ONNEKSI niitä työpaikkoja, joissa tämä onnistuu ilman nurinaa. Kannattaa ainakin avata suunsa ja ottaa puheeksi! Ja eikös tässä jo ihan laki ole olemassa, ettei kovin helpolla työnantaja voi evätä tätä?
Ihminen ei ylipäätään kuulu päiväkotiin, luokkahuoneseen, betoni-asfaltti-ympäristöön tai kerrostaloon.
Siellä ne pienet ressukat huojuvat pihalla silmät punaisina. Äitiä ikävöiden.
No oppiihan olemaan ryhmässä ja pärjäämään.
Johtuukohan nykyisten lasten ja nuorten masennukset juuri siitä syystä. Kun heidät on jätetty liian pieninä pärjäämään yksikseen.
Vierailija kirjoitti:
Johtuukohan nykyisten lasten ja nuorten masennukset juuri siitä syystä. Kun heidät on jätetty liian pieninä pärjäämään yksikseen.
Kai ne isiäkin ikävöi... Itkuntuhruisin silmin.
Olen täysin samaa mieltä. Itse halusin, että lapseni osaa ilmaista itseään puheella ja kertoa päivästään, sekä että pärjää ilman vaippoja, ennenkuin aloittaa päiväkodin. Ahdisti niin paljon, että siellä kokisi jotain kaltoinkohtelua, eikä osaisi siitä kertoa, tai että joutuisi kakat vaipassa odottamaan, että joku ehtisi pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin mennään kyllä myöhemmin päiväkotiin, kuin omassa lapsuudessa. Oma äitini meni töihin, kun olin viisi kuukautta vanha, ja siskoni taas oli aikoinaan kolme kuukautta.
Vai on taloudelliset syyt outo peruste. Hiukan hankala maksaa vuokraa, laskuja ja ostaa ruokaa perheelle, jos ei käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä. Itse halusin, että lapseni osaa ilmaista itseään puheella ja kertoa päivästään, sekä että pärjää ilman vaippoja, ennenkuin aloittaa päiväkodin. Ahdisti niin paljon, että siellä kokisi jotain kaltoinkohtelua, eikä osaisi siitä kertoa, tai että joutuisi kakat vaipassa odottamaan, että joku ehtisi pesemään.
Montaa isää ei näemmä ahdista, kun ne taaperot siellä on. Muutenhan ne olisi isän kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin mennään kyllä myöhemmin päiväkotiin, kuin omassa lapsuudessa. Oma äitini meni töihin, kun olin viisi kuukautta vanha, ja siskoni taas oli aikoinaan kolme kuukautta.
Mä menin hoitoon 5 kk iässä. En muista siitä mitään, mutta ei jäänyt mitään traumojakaan. Äidin piti mennä takaisin tehtaaseen, isä opiskeli toisella paikkakunnalla.
vm81
Ei mua se vaivaa että nuorena aloitetaan päivähoito. Enemmän vaivaa se, että vanhemmat lapset laitetaan hoitoon kun äiti on nuorimmaisen kanssa kotona. Tai se että lapsella ei ole kesälomaa, vaan hoidossa ympäri vuoden tauotta.
Vaan mitäpä mun vaivaamiset kellekkään kuuluu.
Se vähän riippuu siitä, että ajatteletko sinä asiaa omasta puolestasi vai haluaisitko määrätä asiasta kaikkien muidenkin puolesta.
Isien osalta on aina ollut.