Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vika minussa kun ajattelen että vauvan paikka ei ole päiväkodissa?

Vierailija
07.10.2025 |

Vähän hämmästytti kuulla, miten moni vie nykyään jo alle 1-vuotiaan tarhaan. 

Kommentit (439)

Vierailija
361/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ollut ylellä juuri, että korkeasti koulutetut arvostavat tätä jo vauvana aloitettua urapolkua ja ne vähemmän koulutetut taas haluavat olla kotona kotihoidonturvin, kun sillähän sitä eletään herroiksi.

Itse tulkitsen että ne paremmissa palkoissa olevat arvottavat rahan ja itsensä edelle, kun taas tämä alempi luokka vaan on perhekeskeisempiä ja lapsentahtisuus edellä

Minä tulkitsen että korkeastikoulutetut ovat tasa-arvoisempia ja siitä voi päätellä kukanenkin mitä lystää. Naiset hoitavat oman osansa eivätkä paikkaa ja veny kaikkeen, jos mies ei hoida omaansa.

Vierailija
362/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kun se työpaikka ei odota että lapsi kasvaa 18-vuotiaaksi, kulta pieni!

Jos haluat hoitaa lastasi kotona sen aikaa, toivottavasti sulla on vaimo kovapalkkaisissa hommissa, koska yhden ihmisen liksalla ei perhe elä.

Verotuksen lapsivähennys ja työttömyysturvan lapsikorotus on poistettu tällä hallituskaudella.

Kenenkään ei pidä joutua jäämään kotiin vuosiksi talodellisen väkivallan alle. Ei äidin eikä isän.

Mutta soisin kyllä isien ottavan vastuuta omista lapsistaan, sillä se näkyy jo tämän päivän nuorissa miehissä että niiden isät on sluibailleet kaikesta lastensa huolto- ja kasvatusvastuusta siemensyöksyn jälkeen.

Ja yhtä lailla nämä isät on tyttäriäänkin vahingoittaneet, koska nämä eivät luota miehiin niin paljon että ryhtyisivät parisuhteeseen, eikä tietenkään ole mitään syytäkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en haluaisi että oma tyttäreni jättäytyy miehen armoille. Naisella on aina oltava omat rahat. Nykyinen systeemi mahdollistaa tasa-arvoisemman yhteisen osallistumisen, toki vielä on paljon matkaa sillä raskaus ja biologia eivät ole reiluja jos miettii naisen ja miehen osuutta.

Miesten pitäisi oikeastaan kompensoida tätä biologista faktaa, sen sijaan he sysäävät entistä enemmän naisille

Vierailija
364/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikan äijille oli järkytys, kun yksi nuorempi mies otti vaimonsa nimen ja oli lapsen kanssa 9 kk kotona. Kovasti tuli sääli näitten äijien vaimoja ja tyttäriä. 

Vierailija
365/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi versio entä miehet -ajattelusta. Ei tällainen ajattelu ole sellaista miten miehet ovat aina ajatelleet. Olet luonut mielessäsi aina miehet -olkiukon ja perustat oman ajattelusi ja toimintasi se

Voitte korjata ongelman ottamalla sitä roolia lastenne hoivasta. Problem solved.

Olen nainen. Eli miesten pitäisi korjata naisten ajattelussa oleva ongelma. Anteeksi nyt mutta niin tyypillistä. Olemmeko me naiset vastuullisia aikuisia, jos emme itse voi korjata ajatteluamme?

Onko ongelma se ettei ole naiivi? Miksi äidin pitäisi olla hölmö? Johtuuko se siitä että asetelma ei ole kovin reilu ja toivotaan että äidit eivät huomaa tätä?

Alunperin ongelma kai oli naisten itse päissään kehittämä väärinkäsitys siitä, miten miehet ovat aina ajatelleet.

Ei äidin tarvitse olla hölmö tai naiivi. Mikä on epäreilua siinä, että äiti hoitaa lapsia? Minusta se on ollut etuoikeus. Miehen kanssa voi sopia muunlaisiakin järjestelyjä, kuin että kaikki keskeltä poikki, jos keskeltä poikkaiseminen ei miehelle sovi. Vastuuta voi kantaa muullakin tavoin. Jos ei voi sopia tai jos mies kieltäytyy vastuun ottamisesta muulla tavoin niin ongelma lienee siinä itse valitussa miehessä tai yhteisessä kommunikaatiossa. Toisenlaisiakin miehiä on.

Ja täällä kun tapellaan muutaman kuukauden kestävästä lapsen kotihoidosta, niin kertokaa millaista palkkaa ja urakehitystä kaikki saatte siinä joidenkin kuukausien aikana? 

Vierailija
366/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi versio entä miehet -ajattelusta. Ei tällainen ajattelu ole sellaista miten miehet ovat aina ajatelleet. Olet luonut mielessäsi aina miehet -olkiukon ja perustat oman ajattelusi ja toimintasi se

Voitte korjata ongelman ottamalla sitä roolia lastenne hoivasta. Problem solved.

Olen nainen. Eli miesten pitäisi korjata naisten ajattelussa oleva ongelma. Anteeksi nyt mutta niin tyypillistä. Olemmeko me naiset vastuullisia aikuisia, jos emme itse voi korjata ajatteluamme?

Onko ongelma se ettei ole naiivi? Miksi äidin pitäisi olla hölmö? Johtuuko se siitä että asetelma ei ole kovin reilu ja toivotaan että äidit eivät huomaa tätä?

Alunperin ongelma kai oli naisten itse päissään kehittämä väärinkäsitys siitä, miten miehet ovat aina ajatelleet.

Ei äidin tarvitse olla hölmö tai naiivi. Mikä on epäreilua siinä, että äiti hoitaa lapsia? Minusta se on ollut etuoikeus. Miehen kanssa voi sopia muunlaisiakin järjestelyjä, kuin että kaikki keskeltä poikki, jos keskeltä poikkaiseminen ei miehelle sovi. Vastuuta voi kantaa muullakin tavoin. Jos ei voi sopia tai jos mies kieltäytyy vastuun ottamisesta muulla tavoin niin ongelma lienee siinä itse valitussa miehessä tai yhteisessä kommunikaatiossa. Toisenlaisiakin miehiä on.

Ja täällä kun tapellaan muutaman kuukauden kestävästä lapsen kotihoidosta, niin kertokaa millaista palkkaa ja urakehitystä kaikki saatte siinä joidenkin kuukausien aikana? 

Huomaa ettet tunne historiaa. Tutustuhan siihen ja voimme jatkaa keskustelua.

Vierailija
367/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on yhteiskunnallinen ongelma, jossa päävastuu sysätään äideille. Myös retoriikassa, mediassa ja työpaikoilla. On raskaussyrjintää, miesten suosimista rekryissä, palkkakehityksessä ja uralla etenemisessä. Se ei ole vain perheiden sisäinen sopimus tai riipu yksilöistä. Se on rakenteellinen ongelma, johon ei haluta puuttua. Selvennetään tämä tähän niille, jotka jumittaa siihen, että naiset valitsee taas vääriä miehiä ja sivulauseessa vingutaan, kun miehet ei kelpaa naisille. 

Vierailija
368/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alunperin ongelma kai oli naisten itse päissään kehittä

Mietippä uudelleen, miltä se näyttää työpaikkaa hakiessa, jos työnantaja olettaa vanhempainvapaita pitävän olevan aina nainen.

Vierailija
369/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen nainen. Eli miesten pitäisi korjata naisten ajattelussa oleva ongelma. Anteeksi nyt mutta niin tyypillistä. Olemmeko me naiset vastuullisia aikuisia, jos emme itse voi korjata ajatteluamme?"

Siis vikahan on pakko olla naisessa tai naisen ajattelussa. Vika naisessa täytyy korjata, kun se ei toimi, kuten mies haluaisi.

Ps. Et ole nainen. 😅

Jos naisella on vääristynyt käsitys siitä, mitä miehet ovat aina ajatelleet, ja hän perustaa oman toimintansa tähän väärään olettamaan niin miten vika on miehissä? 

Ps. Olen nainen, vaikka mielipiteeni eivät ahtaassa mailmankuvassasi sovi naisen ajatuksiksi. Se ongelma on sinun, ei minun. 

Vierailija
370/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi meni viime vuonna 1,5vuoden ikäisenä perhepäivähoitajalle.

Syynä se, että kotihoidontuella ei maksa laskuja. Olisin halunnut pitää kotona vähintään 2-vuotiaaksi, mutta eipä sille minkään voinut...

Minunkaan mielestä vauvan paikka ei todellakaan ole päiväkodissa, saisi tuo vanhempainvapaa olla siihen 1-vuotiaaksi vähintään

No, jos äiti on sen 9 kk, jolloin isä luovuttaa ne 63 päiväänsä, niin silti isälle jää 3 kk pidettäväksi. Siihen päälle iskälle vielä vaikka muutaman kuukauden hoitovapaa, niin ollaan jo hyvin päälle 1-vuotiaita.

No kun kaikki isät ei pidä. Meillä piti. Mutta miksi niitä vauvoja sitten on siellä päiväkodissa?

Tarkoitin tuolla, että saisi vähintään 1-vuotiaaksi olla, että kunhan vaan on kotona, ihan sama kumpi ne päivät käyttää. Nyt jää usein käyttämättä se 3kk koska isä ei jostain syystä "voi" olla kotona sen aikaa.

Vierailija
371/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten käsissä tämä asia. Yhdenkään naisen ei pidä pudottautua tieten tahtoen loppuikäiseen tulo- ja eläkekuoppaan, jonka kotona oleminen aiheuttaa.

Itse suoritin hoitovapaalla ollessa uuden tutkinnon, jotta olin kurantti viiden vuoden kotona olon jälkeen. syntyi kaksi lasta pienin väliajoin, mutta eka keskosena, joten yhteisellä päätöksellä hoidin lapset kotona viisi vuotta, kunnes vanhempi meni esikouluun ja nuorempi täytti kolme.

Ja: putosin siihen saatanan tulokuoppaan loppuiäkseni, koska painettuani täysillä viisi vuotta ensin keskosen hoidossa, sitten kahden vauvaikäisen hoidossa, opiskellen samalla ja työllistyen duuniin, jossa tein osa-aikaisena kahden kokoaikaisen työt paloin loppuun sen viimeisen kerran ja sairastuin niin vakavasti, että olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä nyt jo 11 vuotta.

Jäin tietenkin väliinputoajaksi siinä, että opinnoistani ei kertynyt eläkettä, hoitovapaasta ei kertynyt eläkettä eikä myöskään työttömyydestä, jota jouduin pari vuotta potemaan ennen eläkepäätöstä.

Olin aloittanut työelämän nuorena, alle parikymppisenä opintojen ohella, eikä niistäkään kertynyt eläkettä kun kaikki ennen 25 vuoden ikä tienattu eläke leikattiin pois 1990-luvun lamassa. (noista alkoi sitten heti tuon jälkeen karttua pientä eläkettä, mutta minuahan se ei koskenut.

Kunnes nämä ongelmat korjataan, kenenkään ei pidä jäädä kotiin vuosikausiksi. Missään päin maailmaa ei ole lähes vuoden mittaista vanhempainvapaata eikä varsinkaan kotihoidontukea, saati että parin satasen takia viitsisi orjuuttaa itsensä 24/7 hoitotyöhön.

Miehet tehkööt itse jos haluavat lapsilleen tuollaisen hoidon. samoin miehet oittakoot vastuuta iäkkäistä vanhemmistaan. Ei ole miniän vastuulla passata neljää raihnaista vanhusta palkkatyön ja lasten hoidon ohella, eikä ole mummojen vastuulla hoitaa lastenlapsiaan. Ei ihme että erotaan kun kaikki tämä kaadetaan naisille.

Me tarvitsemme kansalaispalkan, jottei kukaan putoa köyhyyteen hoitovastuun takia. On naurettavaa teettää koulutetuilla ihmisillä ilmaiseksi omaishoitohommia, kun yhteiskunta säästää sillä kymmeniä miljoonia vuodessa.

Tokihan on kiva ajatus hoidella omaisiaan kotona päivätöikseen, mutta siinä sekä haaskataan koulutettujen naisten resursseja että hyväksikäytetään ihmisten hyväntahtoisuutta ja rakkautta. Hoitotyö on arvokasta työtä, joten siitä pitää maksaa tekijöille.

Vierailija
372/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pienen lapsen on hyvä olla kotona. Suosittelenkin kaikkia isiä jäämään kotiin, kun äiti menee töihin. 

Te naiset voisitte alkaa tienata paremmin, niin kannattaisi tehdä näin.

Näin tehdäänkin, kun isät jää kotiin. Palkkakehitystä jarruttaa kotonaolo.

Ei jarruta, vaan se, että hakeudutte matalapalkka-aloille. Niin kauan, kun minä ansaitsen enemmän kuin vaimo, niin vaimo on se, joka jää kotiin.

Täytyyhän jonkun nekin työt tehä.

Vierailija
373/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen nainen. Eli miesten pitäisi korjata naisten ajattelussa oleva ongelma. Anteeksi nyt mutta niin tyypillistä. Olemmeko me naiset vastuullisia aikuisia, jos emme itse voi korjata ajatteluamme?"

Siis vikahan on pakko olla naisessa tai naisen ajattelussa. Vika naisessa täytyy korjata, kun se ei toimi, kuten mies haluaisi.

Ps. Et ole nainen. 😅

Jos naisella on vääristynyt käsitys siitä, mitä miehet ovat aina ajatelleet, ja hän perustaa oman toimintansa tähän väärään olettamaan niin miten vika on miehissä? 

Ps. Olen nainen, vaikka mielipiteeni eivät ahtaassa mailmankuvassasi sovi naisen ajatuksiksi. Se ongelma on sinun, ei minun. 

Ei mulla ole ongelmaa. Mulla on hyväpalkkainen duuni. Juurikin siksi, että olen toiminut normeista poikkeavalla tavalla. Viitannut kintaalla itsekkyyssyytöksille.

Siksi minua kiinnostaa tämä keskustelu myös, koska kuljen ns. vastavirtaan. Kommenteista ja syntyvyysluvuista päätellen en ole yksin. 😊

Vierailija
374/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen kyllä nainen. Ja olen ollut lasten kanssa kotona useamman vuoden. Itselleni ja avioliitollemme on tehnyt pelkkää hyvää se, että olen saanut huomata miehen huolehtivan meistä ihan täysin silloin, kun olin lasten kanssa kotona. Tosi parantavaa kaiken epäilyn ja kytevän epäluottamuksen (pääni sisäisen) jälkeen. Ja mies tosiaan on maksanut lähes kaiken ja mukisematta. Suurempiin hankintoihin (auto, remontti) olen osallistunut äitiyspäivärahoista säästämilläni varoilla. Suosittelen lämpimästi. Ja jos mies on huono ja lähtee, onhan sulla kuitenkin koulutus ja työ, joten tyhjän päälle et jää."

Mies on maksanut lähes kaiken mukisematta ja sä olet säästänyt äitiyspäivärahoista yhteisiin hankintoihin. Jokin ei täsmää.

Otan osaa.

En kirjoittanut, että olisin säästänyt äitiyspäivärahoja noita menoja varten. Tilille kertyneestä sattui olemaan helpompi maksaa laskut kuin sijoituksista. On sinullakin vahva aate kun pitää väännellä toisen kirjoittamaa omaa agendaasi pönkittämään ja vielä retorisesti ottaa osaa. 

Vierailija
375/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen kyllä nainen. Ja olen ollut lasten kanssa kotona useamman vuoden. Itselleni ja avioliitollemme on tehnyt pelkkää hyvää se, että olen saanut huomata miehen huolehtivan meistä ihan täysin silloin, kun olin lasten kanssa kotona. Tosi parantavaa kaiken epäilyn ja kytevän epäluottamuksen (pääni sisäisen) jälkeen. Ja mies tosiaan on maksanut lähes kaiken ja mukisematta. Suurempiin hankintoihin (auto, remontti) olen osallistunut äitiyspäivärahoista säästämilläni varoilla. Suosittelen lämpimästi. Ja jos mies on huono ja lähtee, onhan sulla kuitenkin koulutus ja työ, joten tyhjän päälle et jää."

Mies on maksanut lähes kaiken mukisematta ja sä olet säästänyt äitiyspäivärahoista yhteisiin hankintoihin. Jokin ei täsmää.

Otan osaa.

En kirjoittanut, että olisin säästänyt äitiyspäivärahoja noita menoja varten. Tilille kertyneestä

Suurempiin hankintoihin (auto, remontti) olen osallistunut äitiyspäivärahoista säästämilläni varoilla.

Suora lainaus kommentistasi. Se mitä kommentoit jälkimmäisessä, ei käy ilmi ensimmäisessä.

Mistäs muuten rahat sijoitukseen?

Mä sain minimiäitiyspäivärahaa aikanaan (500€/kk) niin siitä ei kyllä mitään säästetty. Jos mies olis jäänyt kotiin (ansiosidonnaiselle) ja mä olisin mennyt töihin (peruspalkka 2500€/kk) niin on aika nopeasti laskettu, että perhe olis saanut pari tonttua kuussa enemmän rahaa.

Mutta ehkä vika on sitten mun ajattelussa, kun mun matikalla minun töihin meno olis ollu perheelle kannattavampaa. 🙂

Vierailija
376/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa.

En kirjoittanut, että olisin säästänyt äitiyspäivärahoja noita menoja varten. Tilille kertyneestä

Ja sijoitukset on molempien nimissä, avioehtoa ei ole ja henkivakuutus on kunnossa? 

Vierailija
377/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten ja lasten kotihoito on ok, jos miehet hoitaa omat vanhempansa ja ottaa puolet hoitovapaista. Muuten ei. 

Vierailija
378/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen jutun otsikon olisi pitänyt olla: Miksi isät vievät vauvat päiväkotiin eivätkä hoida kotona? 

Vierailija
379/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ollut ylellä juuri, että korkeasti koulutetut arvostavat tätä jo vauvana aloitettua urapolkua ja ne vähemmän koulutetut taas haluavat olla kotona kotihoidonturvin, kun sillähän sitä eletään herroiksi.

Itse tulkitsen että ne paremmissa palkoissa olevat arvottavat rahan ja itsensä edelle, kun taas tämä alempi luokka vaan on perhekeskeisempiä ja lapsentahtisuus edellä

Minä tulkitsen että korkeastikoulutetut ovat tasa-arvoisempia ja siitä voi päätellä kukanenkin mitä lystää. Naiset hoitavat oman osansa eivätkä paikkaa ja veny kaikkeen, jos mies ei hoida omaansa.

Surullista, että lasten etu uhrataan tasa-arvo taistelussa. Harva arvostaa pitkiä liittoja, joissa tehdään yhdessä töitä koko perheen eduksi. Itsekeskeisyys on tämän päivän trendi

Vierailija
380/439 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että lasten etu uhrataan tasa-arvo taistelussa. Harva arvostaa pitkiä liittoja, joissa tehdään yhdessä töitä koko perheen eduksi. Itsekeskeisyys on tämän päivän trendi

On lasten etu, että myös isällä on mahdollisuus ottaa kunnolla roolia heifän elämässään ihan alusta asti. Muutoin isä jää helposti ns kakkosvanhemmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän