Miten kerrot olevasi VELA kertomatta olevasi VELA?
Muutamia esimerkkejä mitä tulee mieleen:
- "Nukun joka päivä katkeamattomat 8-10 tunnin yöunet."
- "Minulla on tavoitteellisia harrastuksia, jotka eivät voi keskeytyä ylimääräisistä syistä."
- "Parasta töistä tullessa on se, kun kotona odottaa äänetön, seesteinen ja aina puhdas asunto."
Muita? 😆😁
Kommentit (107)
Tunnen yhden tosi mukavan jo yli 90v rouvan, jolla ei ole lapsia. Ja olen 99% varma että se on hänelle valinta. Mistä tiedän? Hänellä ei koskaan ole tarvetta lytätä ihmisiä joilla on lapsia. Hän kysyy kohteliaasti uusilta ihmisiltä onko näillä perhettä, jos on muistaa jatkossakin kysyä miten lapsesi voivat yms. Ei koskaan paista mitään inhoa tai katkeruutta äänestä. Kunnioittaa kaikkien valintoja ja on todella tyytyväinen omaan elämäänsä. Siitä sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vela mutta silti mulla on 2 lasta
M50
Ahaa. Mitä mieltä lapsesi ovat siitä että olet lapseton?
Ei kiinnosta
M50
Ok. Se ei silti tee sinusta velaa, et vaan osaa käyttää kortsua.
Olemme 11 vuoden suhteen jälkeen mieheni kanssa kuin vastarakastuneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan oikeasti puhu noin. Kuulostaa kuin olisi päästään vialla. Miksi sitä lapsettomuutta tarvitsee mitenkään alleviivata muutenkaan?
Miksi vanhemmat kertovat lapsiensa syntymästä ja olemassaolosta? Ihan samasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Ai että tää on hyvä! 😍🤩
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta itse en ainakaan asiaa kerro ellei kysytä. Ja harvoin kysytäänkään. Minkä takia täytyisi toitottaa muille tällaisia henkilökohtaisia valintoja?
MIksi ihminen ei saisi kertoa henkilökohtaisista valinnoistaan, jotka tekevät hänet onnelliseksi?
Miksk pitää vaieta?
Kuinka yleistä se muuten on, että joutuu selittelemään lapsettomuuttaan. Itse olen joutunut kahdesti, äidilleni ja jollekin känniselle äijälle baarissa. Ei se oman kokemuksen mukaan ole kauhean yleistä että ruvetaan kyselemään syitä lapsettomuudelle. Lapsista kyllä kysytään lähes aina kun uusia ihmisiä tapaan, mutta ei ihmiset rupee syitä utelee.
Miksi pitäisi kertoa?
Olen ollut saman miehen kanssa 2-kymppisestä eli jo nelisenkymmentä vuotta. Ainoastaan kerran yksi naisihminen kysyi varivasti, että onko lapsettomuus oma valinta, ja kerran pikku tyttö kysyi miksi en pidä lapsista. Pidänkö? Se on sitten eri tarina se.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Mullei oo skidejä
Juttu oli se että miten kerrot asian kertomatta siitä suoraan. YKIYK tyyliin.
Lähden kahdeksi viikoksi Islantiin
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kertoa?
Olen ollut saman miehen kanssa 2-kymppisestä eli jo nelisenkymmentä vuotta. Ainoastaan kerran yksi naisihminen kysyi varivasti, että onko lapsettomuus oma valinta, ja kerran pikku tyttö kysyi miksi en pidä lapsista. Pidänkö? Se on sitten eri tarina se.
Ohis
Kyse ei ole siitä että pitääkö kertoa vai eikö pidä kertoaa. Vaan kyse on siitä että ei tulisi kellään olla mitään pelkoa kertoa siitä, jos haluaa. Jotkut jättävät kertomatta velaudestaan, koska ajattelevat sen olevan "yksityinen" piirre mutta toisaalta jos joku kertoo olevansa raskaana tai saanut lapsen, siitä sitten saa toitottaa kaikille, mikä on ristiriita.
Vierailija kirjoitti:
Lähden kahdeksi viikoksi Islantiin
Jes!👌
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleistä se muuten on, että joutuu selittelemään lapsettomuuttaan. Itse olen joutunut kahdesti, äidilleni ja jollekin känniselle äijälle baarissa. Ei se oman kokemuksen mukaan ole kauhean yleistä että ruvetaan kyselemään syitä lapsettomuudelle. Lapsista kyllä kysytään lähes aina kun uusia ihmisiä tapaan, mutta ei ihmiset rupee syitä utelee.
Riippuu alueesta ja seurasta. Paljon on vielä juntteja jotka eivät tajua mitä velaus on. Kokevat sen uhaksi omaa perhettä ja elämäntapaa kohtaan ja siksi öyhötys.
Kyse ei ole siitä että pitääkö kertoa vai eikö pidä kertoaa. Vaan kyse on siitä että ei tulisi kellään olla mitään pelkoa kertoa siitä, jos haluaa. Jotkut jättävät kertomatta velaudestaan, koska ajattelevat sen olevan "yksityinen" piirre mutta toisaalta jos joku kertoo olevansa raskaana tai saanut lapsen, siitä sitten saa toitottaa kaikille, mikä on ristiriita.
Ei itsellä ole mitään toitottamisen tarvetta. Omat syyni lapsettomuuteen ovat etupäässä eettisiä valintoja, ja oishan se nyt paskaa käytöstä jos rupeaisin jeesustelemaan perheellisille ihmisille ylikansoituksesta ja maailmanlopusta. Saattais kahvipöydässä tunnelma latistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei itsellä ole mitään toitottamisen tarvetta. Omat syyni lapsettomuuteen ovat etupäässä eettisiä valintoja, ja oishan se nyt paskaa käytöstä jos rupeaisin jeesustelemaan perheellisille ihmisille ylikansoituksesta ja maailmanlopusta. Saattais kahvipöydässä tunnelma latistuu.
Jos sinulla kuitenkin on nuo mielipiteet, joudut salaamaan todellista minääsi ulkopuolisilta. Sellainen voi käydä raskaaksi pidemmän päälle. Muut saavat olla mitä ovat avoimesti, mutta sinä et, koska olet itse päättänyt niin.
Lomailen mieluiten sesonkien ulkopuolella.
Tottakai vastaan avoimesti jos kysytään, ja minulla on myös vakiofraasi jolla vastaan kun perheestä kysytään, josta on ehkä luettavissa se että kyseessä on oma valinta. En ole mitenkään kaapissa lapseton ja perheetön.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään vela, vaan maho.
Mene terapiaan, jos sulla on käsittelemättömiä asioita lapsettomuutesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mekin oltiin, esikoinen aloitti tuolloin koulun 😊
Ja edelleen ollaan, nyt vuosia takana 28 ja lapset jo aikuisia.
Ei kiinnosta
M50