Oletteko huomanneet etteivät ihmiset enää ymmärrä lukemaansa?
Luetaan asiasta A, mutta keskustellaan asiasta B.
Selkeät ohjeet ovat paperilla, mutta silti kysytään miten asia tehdään. (Ei koske epämääräisiä ohjeita).
Yleensäkin lukemansa sisäistäminen tuntuu olevan vaikeaa.
Mistä tämä johtuu?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Häh, kyllähän Suomalaiset lukee paljon??? Kirjastoja ollut jo ainakkn 50kymmentävuotta!
Suomen ensimmäinen yleinen lainakirjasto oli vuonna 1794 Vaasan Luku-seuran kirjasto, joka lainasi kaikille kaupunkilaisille eikä vain osakkailleen. Jo 1600-luvulta alkaen lukuseurat yleistyivät eri puolilla Suomea ja isoimmissa kaupungeissa oli maksullisia lainakirjastoja.
Eihän tuo mitään uutta ole. Älykkyydessä on aina ollut eroja ihmisten kesken.
Samoin se, että kaikki ihmiset ei ymmärrä mitä niille selittää. Ei vaikka sanoisi mahd selkeästi ja toiseen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, palstan kansakoulun käyneet eläkeläiset ovat erityisen kunnostautuneita siinä asiassa.
Itse asiassa nuoremmat polvet kunnostautuvat tässä ihan erityisesti. Luetun ymmärtäminen on hukassa jo koulussa.
Taitaa vanhemmat millenniaalit olla niitä viimeisiä, jotka osaavat kunnolla sisäistää luettua tekstiä. Elleivät ole tuhonneet keskittymiskykyään somessa.
Nykyään ei edes viitsitä yrittää lukea. Mikä pointti on esimerkiksi täällä osallistua keskusteluun, jos ei ole lukenut linkattua juttua?
Hyvin usein on niin, että ap joko sepittää koko jutun, eikä mainittua uutista/ilmiötä ole edes olemassa. Tai sitten ap on tahallaan tai tahattomasti ymmärtänyt lähteensä väärin. Sitten täällä ruvetaan tohkeissaan kauhistelemaan asiaa, jota ei edes ole tapahtunut.
Ja mikä himo on vastata, vaikka ei ole lukenut edes aloitusta? Joku esimerkiksi kysyy kasvisruokaideoita ja kertoo olevansa tomaatille allerginen. Niin eikö ekat viisi ideaa ole tomaattiruokia. Hirveä halu vaan päästä avautumaan, mutta ne avautumiset ovat vain jotain omassa kuplassa länkytystä, joka ei liity muihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, palstan kansakoulun käyneet eläkeläiset ovat erityisen kunnostautuneita siinä asiassa.
Olen käynyt kansa-ja oppikoulun, lukion+yliopiston.
Silti et ymmärrä lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Liika tiedonsaanti. Ihmiset eivät enää lue kunnolla vaan silmäilevät. Tämä tapa on siirtynyt muuallekin kuin netin selailuun.
Toinen on keskittyiskyvyn puute joka liittyy myös liian isoon informaatiotulvaan.
Itse en pysty lukemaan kunnolla näytöltä. Vaikka kuinka keskittyisin ilman häiriöitä, silmät hyppivät tekstissä ympäriinsä ja väsyvät tosi nopeasti. Migreenitaipumuksen takia tulee myös kaikenlaisia näköhäiriöitä ja tähtisadetta, jos yrittää pidemmän aikaa lukea näytöltä tekstiä.
Paperilta luen kunnolla.
Kuinkakohan monella muulla mahtaa olla samaa? Lyön vaikka vetoa, että moni ihminen ymmärtäisi enemmän ja keskittyisi paremmin, jos digilaitteiden sijaan lukisi tärkeät tekstit paperilta.
Ei jauhen lihaa noin enään pestä kun se on paistettu!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei edes viitsitä yrittää lukea. Mikä pointti on esimerkiksi täällä osallistua keskusteluun, jos ei ole lukenut linkattua juttua?
Hyvin usein on niin, että ap joko sepittää koko jutun, eikä mainittua uutista/ilmiötä ole edes olemassa. Tai sitten ap on tahallaan tai tahattomasti ymmärtänyt lähteensä väärin. Sitten täällä ruvetaan tohkeissaan kauhistelemaan asiaa, jota ei edes ole tapahtunut.
Ja mikä himo on vastata, vaikka ei ole lukenut edes aloitusta? Joku esimerkiksi kysyy kasvisruokaideoita ja kertoo olevansa tomaatille allerginen. Niin eikö ekat viisi ideaa ole tomaattiruokia. Hirveä halu vaan päästä avautumaan, mutta ne avautumiset ovat vain jotain omassa kuplassa länkytystä, joka ei liity muihin mitenkään.
Tämä juuri osoittaa sen, kuinka ihmiset eivät enää välitä faktoista, vaan haluavat tapella mielipiteistään ja pahimmillaan makuasioista. Yleensä aina tuollaisissa kuvaamissasi ketjuissa on muutama, jotka ovat lukeneet linkatun jutun ja oikaisevat aloituksen virheelliset väittämät. Silti nämä vastaukset sivuutetaan, kun ihmisillä on niin kova tarve päästä tappelemaan tunteidensa lietsomina.
Vierailija kirjoitti:
En rupea paperia sisäistämään vaan pyyhin sillä perääni ulkoisesti. Mitä mieltä kilpikonnista?
Miksi haukut kilpikonnia! Taidat olla vaan joku läski joka on kateellinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liika tiedonsaanti. Ihmiset eivät enää lue kunnolla vaan silmäilevät. Tämä tapa on siirtynyt muuallekin kuin netin selailuun.
Toinen on keskittyiskyvyn puute joka liittyy myös liian isoon informaatiotulvaan.
Itse en pysty lukemaan kunnolla näytöltä. Vaikka kuinka keskittyisin ilman häiriöitä, silmät hyppivät tekstissä ympäriinsä ja väsyvät tosi nopeasti. Migreenitaipumuksen takia tulee myös kaikenlaisia näköhäiriöitä ja tähtisadetta, jos yrittää pidemmän aikaa lukea näytöltä tekstiä.
Paperilta luen kunnolla.
Kuinkakohan monella muulla mahtaa olla samaa? Lyön vaikka vetoa, että moni ihminen ymmärtäisi enemmän ja keskittyisi paremmin, jos digilaitteiden sijaan lukisi tärkeät tekstit paperilta.
On nii helvatan rasittavaa,kun mies (vanha) ei viitsi lukea digilaitteelta selkeää ohjetta, tekstiä , ja sitten on kuutamolla ja minulta kysyy. Olen myös vanha ,nutta ei ole mitään ongelmaa toimia ja hoitaa kaikki asiat tabletiaa,kun vaan sisäistän asiat. Se kuuluu elämään. ET SÄ PYÖRÄLLÄÄN OSANNUT AJAA ,ENNENKUIN OPETTELIT-haloo.
Tulevaisuudessa ja jo tänä päivänä tapahtuu ,että nämä laiskat lusmut, kun eivät viitsi lukea ja opetella tän päivän asioiden hoitoa ,ovat nyt ja jatkossa ns TYMMYRISSÄ KASVANEITA. Kivat heille👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperilta luen kunnolla.
On nii helvatan rasittavaa,kun mies (vanha) ei viitsi lukea digilaitteelta selkeää ohjetta, tekstiä , ja sitten on kuutamolla ja minulta kysyy. Olen myös vanha ,nutta ei ole mitään ongelmaa toimia ja hoitaa kaikki asiat tabletiaa,kun vaan sisäistän asiat. Se kuuluu elämään. ET SÄ PYÖRÄLLÄÄN OSANNUT AJAA ,ENNENKUIN OPETTELIT-haloo.
Tulevaisuudessa ja jo tänä päivänä tapahtuu ,että nämä laiskat lusmut, kun eivät viitsi lukea ja opetella tän päivän asioiden hoitoa ,ovat nyt ja jatkossa ns TYMMYRISSÄ KASVANEITA. Kivat heille👍
Oletko se sama jankkaaja joka pilaa monet keskustelut omalla öyhötyksellään?
Välillä tuntuu että ymmärtääkö edes kirjoittamaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperilta luen kunnolla.
On nii helvatan rasittavaa,kun mies (vanha) ei viitsi lukea digilaitte
No tässä nyt ei ollut kyse viitsimisestä, vaan minun kohdallani SILMÄT eivät toimi samalla tavalla digilaitteilta ja paperilta lukiessa.
Ties vaikka miehelläsikin olisi samaa.
Suomessa on paljon lievästi keva ja kirjolla olevia ihmisiä. He eivät tunnu oikein ymmärtävän asioita. Sen näkee jo oudossa sosiaalisessa kontaktissa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapahtuu palstalla todella usein.
Tietysti usein ap:n tarkoituskin on levittää propagandaa joka ei perustu siihen linkkiin. Ja sitten kaikki juoksevat sen heitetyn ajatuksen perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperilta luen kunnolla.
On nii helvatan ra
Lisään vielä, että olen kasvanut digilaitteiden kanssa n. 10-vuotiaasta lähtien, ja olen tullut siihen lopputulokseen, että melkein kaikki sujuu ihmisen kannalta paremmin analogisena.
Luetaanko lapsille enää?
Eihän äänikirjojen kuuntelu edistä lukutaitoa.
Tämä.
Huomaan tämän itsestänikin. Hypin, yritän saada nopeasti haltuun tärkeimmät asiat. Palaan takaisin.
Joskus teksti vaan pitää lukea alusta loppuun että sen ymmärtää.