Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempi ei halua auttaa

Vierailija
05.10.2025 |

Mummilla uusi kumppani, ei siis isäni. Tällä lapsia ja lapsenlapsia, mutta eivät ole liiemmin tekemisissä. 

Meillä 1v ja isompi lapsi. Mummi hakenut 1-2 päivää viikosta päiväkodissa ja kesällä oli 1 viikon lasten kanssa. Tämä on nyt liikaa, koska kumppani haluaa matkustella. Ovat olleet tänä vuonna jo ainakin kolme kuukautta matkoilla ja mökkeilemässä, kesälläkin siis koko muun kesän paitsi tämän viikon. 

Ymmärrän hyvin heidän tarpeen mennä, mutta se ihmetyttää vähän, että tämä lasten hoito on nyt yhtäkkiä liiallista. En ole siis ikinä vaatinut sitä. Mielestäni tämä osallistuminen on ollut aika normaalia isovanhemmalle ja osahan tekee enemmänkin ja sitä kautta ihmettelen, miksi puhe on sellaista että isovanhempi on todella paljon auttanut ja ei pysty enää auttamaan näin paljon. Syyllistävää puhetta ikään kuin. Onko mielestänne meitä autettu tavalla, joka on liikaa tai ei mahdollista isovanhemman omaa elämää? Hänen kumppaninsa saattaa myös olla mustasukkainen. 

Kommentit (291)

Vierailija
221/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi ei ole mikään lastenhoitoautomaatti. Mummilla on omakin elämä.

Vierailija
222/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut yhdestäkään turvarannekkeesta joka hälyttäisi omaiselle.   Noin kirjoittaja ei varmaan oo ees nähnyt turvaranneketta.  Olen iässä jonka tutuilla on. Jollain se menee vartiointiliikkeeseen jossa yöpäivystys, jollain jonnekin josta tulee heti ensiaputaitoinen henkilö.

Sehän  maksaa, vuos sitten espoossa melkein viiskymppiä kuukausi, täälläpäin melkein neljäkymppiä.

Tottakai palvelu maksaa. Pelkäätkö, että perintö vähenee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sivusta seuranneena huomannut, että aikuiset lapset eivät huomaa vanhempiensa vanhenemista. Jos isovanhemmat ovat viisikymppisinä jaksaneet touhuta lapsenlapsen kanssa, niin kuusikymppisenä sitä ei enää jaksa oman työn ohella. Ja siitä eteenpäin kunto vain laskee ja erilaisia sairauksia alkaa tulemaan. Yhdelle isovanhemmalle saattaa tulla uusia hoidettavia parikymmentä vuotta, jos itsellä on ollut useampi lapsi. Siinä sitten viimeisen vanhemmat ihmettelevät, miksi heidän lastaan ei hoideta, kun sisaruksen lapsia hoidettiin. Tai miksi iltatähteä ei hoideta, kun muita hoidettiin.

Tämä on täysin totta. Usein monet ei huomaa omien vanhempien vanhenemista vasta kun heille tulee jokin sairaus tai sairaskohtaus. Tuttuni aina kehui mten hänen 70-75 vuotiaat vanhemmat on nuorekkaita ja auttavat lastnhoidossa paljon ja isä auttaa häntä raskaissa remontti hommissa kunnes isänsä sai sydä

Niin? Mistä mielestäsi olisi pitänyt huomata lähestyvä sydänkohtaus tai veritulppa? Ja miten se olisi estänyt lastenhoitoa?

Vierailija
224/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos yrittäisit itse hakea lapsesi hoidosta, liian paljon mummon vastuulla sinun lasten hoito. Minä kävin vanhempien kanssa mummolassa pienenä, en jäänyt koskaan yöksi, ei käyty edes joka kuukausi. Ei minunkaan lapset ole ollut mummojen hoidossa. 

Vierailija
225/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo. Ei minunkaan äidilläni ollut ikinä aikaa hoitaa lastenlapsiaan. Nyt hänestä on tulossa isoisoäiti, kun siskoni tytär saa lapsen. Ei voisi vähemmän kiinnostaa. Äitini ei ymmärrä ollenkaan miksi siskoni on niin innoissaan isoäidiksi tulemisesta, koska "jokainen hoitakoon itse omat lapsensa". Äitini vain on unohtanut ettei hän hoitanut omia lapsiaankaan, vaan hoidatti siskoni ja minut omalla äidillään ja anopillaan.

Äitinne ei ole ikinä halunnut lapsia. Todennäköisesti teidät on hankittu joko vahingossa tai sosiaalisen paineen vuoksi. Häneltä ei voi silloin innostumista vaatiakaan vankilasta missä eli teidän lapsuutenne.

Vierailija
226/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mummoikäinen kirkkain silmin väittää hoitaneensa omat lapsensa, vaikka todellisuudessa ne dumpattiin omille vanhemmille viikkokausiksi hoitoon. Ja nyt ei sitten hoideta lapsenlapsia, koska "olen jo omani hoitanut".

Höpöheijaa taas.  Esim mun lapset ei ole ikinä olleet yötä mummoillaan,muutaman kerran vuodessa tapasivat heidät.

Kaikilla ei mitään maalaismummoloita ollutkaan.  Kävitkö koulutkin mummolasta käsin?   Ainahan on ollut vanhempia joiden lapset on nytkin sijoituksessa.  Tai joku lea laven joka jättikun lapsensa äidilleen tai virpi miettinen.  Danny on itse vaari mutta vanhempiensa hylkäämä hänkin oli 

Julkkiksista tulee mieleen myös laila kinnusen tytär.  Taviksista tiedän äidin jonka kaikki neljä eri ikäistä 25 - 2 vuotiaat kasvoivat lastenkodeissa. Ikäiseni nainen. .  Yhden, lasteni ikäinen,  joka jätti lapsensa ( 3)  päiviksi keskenään ja vanhin 8 v kävi kaupasta varastamassa ruokaa.  Syötiin pelkkää flooraa kun en uskaltnut muuta varastaa, oli kertonut..

Heidän äideistään en tiedä. Yhden ikäiseni hapelin äiti kävi huoltamassa tyttärensä neljää lasta.  Isä istui baarissa päivät, ei halunnut elareita maksaa , siksi ei tehnyt töitä,  äiti uuden ystävänsä kanssa  pyrähteli siellä ja täällä ja pynttäili.  Sekä isä että äiti asuivat naapuristossa eri asunnossa.

Vierailija
227/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko isoisä on ottanut hoitoon viikottain??

Vierailija
228/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut yhdestäkään turvarannekkeesta joka hälyttäisi omaiselle.   Noin kirjoittaja ei varmaan oo ees nähnyt turvaranneketta.  Olen iässä jonka tutuilla on. Jollain se menee vartiointiliikkeeseen jossa yöpäivystys, jollain jonnekin josta tulee heti ensiaputaitoinen henkilö.

Sehän  maksaa, vuos sitten espoossa melkein viiskymppiä kuukausi, täälläpäin melkein neljäkymppiä.

Tottakai palvelu maksaa. Pelkäätkö, että perintö vähenee?

Mitä horiset? Olen vanha ihminen jonka tutuilla on näitä.  Kyllä se häly menee hälytyskeskukseen ja sen kautta voi puhua, jos kykenee mikä on hätänä.

En itse vielä tarvi kun ei kaatumisia eikä sairauskohtauksia ole ollut.

Mutta voi se pieneläkeläiselle olla iso raha kun yksin asuu.  Sen voi hankkia vaikka ei ole kotihoidon piirissä.

Vierailija
229/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja en siis kyseenalaista sitä, että ei voisi auttaa vähemmän. Kaikki on ok. Ihmettelen vain tätä puhetapaa tavallaan, koska mielestäni tämä on ollut aika normaalia. Eli olisiko se heidän mielestään normaalia ettei auta paljon ollenkaan ja nyt on auttanut liikaa? Ap

Miten olet osoittanut kiitosta siitä, että hän on auttanut? Tai oletko ottanut avun itsestäänselvyytenä? Näin ainakin tuntuu...

Vierailija
230/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo on tajunnut vihdoin ja viimein, että hänellä on omakin elämä ja se jää pitkälti elämättä, jos hän jatkaa entiseen malliin. 10 pistettä mummolle!

Vierailija
231/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku vaatisi äitiyteen kykenemättömältä äidiltään lastenhoitoapua?  Periytyykö jaksamattomuus lasten kanssa?

Äitieni ikäpolvi, olen 80', ei voinut valita lastensa määrää etenkin maalla missä apteekit oli kaukana.  Omalla ikäpolvellani oli jo e-pillerit ja kondomitkin helpommin saatavissa. Laillinen aborttikin tuli.

Miksi ihmeessä nykyisin joku hankkii vasten tahtoaan lapsia ja motkottaa kun ei mummot hoida?  Ymmärrän jos terveys pettää , fyysinen tai mt.  Perheessäni vastasyntyneen äiti sairastui syöpään, tietenkin silloin autoimme mummot paljon perhettä.

Vierailija
232/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot mummolle, että on yksi arkunkantaja vähemmän, menköön matojen maailmaan omin avuin.

Vierailija
233/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mummoikäinen kirkkain silmin väittää hoitaneensa omat lapsensa, vaikka todellisuudessa ne dumpattiin omille vanhemmille viikkokausiksi hoitoon. Ja nyt ei sitten hoideta lapsenlapsia, koska "olen jo omani hoitanut".

Miksi sinä et halua itse hoitaa lapsiasi vaan vaatisit äitiäsi hoitamaan?  Vie lastensuojeluun, ne etsii sijaiskodin kun toisessakaan polvessa ei kerran  äitiys maistu.

Se koira älähtää, jojon kalikka kalahtaa.

Vierailija
234/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei vaadi lastensa isältä osallistumista arkeen?  Tai isältään tai apeltaan?

Muinainen ajatusjäänne, lapset ja kotityöt ei kuulu miehille, naisten elämä on toisten palvelemista loppuun asti.

Vierailija
235/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et halua itse hoitaa lapsiasi vaan vaatisit äitiäsi hoitamaan?  Vie lastensuojeluun, ne etsii sijaiskodin kun toisessakaan polvessa ei kerran  äitiys maistu.

Etkö voi vastata miksi äitiys ei huvita?  Mulla ei oo mitään kolahtamista, lastenlapsia olen normaalisti pitänyt kylässä, vanhemmat on vastuuntuntoiset aikuiser.

Vierailija
236/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt nyt vanhempana miksi vanhempasi eivät jaksaneet teitä lapsiaan?  Ja katastanut peiliin mitkä on omat syysi että dumppaisit mielelläsi myös lapset muualle?

Vierailija
237/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi vastata miksi äitiys ei huvita?  Mulla ei oo mitään kolahtamista, lastenlapsia olen normaalisti pitänyt kylässä, vanhemmat on vastuuntuntoiset aikuiser.

Miksi käännät katseen lastesi sukupolveen? Heistä ei lainaamassasi viestissä puhuttu, vaan isovanhemmista, jotka "olen jo omani hoitanut" -verukkeella kieltäytyvät lastenlasten hoidosta, vaikka todellisuudessa eivät ole niitä omiaankaan viitsineet hoitaa. Ja huomaa, ettei missään sanottu, että _kaikki_ isovanhemmat olisivat tämmöisiä. Moni on.

Vierailija
238/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kää

Olen tuota syytettyä mummo-ikäpolvea, miksi en saa mummona asiasta puhua?   Mikä ihme sinua vaivaa?   

Kai nyt ymmärrät, lasteni perheissä on ne lastenlapseni.  Ja minulle on riittänyt normaali mummottelu, lapseni eivät ole vaatineet jatkuvaa palvelua kuten te täällä äideiltänbe.

Vierailija
239/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kää

Niin, miksi tälläisen isoäidin lapset eivät hekään jaksaisi lapsiaan vaan kiukuttelevat kun ei se isoäiti, joka ei omiaankaan hoitanut, hoida heidän lapsiaan?    En taida osata tarpeeksi selkeää kysymystä muotoilla.

Vierailija
240/291 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on aina harhaan johtava. Oikein menisi "isovanhempi on auttanut paljon ja tarvitsee tauon"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi