Isovanhempi ei halua auttaa
Mummilla uusi kumppani, ei siis isäni. Tällä lapsia ja lapsenlapsia, mutta eivät ole liiemmin tekemisissä.
Meillä 1v ja isompi lapsi. Mummi hakenut 1-2 päivää viikosta päiväkodissa ja kesällä oli 1 viikon lasten kanssa. Tämä on nyt liikaa, koska kumppani haluaa matkustella. Ovat olleet tänä vuonna jo ainakin kolme kuukautta matkoilla ja mökkeilemässä, kesälläkin siis koko muun kesän paitsi tämän viikon.
Ymmärrän hyvin heidän tarpeen mennä, mutta se ihmetyttää vähän, että tämä lasten hoito on nyt yhtäkkiä liiallista. En ole siis ikinä vaatinut sitä. Mielestäni tämä osallistuminen on ollut aika normaalia isovanhemmalle ja osahan tekee enemmänkin ja sitä kautta ihmettelen, miksi puhe on sellaista että isovanhempi on todella paljon auttanut ja ei pysty enää auttamaan näin paljon. Syyllistävää puhetta ikään kuin. Onko mielestänne meitä autettu tavalla, joka on liikaa tai ei mahdollista isovanhemman omaa elämää? Hänen kumppaninsa saattaa myös olla mustasukkainen.
Kommentit (291)
Minä olen sen lapsen tehnyt, mutta ei kai kukaan voi tosissaan olettaa, että minä siitä huolta pitäisin. Kyllä se on minun vanhempieni tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku tutkia miksi mummoja kiinnostaa enemmän Puolangan puolukat. Miksi se on siis mielekkäämpää. En tuomitse, kiinnostaa vaan.
Ehkä ne mummotkin kaipaa harrastusta ja vapaata tyttärensä lasten hoidosta. Sellainen äiti kuin tytärkin.
Vierailija kirjoitti:
Mummo on oikeassa, sillä on vanhemmilta edesvastuutonta olettaa mummoikäisen huolehtivan säännöllisesti päiväkodista noin pienet lapset, kun nuorin on vuoden ja heitä on vielä kaksi. Tuon ikäisten valvominen vaatii nopeaa reaglintikykyä eri tilanteisiin, jo lapsen turvallisuuden vuoksi. Muuten lapsi on heitteillä.
Isovanhempi-ikäisten reaglintikykyä on pysyvästi alentunut, liikkeet hidastuneet, voimavarat heikentyneet, näkö ja kuulo heikentynyt, tapaturman ja sairaskohtauksen riski nousst jne. Vointi voi vaihdella lyhyellä ajalla.
Ja siksi he ovat suurin riski liikenteessä ja heidän ajokykyky tarkistetaan 70v jälkeen muutaman vuoden välein, auton ajo-oikeus voidaan ottaa milloin vain, samoin he eivät enää voi työskennellä hoitoalalla tai varhaiskasvatuksessa ja monissa ammateissa yli 70v. mutta silti vanhemmat antavat puolustuskyvyttömän lapsen, jopa yksi vuotiaan heidän vastuulle.
Siis mitä ihmettä täällä porukka selittää jostain vanhuksista. Pienten lasten vanhemmat ovat keskimäärin noin kolmekymppisiä ihmisiä, joiden vanhemmat ovat kuusikymppisiä tai alle. Omien lasteni kaikki isovanhemmat ovat viisikymppisiä ja työelämässä eivätkä mitään muistisairaita vanhuksia.
Tässä voi olla takana miesystävä, jolla ei ole luonnollisesti mAinkäänlaista tunnesidettä kyseisiin lapsiin, Ehkä hän voi piää avun antoa/tarvetta paljona. On vaikea sanoa, mikä määrä on riittävästi, kun itse en ole juuri apua aikanaan saanut, enkä itse antanut pitkien matkojen vuoksi. Puolivuotiasta lapsenlastani olen nähnyt 4 kertaa. Toivoisin, että voisin olla mukana hänen elämässään paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö vanhiksillekin että käy muutaman kerran vuodessa hellijä ja leikittäjä katsomassa miten usein vaippa vaihdettu vanhainkodissa?
Riittää. Paitsi, että sen hoivan hoitaa ihan ammattihenkilökunta eikä siihen omaisia tarvita.
Mitään hellijää ja leikittäjää vanhukset harvemmin kaipaavat.
Vanhainkodissa varmasti riittääkin. Mutta entäpä ne pitkät vuodet, kun sinne pääsyä odotellaan heikossa kunnossa? Kotihoito ei ole mikään palvelija. Ja monia palveluita on vaikea edes rahalla ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo on oikeassa, sillä on vanhemmilta edesvastuutonta olettaa mummoikäisen huolehtivan säännöllisesti päiväkodista noin pienet lapset, kun nuorin on vuoden ja heitä on vielä kaksi. Tuon ikäisten valvominen vaatii nopeaa reaglintikykyä eri tilanteisiin, jo lapsen turvallisuuden vuoksi. Muuten lapsi on heitteillä.
Isovanhempi-ikäisten reaglintikykyä on pysyvästi alentunut, liikkeet hidastuneet, voimavarat heikentyneet, näkö ja kuulo heikentynyt, tapaturman ja sairaskohtauksen riski nousst jne. Vointi voi vaihdella lyhyellä ajalla.
Ja siksi he ovat suurin riski liikenteessä ja heidän ajokykyky tarkistetaan 70v jälkeen muutaman vuoden välein, auton ajo-oikeus voidaan ottaa milloin vain, samoin he eivät enää voi työskennellä hoitoalalla tai varhaiskasvatuksessa ja monissa ammateissa yli 70v. mutta silti vanhemmat antavat puolustuskyvyttömän lapsen, jopa yksi vuot
Ottavatko he töistä vapaata ollakseen hyviä isovanhempia? Tilanteita on erilaisia.
Jatkuvasti täällä kuitenkin stressaantuneita aloituksia kun on pienet lapset, pitää hoitaa omien vanhempien ja appivanhempien kaikki asiat kaupassa käynnistä pankkiasioihin ja mennä lääkäriin mukaan .
Monesti ihmetellyt miten kaikilla pienokaisten vanhemmilla onkin avuttomat dementiavanhemmat.
kuinka narsisti ihmisen pitää olla että kuvittelee muilla olevan velvollisuuden auttaa häntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi eläkeläisten ajatella vähän kauemmas. Yhteiskunnan palvelut vähenevät ja yhä enemmän joudutaan turvaamaan lapsiin.
Jos ei ole apua saatu lasten hoidossa, niin kuinka motivoituneita mahdetaan olla myöhemmin auttamaan vanhusta?
Itse autan sen verran kun olen itse apua saanut. Rahallista apua en tule antamaan, enkä ala siivoamaan, mutta voin esim. kerran viikossa käydä auttamassa pankki-, kauppa-, tietokone- ym. asioiden kanssa.
Siis äitisi ei sinulle merkitse mitään jos ei ole ollut apunasi arjessa, aikuiselle ihmiselle. Yleensä kahdelle jos oletetaan että perheessä asuu lasten isäkin.
Miten te olette ne miehenne vapauttaneet lasten hoidosta ja kotitöistä kokonaan.
Mistä teitä tulee, aikuisia ihmisiä jotka puhutte ettei taatusti äidistä välitetä jos se ei oo hoitanut lapsiani ja
Miksi itse et välitä jälkeläisistäsi? Eikö lapsenlapsesi merkitse sinulle mitään? Eikö lapsilla sitten ole myös oikeutta omaan aikaan kun sinä olet vanha?
isovanhemmilla on oma elämä. ap huolehtikoon itse omista lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö vanhiksillekin että käy muutaman kerran vuodessa hellijä ja leikittäjä katsomassa miten usein vaippa vaihdettu vanhainkodissa?
Riittää. Paitsi, että sen hoivan hoitaa ihan ammattihenkilökunta eikä siihen omaisia tarvita.
Mitään hellijää ja leikittäjää vanhukset harvemmin kaipaavat.
Vanhainkodissa varmasti riittääkin. Mutta entäpä ne pitkät vuodet, kun sinne pääsyä odotellaan heikossa kunnossa? Kotihoito ei ole mikään palvelija. Ja monia palveluita on vaikea edes rahalla ostaa.
En minä ainakaan odota että lapseni sieltä 200 kmn päästä tulevat minua palvelemaan.
Eikä sunkaan tarvitse mennä jos et halua.
Ensin pidetään lapsia veronmaksajien kustantamassa päivähoidossa ja sitten muiden pitäisi vielä kuskata niitä ap:n puolesta!
Ehkä olisi kannattanut jättää ne lapset tekemättä, jos ei kykene niitä hoitamaan.
Eiköhän nämä minäkeskeiset höpinät lopu,kun meidän hyvinvointiyhteiskunta lopullisesti romahtaa. Ihmiset ymmärtää taas vastavuoroisuuden lait.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi eläkeläisten ajatella vähän kauemmas. Yhteiskunnan palvelut vähenevät ja yhä enemmän joudutaan turvaamaan lapsiin.
Jos ei ole apua saatu lasten hoidossa, niin kuinka motivoituneita mahdetaan olla myöhemmin auttamaan vanhusta?
Itse autan sen verran kun olen itse apua saanut. Rahallista apua en tule antamaan, enkä ala siivoamaan, mutta voin esim. kerran viikossa käydä auttamassa pankki-, kauppa-, tietokone- ym. asioiden kanssa.
Siis äitisi ei sinulle merkitse mitään jos ei ole ollut apunasi arjessa, aikuiselle ihmiselle. Yleensä kahdelle jos oletetaan että perheessä asuu lasten isäkin.
Miten te olette ne miehenne vapauttaneet lasten hoidosta ja kotitöistä kokonaan.
Mistä teitä tulee, aikuisia ihmisiä jotka puhutte ettei taatusti äi
Olen 80. Lapsillani on taatusti omaa aikaa ihan niin paljon tarvitsevat. Ainakin minun puoleltani. Jos eivät viiskymppisinä pärjää ilman minua lapsineen se on voi voi. Onneksi ovat pärjääviä.
Haluan auttaa kun apua tarvivat mutta asuvat kaukana.
Huomaa että ET-lehteä on luettu ahkerasti.
Kuulostaa aika paljolta tuo, jos on joka viikko hakenut kerran tai kaksi päiväkodista. Viikko kesällä vadtuura noin pienistä lapsista on paljon. Olet elänyt aikamoista luksusta tuossa ja nyt tietenkin harmittaa, kun etuudet otetaan pois.
Sinun lapset, sinä olet vastuussa. Isovanhempien ei kuulu hoitaa ja olla vastuussa, vaan nauttia lapsenlapsista ja olla isovanhempia. Miksi et suo äidillesi uutta onnea ja matkoja vasn vaadit itsekkäästi palveluja, jotka ovat sinun ja lasten isän vastuulla. Äitisi on jo omat lapsensa hoitanut ja kasvattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä tulee
Alanuolittaja mieltä että kyllä 80 veen pitää vielä olla lapsilleen apuna?
Vierailija kirjoitti:
kuinka narsisti ihmisen pitää olla että kuvittelee muilla olevan velvollisuuden auttaa häntä?
Äiti on äiti. Äidin pitää auttaa. Äidille voi kiukutella. Voi uhkailla että lälllää enpäs, kun oot vanha, tuu koskaan käymään jos et oo mun mieliks prikulleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on äiti. Äidin pitää auttaa. Äidille voi kiukutella. Voi uhkailla että lälllää enpäs, kun oot vanha, tuu koskaan käymään jos et oo mun mieliks prikulleen.
Jep, olet äiti vielä mummonakin. Mitäs läksit.
Mistä teitä tulee, aikuisia ihmisiä jotka puhutte ettei taatusti äidistä välitetä jos se ei oo hoitanut lapsiani ja antanut bilevapaata.