Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tinder ja avoimet suhteet

Vierailija
05.10.2025 |

Voi himputti sentään, kun haluaisin löytää normaalin, rakastavan ja pitkän suhteen (olen kerran jo onnistunut sellaisen löytämään Tinderistä, joten viisastelijat olkoot hiljaa), mutta nykyään joka toisen profiilissa lukee ENM eli joku hiton ethical non-monogamy 🤢 Mikä juttu tää oikein on ja miks nykyään kaikki on jossain avoimessa suhteessa?! :D

Kommentit (269)

Vierailija
221/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nisäkkään biologia on hyvin yksinketainen: naaras hoivaa ja imettää poikasta, koiras siittää niin monta kertaa kuin mahdollista. Joko eri tai samaa naarasta. Tämä on biologinen nisäkkään seksuaalisuus. 

Nykykulttuurissa on sitten jos jonkinlaista perversioita tämän asian suhteen aina monogamiasta selibaattiin, mutta kaikkein suurin trendi on naisen eli naaraan seksuaalisuuden kieltäminen, jotta he toteuttavat maskuliinista seksuaalisuutta (orgasmikeskeisyys). Tämän jatkumoa on sukupuoleton vanhemmuus - joka sekin on tosiasiassa usein jotain lehmän kolmanneksi pyöräksi imettäjän rooliin perheeseen ottamista. Erittäin perversoitunutta siis.

Polyamoria vastaa aika hyvin apinoiden seksuaalisuuta, missä pyritään tättähääräämään ja kontrolloimaan omia ja toisten suhteita, mutta kuitenkin siittämään mahdollisimman paljon. Syntyvyys on kuitenkin matala, joten kysee

Kyllä se luonnon mittapuulla on. Suurinta osaa naaraista ei kiinnosta parittelu missään muodossa, eikä varsinkaan hedonistisena "harrastuksena". 

Narkomaanitkin yleensä tykkäävät huumeista. Siitä voi olla kuitenkin montaa mieltä, onko narkomaanin elämä oikeasti parempaa.

Vierailija
222/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itsellä ei ole muuta motiivia kuin seksi, niin mitä väliä mitä se hänelle tai heille merkitsee? Kuulostaa siltä, että haluat kuitenkin jotakin enemmän - jonkinlaisen piilomonogamisen seksisuhteen sinkkumieheen

Rakastajattaren asema on tosiaan huonompi ja heikompi kuin esimerkiksi jalka- tai sisarvaimon, kakkosvaimon tai jopa prostituoidun, joka saa jotakin taloudellista etua palveluksistaan. Siinä mielessä olet ihan oikeassa. Mutta jos sanot haluavasi vain seksiä, sama kai se on mistä lähteestä se tulee.

Siis en minä itse etsi seksiseuraa. En oikein tajua, miksi koko ajan viittaat minuun. Kyllähän jo yleisellä tasolla sen näkee, että eivät naiset lähde pariskuntien kanssa harrastamaan seksiä, mutta ei se silti tarkoita, että he salaa haluaisivat siitä parisuhteen. Ja ei, suinkaan ei ole ihan sama, mistä lähteestä seksi tulee. Yksi syy, mikä voi tehdä pariskunnan epäkiinnostavaksi onkin ehkä se, että seksiä hakeva sinkku kuitenkin haluaa seksiä ihmisen kanssa, jonka kanssa on seksuaalista vetovoimaa - pariskunnat sen sijaan hakevat vain sukupuolta, jolloin seksuaalisella vetovoimalla ei ole heille välttämättä mitään väliä. Jo se, että pariskuntien on vaikea löytää naista seksiseuraksi, johtaa siihen, että usein kelpaa melkein kuka tahansa. Ja ei se seksiä haluava nainen kuitenkaan halua edes pelkässä seksissä olla pelkkä sukuelin, kuka tahansa, jos itselle seksuaalinen jännite on kuitenkin olennainen. Ja ilman sitä jännitettä seksi on vaan monen mielestä yhdentekevää ja tylsää - mekaaninen toimitus. Useinhan pariskuntien motiivi on se, että esim. nainen on bi eikä ole oikein kokemusta naisista, ja sitten haetaan tätä - mutta seksiä haluava sinkkunainen puolestaan ei välttämättä halua kuitenkaan olla mikään "kokeilu". Eikä hän halua mitään kliinistä opetusseksityyppistä toimintaa, jossa vain tehdään asioita, jotta yksi saisi kokemuksen ja mies voisi katselle naisten välistä seksiä. Tällainen asetelma on vaan tympeä - ja kuulostaa sinkkunaisen näkökulmasta erittäin tylsältä seksiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei haittaa avoimessa suhteessa olevat vaikka heidän lisääntyvä määrä toisinaan hämmentääkin, koska he sentään ovat heti kättelyssä asiasta rehellisiä ja kyseiset profiilit on siksi helppo ohittaa kokonaan. Sen sijaan pettäjiä voi olla paljon vaikeampi tunnistaa, tai kaikista suurimpana inhokkina sitoutumiskammoisia, päällepäin tavallisilta vaikuttavia miehiä. Tällaiset ovat muka etsivinään parisuhdetta, mutta eivät oikeasti osaa koskaan sitoutua yhtään keneenkään ja ovat koukussa ikuisiin tapailukierteisiin. Tuollaiset sitä aikaa vasta tuhlaavatkin jos menet tällaiseen ihastumaan, kun puheissa tulee esiin kyllä kaikki perinteinen mutta teot puhuu ihan toista. Nämä vaarallisimmat tunnistaa siitä, että haluavat antaa itse pelkästään kevyttä tapailua mutta vastineeksi pitäisi kuitenkin naiselta saada vaimo-tason kohtelua. Ei ikinä enää.

Antaisin sata tykkäystä tälle jos voisin. Juuri nämä "tapailijat" on deittisovellusten syöpä.

Vierailija
224/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurinta osaa naaraista ei kiinnosta parittelu missään muodossa, eikä varsinkaan hedonistisena "harrastuksena". "

Tältähän se näyttää. ns. "pelkkä seksi" ei juurikaan kiinnosta suurinta osaa naisista. Himo ja halu herää, kun ok mies viestittää sitoumusta, ihastusta jne. Paneminen kivojen tyyppien kesken ilman muuta "vastiketta" on miehille haluttava asia. Naisille ei niinkään. Tulee hyvin esille aiemmissa kolmas pyörä -asetelmista puhuttaessa. Miehiä niihin tulee vaikka ovista ja ikkunoista. Bi-naisiakaan ei kiinnosta, koska parin nainen on jo korjannut potin eli sen mitä voi saada seksin lisäksi. Seksi ei ole juuri kenellekään naiselle itseisarvoinen nautinto hedonistisena harrastuksena. Jotain muuta pitää saada sen lisäksi. Myönnän, että on harvalukuisia naisia, jotka haluavat vaan panna. Eli tosielämän Samanthoja Sinkkuelämää sarjasta, mutta nämä ovat äärimmäisen harvinaisia.

Vierailija
225/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita tuli aika paljon vastaan vielä kun olin tinderissä. Oon siis heteromies. Ei siinä ihmeitä, kiva kun ilmoittivat asiasta ja pystyi skippaamaan ilman sen suurempaa ajanhukkaa.

Kieltämättä harmitti hieman koska itsellä on ollut aina aika hankalaa löytää seuraa. Mutta kukin omalla tavallaan. En oo enää tinderissä mutta en uskalla tehdä mitään asian eteen tosielämässä. Ihme kyllä Tinder ja muut sovellukset on samanaikaisesti paras ja huonoin tapa löytää seuraa

Vierailija
226/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks se ihana narsisti jännämies ei halua parisuhdetta 😭 

Vierailija
227/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinulta on pois? Ihan vain ohitat sellaiset profiilit, jotka eivät sinua kiinnosta. Niin se Tinder toimii.

Tinder ei kiinnosta. Ohitin sen.

Vierailija
228/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, en asu PKS-alueella. Todella monella miehellä on profiilissaan tuo poly, avoin suhde, vaimon luvalla, tai kahleet ja musta sydän. Ei kiitos mulle näitä.

Näiden em. lisäksi 90% miehistä etsii hupia, lyhyttä juttua, "ei tiedä vielä" ja näiden lisäksi on vielä varatut miehet jotka valehtelevat olevansa vapaita, koko Tinder on pilalla. Alun perin se oli käsittääkseni kuitenkin pääasiassa parisuhdehakuisten deittiappi.

Voisiko joku perustaa deittiapin, jossa haetaan VAIN monogamista parisuhdetta, ja se täytyy sanoa profiilitekstissä. Lisäksi pitkähkö itse kirjoitettu profiiliesittely on pakollinen, ja hakutoimintoihin rajaus, että profiili näytetään vain tietyn ikäluokan ihmisille. Miehet etsivät 10-30v nuorempia naisia, joten ei viitsi turhaan painaa tykkäyksiä miehille, jotka eivät hae minun ikäistäni seuraa, eivätkä edes näe profiiliani.

N50v

Vierailija
229/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ENM-ihmisenä tinderissä eikä niitä muita ENM-ihmisiä mulle juuri näytetä. Varmaan algoritmi tarkoituksella estää matchien synnyn tms että käyttäjä roikkuu äpissä kauemmin. Tulee vaan tositarkoituksella mono -ihmisiä vastaan.

Tää on varmaan pointtina tässä. Kun itsekin etsin tositarkoituksella seuraa, mutta ehdotuksissa on vain polyt ja hetken hupia. 

Vierailija
230/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaus tuohon yhteen  aikaisempaan  viestiin, missä annettiin ymmärtää, ettei ihminen ole polyamorinen.

Ihmislaji ei ole monogaminen eläinlaji. Nisäkkäissä monogamisuus on suhteellisen harvinaista, mutta muutamia lajeja löytyy, jotka elävät useimmiten monogamiassa. Tällaisia ovat gibbonit, sudet (myös jotkut koirat, jos pystyvät elämään vapaasti laumassa) ja majavat.

Gibbonit ovat aika lähellä ihmistä muutenkin, jos verrataan kaikkiin eläimiin. Koira taas on ihmisen paras kaveri. Ei siis ihan hatusta repäisty, että ihminenkin voi hyvin olla monogaminen.

Vierailija
231/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimet on myös kai harvoin sadistisia, narsistisia tai psykopaattisia ja kuitenkin ihminen voi sellainen olla. Tai ihmiset voi olla s eksiaddikteja tai työnarkomaaneja ja eläimet yleensä ei. On paljon sellaisia inhimillisiä erikoisuuksia, minkä lopputulemista tai seurauksista ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä eläinkuntaan. Siinä kun on se iso ero, että ihmisen tietoisuus on aika erilainen verrattuna moniin eläimiin.

Vierailija
232/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En jaksa ymmärtää. Sinkkuna ihan vihoviimeistä lähteä jonkun pariskunnan eläväksi panoleluksi. Ajan ja energian hukkaa."

Jos olisin miehenä kiinnostunut seksistä sekä naisten että miesten kanssa, niin lähtisin ilomielin sinkkumiehenä itseäni miellyttävän pariskunna eläväksi panoleluksi. Sehän olisi parasta ikinä. Jostain syystä bi-naisia tuo kuvio ei kiinnosta. Onko syynä se, että siinä voi  saada "vain seksiä"? Itse en miehenä oikein ymmärrä, mitä muuta seksisuhteesta pitäisi saada. Mainittakoon, että mitään polyamoriaa en ymmärrä ollenkaan. Olen siis monoamorinen ja polygaminen.

No oisko vaikka siksi, että bi-naisia ei kiinnosta se pelkkä seksisuhde, varsinkaan jonkun pariskunnan kanssa, joka näkee hänet vain esineenä omien fantasioidensa tyydyttämiseen.

Kyllä se bi-nainen haluaa löytää ihan oikean, merkityksellisen suhteen, jossa hän on se ykkönen ja erityinen jollekin. Eikä pelkkä panonukke. Seksikin on kaiken lisäksi todella tylsää tuollaisessa kuviossa, jossa olet vain toisten uteliaisuuden tyydyttäjä.

Ja älä puhu paskaa. "Monoamorinen ja polygaminen" ovat hienoja sanoja, joilla koitat peittää sen faktan, että olet ihan vain perinteinen pettäjä. Eli haluat että sulla on se yksi romanttinen kumppani, mutta mielelläsi käyt kuitenkin nusauttelemassa kaikkia jotka ovat tarpeeksi tyhmiä sinulle antamaan.

Vierailija
233/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että miehet kuvittelee ja fantasioi, että bi-naiset on aina jotain kyltymättömiä seksihulluja, jotka haluaa yhtä aikaa sekä miestä että naista.

Todellisuudessa suuri enemmistö bi-naisista haluaa ihan tavallisen, oikean parisuhteen, mutta se parisuhde vaan voi syntyä yhtä lailla joko miehen tai naisen kanssa. Eli on mahdollisuus rakastua kumpaan sukupuoleen vain, eikä joku pakkotarve saada molempia.

Vierailija
234/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasemmistolainen, kulttuuripainotteinen ja arvomaailmaltani monella tavalla vaihtoehtoinen mies, joka laittaa piakkoin taas Tinderiin profiilin; minua polyamoria ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
235/269 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että tuollaisesta on tullut tavallista deittailussa.

Vierailija
236/269 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. 

Avioliitto oli rakenne joka täytyi ravistella.  Kunnes kuolema erottaa oli patriarkaalista sortoa.  Parisuhde tarkoittaa suhdetta, toistaiseksi, kunnes löydän paremman.

Kysymys helpommin kumppanin löytävälle sukupuolelle,  mitä odotitte tapahtuvan kun voimaannuitte?  Ei mitään seurauksia?  Vai ovatko kaikki mahdolliset seuraamukset kiellettyä misogyniaa?

Vierailija
237/269 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjuhan todistaa oikeaksi miesten väittämän minkä naiset täällä koittaa aina kieltää.

Vierailija
238/269 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. 

Avioliitto oli rakenne joka täytyi ravistella.  Kunnes kuolema erottaa oli patriarkaalista sortoa.  Parisuhde tarkoittaa suhdetta, toistaiseksi, kunnes löydän paremman.

Kysymys helpommin kumppanin löytävälle sukupuolelle,  mitä odotitte tapahtuvan kun voimaannuitte?  Ei mitään seurauksia?  Vai ovatko kaikki mahdolliset seuraamukset kiellettyä misogyniaa?

Olen nainen ja olen aina ollut voimakas. En ole koskaan voimaantunut.

Misogyynisten miesten parisuhteet eivät kestä, koska miehet ovat misogyynisiä. Misogyyniset miehet muodostavat 99% tiderien miesvalikoimasta.

Vierailija
239/269 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. 

Tässä käsiteltävä ongelma ei ollut naisten oikeuksien lisääntymisestä johtuva, vaan siitä, että miehet luovat teknologisen ympäristön, joka poistaa kaikki esteet kyltymättömien miesten seksikumppanin etsinnältä. Samaan aikaa kun seksuaalivähemmistöjen oikeuksia puolustava kulttuuri epäonnistuu ottamaan huomioon sosioekonomiset erot ja korostamaan vastuullisuutta. Lopputuloksena ei ole naisia joilla on loputon tarjonta loistavista aviomiehistä, vaan kulttuuri jossa tietyntyyppiset miehet voivat rakentaa elämänsä sen varaan, että heillä on sekä vaimo että liuta rakastajattaria joiden elatuksesta ei edes tarvitse huolehtia, koska naiset tekevät sen tasa-arvovaatimuksen takia itse. 

Vierailija
240/269 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. 

Olen nainen ja olen aina ollut voimakas. En ole koskaan voimaantunut.

Misogyynisten miesten parisuhteet eivät kestä, koska miehet ovat misogyynisiä. Misogyyniset miehet muodostavat 99% tiderien miesvalikoimasta.

Eli lisää samaa ja vielä kovemmin, ehkä tilanne niinkin paranee.

Entä jos ei parane?  Mitä sitten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän