SYKSYN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Laitetaanpa samanlainen ketju tulille kuin keväällä :D
Hakuaika oli ja meni, AMK pääsykokeet on lokakuun lopussa. Syksyn 2025 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 17.10.2025 joten todistusvalinnalla sisään päässeille tulee tieto opiskelupaikasta jo ennen valintakoetta.
Kaikki tulokset julkaistaan Opintopolussa viimeistään 20.11.2025. Varasijalta voi tulla valituksi 8.12.2025 asti.
Minne olette hakeneet ja mitkä on fiilikset? Itse hain terveydenhuoltoalalle ei-ensikertalaisena. Hakijoita on paljon ja paikkoja ei-enskoille vain pari. Olen hakenut kahdesti aiemmin (en niin tosissani), tällä kertaa panostan pääsykokeeseen vähän enemmän.
Kommentit (516)
Keskustelu - Sosionomi opinnot Tamk | Aihe vapaa | Vauva https://share.google/UTDC72oApDJndQ01G
Vierailija kirjoitti:
Esim. Hoitoalalle pääsee kouluttautumaan työvoimakoulutuksena, ja hyvät työllistymismahdollisuudet. Sukulainen vaihtoi juuri vanhan alansa "ikuiset lomautukset" työvoimakoulutuksen kautta hoitoalaan, teki määräaikaisena 3 kk ja sai vakipaikan. Ikää yli 60.
Edes lähihoitajille ei löydy tänä päivänä välttämättä töitä. Asun keskisuuressa kaupungissa ja tällä hetkellä ei yhtään vakituista lähihoitajan paikkaa tarjolla. Pelkkää keikkatyötä ja hoiva-avustajan työtä josta maksetaan surkeasti. Kaikki ei halua tehdä koko elämäänsä töitä 1600 euron nettopalkalla.
Te muut jotka pääsitte nyt opiskelemaan; huolettaako teitä, että millainen työtilanne on kun valmistutte?
Itse pääsin opiskelemaan sotealalle ja tällä hetkellä tietysti uutiset ovat huonoja kuten joka alalla, mutta toivon asian olevan toisella tolalla neljän vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti: Edes lähihoitajille ei löydy tänä päivänä välttämättä töitä. Asun keskisuuressa kaupungissa ja tällä hetkellä ei yhtään vakituista lähihoitajan paikkaa tarjolla. Pelkkää keikkatyötä ja hoiva-avustajan työtä josta maksetaan surkeasti. Kaikki ei halua tehdä koko elämäänsä töitä 1600 euron nettopalkalla.
Jokaiselle lähihoitajalle ei varmasti löydy töitä. On kuitenkin kyliä ja kaupunkeja, joissa on lähäripula vuodesta toiseen. Siilinjärvi on yksi niistä, joka ilmoittelee vuodesta toiseen avoimista lähihoitajan paikoista. Nytkin taitaa olla yksi paikka auki, tai voi olla jo haku sulkeutunut. Parin viikon sisään näin ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Te muut jotka pääsitte nyt opiskelemaan; huolettaako teitä, että millainen työtilanne on kun valmistutte?
Itse pääsin opiskelemaan sotealalle ja tällä hetkellä tietysti uutiset ovat huonoja kuten joka alalla, mutta toivon asian olevan toisella tolalla neljän vuoden kuluttua.
Mikä ero siis tähän päivään? Ei töitä nyt, ei töitä silloin. Onpahan tekemistä pariksi vuodeksi kumminkin.
Täällä edelleen jännitys päällä. Varasijoilla 1 ja 1. Vipusen mukaan molempiin yli kymmenen paikkaa vielä ottamatta vastaan. Olisipa joukossa joku, joka onkin saanut vaikka töitä, eikä ole vaan jaksanut ilmoittaa, että ei ota paikkaa ja klo 15.00 minulle vapautuu paikka...
Vierailija kirjoitti:
Pääsin tekniselle/rakennusalalle ja hiukan kyllä mietiyttää, mutta uskon olevan reilusi paremmat työllistymismahdollisuudet kun aiemmalla media-alalla johon valmistuin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä edelleen jännitys päällä. Varasijoilla 1 ja 1. Vipusen mukaan molempiin yli kymmenen paikkaa vielä ottamatta vastaan. Olisipa joukossa joku, joka onkin saanut vaikka töitä, eikä ole vaan jaksanut ilmoittaa, että ei ota paikkaa ja klo 15.00 minulle vapautuu paikka...
Sama täällä, ei nyt ihan kymmentä paikkaa ole mut pari jäljellä Vipusen mukaan ja mitään ei ole tapahtunut viikkoon...
Mietin vaan onko siellä ehdollisesti paikan vastaanottaneita ja klo 15 kaikki paikat on täys, vai onko tosiaan niin että muutama ei ole jaksanut tehdä asialle yhtään mitään. 🤔 Noh, se ehkä selviää sitten kello kolmelta..
itsellä yamk-tutkinto menee suoraan käyttöön työssäni, tälle on organisaatiossamme todella tarvetta.
Kello tuli kolme, mutta asia ei selvinnyt. Samoja varasijoja näyttää edelleen.
Niinpä.. Edelleen lukee että opiskelijavalinta kesken.
Vipusessa näkyy että kaikki paikat täysiä mutta 1. varasija on ja pysyy Opintopolussa..mitäs nyt? Oliko leikin loppu? :'(
Miten voi on mahdollista, että olen kokoajan ollut 1. varasijalla, mutta vipusessa näkyy, että paikkaa on tarjottu kahdelle muulle henkilölle joista toinen on ilmoittautunut läsnäolevaksi? Olen siis edelleen 1. varasijalla ja paikkoja ei-ensikertalaisille on vain 1!
Metropolian sivuilla lukee, että Koskesta pitää laittaa hakulomakkeelle jakolinkki siitä tutkinnosta, jolla on koulutukseen hakenut ja tullut valituksi.
En löydä sellaista kohtaa lomakkeelta, eikö koulut muka näe suoraan opintosuoritukset Koskesta ilman linkkiäkin? Muiden amk:n sivuilta en löytänyt mitään tällaista, siellä vain lukee ettei tarvitse laittaa liitteitä, jos on suorittanut vuoden 2017 jälkeen ammatillisen perustutkinnon.
Itsekin koko ajan kahteen kohteeseen 1. varasijalla. Jono ei ole liikahtanut mihinkään. Todistusjono liikkui pari pykälää. Voiko jono muka liikkua vielä?
Eilen oli vielä illalla ykköshakukohde 1. varasijalla, tänään muuttunut hyväksytyksi. Jihuu!!
Olen ekaan hakupaikkaan varasijalla 12. Vielä viikko sitten sija 22. Liikkuuko nuo vielä vai voiko jo olettaa että peli on pelattu?
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli vielä illalla ykköshakukohde 1. varasijalla, tänään muuttunut hyväksytyksi. Jihuu!!
Sama jeee 🥳
Jännä että Vipusessa näkyy silti ettei paikkoja ole useammalle tarjottu vaikka pisteraja laski ensikertalaisilla eilisestä ja itse pääsin sisään ei-ensikertalaisena. Ehkei vaan ole päivittynyt
Vierailija kirjoitti:
Olen ekaan hakupaikkaan varasijalla 12. Vielä viikko sitten sija 22. Liikkuuko nuo vielä vai voiko jo olettaa että peli on pelattu?
Varasijat liikkuu 8.12. asti eli siihen mennessä on vielä mahiksia