Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SYKSYN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
04.10.2025 |

Laitetaanpa samanlainen ketju tulille kuin keväällä :D

Hakuaika oli ja meni, AMK pääsykokeet on lokakuun lopussa. Syksyn 2025 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 17.10.2025 joten todistusvalinnalla sisään päässeille tulee tieto opiskelupaikasta jo ennen valintakoetta.

Kaikki tulokset julkaistaan Opintopolussa viimeistään 20.11.2025. Varasijalta voi tulla valituksi 8.12.2025 asti.

Minne olette hakeneet ja mitkä on fiilikset? Itse hain terveydenhuoltoalalle ei-ensikertalaisena. Hakijoita on paljon ja paikkoja ei-enskoille vain pari. Olen hakenut kahdesti aiemmin (en niin tosissani), tällä kertaa panostan pääsykokeeseen vähän enemmän. 

Kommentit (516)

Vierailija
461/516 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin näkyy Vipusessa ettei kukaan ole ottanut koepisteillä paikkaa vastaan joissain koulutuksissa. Mietin vaan, että mikä ihmisillä kestää tehdä valintansa koulupaikan suhteen, meinaten heitä jotka ovat päässeet haluamaansa koulutukseen...

Tämäpä. Itselleni tällä olisi lähes elämää suurempi merkitys päästä hakemaani koulutukseen ja sitten jotkut arpoo no mennäkö vaiko eikö, ihan hiton masentavaa. Ja sitten joku näistä arpojista jättää kuitenkin kesken puolen vuoden sisään ja itse jään ilman paikkaa :'( olen siis varalla tällä hetkellä, reippaasti yli pisteissä millä alin on hyväksytty sisään mutta en ole ensikertalainen... 

Sama tilanne :( tsemppiä, toivotaan että varasija liikkuisi vielä, tässä on reilusti aikaa!

Vierailija
462/516 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan että työllisyys palveluista annetaan vihreää valoa opiskeluista. Ennen sitä ei voi ottaa paikkaa vastaan. Toki tavoitteena on tietenkin tehdä niin paljon töitä kun niitä olisi. Mutta alustavasti kun olen työttömänä niin on edettävä heidän ehdoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/516 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse odotan että työllisyys palveluista annetaan vihreää valoa opiskeluista. Ennen sitä ei voi ottaa paikkaa vastaan. Toki tavoitteena on tietenkin tehdä niin paljon töitä kun niitä olisi. Mutta alustavasti kun olen työttömänä niin on edettävä heidän ehdoilla. 

Toivotaan että myöntävät sulle työmarkkinatuen opiskeluun, yritin itsekin sitä hakea mutta tyrmättiin. Aika tarkkoja ovat sen suhteen, hyvin harvinaista että antaa korkeakoulutukseen sen tuen.

Vierailija
464/516 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös sama edessä! 

Vierailija
465/516 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereelta tuli myös AMK tulokset ja meikä pääsi opiskelemaan sinne Sosionomiksi 💪👩🎓

(Toki se on ehdollinen siihen asti kunnes ylemmät hakutoiveet on selvinnyt).

Täällä sama homma! 🤭

Vierailija
466/516 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipusen mukaan paikkoja täyttyy ja alimmat pisterajat vaan laskee mutta jono ei liiku eli 1 varasijalla kökötellään kiitos ensikertalaisuusen...VMP. Ärsyttää että sillä että itsellä on heittämällä enemmän pisteitä ei vaikuta mitenkään koska en ole ensikertalainen >:|

Vierailija
467/516 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kostan tänä vuonna edellisen vuodet jumittajat ja jumitan itse. Odotelkaa siellä viimeiseen sekuntiin saakka, hähähä!

Vierailija
468/516 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan että myöntävät sulle työmarkkinatuen opiskeluun, yritin itsekin sitä hakea mutta tyrmättiin. Aika tarkkoja ovat sen suhteen, hyvin harvinaista että antaa korkeakoulutukseen sen tuen.

Minulle sanoivat, että nykyään työnhakuvelvollisuus seuraa sitten opiskellessakin ja kuulemma tiukennuksia luvassa aiempaan osa-aikatyön velvollisuuksiinkin.

Vierailija
469/516 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoivat, että nykyään työnhakuvelvollisuus seuraa sitten opiskellessakin ja kuulemma tiukennuksia luvassa aiempaan osa-aikatyön velvollisuuksiinkin.

Aivan sama kirjoitatko 2 vai 10 työhakemusta, ei töitä saa. Ei myöskään osa-aikatyötä. Ei niitä työpaikkoja jaeta sillä perusteella miten paljon kiristyksiä hallitus tekee. Työpaikan saa, jos sattuu tuuri käymään.

Vierailija
470/516 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millehän alalle yleensä saa opiskella niin, että saa työmarkkinatuen joksikin aikaa? Vai riippuuko virkailijasta. 

Vierailija
471/516 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millehän alalle yleensä saa opiskella niin, että saa työmarkkinatuen joksikin aikaa? Vai riippuuko virkailijasta. 

Siellä missä on eniten työpulaa, eli lähihoitaja varmaan. Uskon myös että lyhyet koulutukset kuten rekkakuskin koulutus jne. Kaikki sellaiset koulutukset, jolla pääsee mahdollisimman nopeasti työelämään.

Vierailija
472/516 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huikeaa, tammikuussa sitten oli nähdään 😁

Vierailija
473/516 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereelta tuli myös AMK tulokset ja meikä pääsi opiskelemaan sinne Sosionomiksi 💪👩🎓

Täällä sama homma! 🤭

Siihenkö missä on rajattu pohjakoulutus? 

Tammikuussa nähdään sitten. Olis kiva vaihtaa ajatuksia jo etukäteen mutta ei oikein huvita täällä julkisessa keskustelussa kertoa kuka oon 😂

Vierailija
474/516 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama homma! 🤭

Tammikuussa nähdään sitten. Olis kiva vaihtaa ajatuksia jo etukäteen mutta ei oikein huvita täällä julkisessa keskustelussa kertoa kuka oon 😂

Joo, just tää! Niinpä ois, samaa mietin! Mut siellä nähdään sitten 😊 sen verran kysyn, että ootko mistä päin? Ite Jkl

Vierailija
475/516 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa? Minä hain oikeutta etukäteen ja sain lapun, jossa lukee, että tekevät päätöksen vasta sitten kun on aloittanut.

Vierailija
476/516 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama homma! 🤭

Joo, just tää! Niinpä ois, samaa mietin! Mut siellä nähdään sitten 😊 sen verran kysyn, että ootko mistä päin? Ite Jkl

Mä oon Jkl 25 kilometriä savon suuntaan eli hyvin läheltä Jkl.. 

Juuri katselin että kai se junalla on kuljettava tuo väli Treelle ja ratikalla sitten kampukselle.. ja yöksi kotiin 😁 

Tänään otin vastaan opiskelu paikan... 😱

Vierailija
477/516 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama homma! 🤭

Juuri katselin että kai se junalla on kuljetta

Okei, mä kans tänään otin vastaan! Vitsit, ois nii hyvä päästä juttelee. 😄 samat pohdinnat ollut kulkemisesta ja et pitääkö ottaa airnb asunto vai mitä! 🤭

Vierailija
478/516 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama homma! 🤭

Minut voit löytää Instagram biossa tunniste: Koodi: X_TAMK

Ja joku muu vihjaus opintoihin. 

Vierailija
479/516 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama homma! 🤭

Minut voit löytää Instagram biossa on vihjeitä siitä mistä on keskustelua ollut ja mihin oltais menossa.  

Vierailija
480/516 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tärpännyt tälläkään kertaa. Jäi opiskelupaikka saamatta. Ottakaa nuoret opiksenne. Toista tutkintoa on täys mahdottomuus päästä opiskelemaan. Kun ette enää työllisty oman alanne töihin on peli menetetty. 10-20 vuotta työttömyyttä jonka jälkeen minimieläke ja kurja vanhuus. Työllistymisen estää työnantajien kuspäisyys ja ikäsyrjintä. Sillähän ei ole merkitystä oletko pitänyt osaamisesi ajantasaisena, ainoa mitä tuijotetaan on ikä. Kun se alkaa viitosella et kiinnosta enää ketään. Kannattaa miettiä mitä opiskelee ja pistää jokainen sentti visusti talteen. Tulette rahojanne tarvitsemaan nopeammin kuin arvaattekaan.

Tilannetta ei helpota se että opiskelupaikkoja on varattu ei-ensikertalaisille yksi tai kaksi per koulutusohjelma. Sairas vitsi. Töihin et kelpaa, alaa et saa vaihdettua opiskelemalla koska noh, opiskelupaikkoja ei ole. Kukahan tämänkin noidankehän on kehittänyt. 

Itse pääsin sisään polkuopintojen kautta eli tein avoimessa amk:ssa 60op ja pidin huolen että ka. on riittävä (4.5 oli) ja näin pääsin tutkinto - opiskelijaksi ja kohta valmistun. Toki polkuopinnot ei oikeuta opintotukeen joten rahoitus pitää itse niihin löytää esim käymällä töissä samaan aikaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme