SYKSYN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Laitetaanpa samanlainen ketju tulille kuin keväällä :D
Hakuaika oli ja meni, AMK pääsykokeet on lokakuun lopussa. Syksyn 2025 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 17.10.2025 joten todistusvalinnalla sisään päässeille tulee tieto opiskelupaikasta jo ennen valintakoetta.
Kaikki tulokset julkaistaan Opintopolussa viimeistään 20.11.2025. Varasijalta voi tulla valituksi 8.12.2025 asti.
Minne olette hakeneet ja mitkä on fiilikset? Itse hain terveydenhuoltoalalle ei-ensikertalaisena. Hakijoita on paljon ja paikkoja ei-enskoille vain pari. Olen hakenut kahdesti aiemmin (en niin tosissani), tällä kertaa panostan pääsykokeeseen vähän enemmän.
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen varasijalla 1...kukaan ei näytä Vipusen mukaan ottaneen paikkaa vastaan pariin viikkoon vaikka paikkoja olisi vielä tarjolla joten homma seisoo. Mitähän ihmettä..?
Sama homma. Varasijalla 2. itse :/
Liikkuukohan varasijat vielä 27 päivään asti?
terkuin ei-enska
Vierailija kirjoitti:
terkuin ei-enska
Samaa mietin 1. ja 2. varasijoilla tällä hetkellä ei-enskana :')
Vierailija kirjoitti:
terkuin ei-enska
Liikkuu 8.12 asti
Eipä tärpännyt tälläkään kertaa. Jäi opiskelupaikka saamatta. Ottakaa nuoret opiksenne. Toista tutkintoa on täys mahdottomuus päästä opiskelemaan. Kun ette enää työllisty oman alanne töihin on peli menetetty. 10-20 vuotta työttömyyttä jonka jälkeen minimieläke ja kurja vanhuus. Työllistymisen estää työnantajien kuspäisyys ja ikäsyrjintä. Sillähän ei ole merkitystä oletko pitänyt osaamisesi ajantasaisena, ainoa mitä tuijotetaan on ikä. Kun se alkaa viitosella et kiinnosta enää ketään. Kannattaa miettiä mitä opiskelee ja pistää jokainen sentti visusti talteen. Tulette rahojanne tarvitsemaan nopeammin kuin arvaattekaan.
Tilannetta ei helpota se että opiskelupaikkoja on varattu ei-ensikertalaisille yksi tai kaksi per koulutusohjelma. Sairas vitsi. Töihin et kelpaa, alaa et saa vaihdettua opiskelemalla koska noh, opiskelupaikkoja ei ole. Kukahan tämänkin noidankehän on kehittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tärpännyt tälläkään kertaa. Jäi opiskelupaikka saamatta. Ottakaa nuoret opiksenne. Toista tutkintoa on täys mahdottomuus päästä opiskelemaan. Kun ette enää työllisty oman alanne töihin on peli menetetty. 10-20 vuotta työttömyyttä jonka jälkeen minimieläke ja kurja vanhuus. Työllistymisen estää työnantajien kuspäisyys ja ikäsyrjintä. Sillähän ei ole merkitystä oletko pitänyt osaamisesi ajantasaisena, ainoa mitä tuijotetaan on ikä. Kun se alkaa viitosella et kiinnosta enää ketään. Kannattaa miettiä mitä opiskelee ja pistää jokainen sentti visusti talteen. Tulette rahojanne tarvitsemaan nopeammin kuin arvaattekaan.
Tilannetta ei helpota se että opiskelupaikkoja on varattu ei-ensikertalaisille yksi tai kaksi per koulutusohjelma. Sairas vitsi. Töihin et kelpaa, alaa et saa vaihdettua opiskelemalla koska noh, opiskelupaikkoja ei ole. Kukahan tämänkin noidankehän on kehittänyt.
Esim. Hoitoalalle pääsee kouluttautumaan työvoimakoulutuksena, ja hyvät työllistymismahdollisuudet. Sukulainen vaihtoi juuri vanhan alansa "ikuiset lomautukset" työvoimakoulutuksen kautta hoitoalaan, teki määräaikaisena 3 kk ja sai vakipaikan. Ikää yli 60.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä pääsin AMK verkko-opintoihin. Kun ensimmäinen kk-tutkintoni ei ole kelvannut, niin aloitan nyt toisen. Annan vinkiksi, että opiskelet jonkun helpon alan perustutkinnon ja menet suoraan todistuksen vitosrivillä valinnoissa sisään. Amiksen vitoset ovat aikuisopiskelijoille helppo nakki. Silleen oon päässy 2 kertaa sisään. Yliopistoon pääsin valintakokeella sisään amispohjalta.
Mitä sie selität? Ei todistusvalinta auta mitään, pitää olla ensikertalainen jos sitä haluaa käyttää.
Mukavaa kökötellä 1. varasijalla kahteen ekaan hakukohteeseen. Ei-ensikertalaisena taitaa olla peli menetetty
Vierailija kirjoitti:
Mitä sie selität? Ei todistusvalinta auta mitään, pitää olla ensikertalainen jos sitä haluaa käyttää.
Kyllä yo-todistuksella ainakin pääsee ei-enskatkin sisään. Minäkin olen päässyt kaksi kertaa, kun päätin vielä sisäänpääsyn jälkeen vaihtaa alaa.
Itsekkin päässyt ei enskana sisään 2 kertaa. Nyt mietin 2 koulun välillä otanko tarjotun paikan vastaan vai jäänkö odottamaan ylempiä vielä tuloksia. Labissa kiinnostaa kielelliset opinnot ja Lapin amk sen saama positiivinen palaute opinnoista. Vähän pohdituttaa että saako noissa opinnoissa joissa on valmiiksi määritelty suuntautumisala niin kuinka paljon luovia omiin mielenkiinnon kohteisiin sopivaksi. 🤔
Onko jollakulla kokemuksia tähän liittyen jaettavissa?
Eikä tarvii! Olen päässyt ei enskana amk useamman kerran todistuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yo-todistuksella ainakin pääsee ei-enskatkin sisään. Minäkin olen päässyt kaksi kertaa, kun päätin vielä sisäänpääsyn jälkeen vaihtaa alaa.
Koulutukseen voi päästä ei-ensikertalainen todistusvalinnalla JOS koulu on päättänyt tehdä poikkeuksen ja koulutuksessa on tilaa. Sillä ei ole väliä onko kyseessä lukio/yo/amis todistus. Suurin osa kouluista ei hyväksy ei-ensikertalaisia todistusvalinnan kautta. Sitäpaitsi kaikki alat eivät edes käytä todistusvalintaa vaan valintakoe on kaikille pakollinen.
Vieläkin näkyy Vipusessa ettei kukaan ole ottanut koepisteillä paikkaa vastaan joissain koulutuksissa. Mietin vaan, että mikä ihmisillä kestää tehdä valintansa koulupaikan suhteen, meinaten heitä jotka ovat päässeet haluamaansa koulutukseen...
Tai sitten Vipunen ei vain ole päivittynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilannetta ei helpota se että opiskelupaikkoja on varattu ei-ensikertalaisille yksi tai kaksi per koulutusohjelma. Sairas vitsi. Töihin et kelpaa, alaa et saa vaihdettua opiskelemalla koska noh, opiskelupaikkoja ei ole. Kukahan tämänkin noidankehän on kehittänyt
Esim. Hoitoalalle pääsee kouluttautumaan työvoimakoulutuksena, ja hyvät työllistymismahdollisuudet. Sukulainen vaihtoi juuri vanhan alansa "ikuiset lomautukset" työvoimakoulutuksen kautta hoitoalaan, teki määräaikaisena 3 kk ja sai vakipaikan. Ikää yli 60.
Tätähän meille on hoettu vuosikaudet muttei taida enää pitää paikkaansa. Pidin lähäriksi painostamista vähän vitsinä kunnes osui omalle kohdalle. Kysyin työkkärin akalta onko hän tosissaan kun naurulta sain sanottua. En väheksy mutta kaikki ei vaan ole hoitoalalle soveltuvia. Itse kuulun tähän joukkoon, Vahvasti introvertti, sosiaalisesti kömpelö harmaantuva nörtti ei ehkä ole paras kandidaatti tekemään töitä ihmisten parissa. Ihan aikuisten oikeasti, vaihtoehtoja on oltava muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilannetta ei helpota se että opiskelupaikkoja on varattu ei-ensikertalaisille yksi tai kaksi per koulutusohjelma. Sairas vitsi. Töihin et kelpaa, alaa et saa vaihdettua opiskelemalla koska noh, opiskelupaikkoja ei ole. Kukahan tämänkin noidankehän on kehittänyt
Kyllä mä pääsin AMK verkko-opintoihin. Kun ensimmäinen kk-tutkintoni ei ole kelvannut, niin aloitan nyt toisen. Annan vinkiksi, että opiskelet jonkun helpon alan perustutkinnon ja menet suoraan todistuksen vitosrivillä valinnoissa sisään. Amiksen vitoset ovat aikuisopiskelijoille helppo nakki. Silleen oon päässy 2 kertaa sisään. Yliopistoon pääsin valintakokeella sisään amispohjalta.
Mikäs siinä jos haluaa ja on varaa haaskata aikaa junnaamallla amiksessa 2-3 vuotta ja siihen päälle 3,5 vuotta amk:ssa tai 5v yliopistossa. Tulee melko pitkä putki ja töissäkin tarttis käydä tienaamasa elantonsa ja kartuttamassa eläkettä. Amiksenkin todistuksessa vaan on se sama ongelma kuin yo-todistuksen kanssa eli pelkästään ensikertalaiset voivat hakea kyseisessä kiintiössä. Tämä koskee suurinta osaa koulutusohjelmista vaikka ilmeisesti olet löytänyt sen ainoan jonne ei ole ensikertalaiskiintiöitä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin näkyy Vipusessa ettei kukaan ole ottanut koepisteillä paikkaa vastaan joissain koulutuksissa. Mietin vaan, että mikä ihmisillä kestää tehdä valintansa koulupaikan suhteen, meinaten heitä jotka ovat päässeet haluamaansa koulutukseen...
Tämäpä. Itselleni tällä olisi lähes elämää suurempi merkitys päästä hakemaani koulutukseen ja sitten jotkut arpoo no mennäkö vaiko eikö, ihan hiton masentavaa. Ja sitten joku näistä arpojista jättää kuitenkin kesken puolen vuoden sisään ja itse jään ilman paikkaa :'( olen siis varalla tällä hetkellä, reippaasti yli pisteissä millä alin on hyväksytty sisään mutta en ole ensikertalainen...
Mulla sama homma. Mihin hait?