Miksi alemmissa sosiaaliluokissa elävät eivät kestä sitä että joku heidän yhteiskuntaluokastaan menestyy tai tekee ns. luokkahypyn?
Jos hän vaikka pärjää vaikka opinnoissaan tai menestyy muuten, niin pitää alkaa puhumaan vähätellen ja latistaen? Eikö tämä ole outoa. Eikö sen, että joku nousee sieltä alemmasta sosiaaliluokasta, pitäisi olla samalla myös ylpeyden aihe niille, jotka eivät sieltä pääse? Mutta näin ei ole, vaan aletaan puhumaan halveksivasti ja korostetaan miten se ei ollut mitään. Ja itse ei kuitenkaan saada elämässä mitään aikaan.
Kommentit (95)
Ajsttelin vain ettei vuoskymmeniin ole yo-lakki enää ollut ihmeellinen saavutus.
Ei se silloinkaan ollut, mutta minun lapsuuden kaverini ja naapurini menivät kaikki amikseen tai jättivät koulut kesken peruskoulun jälkeen. Tällaisia kuplia oli vielä 90-luvun alussa kaupungin vuokratalokeskittymissä. Voi olla edelleenkin.
No jo on jutut AP:llä. Ja osa lähtee tuollaisiin vielä mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ainakaan pysty arvostamaan ihmisiä, jotka myyvät itseään rahan takia.
Nyt en ymmärrä. Tarkoitatko, että jos kouluttautuu ja saa parempipalkkaisen työn on myynyt itsensä rahan takia? Eli joku duunariammatti on niin paljon parempaa elämää että raha on ainoa syy haluta tehdä jotain muuta? Ikävä rikkoa illuusiosi, mutta kyllä useimmat enemmän koulutusta vaativat työt ovat myös mielenkiintoisempia -se, että niistä joskus (ei edes aina) maksetaan paremmin, on todella hyvä lisämotivaatio. Kuka haluaisi olla aina köyhä?
No mutta, täällähän akateemiset valittavat miten pieni on palkka, duunarit hankkii paremmin ja duunarivanhempien eläkekin parempi kuin korkeasti koulutetun.
Olen ylpeä kolmesta lapsestani, koht ihan 2 tohtoria, duunariäiti
Mikään ei ole niin noloa kuin se, että kerskuu koulutetuilla lapsillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap kehitellyt ihan omat teoriat.
Toki kukaan ei tykkää ihmisistä, joilla nousee pissa päähän.
Tämä ei ole luokkakysymys, vaan kusipääkysymys.
Sekin on määritelmäkysymys kenellä se kusi on noussut päähän. Teothan sen kertoo. Jos joku puhuu toisesta paskaa on ainakin minulle yleensä se kusipää.
Vierailija kirjoitti:
No jo on jutut AP:llä. Ja osa lähtee tuollaisiin vielä mukaan?
Onko tullut syyllistyttyä AP:n mainitsemaan ilmiöön vai miksi suututtaa?
Jos ei oo hauskaa mulla niin ei oo sitten muillakaan. Siitä pidän huolen.
Avaus on asteella "Miksi työtön ja köyhä on ruma ja lihava, ja haisee pahalle"?
Tai "miksi vuokrakerrostalojen lapset ovat tyhmempiä kuin omistusasuntojen lapset"?
Vierailija kirjoitti:
Kateus. Ei kai siinä muu ole. Mitä matalampi koulutus ja sosiaalinen asema, sitä tyhmempi ja lapsellisempi ihminen yleensä on. Ei se osaa iloita muiden puolesta eikä näe laajempia kokonaisuuksia. Siksi se alkaa heti vähättelemään jos toinen pärjää. Ja sitten ihmettelee kun nämä menestyneet ei halua olla heidän kanssaan tekemisissä. Miksiköhän :D
On kyllä päinvastoin. Sosiaalinen asema ja ahneus sekä kateus kulkevat aina samaa polkua helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis nykypäivänä ihmiset kokevat yo-lakin ja koulutuksen nostavan heidät paljon yläpuolelle toisten ja kohtelevat alentuvasti mielestään väheksyttäviä ihmisiä? Ja sitte ihmettelevät kun ei tykätä? Suoraan Suomi-filmistä
Oletko oikeasti noin tyhmä ettet osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole moista kuullut.
Lapsuudenkaverini asui pienessä vuokraluukussa vanhempien ja neljän sisaruksen kanssa. Vanhemmat olivat pätkätöissä ja alkoholi oli iso juttu. Tyypillinen alemman sosiaaliluokan perhe. Koko perhe ilkeili kaverilleni aina, koska tämä oli hyvä koulussa. Tämä paheni, kun meni lukioon ammattikoulun sijaan. Viimeinen niitti oli, kun haki ja pääsi ammattikorkeakouluun ja luki itselleen kunnon ammatin. Kaveri on vain harvoin perheensä kanssa tekemisissä nykyisin. Ollaan lähes nelikymppisiä ja kaverin perhe jaksaa muistuttaa edelleen kuinka kaveri luulee olevansa parempi ihminen, kun kouluttautui. Ihan älytöntä.
Tätä tapahtuu niin paljon ja sitten kun tämä opiskellut ja ahkeroinut lapsi ei käy vanhemmillaan tai pidä yhteyttä lapsuusenperheeseen, niin muu perhe kertoo muille, että " eipä sitä näy, kun on niin olevinaan ja tärkeä uraihminen..." Sitten vielä päälle se, kun ensin haukutaan ja lykätään, mutta rahaa pitäisi löytyä "lainalle" aina kun perheestä joku on taas sössinyt asiansa.
Minun vanhempani erosivat
vain viiden vuoden liiton jälkeen.
Koko tuon ajan isäni kiersi ulkomailla.
En nähnyt häntä kuin ohimennen
kotona kääntymässä. Sitten hän
oli taas lentokentällä, tuo
levoton maailmanmatkaaja.
Äitini oli vuosia
yksinhuoltaja, kunnes tapasi
hyväluontoisen poliisimiehen.
Tapaili juristia ja lääkäriä,
mutta poliisi jäi käsipuoleen pysyvästi.
Hän oli minulle se turvallinen lapsuuteni
isähahmo, vaikka ei biologinen isäni.
Tunnen suurta vetovoimaa
turvallisuusalan miehiin.
Se on juurikin näin, vaikka en käytännössä luokkahyppyä tehnyt niin olen duunarina pystynyt nostattamaan itseni ylempään keskiluokkaan.
Ja tämä nostatus tapahtui köyhästä alkkis isän kasvatuksesta joka aina vähätteli muita menestyviä, ja oli hyvin kateellinen toisten omaisuudesta.
Samanlainen on siskoni, laitoin välit poikki valehtelevalle mustamaalaajalle joka kadehtii samalla vähätellen menestystäni, koska olen vain duunari. Tosiasiassa hänellä ei ole hajuakaan minun pyrkimyksistä tehdä ja päästä pois köyhyydestä.
Ja ei minulla muuta ole kuin hyvä työ, oma talo ja muutamia reissuja vuodessa.
Se riittää sairaaseen kahdehtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nykypäivänä ihmiset kokevat yo-lakin ja koulutuksen nostavan heidät paljon yläpuolelle toisten ja kohtelevat alentuvasti mielestään väheksyttäviä ihmisiä? Ja sitte ihmettelevät kun ei tykätä? Suoraan Suomi-filmistä
AD hominem abusivis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan aloitus ja jotkut kommentit kertoivat.
Siskoni ei kestänyt tätä. Ollaan alkoholistiperheestä ja kaikki päädytty päihdekierteeseen, itse jatkoin sen nuorena, opiskelin korkeakoulututkinnon ja nykyään olen hyvissä töissä. Sisko vittuili vuosia ja katkoi välit minun täysin maksamallani viikonlopoureissulla. Ei tajunnut että kyllä tässä tilanteessa hyvinvointi ja materia olisi hällekki levinnyt. Kateus ja katkeruus on ikävää kokijalleen .
Kommentti 57. Äsken tiuskaistiin, on noloa jos vanhempi kehuu lapsillaan. Piikki oli hänelle joka mainitsi lapsissaan olevan pian kaksi tohtoria.
Samaa voisi kysyä toisin päin? Miksi ylemmät eivät voi iloita, jos lapsi haluaakin kokiksi tai sairaanhoitajaksi? Kokemukseni näin päin on huomattavasti enemmän bissausta kuin toisin päin.
Onko siinäkin kateus. Toinen haluaisi tehdä mitä aidosti haluaa, eikä niin, mitä "yhteiskunnan" paineet käskee. Kun niitä alempiaan pidetään tyhminä, niin eikö se ennen kaikkea ole tyhmää, ettet tee sitä minkä koet olevan intohimo? En tiedä tuli vain mieleen se, että mikään yhteiskunta luokka ei tunnu olevan vapaa kateudesta tai mustavalkoisesta ajattelusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulta ei kuitenkaan yhtään
Oulua väheksyvää kommenttia.
Oululaiset ovat poikkeuksellisen
hyvännäköisiä ja tyylitietoisia,
tämä oli havaintoni jo yläasteella.
Tytöt olivat nättejä ja pojat
komeita. Liekö Ruotsin läheisyys
syynä. Mene ja tiedä. Pohjanmaan
porukka tuppaa yleisesti
ottaen olemaan aika rehtiä väkeä.
R.I.P. M. Liukkonen.
Kiitos
Ap kehitellyt ihan omat teoriat.
Toki kukaan ei tykkää ihmisistä, joilla nousee pissa päähän.
Tämä ei ole luokkakysymys, vaan kusipääkysymys.