Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alemmissa sosiaaliluokissa elävät eivät kestä sitä että joku heidän yhteiskuntaluokastaan menestyy tai tekee ns. luokkahypyn?

Vierailija
04.10.2025 |

Jos hän vaikka pärjää vaikka opinnoissaan tai menestyy muuten, niin pitää alkaa puhumaan vähätellen ja latistaen? Eikö tämä ole outoa. Eikö sen, että joku nousee sieltä alemmasta sosiaaliluokasta, pitäisi olla samalla myös ylpeyden aihe niille, jotka eivät sieltä pääse? Mutta näin ei ole, vaan aletaan puhumaan halveksivasti ja korostetaan miten se ei ollut mitään. Ja itse ei kuitenkaan saada elämässä mitään aikaan.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kuittia jo siitä että sain yo-lakin. Ylimielistä naureskelua jne. Myöhemmin selvitin opintoni hyvin ja pääsin hyviin töihin, niin enkä kuullut että joku vanha lapsuuden kaveri oli kovaan ääneen levitellyt tarinaa minun alkoholisti-isästäni joka oli duunari. Siis yhdelle minun työkaverilleni. En tiedä mistä ne tiesi toisensa. En keksi mitään syytä miksi näin oli pitänyt mennä kertomaan ellei kyse ollut siitä että haluttiin vain nolata minut.

Minun lapsuuden perheeni ongelmia on myös levitelty samalla tavalla entisten lapsuudenkavereideni toimesta ihan nolausmielessä sellaisille ihmisille jotka ei ole niistä olleet tietoisia tai millään tavalla asiaan liittyviä. Todella alhaista touhua ja tuntuu pahalle.

Vierailija
22/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kuittia jo siitä että sain yo-lakin. Ylimielistä naureskelua jne. Myöhemmin selvitin opintoni hyvin ja pääsin hyviin töihin, niin enkä kuullut että joku vanha lapsuuden kaveri oli kovaan ääneen levitellyt tarinaa minun alkoholisti-isästäni joka oli duunari. Siis yhdelle minun työkaverilleni. En tiedä mistä ne tiesi toisensa. En keksi mitään syytä miksi näin oli pitänyt mennä kertomaan ellei kyse ollut siitä että haluttiin vain nolata minut.

Minulle eksä sanoi että vain lahjattomat opiskelee. Itse ei päässyt edes peruskoulusta läpi. Kateuttahan se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus. Ei kai siinä muu ole. Mitä matalampi koulutus ja sosiaalinen asema, sitä tyhmempi ja lapsellisempi ihminen yleensä on. Ei se osaa iloita muiden puolesta eikä näe laajempia kokonaisuuksia. Siksi se alkaa heti vähättelemään jos toinen pärjää. Ja sitten ihmettelee kun nämä menestyneet ei halua olla heidän kanssaan tekemisissä. Miksiköhän :D

No nyt on raakaa yleistämistä, arvattavasti vain yhden omakohtaisen kokemuksen perusteella 😄.

Oma lapseni on tehnyt luokkahypyn ja en voisi tyytyväisempi/ylpeämpi olla.

Sinä olet, mutta onko hänen kaverinsa? Sitä et voi tietää mitä paskaa hänestä puhutaan. Oletan että olette työväenluokkaa.

Vierailija
24/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeessä kuuluu vähätellä, ettei ylpisty ta luulla ylpeäksi.

Muualla Suomessa on normaalimpi meininki.

Vierailija
25/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehei, ei ole. Oulu tulee ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
26/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mike Tyson kirjoitti elämäkerrassaan että kun hän alkoi pärjätä nyrkkeilyssä ja meni  sitten käymään kotikulmillaan New Yorkin slummissa, siellä olleet katujätkät ja narkkarit olivat iloisia hänen puolestaan. He sanoivat että me kuollaan tänne paskaojaan eikä päästä ikinä pois, mutta se että sä pärjäät antaa meille tunteen että voidaan olla mukana henkisesti koska sä olit yksi meistä. Että se ajatus helpottaa sitä elämän paskuutta.

Suomessa ei tällaista ole.

Oli sillä Mikellä siellä nämä paskanpuhujatkin. Esim yksi Crips-jengin pomo alkoi levittelemään juttua että Mikestä ei ole mihinkään. Mutta Mike menikin paikalle ja pieksi tästä jengipomosta paskat pihalle kadulla keskellä päivää. Siihen loppui se puhe.

Vierailija
27/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus. Ei kai siinä muu ole. Mitä matalampi koulutus ja sosiaalinen asema, sitä tyhmempi ja lapsellisempi ihminen yleensä on. Ei se osaa iloita muiden puolesta eikä näe laajempia kokonaisuuksia. Siksi se alkaa heti vähättelemään jos toinen pärjää. Ja sitten ihmettelee kun nämä menestyneet ei halua olla heidän kanssaan tekemisissä. Miksiköhän :D

No nyt on raakaa yleistämistä, arvattavasti vain yhden omakohtaisen kokemuksen perusteella 😄.

Oma lapseni on tehnyt luokkahypyn ja en voisi tyytyväisempi/ylpeämpi olla.

Sinä olet, mutta onko hänen kaverinsa? Sitä et voi tietää mitä paskaa hänestä puhutaan. Oletan että olette työväenluokkaa.

Sillä ei ole mitään väliä. Otsikossa väitetään, että alemmissa sosiaaliluokissa elävät eivät kestä... Eli yleistetään. Otsikossa ei sanota, että vain jotkut tekisivät näin. On ihmeellistä huomata miten herkkiä täällä palstalla ollaan, jos joku yleistää naisia negatiivisesti, mutta heti perään voidaan itse ihan pokkana heittää mitä vain yleistyksiä, kunhan ne sopivat omaan narratiiviin.

- ohis

Vierailija
28/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diplomaatit ovat stereotyyppisesti

svenskatalande bättre folket ja

tietyistä sukulinjoista Hgin

kantakaupungista. Muistan 

kuinka tunneälykäs veljeni aikanaan 

jakoi minulle usein tuntojaan.

Hän koki saavansa

merkittävää piilokateutta monesta

suunnasta kolmekymppisenä

dippouraa aloittaessaan.

Vierailija
29/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ainakaan pysty arvostamaan ihmisiä, jotka myyvät itseään rahan takia.

Nyt en ymmärrä. Tarkoitatko, että jos kouluttautuu ja saa parempipalkkaisen työn on myynyt itsensä rahan takia? Eli joku duunariammatti on niin paljon parempaa elämää että raha on ainoa syy haluta tehdä jotain muuta? Ikävä rikkoa illuusiosi, mutta kyllä useimmat enemmän koulutusta vaativat työt ovat myös mielenkiintoisempia -se, että niistä joskus (ei edes aina) maksetaan paremmin, on todella hyvä lisämotivaatio. Kuka haluaisi olla aina köyhä?

Vierailija
30/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehei, ei ole. Oulu tulee ensimmäisenä mieleen.

Kävin siellä syntymässä.

En kuitenkaan ole 

missään tekemisissä 

ent. koulukavereihini

ko. kaupungissa,

paitsi veljeni kautta,

jolla yhä hyviä ystäviä sieltä.

Hän on ekstrovertimpi

kuin minä, hän ei ole 

Asperger kuten siskonsa. 

Lähdin viimaisesta Oulusta

pois etelään jo hyvin nuorena. 

Vierailija
31/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko syntynyt , tai siis olet, joskus 1949? 

Miksi häpesit isääsi, duunsriutta tai alkoholiongelmaa?   Taustastaan voi olla rehellinen, ettei vaikuta  naurettavalta.  

Vierailija
32/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan kyllä tuon ilmiön, mutta samalla olen kyllä sitä mieltä, että nuo käsitteet " ylempi" ja " alempi" yhteiskuntaluokka ovat turhan arvolatautuneita termejä. Älytöntä, että niitä tutkimuksessa käytetään, saati jos joku niin muille ihmisille puhuu.

Vierailija
33/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ylä-asteella miettimässä eri lukioita, perheenjäsen sanoi, että mene amikseen ja oikeisiin töihin, et pärjää lukiossa. Keskiarvo päättötodistuksessa oli 8,8 ja pärjäsin ihan ok lukiossa, vaikka treenit ja kaverit vei paljon aikaa.

Nykyään olen KTM hyvässä työssä. Jos joskus sanon töiden jälkeen, että väsyttää, niin samainen perheenjäsen kommentoi, että ei voi väsyttää, kun istuu koneen ääressä koko päivän eikä tee oikeita töitä.

Joskus tekisi mieli sanoa takaisin, mutta hän on meidän ainoa tukiverkko pienten lasten kanssa. 

Vierailija
34/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi häpesit isääsi, duunsriutta tai alkoholiongelmaa?   Taustastaan voi olla rehellinen, ettei vaikuta  naurettavalta.  

Olen paljon nuorempi. Loukkaannuin siitä että minun isäni sammumiset rappukäytävään ja housuun kusemiset oli kerrottu eteenpäin asiaan liittymättömille ihmisille. Kyseessä oli ihan mielestäni nolaamiseen perustuva juoruilu. Kukapa noita haluaisi muistella ventovieraiden ja työkavereiden kanssa, tai kenenkään asiaan kuulumattoman. En tiedä mikä hänen motiivinsa oli, varsinkin kun en itse koskaan kertoisi hänen perheensä ongelmista kellekään (niitä todellakin oli). Mutta me ihmiset olemme erilaisia. Hän on nyt siellä omassa elämässään ja minulla on tämä oma elämäni eikä ne enää kohtaa.

Vierailija
35/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä. Tarkoitatko, että jos kouluttautuu ja saa parempipalkkaisen työn on myynyt itsensä rahan takia? Eli joku duunariammatti on niin paljon parempaa elämää että raha on ainoa syy haluta tehdä jotain muuta? Ikävä rikkoa illuusiosi, mutta kyllä useimmat enemmän koulutusta vaativat työt ovat myös mielenkiintoisempia -se, että niistä joskus (ei edes aina) maksetaan paremmin, on todella hyvä lisämotivaatio. Kuka haluaisi olla aina köyhä?

No mutta, täällähän akateemiset valittavat miten pieni on palkka, duunarit hankkii paremmin ja duunarivanhempien eläkekin parempi kuin korkeasti koulutetun.

Olen ylpeä kolmesta lapsestani, koht ihan 2 tohtoria, duunariäitinä.  Näkyvät tulevan toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa päinvastoin kuin täälläkin in tyyppejä jotka kertovat etten ikinä ole tuntenut työväenluokkaista ihmistä.

Vierailija
36/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen paljon nuorempi. Loukkaannuin siitä että minun isäni sammumiset rappukäytävään ja housuun kusemiset oli

Ajsttelin vain ettei vuoskymmeniin ole yo-lakki enää ollut ihmeellinen saavutus.

Vierailija
37/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ot. Minusta juuri kiinnostavalla aloilla palkat on huonot, jos yleensäkään työllistyy. Mm.humanistiset tieteen ja taideala. Mutta kuka mitäkin pitää kiinnostavana.

Vierailija
38/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei kuitenkaan yhtään 

Oulua väheksyvää kommenttia.

Oululaiset ovat poikkeuksellisen 

hyvännäköisiä ja tyylitietoisia,

tämä oli havaintoni jo yläasteella.

Tytöt olivat nättejä ja pojat

komeita. Liekö Ruotsin läheisyys 

syynä. Mene ja tiedä. Pohjanmaan

porukka tuppaa yleisesti

ottaen olemaan aika rehtiä väkeä. 

R.I.P. M. Liukkonen.

Vierailija
39/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nykypäivänä ihmiset kokevat yo-lakin ja koulutuksen nostavan heidät paljon yläpuolelle toisten ja kohtelevat alentuvasti mielestään väheksyttäviä ihmisiä?  Ja sitte ihmettelevät kun ei tykätä?   Suoraan Suomi-filmistä

Vierailija
40/95 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliluokka ei auta mummoutumiseen. Rummo on rummo, vaikka olisi tohtori :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi