Kun kaveri palaa erottuaan toistuvasti satuttavaan ihmissuhteeseen. Missä menee raja auttamisen kanssa?
Kysymys otsikossa. Mies kohtelee kaveria toistuvasti huonosti, käyttää henkistä väkivaltaa, pitää talutusnuorassaan, manipuloi ja ei kunnioita naista eikä hänen rajojaan. Ns. hylkää niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Tilanteet kärjistyy ja eroja on tapahtunut useita kertoja sen vuoksi, jolloin kaveri kaipaa paljon tukea, kuuntelijaa ja apua. Joka kerta on viimeinen ja sitten ei aio enää palata miehen luo. Kunnes mies ottaa jälleen yhteyttä, selittää asiat parhain päin, alkaa rakkauspommittamaan. Ja niin kaveri kohta taas palaa takaisin, kaikki on ihanaa ja ongelmat unohtuu samalla sekunnilla, tai ne on puhuttu taas parhaillaan päin. Sitten kaverista ei taas juuri kuulukaan. Kunnes tilanteet taas kärjistyy ja tukea taas tarvitaan.
Missä menee raja, jolloin voi vaan sanoa, että aikuisen ihmisen pitää seistä omien valintojensa takana ja omilla jaloillaan? Väsyn itsekin, kun huoli ok tietenkin kaverista ja koittaa olla tukena ja apuna. Sekä valaa häneen uskoa ja rohkeutta päästää viimein irti satuttavasta miehestä ja suhteesta. Ja kohta siihen taas palataan. En vaan jaksaisi enää.
Kommentit (54)
No se raja on jo mennyt.
Kaverisi pitää sinua hätävarana, sitten kun menee "hyvin", unohtaa sinut.
Kaveriltasi puuttuu itsekunnioitus, mutta pidä sinä omastasi kiinni ja seuraavalla kerralla jätä vastaamatta hänelle kun tulee taas ryppy rakkauteen.
Olin itse vuosia samassa tilanteessa kuin sinä. Siksi annan tämän neuvon.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli paras päätös kun läheinen sanoi ettei hän auta mua tuon miehen kanssa joka kohteli minua kuin paskaa
Millä tavalla se oli paras päätös? Päätitkö viimein lähteä?
Jokainen tekee omat päätöksensä, ellei apua pyydetä, ei pidä tuppaantua.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee omat päätöksensä, ellei apua pyydetä, ei pidä tuppaantua.
Sepä se, sitä nimenomaan kaivataan. Kannattaa lukea ensin teksti.
Itse katsoin pari tällaista eroa ja sen jälkeen sanoin, että jos palaat tämän miehen luokse, meiltä on välit poikki. Kaveri palasi miehen luokse. Eroonhan se johti, mutta tämä viimeisin ero oli erilainen, eivätkä he ole enää palanneet yhteen. Ilmeisesti otti viimein tarpeeksi koville kun ei ollutkaan jotakuta ottamassa koppia "epäonnistuneesta suhteesta".
On mahdotonta elää omaa elämäänsä jos kaikki oma energia menee jonkun itsetuhoisen ihmisen raivohimojen jälkien korjailuun. Jossain vaiheessa on vaan todettava että jos laitat kätesi hellaan uudestaan ja uudestaan niin hoidat seuraukset itse.
Vierailija kirjoitti:
No se raja on jo mennyt.
Kaveriltasi puuttuu itsekunnioitus, mutta pidä sinä omastasi kiinni ja seuraavalla kerralla jätä vastaamatta hänelle kun tulee taas ryppy rakkauteen.
No mitäs sille kaverille kävi?
Mua ei ainakaan kavereiden häviäminen auttanut eroon väkivaltaisesta miehestä.
Entä jos näkisitte muuten ja tekisitte kivoja juttuja? Et vaan suostuisi puhumaan kaverin parisuhteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se raja on jo mennyt.
No mitäs sille kaverille kävi?
Mua ei ainakaan kavereiden häviäminen auttanut eroon väkivaltaisesta miehestä.
Yleensä se vaatii vaan sen että asiat eskaloituvat tarpeeksi pitkälle. Raja on jokaisela yksilöllinen. Mutta kun dynamiikka on se, että suhde kuluttaa eikä anna, ja syö kaveripiirinkin energiat ja huomiot, niin aika selvää, ettei se ole hyväksi kenellekään. Se on sitten herran haltuun. Joko se uhri oppii läksynsä tai kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos näkisitte muuten ja tekisitte kivoja juttuja? Et vaan suostuisi puhumaan kaverin parisuhteesta?
Helpommin sanottu kuin tehty. Kaveri tietenkin puhuu suhteesta nähdessämme. Miten siitä on puhumatta; ei vastaa tai lähde keskusteluun? Saattaahan se vähän tunnelmaan vaikuttaa
Onkohan meillä sama kaveri. Erosivat ja kaveri vannoi eron olevan lopullinen, no kuinkas sitten kävikään. Ovat taas yhteyksissä ja saaneet ns. puhuttua asiat läpi. Taas sama rumba alkaa alusta.
Et ole oikea ystävä.Ei kukaan ystävänä voi sanoa noin.Toi on julmaa ja ihan kiristämistä ja käytät valtaa väärin.Ei rakkaus asioissa kukaan toimi miten kaverit käskee/neuvoo.Neuvoja on helppo antaa aina mutta kyllä Sydän sanoo.Kaikkihan oli jumalattoman helppoa kun oltais"aijaa ok mä teen näin.Oot ystävänä ihan paska ja anteeksipyynnön hänelle velkaa.Eiole sinun asia.
Ihmissuhteet ei tarkoita vain romanttisia suhteita.
Sillä tarkoitetaan kaikkia ihmisten välisiä suhteita.
Perhe ystävyys sukulaisuus yms.
Joten älkää tunkeko sitä romantiikkaa joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin sanottu kuin tehty. Kaveri tietenkin puhuu suhteesta nähdessämme. Miten siitä on puhumatta; ei vastaa tai lähde keskusteluun? Saattaahan se vähän tunnelmaan vaikuttaa
Sanomalla, että et halua puhua hänestä. Ja pitämällä tästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Et ole oikea ystävä.Ei kukaan ystävänä voi sanoa noin.Toi on julmaa ja ihan kiristämistä ja käytät valtaa väärin.Ei rakkaus asioissa kukaan toimi miten kaverit käskee/neuvoo.Neuvoja on helppo antaa aina mutta kyllä Sydän sanoo.Kaikkihan oli jumalattoman helppoa kun oltais"aijaa ok mä teen näin.Oot ystävänä ihan paska ja anteeksipyynnön hänelle velkaa.Eiole sinun asia.
Tämä kaveri ei ole oikea ystävä. Sylkee ap:hen pahan olon ja odottaa lohdutusta. Sitten unohtaa, kunnes taas huonolla hetkellä muistaa ap:n, joka sietää joistain syystä tuota kaveriaan. Pois vain elämästä, jos arvot ja periaatteet eivät ole samoja.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vielä aika nuori ja kokemuksen tuomaa ymmärrystä ei vielä ole. Moni parisuhde on julma, tavalla tai toisella väkivaltainen tai muuten vääristynyt. Kyllä se usein käy raskaaksi myös läheisille, jotka koittavat toistuvasti auttaa parisuhteessa kaltoinkohdeltua ja hän myös sen vuoksi tarvii paljon apua ja tukea.
Onhan se raastavaa läheisillekin, että siitä huolimatta ihminen palaa toistuvasti siihen samaan monin tavoin pahaa aiheuttavaan. Jokainen aikuinen tekee omat ratkaisunsa totta kai. Ei kukaan muu puolesta. Mutta jos toistuvasti apua ja tukea siinä asiassa haetaan nimenomaan, niin kuka tahansa läheinen kehottaa lähtemään tuollaisesta suhteesta pois! Vai jäämäänkö sinun mielestäsi pitäisi kannustaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmissuhteet ei tarkoita vain romanttisia suhteita.
Sillä tarkoitetaan kaikkia ihmisten välisiä suhteita.
Perhe ystävyys sukulaisuus yms.
Joten älkää tunkeko sitä romantiikkaa joka paikkaan.
Ilmeisesti joillekin, kuten ap:n kaverille, huono suhde edustaa romantiikkaa. Ero, suhteen uudelleen aloittaminen jne. koetaan asiaankuuluvina rakkauden myrskyinä. Se näyttää olevan elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
No se raja on jo mennyt.
Voihan hänelle vastata ja kertoa, ettei jaksa tuota toistuvaa kuviota.
Ap, tutustu aiheeseen nimeltä traumasidos. Auttaa voi ulkopuolinen, mutta ei se lopu ennen kuin tulee oikeasti seinä vastaan, toisin sanoen kaverisi tajuaa jonkun todella ikävän tapahtuman kautta millaisen ihmisen kanssa on tekemisissä. Traumasidos muistuttaa hyvin voimakasta addiktiota.
Onkohan meillä sama kaveri? Mullakin on kaveri, joka käyttäytyy aivan samalla tavalla kuin sun kaveri.
Mulle oli paras päätös kun läheinen sanoi ettei hän auta mua tuon miehen kanssa joka kohteli minua kuin paskaa