Toisesta ketjusta lainattua: "Some on paljastanut, että suurin osa ihmisistä on vihamielisiä, myrkyllisiä itsekkäitä kusipäitä"
Oletko väittämän kanssa samaa mieltä?
Itse huomaan että olen, mitä enemmän olen lukenut somea siinä 2015 jälkeen, sitä enemmän välttelen ihmisiä oikeassa elämässä.
Tuntuu ettei esim. hyväntahtoisia tai hyväsydämisiä ihmisiä ole enää kuin jossain vanhoissa elokuvissa tai kirjoissa.
Kommentit (64)
Vihamielinen ja myrkyllinen itsekkyyshän on nimen omaan ihmisapinan ytimessä piilevä selviytymiskeino. Juuri tämän vuoksi meitä on niin paljon että kaikki muu kuolee.
Ei siitä tarvitse itseään ruoskia, koska ei muutkaan siitä itseään ruoski ( paitsi jos ovat julkkiksia ja pitää taas saada naama lehteen.)
Jo muinoin uskonnolliset johtajat yrittivät kehittää joitain sääntöjä, kuten: Älä, Älä missään tapauksessa, Älä tai, Älä perkele ja Älä nyt ainakaan ja Äläkä.
Nykyaikana taasen, ainakin länsimaissa on kirjoitettu laki, jolla ainakin yritetään suitsia tätä meidän vittumaista itsekkyyttä, jos se lähtee ihan käsistä. Ja lähteehän se, apina.
Samaa mieltä ja olen alkanut itsekin muuttua sellaiseksi, vaikka viimeiseen saakka yritin pitää kiinni hyvyyden rippeistä. Nyt toivon, että saan järjestettyä elämän niin, ettei tarvitse olla enää kenenkään kanssa tekemisissä ja somestakin pääsen irti.
Vierailija kirjoitti:
Vihamielinen ja myrkyllinen itsekkyyshän on nimen omaan ihmisapinan ytimessä piilevä selviytymiskeino. Juuri tämän vuoksi meitä on niin paljon että kaikki muu kuolee.
Ei siitä tarvitse itseään ruoskia, koska ei muutkaan siitä itseään ruoski ( paitsi jos ovat julkkiksia ja pitää taas saada naama lehteen.)
Jo muinoin uskonnolliset johtajat yrittivät kehittää joitain sääntöjä, kuten: Älä, Älä missään tapauksessa, Älä tai, Älä perkele ja Älä nyt ainakaan ja Äläkä.
Nykyaikana taasen, ainakin länsimaissa on kirjoitettu laki, jolla ainakin yritetään suitsia tätä meidän vittumaista itsekkyyttä, jos se lähtee ihan käsistä. Ja lähteehän se, apina.
Yksilöllisyys tai persoona, joka uskoo itseensä eikä omaan lajiinsa ja palvelee koko lajia olemalla itsekkäin kaikista.
Kollektiivinen laji ei selviytyisi samalla tavoin vaan ne tuhoutuisivat toistensa vuoksi kaikki tulimereen. Vaikka olemme kaikki yhtä samaa, niin yksi näkee olevansaa aina vain ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ja olen alkanut itsekin muuttua sellaiseksi, vaikka viimeiseen saakka yritin pitää kiinni hyvyyden rippeistä. Nyt toivon, että saan järjestettyä elämän niin, ettei tarvitse olla enää kenenkään kanssa tekemisissä ja somestakin pääsen irti.
Toisaalta nythän sinä teet oikeasti hyvin. Ennen vain teeskentelit sellaista. Hevi parantaa.
Juuh. Ja yt:t työpaikalla paljastaa tämän vielä autenttisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta nythän sinä teet oikeasti hyvin. Ennen vain teeskentelit sellaista. Hevi parantaa.
Ei, vaan ennen oli vielä jotain hyvyyden rippeitä jäljellä. Lapsen uskoa, että ihmiset voivat muuttua ja opetella käyttäytymään paremmin. Nykyään en siihen enää usko ja haluan vain välttää ihmisten seuran.
Olen eri mieltä. Somessa nostetta saa eniten vihainen puhe. Luulen, että moni somessa paljon viihtyvä on myös jollain tavalla sosiaalisesti rajoittunut. Oikeassa elämässä on toisin. Mä kohtaan hyvin vähän ihmisiä, jotka käyttäytyvät epämiellyttävästi tai ilkeästi. Suurin osa käyttäytyy ihan normaalisti ja aika iso osa on mukavia. Kun vietän vaikka viikonlopun ystävien kanssa ja käyn sen jälkeen vaikkapa täällä, kontrasti ei voisi olla suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Somessa nostetta saa eniten vihainen puhe. Luulen, että moni somessa paljon viihtyvä on myös jollain tavalla sosiaalisesti rajoittunut. Oikeassa elämässä on toisin. Mä kohtaan hyvin vähän ihmisiä, jotka käyttäytyvät epämiellyttävästi tai ilkeästi. Suurin osa käyttäytyy ihan normaalisti ja aika iso osa on mukavia. Kun vietän vaikka viikonlopun ystävien kanssa ja käyn sen jälkeen vaikkapa täällä, kontrasti ei voisi olla suurempi.
Toki naamatusten ollaan mielinkielin. Somessa sitten oksennetaan kaikki paska, jota ei päin naamaa uskalla sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki naamatusten ollaan mielinkielin. Somessa sitten oksennetaan kaikki paska, jota ei päin naamaa uskalla sanoa.
Mä en mieti, mitä ihmiset tekevät, kun en ole katsomassa. Mulle riittää se, että he ovat mukavia kasvotusten. Sellaisia, jotka ovat mielinkielin, kartan. Samoin kuin sellaisia, jotka puhuvat toisista jatkuvasti paskaa selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä alustaa lukee. Twitter (x) ja ylilauta nyt ovat ehkä pahimmat katkeroituneiden keski-ikäisten miesten mesoamis-ajot koko maassa. Jälkimmäinen vielä joskus oli tosin teinien populoima, mutta kielenkäyttö paljastaa että ihan perus pönäkät kaljuuntuneet +50v miehet siellä panettelee milloin ketäkin ihmisryhmää ja uhkaa táppamisella.
Ei kannata koko maailmankuvaa perustaa somen varaan, koska siellä roikkuu (pääosin miespuolisia) todella katkeria ja vihaisia ihmisiä jotka ovat epäonnistuneet reaalielämän puolella yhdellä tai useammalla elämän osa-alueella ja yrittävät kostaa sen kaikille kanssaeläjille.
Valtaosa ihmisistä ei ole somessa. Meillä töissä yksikään ihminen ei ole somessa 18 henkilön tiimistä ja vain 7 linkkarissa.
Tosiaankin, miehet ne vaan mellastaa, ei naiset koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Some?
Tämä oli selvää jo IRC aikaan 90-luvulla.
En minä ircistä saanut sellaista kuvaa.
Somen kautta esille on nousseet äänekkäimmät toitottajat ja valitettavasti tyhjät kattilat kumisevat eniten. Se kyynistää väkisinkin kun huomaa miten toivottoman yksinkertaista, lyhytnäköistä ja sinisilmäistä sakkia iso osa on. Ei kyetä ajattelemaan asioita yhtään tätä hetkeä pidemmälle, ei omassa elämässä ja toiminnassa, kuten ei laajemmassa kuvassakaan. Meuhkataan ja vaaditaan, itse ei kyetä edes elantoa pöytään hankkimaan. Ennen esille pääsi kirjoitustaitoiset ja opiskelleet, asioista jotain ymmärtävätkin. Nykyään mitä tyhmempi, sitä enemmän tuntuu tuuttaavan someen sisältöä ja tunkee nokkansa joka asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllisyys tai persoona, joka uskoo itseensä eikä omaan lajiinsa ja palvelee koko lajia olemalla itsekkäin kaikista.
Kollektiivinen laji ei selviytyisi samalla....
Saatoit juuri kuvailla Stalinin, muuten. Ehkä jopa sen koko kulttuurin siellä.
Ihmiset ei oo pilalla, suurin osa on ihan normaaleja ja mukavia.
Somessa ja netissä tulee olo, että kaikki on ihan sekopäitä, koska
- algoritmit ja klikkiotsikot nostaa äärimmäisyyksiä, koska ihmisiä kiinnostaa vaistomaisesti pällistellä toisten kahjoutta
- yks pahoinvoiva nettiaddikti ehtii vuorokauden aikana levittämään järkyttävän määrän sontaa ympäri nettiä. Mieti miten paljon näitä henkisesti vaurioituneita, todellisesta maailmasta vieraantuneita tapauksia kuitenkin on maailmalla. Siitä kertyy aika paljon karmeutta jo vuorokaudessa
- Venäjä, persut ja muu äärioikeisto ja hihhulit levittää systemaattisesti riitoja, valheita ja vihasisältöö. Monella instanssilla tämä on ihan ammattimaista.
- tekoäly moninkertaistaa vihaa ja sontaa levittävät botit ja huijarit
Välillä eli aika usein kannattaa sulkee koko internet. Ja mennä puhumaan ihmisille livenä. Jos se ei enää onnistu niin sitten on todellakin viimenen hetki alkaa opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ennen oli vielä jotain hyvyyden rippeitä jäljellä. Lapsen uskoa, että ihmiset voivat muuttua ja opetella käyttäytymään paremmin. Nykyään en siihen enää usko ja haluan vain välttää ihmisten seuran.
Jos kaikki tekee kuten sinä teet, niin sehän on hyvä askel kohti hyvyyttä. Riidat syntyy aina kun ihmiset kohtaa.
Kun kaksi hyönteistä törmää toisiinsa, syntyy heti taistelu. Sitten ne taistelee tai menee omiin suuntiinsa.
Jokainen pysyy erossa toisista ja kun tulee aito tarve selviytyä yhdessä, niin uusi alku koittaa.
Nyt ei tarvita yhteisöllisyyttä ja se on hyvä niin. Yhteisöllisyyteen sisältyy aina hyväksikäyttöä ja pahuutta. Siksi sano perustulo kun tahdot hyvää.
Elokuvassa Dogville käsitellään tätä mistä keskustelemme.
Persut levittää vihaa? päinvastoin perust ja oikeisto levittää TOTUUTTA ja sehän sattuu
Noista somen algoritmeista...muistan lukeneeni, etteivät edes Facebookin analyytikotkaan enää olleet kunnolla kartalla, miten heidän alustansa algoritmi enää toimii; tuosta jutusta on nyt kulunut jotain 4-6 vuotta. Muistaakseni.
Mitäköhän se algoritmien meno on nykypäivänä, kun kerta on nämä LLM:t sun muut? Ja ennen kaikkea: huomaako ihmiset enää eroa ihmisen ja koneälyn suhteen?
Todellakin on. 99,9 prosenttia netissä öyhöttäjistä ei ikimaailmassa uskaltaisi sanoa samoja asioita face to face.
-Kirjoitustaito on syynä. Ei osata ilmasta itseä hyvin, nin kuulostaa koppavalta tai ilkeältä. Tai ssitten on nin helpompaa kirjoittaa ilkeästi kuin kauniisti itseään ilmaisten. Kirjoittaminen ei ole luontaista ihmisille.
Videot on monesti paljon ystävällisempiä ja antaa paremman kuvan. Tik tok on pelastuksemme.