Aikuiset ihmiset joilla on lapselliset ruokailutottumukset. Tunnetteko? Minkälaisia luonteenpiirteitä tähän liittyy?
Itse tunnen yhden tällaisen miehen. Ruoka hänellä on päivästä toiseen eineslihapullia, nakkeja ja ranuja, lihiksiä ja viikonloppuisin noutopizzaa. Tuoreista kasviksista sietää kurkkua ja tomaattia, mutta yhtään runsaampi lounassalaatti on jo epäilyttävä. Ruokajuoma yleensä maito, jälkiruoka vanukas. Limua menee myös päivittäin. Mihinkään ravintolaan hänen kanssaan on turha kuvitella menevänsä, ellei se ole pizzakebula. Pari kertaa jossain vieraillessa on ollut hillitön myötähäpeä kun isäntäväki on pistänyt parastaan tarjoiluiden suhteen ja tää yksi ei kelpuuta mitään.
Tiettyjä autismin kirjon piirteitä olen ollut samaisella äijällä huomaavinani, mutta eihän se toki missään tutkimuksissa ole käynyt, eikä käy. Muilla kokemuksia tällaisesta?
Kommentit (98)
Onkohan mulla autismi
Oon kyllä testannut netissä ja ei ole
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mulla autismi
oon siis testannut joku 74 kertaa tarkalleen nyt
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Luonteenpiirteisiin kuuluu: ajatusmaailma ettei aikuisen ei ole pakko syödä mitään mistä ei tykkää, koska aikuisuutta on se, että saa tehdä mitä haluaa.
Ei välitä muiden mielipiteistä, ei sitten pätkääkään. Hankala luonne. Muille. Minulla on ihan kivaa.
Missä kohtaa lapsuutta kehityksesi ruoan suhteen pysähtyi? Koska olet viimeksi maistanut jotain uutta?
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Luonteenpiirteisiin kuuluu: ajatusmaailma ettei aikuisen ei ole pakko syödä mitään mistä ei tykkää, koska aikuisuutta on se, että saa tehdä mitä haluaa.
Ei välitä muiden mielipiteistä, ei sitten pätkääkään. Hankala luonne. Muille. Minulla on ihan kivaa.
Eräs poikaystäväni parikymppisenä oli samanlainen. Ihan tavallinen muutoin, mutta kuten sanoit niin hankala. Koin, että haluan helpomman elämän ja jätin hänet. Nykyinen puolisoni on keskusteleva ja yhteistyötaitoinen. Hän tekee muuten todella hyvää ruokaa. Minulla on ihan kivaa myös ;)
Colaa aina ruuan kanssa. Aikuinen nainen. Voi jessus.
Tuttavan appiukko on niin rajoittunut että Thaimaahan lomalle mennessään pohti että pitäiskö pakata perunoita mukaan kun siellä on tarjolla useimmiten riisiä.
Nää on jostain syystä lähes aina miehiä.
Tunnen yhden, joka ei mm. voi mennä ravintolaan, josta ei saa maitoa juomaksi. Ruoka nimittäin mössätään suussa maidon kanssa sekaisin ennen kuin sen uskaltaa nielaista. Muuten voi tukehtua. On muutenkin kummallinen tapaus.
Autismin kirjo, aistiongelmat, ocd, neuroottisuus
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden, joka ei mm. voi mennä ravintolaan, josta ei saa maitoa juomaksi. Ruoka nimittäin mössätään suussa maidon kanssa sekaisin ennen kuin sen uskaltaa nielaista. Muuten voi tukehtua. On muutenkin kummallinen tapaus.
Kastikkeita hän ei sen sijaan voinut syödä, kun ne sotkevat ruoan. Sehän ei ole sotkemista, jos ruoan sekaan tunkee maitoa..
Kyllä hävettäis olla ap.
Et ole kuullu neuroepätyypillisistä ihmisistä varmaan ikinä, sulla on niin pienet piirit ja ohut tietämys.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mulla autismi
Kuuluuko autismiin esimerkiksi, että äyriäiset aiheuttavat oksennusrefleksin aktivoitumisen? Kohteliaisuuttani kieltäydyn sellaisesta säästäkseni isäntäväkeä nololta tilanteelta.
Varmaan minä. Ravintolassa syön kyllä mitä vaan, mutta olen niin laiska laittamaan ruokaa että syön yleensä eineksiä, ranskiksia, riisiä valmiskastikkeella ja lihalla, kananmunia, pakastekasviksia. Ja tuossa tuli kirjaimellisesti koko ruuanlaittomenuni 😃 Kai tuo laiskuus on olennaisin luonteenpiirre. Olen kiinnostunut enimmäkseen henkisistä asioista, kirjoista, sarjoista, politiikasta, historiasta, lääketieteestä. En kiinnitä huomiota ulkonäkööni tai sisustukseen, enkä ole kiinnostunut ostamaan tavaroita tai omistamaan materiaa. Olen N31
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hävettäis olla ap.
Et ole kuullu neuroepätyypillisistä ihmisistä varmaan ikinä, sulla on niin pienet piirit ja ohut tietämys.
Ei se niin paljon kuitenkaan hävetä et se estäis sua vajoamasta samalle tasolle. :' D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hävettäis olla ap.
Juurihan tuossa aloituksessa puhuttiin autismin kirjosta. Tais kuvaus osua niin hyvin että meni kuppi nurin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan minä. Ravintolassa syön kyllä mitä vaan, mutta olen niin laiska laittamaan ruokaa että syön yleensä eineksiä, ranskiksia, riisiä valmiskastikkeella ja lihalla, kananmunia, pakastekasviksia. Ja tuossa tuli kirjaimellisesti koko ruuanlaittomenuni 😃 Kai tuo laiskuus on olennaisin luonteenpiirre. Olen kiinnostunut enimmäkseen henkisistä asioista, kirjoista, sarjoista, politiikasta, historiasta, lääketieteestä. En kiinnitä huomiota ulkonäkööni tai sisustukseen, enkä ole kiinnostunut ostamaan tavaroita tai omistamaan materiaa. Olen N31
Ei ole lainkaan samasta asiasta kyse jos kuitenkin ravintolassa syöt mitä vaan.
Minä. Ravintolassa otan aina pitsan tai lehtipihvin. Kotona syön kalapuikkoja, ranskalaisia, makaronimössöä, lasagnea ja italianpataa. Juon myös paljon kokista. Olen 46vuotias ja ihan tyytyväinen näin.
Pitääkö siis olla autisti jos ei syö kaikkea? Mistä tälläinen käsitys tulee?
Tämmösiä ei pohdittu 70-luvulla, kun kaikki veti perunoita ja kastiketta. :)
Mutta ymmärrän aapeen pointin kyllä hyvin.
Minä.