Kävin Helsingissä ihan siksi, että en ollut käynyt vuosiin
Pitkät välimatkat, piti odottaa julkisia eikä voinut vain kävellä äkkiä sinne minne oli menossa (kotona välimatkat pieniä). Jotenkin ankeaa oli. Stocka oli ihan hengetön, Sokokselle en edes mennyt, kun se on niin säälittävä. Mikään elokuva tai museo ei kiinnostanut. Miksi olisin mennyt? Lähdin valoisalla pois, koska olen lukenut lehtiä.
Ei vain sytytä Stadi. Tämä siis viikonloppuna.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmannen polven stadilainen, mutta muutin pois, kun vihreät pilasi ennen niin elinvoimaisen kaupungin hömpötyksillään. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
Jos olisit "kolmannen polven stadilainen" oikeasti, olisit osannut sanoa paljasjalkainen stadilainen. Se se termi jota me käytetään.
Toiseksi tämä vihreiden haukkuminen on sekin joku landelaisten äärioikeistolaisten keksimä juttu. Helsingissä asuva tietäisi että kokoomus on ollut johtava puolue Stadissa pitkään ja samoin kaupunkirakentamisen päätöksiä tekevissä elimissä kokkareilla on valta-asema ollut kauan ja nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan tykkää Helsingistä. En itseasiassa pidä mistään isommasta suomalaiskaupungista. Kävin toukokuussa Helsingissä pakosta ja olihan siinä kaupunkitunnelmaa verrattuna vaikka Tampereeseen, mutta ei kiitos. En haluaisi asua siellä tai edes lomailla.
Asun valitettavasti Tampereella, mutta onnekseni en juurikaan joudu kulkemaan kaupungilla. Voi mennä vuosikin, etten käy keskustassa. Olen maalaisihminen. Haluaisin asua noin 50 000 asukkaan kaupungin liepeillä. Sen kokoisessa kaupungissa on jo riittävät palvelut ja joku automarkettikin. Sieltä saa kaiken sen, jonka kaupoista haen. En välitä kulttuuririennoista. En välitä shoppailusta kuin pakolliset. En välitä iltaelämästä.
Kääntöpuolena rakastan matkustaa. Myös kaupunkilomilla. Se on outoa, koska vihaan Suomessa isompia kaupunkeja, mutta olen ihan liekeissä jossain Ateenassa tai Krakovassa tai Lontoossa tai vaikka Madridissa. Nytkin lähdössä lokakuussa vielä Prahaa
Kiitos kun avauduit epärationaalisesta vihastasi Suomen kaupunkeja kohtaan. /s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai teillä on tapana määrätä itseänne että 👩🏻: MINÄ PIDÄN NYT TÄSTÄ KOSKA KÄVELEN TÄSSÄ AINA. Huoh.
Ei, vaan kävelen mieluummin paikoissa joista pidän, kuin paikoissa joista en pidä. Yleensä kävelyalueensa pystyy itse valitsemaan.
Kun asuu Helsingin kantakaupungissa ja kävelee töihin, on aika vähän valintoja sille missä kävelee. Kun muutama sata kerran katselee jotain Runeberginkatua, kyllä alkaa kyllästyttää.
Tuosta ongelmastahan sinä pääset kun muutat paikkaan, jossa on enemmän vaihtoehtoja kahden paikan välillä. Tai lopetat kävelemisen kokonaan.
Tyypillä on kävelymatka töihin Helsingissä, mutta valittaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ne Stadin museot ja näyttelyt ovat vitsi sellaiselle joka on edes hiukan matkustanut.
Eivät ole. Olen asunut Madridissa, San Diegossa ja Lontoossa, ja matkustellut suurissa kaupungeissa muutenkin paljon. Helsingin museot (erityisesti taide-) ovat harvinaisen laadukkaita ja monipuolisia, ja niiden vaihtuvat näyttelyt ovat todella mielenkiintoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai teillä on tapana määrätä itseänne että 👩🏻: MINÄ PIDÄN NYT TÄSTÄ KOSKA KÄVELEN TÄSSÄ AINA. Huoh.
Ei, vaan kävelen mieluummin paikoissa joista pidän, kuin paikoissa joista en pidä. Yleensä kävelyalueensa pystyy itse valitsemaan.
Kun asuu Helsingin kantakaupungissa ja kävelee töihin, on aika vähän valintoja sille missä kävelee. Kun muutama sata kerran katselee jotain Runeberginkatua, kyllä alkaa kyllästyttää.
Miten se eroaa missään muussa paikassa asumisesta? Yleensä ihmiset kulkevat samaa reittiä töihin päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Kuuskytluvun stadi oli jotain aivan muuta. Sinne minäkin haluaisin mennä käymään. Ja nimenomaan se kuuskytluvun alkupuoli.
Haaahhaaaa! kiitos päivän parhaasta vitsistä.
Olen itse elänyt 60-luvun Stadissa, joten tiedän, että olisi ollut aivan että "hyi helv-".
Joskus 1960-luvun alussa Helsinki oli vielä tosi ankea. Suvilahdessa oli se iso kaasulaitos, jonka haju levisi ohiajaviin autoihinkin. Teollisuusalueita oli paljon aivan keskustan lähellä, eli koko Sörnäisen rannan alue, nyk. Kalastaman ja Verkkosaaren sekä Arabian ja Vanhankaupungin alueet, Herttoniemi ja muut -- ja katsopa nyt siellä on kaikenlaista asuntoa, kauppakeskusta, koirapuistoa, liikunta-alueita sekä rantapuistoa sun muuta. Ei ollut metroa jolla liikkua, muutama tärkeä siltakin on vielä rakentamatta. Keskustaan meno bussilla jostain lähiöistä saattoi kestää tunninkin. Liikennesääntöjä ei noudatettu eikä monet pitäneet turvavöitäkään, isoilla teillä ajettiin kuin hullut ja paljon ihmisiä kuoli liikenneonnettomuuksissa.
Rautatietorilla oli kamala odottaa bussia, koska se oli täynnä niitä vanhoja ärjyviä dieselbussia (dösiä, kuten täällä sanotaan). Koko paikka haisi pakokaasuille, muistan edelleen millaista se pakkasessa värjöttely siellä hajuissa oli. Linja-autoasema oli se vanha pieni keltainen rakennus (nykyinen Kulttuurikasarmi) ja sen edessä oli sillä pienellä aukiolla myös haisevia busseja, ja aseman takana (nyk. Kamppi-keskuksen paikalla) oli iso pölyävä hiekkakenttä, josta lähti Espoon busseja yms. Ihan järkyttäviä paikkoja.
Asemalla oli paljon spurguja, jotka kännäsivät siellä. Oli myös niitä laittoman viinan myyjiä, joita kutsuttiin lestinheittäjiksi. Työttömyyttä ja köyhyttä oli vielä paljon. Helsingissä oli todella vaikeaa löytää asuntoa. Monet asuivat alivuokralaisina tai vanhoissa huonokuntoisissa taloissa. Mekin asuimme varhaislapsuuteni ajan vanhassa talossa, jossa ei ollut kylpyhuonetta eikä tullut lämmintä vettä, koksilla lämmitettiin. Rottiakin muistan lapsena nähneeni ja torakoita joillain alueilla. Joka paikassa kuitenkin rakennettiin, mekin muutimme uuteen valkoiseen moderniin kerrostaloon - joita nykynuoret tyhminä haukkuvat "neukkukuutioiksi".
Keskustassa ei ollut niin paljon kauppoja saati kauppakeskuksia eikä kahviloita kuin nykyään. Pehmistä sai vain ja ainoastaan Stockalta. Sitä saikin jonottaa urakalla. Ei ollut hampurilaisravintoloita muistaakseni ollenkaan. Pizzeriatkin olivat vasta tulossa. Ruokaravintolat olivat todella kalliita, ei niissä tavallinen väki käynyt. Enimmäkseen syötiin jossain kahviloissa lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin taannoin,asuin siellä aiemmin ja vuosikaudet kävin töissä. Odotin vierailulta jo syksyn tuntua puistoissa,ei ollut vielä alkanut. Joskus käyn vain huvikseni kävelemässä,piipahdan kahvilassa,leffassa,näyttelyssä.Ihan kiva kaupunkina,Turku ja Tampere on kyllä kauniimpiä,mutta on toki Helsingissäkin nättiä paikkoja.Asun kuitenkin maalla,koska tykkään puutarhasta ja maalla riittävän isoja tontteja puuhailla. Voisin asua kyllä Helsingissä uudelleen,jos olisi vara saada sama tila ympärilleen kasveineen.
Helsinki kyllä päihittää kauneudellaan Turun ja Tampereen mennen tullen. En asu missään noista, joten ei ole mitään tunnesiteitä.
Makuasioita. Mutta kyllä itseäni varsinkin Turku viehättää paljon enemmän, vaikka helsinkiläinen olenkin. Toki olen siellä Turussa käynyt lähinnä kesällä, jolloin jokirannat ja puistot, tori a terassit on täynnä kaupunkikulttuuria ja tyylikkäitä ihmisiä, voi olla että marraskuussa näyttäisi ankeammalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ne Stadin museot ja näyttelyt ovat vitsi sellaiselle joka on edes hiukan matkustanut.
Eivät ole. Olen asunut Madridissa, San Diegossa ja Lontoossa, ja matkustellut suurissa kaupungeissa muutenkin paljon. Helsingin museot (erityisesti taide-) ovat harvinaisen laadukkaita ja monipuolisia, ja niiden vaihtuvat näyttelyt ovat todella mielenkiintoisia.
Tämä on totta. Olen asunut USA:ssa eräässä miljoonakaupungissa, mutta kultturianniltaan se vähän heikompi Stadiin verrattuna, mikä yllätti minut.
Mä asun 8 km päässä Helsingin keskustasta, mutta taitaa olla jo 10 vuotta kun olen keskustassa käynyt. Ei ole vaan mitään asiaa sinne. Työpaikkakin on Espoossa, ja ostokset, elokuvissa käynnin jne hoidan mieluiten kehien varsien autolla helposti saavutettavissa ostoskeskuksissa.
Kuka sinne haluaa? Mitä siellä tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Mä asun 8 km päässä Helsingin keskustasta, mutta taitaa olla jo 10 vuotta kun olen keskustassa käynyt. Ei ole vaan mitään asiaa sinne. Työpaikkakin on Espoossa, ja ostokset, elokuvissa käynnin jne hoidan mieluiten kehien varsien autolla helposti saavutettavissa ostoskeskuksissa.
Etkö käy koskaan Ateneumissa tai HAMissa?
Mitähän tällä ketjulla haetaan? Jokainen asuu, missä tykkää. Mielestäni on tärkeä olla kiitollinen pienistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiä ylistävät ne jotka eivät ole koskaan käyneet ulkomailla.
Höpön pöpön, olen asunut ulkomailla monessa maassa, lähinnä todella suurissa kaupungeissa. Nykyään asun Helsingissä, ja tykkään olla täällä. Realistina en osaa varsinaisesti ylistää sen paremmin Suomesta kuin muualtakaan yhtään kaupunkia, jossa olen pidempään arkeani pyörittänyt. Riittävän hyvä riittää mulle, ja Helsinki on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö käy koskaan Ateneumissa tai HAMissa?
Amos Rex ja Kiasma ovat myös ihan huippuja. Käyn katsomassa joka kerta kun näyttelyt vaihtuvat, ja erityisesti Kiasmassa useamminkin, sinne kun saa aikaa kulumaan ja yleensä yhdellä kertaa ei kaikkea ehdi. Amos Rexissä myös muutama kuukausi sitten oli paljon lyhytelokuvia, enkä jaksanut niitä kaikkia kerralla katsoa niin piti käydä samassa näyttelyssä sitten toisenkin kerran että näki kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, ettei mitään kiinnostavaa museoista löytynyt, vaikka juuri aukesi Ateneumin suuri Gallen-Kallelaan ja Klimtiin keskittyvä näyttely? Suosittelen.
Helsingissä parasta ovat:
- museot, niitä on paljon ja hyviä
- ulkoilusaaret
Ostosmahdollisuudet ovat heikentyneet viime vuosina, shoppailemaan menen mieluummin vaikka Jumboon.
Mummon kannattaa säästää rahaa ja köydä edes kerran elämässä Wienissä.
Jos minulle vastasit niin olen käynyt jo Wienissä, senkin höpsö :)
Monilla on jonkinlainen viha-rakkaussuhde Helsinkiin. Minulla on vain vihasuhde Helsinkiin. Voi että, miten vihainen olenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuskytluvun stadi oli jotain aivan muuta. Sinne minäkin haluaisin mennä käymään. Ja nimenomaan se kuuskytluvun alkupuoli.
Haaahhaaaa! kiitos päivän parhaasta vitsistä.
Olen itse elänyt 60-luvun Stadissa, joten tiedän, että olisi ollut aivan että "hyi helv-".
Joskus 1960-luvun alussa Helsinki oli vielä tosi ankea. Suvilahdessa oli se iso kaasulaitost, jonka haju levisi ohiajaviin autoihinkin. Teollisuusalueita oli paljon aivan keskustan lähellä, eli koko Sörnäisen rannan alue, nyk. Kalastaman ja Verkkosaaren sekä Arabian ja Vanhankaupungin alueet, Herttoniemi ja muut -- ja katsopa nyt siellä on kaikenlaista asuntoa, kauppakeskusta, koirapuistoa, liikunta-alueita sekä rantapuistoa sun muuta. Ei ollut metroa jolla liikkua, muutama tärkeä siltakin on vielä rakentamatta. Keskustaan meno bussilla jostain lähiöistä saattoi kestää tunninkin. Liikennes
Täyttä sontaa puhut. Ei todellakaan Helsinki ollu tollanen 6- kyl luvulla, melkoista liiottelua. Tollasta ankeutta ei ollu edes 5- kyt luvulla.
No tottakai sitä ankeutta löytää, jos sitä etsimällä etsii, eikä mitään muuta näe. Minä nuoruuteni Helsingissä asunut sanon, että ennen muinoin Helsinki oli ihana paikka asua. Nykyään kerrotaan paljon ikäviä juttuja Helsingistä, jaa a, uskoisko.
Äsken tulin Helsingin keskustasta kotiin. Paljon oli ulkomaisia turisteja liikenteessä. Oli myös joku Palestiina-mielenosoitus. Pääasiassa rauhallista oli meno ja oli ihan kivaa kävellä keskustan alueella. Vähän koleaa oli näin syysiltana, mutta mitäpä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa tylsältä ihmiseltä.
Sinäpä sen sanoit. Jos ei Helsingissä löydä mitään mieleistään tekemistä, niin sitten on syytä katsoa peiliin.
Niin, se on wallahi.