Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten voisi päästä normaalipainoon

Vierailija
02.10.2025 |

Olen kyllä laihtunut reilu 20kg, mutta viimeiseen yli vuoteen paino ei ole enää tippunut. Ylipainoa on vielä 10kg ja silloinkin olen vasta normaalipainon ylärajalla.

Liikun paljon! Aerobista liikuntaa noin 6h viikossa + kävelylenkkejä + töissä tulee tuhansia askeleita.

Syön tasaisesti noin 5x päivässä normaalia kotiruokaa, kohtuulliset annoskoot ja pyrin painottamaan kasvisten osuutta. En syö herkkuja juurikaan lähes koskaan. Alkoholia juon ehkä kerran kolmessa kuukaudessa. 

Paino ei vain enää tipu. Missä vika? Mielestäni en voi syömisestäkään enää vähentää.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin tiktokissa jonkun pätkän, missä kerrottiin, että aerobisen liikunnan tilalle pitäisi olla anaerobista liikuntaa. On tehokkaampaa rasvanpolton kannalta. Eli siis salitreeniä. Tiedä sitten. 

Vierailija
22/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liikun niin, että käyn crosstrainingissa 2 x vkossa ja salilla 2 x ja kävelyllä 2 x. Tuskailin saman kanssa kuin sinäkin, paino ei vaan tippunut. No, sitten aloin kirjaamaan Fat Secretiin ja kappas vain, tulikin syötyä sen verran kun kulutin. Nyt se paino tippuu 400-700 g/vko. Ihana tunne, kun mahamakkara sulaa pikkuhiljaa pois. 

Paino ei tipu, vaikka söisi kuinka terveellisesti tahansa ja vaikka liikkuisi kuinka, jos syö liikaa. Lihoa voi myös syömällä terveellisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös ap:n iästä. Jos esim yli 40v ja hormonit hieman epätasapainossa, niin voisi löytyä apu painonpudotukseen hormonivalmisteista.

Toisekseen, mielestäni on huono vinkki mitä täällä sanotaan, että 5 x ruokaa päivässä on liikaa. Ei ole, jos syö kohtuudella ja terveellisesti ja on oikeasti töissä käyvä ihminen, joka kuluttaa myös paljon ja on valveilla päivästä sen 16-17h. Mutta pätkäpaastoa voisi kokeilla, jos se ei liikaa hankaloita elämää, yllättävän moni saa tästä apua.

Kolmanneksi, tuolla liikkumismäärällä painoa tulisi olla aika paljon lihaksissa. Sen takia en tuijottaisi vaakalukemaa vaan peiliä. Itse en ole käynyt vaakalla 15 vuoteen (olen nyt 33v), koska urheilen päivittäin ja minussa painaa lihas. Tuijotan vaatekokoa tai no lähinnä sitä, että edelleen menee päälle samat mustat suorat housut, jotka ostin 21v.

Vierailija
24/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt yhä liikaa kulutukseesi nähden. Vähennä syömistä. Miten edes ehdit syödä 5 kertaa? Mä syön vain 3 kertaa ja joskus harvoin 4.

aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Näinhän usein ohjeistetaan syömään.

Jos paino ei putoa, tuossa on liikaa joko aterioita tai energiaa. Valipalat eivat ole aikuisille tarpeellisia.

Niinhän tässä ketjussa on jo sanottu.

Mutta ruokailurytmi on hyvin yksilöllinen. Siinä missä toiselle sopii 3 kertaa päivässä syöminen, toinen voi tarvita sen 5 tai jopa 6 ateriaa. Kokonaiskalorimäärä sitten ratkaisee, mitä painolle tapahtuu.

En ti

Jos jättää sen leivän sieltä päällysten alta pois, niin kyllä painonhallinta helpottuu. Eikä kyse ole kaloreista.

Vierailija
25/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin tiktokissa jonkun pätkän, missä kerrottiin, että aerobisen liikunnan tilalle pitäisi olla anaerobista liikuntaa. On tehokkaampaa rasvanpolton kannalta. Eli siis salitreeniä. Tiedä sitten. 

Minulla ei ainakaan ole salilla koskaan noussut syke edes airoobbiselle tasolle vaikka nostaisin kuinka puntteja, voimat vain loppuvat aina, mutta syke harvoin nousee. Sensijaan perus kävely juoksu kävely juoksu nostaa sykkeet korkealle ja koska sitä on vuorotellen niin juostessa tavallaan huijataan sykkeet korkealle, kävellessä levätää, mutta syke on silti kova ja taas pätkä juostaan ja kävellään. 

Vierailija
26/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt joko liikaa tai liian usein. Ei tuo 5 x huono ole, mutta pienennä annoksia. Kävele aina kun ehdit ja käy salilla 2-3 x viikko.

Jos ei toimi niin vedä 6 kk keskitysleiridieettiä = kesäkeittoa 2 annosta päivässä + litra vettä (+ pari hedelmää päivässä välipaloiksi  + aamupuuro). 100-varmasti toimii, keskitysleireillä kaikki asukkaat olivat 100% varmuudella alipainoisia.

Vierailija
27/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa edelleen. Miksi syöt viisi kertaa päivässä ? Muualla maailmassa syövät pari kolme kertaa päivässä. 

Vierailija
28/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan ole koskaan paino tippunut syömällä vaan nimenomaan kalorivajeella ja vaikka olen mies ja fyysisessä työssä, ei paino tipu ollenkaan sillä että syön vähän vähemmän kuin kulutan, vaan pitää syödä reilusti vähemmän kuin kuluttaa. Monesti kalorivaje on 1300kca päivässä ja sillä tippuu painoa pari kiloa kuukaudessa jos kohtuudella urheilee esim 3 kertaa viikossa 500kca. Esim tänään olen syönyt aamupalaksi yhden siivun kauraleipää, siinä oli päällä ohuesti voita, pari siivua juustoa, paprikaa sekä 3 desiä puolukoita johon maustamatonta jugurttia ja tee lusikka hunajaa. Lounaaksi pienehkö annos chiliconcarnea. Vettä ja kahvia. Saman kun vielä syön niin ei yhtään enempää ja liikkuakkin pitää 

Vierailija
29/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt yhä liikaa kulutukseesi nähden. Vähennä syömistä. Miten edes ehdit syödä 5 kertaa? Mä syön vain 3 kertaa ja joskus harvoin 4.

aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Näinhän usein ohjeistetaan syömään.

Itse syön 4 kertaa, eli en syö välipalaa, ja tällä ruokarytmillä itse pudotin melkein 15 ylimääräistä kiloa normaalipainoon. Mutta toki myös merkkaa se, miten nuo ateriat koostaa ja minkä kokoisia ne ovat.

Suomessa ohjeistetaan kasvavia lapsia syömään. Aikuinen ei tarvitse yhtä paljon. Syö joko lounas tai päivällinen, älä syö välipaloja kun niitä ei tarvitse. 

Vierailija
30/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa edelleen. Miksi syöt viisi kertaa päivässä ? Muualla maailmassa syövät pari kolme kertaa päivässä. 

Mistä tiedät?

Vierailija
31/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä johtuuko sitten suomalaisesta kehnommanlaatuise

Niinpä, ruuan sisällöllä on suuri merkitys painonhallinnassa. Se sisältö vaikuttaa kylläisyyteen ja sitä myöten ruokailukertoihin.  Jos joku tarvii 5 tai 6 ateriaa (syömiskertaa) niin kyllä vika on silloin ruuassa.

Suomessa ei ole varaa syödä hyvin.

Italiassa syömme paljon vasikkaa, vasikanmaksaa, parempaa naudanlihaa, oikeaa kanaa, tuoremakkaraa, kalaa, laadukkaita leikkeleitä ja juustoja. Tuoreita kasviksia ja kypsiä hedelmiä

Suomessa samalla rahalla saa nyt enää sikanautajauhelihaa, kassleria, broilerinkoipia, ulkolaista nautaa jos on tarjouksessa, pussilohta, hernekeittoa. Ulkomaisia tomaatteja ja juureksia, raakoja hedelmiä. Juustosta emme tingi, se on täysrasvaista mutta sitä syödään 1-2 siivua päivässä. Leikkeleitä ei koskaan koska ne ovat täynnä e-koodeja. Leipää ja leipää

Jo pelkästään tuossa listassa on mieletön laatuero. 

Vierailija
32/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 kg laihduttanut ihminen kuluttaa useita satoja kilokaloreita vähemmän energiaa vuorokaudessa kuin samanpainoinen, joka ei ole laihduttanut. Keho pyrkii takaisin siihen korkeampaan painoonsa. Vaikutus kestää muistaakseni pari vuotta, kunnes keho ikään kuin unohtaa. Sinuna en lähtisi nyt kituuttelemaan liikoja. Keskittyisin jaksamiseen, painon poissa pitämiseen ja mahdollisesti kehonkoostumuksen parantamiseen (lihaksikkaampi keho kuluttaa enemmän energiaa). Pidät vain tiukasti kiinni siitä, että et liho takaisin. Eiköhän se paino pikku hiljaa käänny laskusuuntaan, mutta vauhti voi olla maltillinen. Uusi dieetti voi purra parin vuoden kuluttua tehokkaammin, jos saat tähän mennessä pudotetut kilot pidettyä poissa.

Vierailija
33/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute? (Matala ferritiini)

Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Vierailija
34/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute? (Matala ferritiini)

Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Mitä haluat sanoa tällä viestilläsi?

Vierailija
35/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt 5 kertaa päivässä ja ihmettelet miksi paino ei putoa! Voin sanoa että kaksikin kertaa päivässä syötynä voi lihoa perus kotiruoalla jos ei ole erityisen tarkka määristä. Minä olin hoikka kun söin aamupalan ja kerran päivässä lämpimän ruoan, iltapalan, kun aloin syömään kahdesti päivässä lihoin kymmenen kiloa. Paino alkoi tippua vasta kun aloin oikeasti katsomaan mitä syön, esim aamupala kaksi viipaletta kauraleipää ja muna on reilu 200kca lounas ei kestä olla kuin pelkistettynä viisi kalapuikkoa ja desi riisiä, salaattia että se on noin 400kca, päivällinen samoin, iltapala Esim 2-3 desiä marjoja maustamattoman jogurtin kanssa. Niin kuitenkin että syöt reilu 1000kca päivässä. Tähän päälle esim joka päivä puolen tunnin kävely tai lihastreeniä. Itselläni on vielä fyysinen työkin. M40

Kuulostaa syömishäiriöltä, dude

Vierailija
36/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä "normaali kotiruoka" on kuitenkin liian epäterveellinen. Vältä ehdottomasti kaikkea missä on rypsi/rapsi/auringonkukkaöljyä. Syö enemmän proteiinia. Vältä syömästä samaan aikaan hiilaria kun syöt proteiinia. Älä syö banaania illalla, vältä hedelmiä, syö marjoja sen sijaan.

Vierailija
37/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kerran päivässä pelkkää voita eri muodoissa;

Raakana, sulatettuna, ruskistettuna, coctailtikun päässä noppana, jne.

Palkitse itsesi kerran viikossa kovaksi keitetyllä munalla.

Kaikki mielenterveysongelmasi helpottavat siinä samalla ja olet ensi kesänä rantakunnossa.

Vierailija
38/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kolme kertaa vatsan täyteen antaa sopivan päivityäisen kalorimäärän ainakin mulle. 5 kertaa ja vielä laihduttaessa pitäisi syödä tosi vähän per kerta. Olisi siis koko ajan nälkä. 

Vierailija
39/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain niitä kaloreita nyt tulee liikaa.

Juotko erikoiskahveja, mehuja, limuja, maitoa tai kaurajuomaa? Jos kyllä, juo jatkossa pelkkää vettä.

Entä käytätkö ruoanlaitossa kastikkeita? Onko ruokavaliossasi paljon siemeniä, pähkinöitä yms. energiatiheitä ainesosia?

Onko "kohtuullinen" annoskoko sittenkin liian iso?

Vierailija
40/64 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen mantra tämä on, että ihmisen pitäisi syödä 5 kertaa päivässä? Erikseen kasvuikäiset, nuoret ja kilpaurheilijat. Eihän aikuisen tarvitse syödä jatkuvasti. 2-3 krt/pv riittää. Suomessa on vaan kummallinen käsitys, että koko ajan pitää natustaa aikuistenkin jotain ja välipaloja myös. Se on tottumus, kun on itsensä totuttanut jatkuvaan syömiseen. 

Vähennä kaloreita. Kyllä varmasti sillä lähtee. Itse laihduin 30kg ja viimeiset 6kg jumitti ja jumitti. Lopulta otin sellaisen sissiasenteen, että alle 1000kcal on päästävä. Mielummin 700-800. Sillä alkoi lähteä taas. Ja kyllä, olen pitänyt painon jo viisi vuotta. En vaan voi koskaan kuvitella syöväni kuten aiemmin. Tai jos syön, niin sen jälkeen pitää viikko miltei paastota. Eli jos syön vaikka viikonloppuna pari muhkeaa hotelliaamiaista estoitta pekoneineen ja pari seisovaa pöytää illalla, niin se on vähintään viikko 800kcal kuurilla perään heti. Vähintään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän