Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten voisi päästä normaalipainoon

Vierailija
02.10.2025 |

Olen kyllä laihtunut reilu 20kg, mutta viimeiseen yli vuoteen paino ei ole enää tippunut. Ylipainoa on vielä 10kg ja silloinkin olen vasta normaalipainon ylärajalla.

Liikun paljon! Aerobista liikuntaa noin 6h viikossa + kävelylenkkejä + töissä tulee tuhansia askeleita.

Syön tasaisesti noin 5x päivässä normaalia kotiruokaa, kohtuulliset annoskoot ja pyrin painottamaan kasvisten osuutta. En syö herkkuja juurikaan lähes koskaan. Alkoholia juon ehkä kerran kolmessa kuukaudessa. 

Paino ei vain enää tipu. Missä vika? Mielestäni en voi syömisestäkään enää vähentää.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yrittää pudotta painoa tai yrittää pitää painonsa kurissa niin pitää syödä useasti päivässä pienehköjä annoskokoja ja pitää myös sanoa hyvästit monelle "normaalille" kotiruualle kuten nakkikeitolle, uunimakkaralle, kinkkukiusaukselle, perunalle ja soosille jne. 

Älä nyt viitsi tällaista sontaa jauhaa.

Vierailija
82/87 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liian usein.Ala syömään kuin ranskalaiset.Todella kevyt aamupala, kahvi ja pala leipää. Lounas ja päivällinen aina samaan aikaan, ei mitään välipaloja, pelkän kahvin voi juoda  välipalaksi.Aina alkuruoka esim.salaatti, pieni pääruokaannos ja pieni jälkiruoka.Anniskoot todella maltilliset, muttei nälkä jää, ruokailu rauhassa.Mulle tepsi tämä painonhallintaan.

Ranskalaisten paras salaisuus ovat haricots verts pakastealtaasta. He höyryttävät ne kevyesti, laittavat päälle hieman oliiviöljyä tai voita ja myllystä merisuolaa hieman päälle. Heille päivällinen voi syntyä keitetystä kananmunasta ja haricots verts-pohjaisesta salaatista. Haricots verts eli vihreät pavut ovat edullisia myös Suomessa ja meistä jokainen voi olla ainakin hieman ranskalainen mielessään ruokapöydässä. Netissä on pilvin pimein haricots verts-reseptejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit minimiin: sokeri ja vehnä pois kokonaan. Riittävästi eli noin 20 g proteiinia jokaisella aterialla, useita pieniä aterioita päivässä. Tuo 5 on just hyvä, älä vaan vähennä! Suolistomikrobit kuntoon kuidulla, hapatetulla ruoalla ja maitohappobakteereilla. Runsaasti kasviksia (kuitu), omega 3 -rasvahappojja rypsiöljystä, pieniä välipaloja, esim. pähkinöitä tai hedelmiä, että aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Saksanpähkinöitä alfalinoleenihapon vuoksi.  Hyvät yöunet, tämä on supertärkeää. Ja tietty se itseäsi miellyttävä ja hyvää oloa tuottava liikunta. Pidä hyvää huolta itsestäsi, tee mukavia asioita. Stressi nostaa kortisolitasoja ja vaikeuttaa laihtumista. Tsemppiä! 

Vierailija
84/87 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yrittää pudotta painoa tai yrittää pitää painonsa kurissa niin pitää syödä useasti päivässä pienehköjä annoskokoja ja pitää myös sanoa hyvästit monelle "normaalille" kotiruualle kuten nakkikeitolle, uunimakkaralle, kinkkukiusaukselle, perunalle ja soosille jne. 

Älä nyt viitsi tällaista sontaa jauhaa.

Kaikkea voi syödä myös laihduttaessa (no ruskeaa kastiketta en syö koskaan) mutta itselle on tärkeämpää ravintoarvo.

Esim broilerinfile: 100g, 200kcal, 0 hh, 31g proteiinia ja 8g rasvaa

Sininen lenkki: 100g, 159kcal, 4g hh, 7g proteiinia, 12g rasva

Tuosta voi ihan verrata kumpi on parempaa ravintoa

Vierailija
85/87 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä joskus huvikseni syötin yhden itsetehdyn sämpylän Fineliin ja laskin, että yhdessä ihan perus sämpyläpaketin kyljestä katsotulla ohjeella leivotussa sämpylässä (200g sämpylää, teelusikka rasvaa, reilu annos eli 60g juustoa) on 800 kaloria. Ihmettelinkin kun yksi sellainen pitää niin pitkään kylläisenä.

Finelin laskuri tosin toimii vain niin kauan, kun teet itse ruokasi ja pystyt punnitsemaan ainesosat. Mä käyn usein lounailla ja ravintolassa, ja oli täyttä painajaista yrittää täyttää sinne buffalounasta. Antoi kalorit tosi alakanttiin, muka 500 gramman buffalounaasta vain 500 kaloria, kun visisin niissä Finelistä löytyvissä kastikevaihtoehdoissa on paljon alhaisemmat kalorit mitä keskiverto lounasbuffan kastikkeissa.

Kastikkeet voi jättää pois.

Noissa valmiskastikkeissa ja marinadeissa on älytön määrä sokeria! 

Salaattiin oliiviöljyä tai sitruunamehua. Hybän rasvan saanti on tärkeää myös laihduttaessa

Lihapulliin tomaattikastike, paistiin liemestä kokoonkeitetty suurustamaton kermaton kastike (suurustamiseen voi käyttää vaikka paistin kanssa haudutettua porkkanaa ja sipulia muussattuna, erinomaista). 

Vierailija
86/87 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto 16:8.

Ruokailu kahdeksan tunnin aikana, ja paastoa 16 tuntia.

Vierailija
87/87 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joskus huvikseni syötin yhden itsetehdyn sämpylän Fineliin ja laskin, että yhdessä ihan perus sämpyläpaketin kyljestä katsotulla ohjeella leivotussa sämpylässä (200g sämpylää, teelusikka rasvaa, reilu annos eli 60g juustoa) on 800 kaloria. Ihmettelinkin kun yksi sellainen pitää niin pitkään kylläisenä.

Finelin laskuri tosin toimii vain niin kauan, kun teet itse ruokasi ja pystyt punnitsemaan ainesosat. Mä käyn usein lounailla ja ravintolassa, ja oli täyttä painajaista yrittää täyttää sinne buffalounasta. Antoi kalorit tosi alakanttiin, muka 500 gramman buffalounaasta vain 500 kaloria, kun visisin niissä Finelistä löytyvissä kastikevaihtoehdoissa on paljon alhaisemmat kalorit mitä keskiverto lounasbuffan kastikkeissa.

Kuten edellä sanottiin, niin melkoinen monsterisämpylä. Tosin 800 kcal (varmaan tarkoitti kilokaloria edellinen siis) on ehkä siedettävissä, jos muut ateriat ovat kevyitä. 

Mutta oikeastaan tuosta lounaiden tms. ravintolaruokien arvioinnista. Onkohan jotkut täällä kokeilleet, miten AI toimii tässä? Omaan ruokapäiväkirjaäppiin on tullut tuollainen vaihtoehto. Kokeilin sitä pariin omaan lounaaseen, joiden energiamäärät tiesin, ja vaikka se ei erottanut kalaa kanasta niin ei se aivan hakoteillä ollut energiamäärän suhteen, tosin nämä olikin aika perusjuttuja eikä buffetlautasia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi