En ymmärrä miten voisi päästä normaalipainoon
Olen kyllä laihtunut reilu 20kg, mutta viimeiseen yli vuoteen paino ei ole enää tippunut. Ylipainoa on vielä 10kg ja silloinkin olen vasta normaalipainon ylärajalla.
Liikun paljon! Aerobista liikuntaa noin 6h viikossa + kävelylenkkejä + töissä tulee tuhansia askeleita.
Syön tasaisesti noin 5x päivässä normaalia kotiruokaa, kohtuulliset annoskoot ja pyrin painottamaan kasvisten osuutta. En syö herkkuja juurikaan lähes koskaan. Alkoholia juon ehkä kerran kolmessa kuukaudessa.
Paino ei vain enää tipu. Missä vika? Mielestäni en voi syömisestäkään enää vähentää.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Jos paino ei tipu tuosta kulutuksesta huolimatta, saat kaloreita silti juuri sen verran liikaa, että paino ei putoa.
Ruoan määrää ei tarvi vähentää. Sen laatua pitää keventää.
Minulla viimeiset kilot lähtivät vasta kun tein kaikkeni suolistomikrobiston kunnon eteen. Olin 10 vuotta sitten niin sairaana, että sain kovia antibiootteja kuukausia ja paino lähti jyrkkään nousuun sekä suoliston hyvien mikrobien täystuhon että myös romahtaneen yleiskunnon seurauksena. Sain laihdutettua samanlaiseen tilanteeseen kuin ap 5 vuodessa ja vasta tänä vuonna ryhdyttyäni syömään tietoisesti suolistomikrobiston hyvinvointia tukevia ruokalajeja ja korvaamalla leivät 2 lautasellilla kauraleseestä keitettyä puurolla, alkoi paino laskea normaalipainoon.
Nyt siis pitkän painajaismaisen jakson jälkeen voin paremmin kuin pitkiin aikoihin ja sairastumista edeltävät vaatteet menevät päälle, mutta näyttävät kyllä vanhanaikaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Jospa tuo on sun normaalipainosi Ap...
Niin sanottu biologinen paino, joka on geneettisesti määräytyvä ihannepaino, jonka säilyttäminen on suhtkoht kivutonta.
Ihmiset on yksilöitä. Tuo on sinun normaalipainosi. Liikut niin paljon että se on lihasta. Älä tuijota niitä painokertoimia. Ne on täyttä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt yhä liikaa kulutukseesi nähden. Vähennä syömistä. Miten edes ehdit syödä 5 kertaa? Mä syön vain 3 kertaa ja joskus harvoin 4.
aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Näinhän usein ohjeistetaan syömään.
Jos paino ei putoa, tuossa on liikaa joko aterioita tai energiaa. Valipalat eivat ole aikuisille tarpeellisia.Niinhän tässä ketjussa on jo sanottu.
Mutta ruokailurytmi on hyvin yksilöllinen. Siinä missä toiselle sopii 3 kertaa päivässä syöminen, toinen voi tarvita sen 5 tai jopa 6 ateriaa. Kokonaiskalorimäärä sitten ratkaisee, mitä painolle tapahtuu.
En ti
Leipäviipale, jonka päällä on 10 grammaa 60% margariinia tai Oivariinia + 2 ohutta viipaletta Oltermannia on noin 250 kcal. On itsepetosta väittää syövänsä 200 kcal herkkuleipiä monilla päällysteillä. 2 Oltermannileipää on jo 500 kcal.
Miksi et voi syömisiä vähentää? 100-200 kcal vähennys todennäköisesti riittäisi. Jos juot jotain kaloripitoista, niin siitä on helpoin vähentää.
On aivan normaalia, että painon pudotus jossain kohtaa jämähtää. Koska se mikä oli isompikokoiselle vartalollesi kalorivaje, on nyt pienemmälle vartalollesi kaloritasapaino. Pienempi kroppa kuluttaa vähemmän. Eli jos tahdot siitä vielä alemmas, on syötävä entistä vähemmän. Jossain kohtaa on vain hyväksyttävä, että nälkä ei ole katastrofi mikä on ratkaistava heti, vaan kehon reaktio joka kertoo, että vatsa on nyt tyhjä, niin lähitunteina olisi hyvä jotain tankata. Normaali aikuinen voi hyvin syödä vasta pari tuntia siitä kun nälän tunne iskee ensimmäisen kerran. Et siis tarvitse viittä ateriaa päivässä.
Ja nesteytys pitää muistaa. Moni ihminen sekoittaa nälän ja janon tunteet toisiinsa, jos ruokasuhde on ollut pitkään vinksallaan.
Mä joskus huvikseni syötin yhden itsetehdyn sämpylän Fineliin ja laskin, että yhdessä ihan perus sämpyläpaketin kyljestä katsotulla ohjeella leivotussa sämpylässä (200g sämpylää, teelusikka rasvaa, reilu annos eli 60g juustoa) on 800 kaloria. Ihmettelinkin kun yksi sellainen pitää niin pitkään kylläisenä.
Finelin laskuri tosin toimii vain niin kauan, kun teet itse ruokasi ja pystyt punnitsemaan ainesosat. Mä käyn usein lounailla ja ravintolassa, ja oli täyttä painajaista yrittää täyttää sinne buffalounasta. Antoi kalorit tosi alakanttiin, muka 500 gramman buffalounaasta vain 500 kaloria, kun visisin niissä Finelistä löytyvissä kastikevaihtoehdoissa on paljon alhaisemmat kalorit mitä keskiverto lounasbuffan kastikkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus huvikseni syötin yhden itsetehdyn sämpylän Fineliin ja laskin, että yhdessä ihan perus sämpyläpaketin kyljestä katsotulla ohjeella leivotussa sämpylässä (200g sämpylää, teelusikka rasvaa, reilu annos eli 60g juustoa) on 800 kaloria. Ihmettelinkin kun yksi sellainen pitää niin pitkään kylläisenä.
Finelin laskuri tosin toimii vain niin kauan, kun teet itse ruokasi ja pystyt punnitsemaan ainesosat. Mä käyn usein lounailla ja ravintolassa, ja oli täyttä painajaista yrittää täyttää sinne buffalounasta. Antoi kalorit tosi alakanttiin, muka 500 gramman buffalounaasta vain 500 kaloria, kun visisin niissä Finelistä löytyvissä kastikevaihtoehdoissa on paljon alhaisemmat kalorit mitä keskiverto lounasbuffan kastikkeissa.
Ei todella ole ihme, jos 200g sämpylää ja 60g juustoa pitää nälkää. Fasun Rustico painaa 400g, joten sämpyläsi on puolikas hiivaleipä. Perus Reissumies pussi painaa 235g. Myös 60g juustoa on melkoinen köntti. Normaali voileipä on ehkä neljännes tuosta annoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin tiktokissa jonkun pätkän, missä kerrottiin, että aerobisen liikunnan tilalle pitäisi olla anaerobista liikuntaa. On tehokkaampaa rasvanpolton kannalta. Eli siis salitreeniä. Tiedä sitten.
Yleisesti on oltu sitä mieltä, että rasvanpoltto on nimen omaan aerobisella alueella. Aerobisella alueella on myös helpompi liikkua pitkiä aikoja.
No kulutat kaloreita liian vähän eli syöt liikaa kuitenkin tai syöt vääriä ruokia jossa on liikaa kaloreita. Siitä se on kiinni. Minä laihduin 34 kg ja kulutin vaan kaloreita treenaamalla joka päivä kovaa.
Syöt liian usein.Ala syömään kuin ranskalaiset.Todella kevyt aamupala, kahvi ja pala leipää. Lounas ja päivällinen aina samaan aikaan, ei mitään välipaloja, pelkän kahvin voi juoda välipalaksi.Aina alkuruoka esim.salaatti, pieni pääruokaannos ja pieni jälkiruoka.Anniskoot todella maltilliset, muttei nälkä jää, ruokailu rauhassa.Mulle tepsi tämä painonhallintaan.
Vähennä lihansyöntiä, lisää kalan.
Lihaksia et ole treenannut? Se tarkoittaa että kehossa on rasvaa enemmän kuin luulet ja kalorikulutus pienempi kuin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Lihaksia et ole treenannut? Se tarkoittaa että kehossa on rasvaa enemmän kuin luulet ja kalorikulutus pienempi kuin luulet.
Tätä mäkin tulin sanomaan. Lopeta tuo liiallinen aerobinen ja ala käydä salilla.
Vierailija kirjoitti:
Kastikkeet voi jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vähennä lihansyöntiä, lisää kalan.
Höpöjä, liha pitää kylläisempänä kuin kala, joten lihaa syömällä syöty ruoka on vähempi.
Näin on ollut ainakin minun kohdallani kun olin työtön. Teen fyysistä työtä.