Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko revontulikuviin

Vierailija
02.10.2025 |

Eli, on alkanut todella ärsyttämään somen revontulikuvat. Ovat muokattuja.

Olen asunut maalla pohjoisessa koko elämäni. Pimeää ja kylmää riittää. Revontulia en ole nähnyt koskaan.

Puolisoni on tehnyt yötyötä 15 vuotta. On kuulemma pari kertaa nähnyt niin haaleat revontulet, ettei ole kannattunut kuvata.

Ehkä Lapissa joskus harvoin voisi nähdäkkin livenä, mutta lopettakaa se feikkaaminen somessa, on jo nähty tämä.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan taikakameran myös. Mistä niitä saa

Vierailija
102/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuvia ole välttämättä muokattu. Kamera voimistaa värejä ja kirkkautta.

Voimistaa= ei vastaa totuutta

Mikä on totuus? Mehiläiset näkevät kukat ultraviolettiväreissä. Eikö se ole totta? Kamera näkee kuvat paremmin kuin ihmissilmä. Eikö se ole totta?

No totuus on se mitä näet ja mikä olet.

Minä näen hienoja revontulikuvia jotka on otettu kameralla eikä ihmissilmällä. 

Minä olen nähnyt hienoja dinosauruskuvia 

Tuskin valokuvia. Ellei kyse ole kuvia fossiileista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen naapurin eukko. Päivittäin fb uusi kuva itsestään. Hyvin kauniilta ja sädehtivältä näyttää.

Mutta, kun nähdään tuossa pihatiellä niin, näyttääkin haalealta ja harmaalta.

Uskon omiin silmiini. Jotain vilunkia on.

No, kun kameralla saa näkymään sellaista mitä ei silmillä näe. Eukko on kyllä kaunis, ei vaan ihmissilmä sitä näe. Usko pois vaan.

Kääntäen. Passikuva kertoo kyllä ihmisen oikean ulkonäön eikä instan kuva.

Vierailija
104/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaruudessa ois hyvät olosuhteet katsella noita. Maassa valosaaste ja pilvisyys haittaa näkyvyyttä.

Tyhmä paska! Avaruutta ei ole olemassa! 

-winner-

Vierailija
105/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuvia ole välttämättä muokattu. Kamera voimistaa värejä ja kirkkautta.

Voimistaa= ei vastaa totuutta

Mikä on totuus? Mehiläiset näkevät kukat ultraviolettiväreissä. Eikö se ole totta? Kamera näkee kuvat paremmin kuin ihmissilmä. Eikö se ole totta?

No totuus on se mitä näet ja mikä olet.

Minä näen hienoja revontulikuvia jotka on otettu kameralla eikä ihmissilmällä. 

Minä olen nähnyt hienoja dinosauruskuvia 

Tuskin valokuvia. Ellei kyse ole kuvia fossiileista.

Pointtini oli se, että kuvan voi nähdä mistä asiasta vain. Onko se sitten valokuva, muokattu kuva, tekoälykuva vai joku muu.

Vierailija
106/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän revontulia näe, kun päivystää vauvapalstalla.

Vierailija
107/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taitaa olla ap:lla silmätutkimuksien paikka?

Käyn Lapissa sekä P-Ruotsin ja P-Norjan alueella n. 3-5 kertaa talvessa ihan muksujen alppihiihtoharrastuksen takia ja jos ei ole pilvistä, niin lähes joka reissulla näkyy tulet. Usein vähän utuisemmat, mutta vähintään kerran talveen osunut myös kunnolla loimottavat ja kirkasrajaiset. 

Näitä kovasti loimottavia ja kirkkaita oli viimeyönäkin Pohjanmaalla, mutta ei ollenkaan punaista. Yritin ottaa kuvaa, mutta se oli täysin musta. Miksi?

Et vain osaa. Varmaan jollain naurettavalla kännykällä yritit sohia, lyhyellä valotusajalla ja käsivaralta. Osaava ottaa kuvat järjestelmäkameralla, pitkällä valotusajalla (10-30 sekuntia) ja tukevaa jalustaa käyttäen. Kännykkäkuvien laatu riittää just ja just johonkin torin vauvanvaatekuviin.

iPhone 16 on tää. Ei tässä mikään hyvä kamera ole kyllä. Mutta kohtuu uusi puhelin kuitenkin. 

Vierailija
108/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin kuviin kukaan usko.

No ilmeisesti ei ole aihettakaan jos kerran eivät näytä paljaalla silmällä koskaan sellaisilta punaisilta nii ei tarvitse odottaakkaan. Olen kait nähnyt jo kaiken kun niitä vihreitä erittäin kirkkaasti loimottavia joissa ehkä hyvin haaleasti punaista sävyä. Puhelimen kameran läpi täysin mustia

Vierailija
109/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no. Koen itsekin jollain tavalla että usein se revontulien hehkuttaminen on vähän huijaamista, varsinkin se kuva mikä niistä on luotu turismimielessä. Ulkomaalainen kaveri jonka haave oli nähdä revontulet pettyi ihan todella pahasti täällä Suomessa, kun ne ei olleetkaan läheskään sellaisia kuin kuvissa. 

Voi ääliöt, ei ne joka kerta ole samanlaiset. Missä kasvaa noin tyhmää porukkaa?

Aina erilaiset. Mutta ne värit. Minäkin olen ihmetellyt kun jopa Oulun korkeudella jotkut kuvaavat niihin punaista väriä ja olen ollut katsomassa samoja revontulia paljain silmin eikä sitä väriä ole. Olen myös kokeillut kuvata puhelimella, mutta tulee vain mustaa täytyykö näissä käyttää salamaa, vai miten se tapahtuu kun niitä ei edes näy ollenkaan kun avaa puhelimen kameran ja koittaa kuvata?

Vierailija
110/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no. Koen itsekin jollain tavalla että usein se revontulien hehkuttaminen on vähän huijaamista, varsinkin se kuva mikä niistä on luotu turismimielessä. Ulkomaalainen kaveri jonka haave oli nähdä revontulet pettyi ihan todella pahasti täällä Suomessa, kun ne ei olleetkaan läheskään sellaisia kuin kuvissa. 

Voi ääliöt, ei ne joka kerta ole samanlaiset. Missä kasvaa noin tyhmää porukkaa?

Aina erilaiset. Mutta ne värit. Minäkin olen ihmetellyt kun jopa Oulun korkeudella jotkut kuvaavat niihin punaista väriä ja olen ollut katsomassa samoja revontulia paljain silmin eikä sitä väriä ole. Olen myös kokeillut kuvata puhelimella, mutta tulee vain mustaa täytyykö näissä käyttää salamaa, vai miten se tapahtuu kun niitä ei edes näy ollenkaan kun avaa puhelimen kameran ja koittaa kuvata?

Jankuti jankuti. Palstajankkaaja jankkaa kunnes muut väsyvät.

Vierailija
111/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä näin revontulia viimeksi toissailtana täällä Kanta-Hämeessä kun pyöräilin kaupasta kotiin. 

Se on kyllä varmasti totta, että noita revontulikuvia muokkaillaan näyttävämmiksi ja jopa postaillaan sellaisia kuvia, jotka ei ole edes itsensä ottamia ihan vaan klikkauksien toivossa, mutta melko sokea täytyy olla, jos ei Pohjois-Suomessa asuva ole koskaan revontulia nähnyt, kun niitä täällä etelässäkin näkee joka talvi.

Vierailija
112/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaruudessa ois hyvät olosuhteet katsella noita. Maassa valosaaste ja pilvisyys haittaa näkyvyyttä.

-winner-

Noin teillä siellä Neukkulassa 🤣

Vierailija
113/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan käynyt kuussa. 

Vierailija
114/114 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Noin teillä siellä Neukkulassa 🤣

Mikäs vi tun logiikka tuossa oli? Neukkulahan nimenomaan oli avaruustukimuksen kärkimaita ja taatusti olivat ylpeitä siitä.

Eiköhän tuo sarkastinen "salaliittoteoria" ole ihan jenkkilästä lähtöisin. Samaa sarjaa, kuin että kuussa ei ole käyty jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi