En usko revontulikuviin
Eli, on alkanut todella ärsyttämään somen revontulikuvat. Ovat muokattuja.
Olen asunut maalla pohjoisessa koko elämäni. Pimeää ja kylmää riittää. Revontulia en ole nähnyt koskaan.
Puolisoni on tehnyt yötyötä 15 vuotta. On kuulemma pari kertaa nähnyt niin haaleat revontulet, ettei ole kannattunut kuvata.
Ehkä Lapissa joskus harvoin voisi nähdäkkin livenä, mutta lopettakaa se feikkaaminen somessa, on jo nähty tämä.
Kommentit (110)
Kuusamosta käsin olen nähnyt paljon komeita ja värikkäitä revontulia syyskuussa ja keväällä maalis- huhtikuussa kello 21.30 - 23,00 siellä vieraillessani!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut 40 vuotta Kuopiossa. En ole nähnyt koskaan.
Eilen ja toissapäivänä olis näkynyt. Mutta ne on kyllä kaupungin valosaasteen keskellä niin hailakoita, ettei niitä tule helposti huomanneeksi.
Autuaita ovat puupäät sillä he kelluvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin nähdä revontulia enemmän siinä vaiheessa, kun meille tuli koira (myöhäisillä iltapissityksillä). Useita kertoja talvessa. Mutta en toki niin hienoja kuin kuvissa. Oulun korkeudella asun.
Asumme Kuusamon korkeudella. Ap
Väitätkö ettet ole koskaan nähnyt revontulia ? Terveisin oululainen
Väitän että en ole nähnyt semmoisia kuin kuvissa. Kuten jo kirjoitin aiemmin.
Väitit kyllä aloituksessa ettet ole koskaan nähnyt revontulia, miehesikin vain pari kertaa hyvin hailakoita
No tarkennetaan sitten. En ole nähnyt kumpiakaan / minkäänlaisia. Ap
Okei. Todella eriskummallista. Ehkä et ole iltaisin paljoa ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kamerahan voimistaa ne värit, tulee usein esille sellaisiakin joita ei silmä näe. Livenä ne on yleensä hailakoita ja useimmiten pelkkää vihreää.
Jos niitä ei näe, niin ei näe.
Näetkö kaukosäätimen ledin päässä valoa, kun painat jotain nappia? Et. Mutta kameralla saat sen näkyviin. Osoita kännykän kameralla kaukosäätimen lediin ja paina säätimestä jotain nappia. Ledissä syttyvä valo näkyy kännykän näytön kautta mutta ei paljaalla silmällä katsottuna. Ihmisen silmä on todella alkeellinen elin. Se näkee aallonpituuksista vain murto-osan todellisesta.
T. elektroniikkaguru
Juuri tästä on kyse. Miksi väittäisin nähneeni taivaalla revontulia. En
En usko, että kukaan näkee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin nähdä revontulia enemmän siinä vaiheessa, kun meille tuli koira (myöhäisillä iltapissityksillä). Useita kertoja talvessa. Mutta en toki niin hienoja kuin kuvissa. Oulun korkeudella asun.
Asumme Kuusamon korkeudella. Ap
Väitätkö ettet ole koskaan nähnyt revontulia ? Terveisin oululainen
Väitän että en ole nähnyt semmoisia kuin kuvissa. Kuten jo kirjoitin aiemmin.
Harvakseltaan näkyy oikeasti erittäin hienoja revontulia. Viimetalvena näin sellaisen, joka muutti jatkuvasti muotoaan ja josta sain erittäin hienon videon. Siis videon, ei mitään monen sekunnin valotusajalla otettua yksittäistä kuvaa.
Keskimäärin revontulikuvat on pitkällä valotusajalla otettuja ja moninverroin näyttävämpiä kuin paljaalla silmällä havainnoituna. Sen huomaa helposti esimerkiksi tähdistä, jotka ovat kuvassa täysin puhki palaneita.
Vierailija kirjoitti:
Myin itse viime vuonna yhden ihan Iphonella muokkaamattomana omalta takapihalta otetun revontulikuvan Iltalehteen. Mutta sinänsä kyllä totta, että paljaalla silmällä revontulet, voimakkaatkin, näyttävät vain vihreiltä, mutta kamerassa sitten tulee esiin noita pinkin ja purppuran sävyjä. Olen monesti kävellyt kotiin ja katsellut iltataivaalla revontulia ja ajatellut, että ihan tavallisen mitäänsanomattoman näköisiä nuo tänäänkin ovat. Sitten illalla avannut somen, jossa on naapuri postannut huikeita puhelinkuvia niistä vaatimattomista revontulista.
Kyllä niitä muitakin värejä näkee paljaalla silmällä, mutta erittäin harvoin. Itse en kyttää revontulia aktiivisesti ja muistan nyt viimevuosilta yhden kerran, kun paljaalla silmällä näki punaisen sävyjä.
Hyvä kommentti tuo kaukosäätimestä tuleva "valo". Eihän sitä kukaan näe, vaikka se on olemassa. Sen voi kuvata kuitenkin.
Olisi toki outoa kuvata se ja sitten jakaa someen. " olipa ihanat ja kirkkaat kaukosäätimen valot tänään <3 "
Tarkoitatko myös, ettet usko ledin valoon, koska et näe sitä paljaalla silmällä? "
Uskon, että revontulia on olemassa, kuten led valokin.
En ymmärrä miksi esittää nähneensä, jos ei näe.
En usko sähkön olemassaoloon, koska en näe sitä.
T. Peruskoulusta 5,5 keskiarvolla ulos
Vierailija kirjoitti:
No kamerahan voimistaa ne värit, tulee usein esille sellaisiakin joita ei silmä näe. Livenä ne on yleensä hailakoita ja useimmiten pelkkää vihreää.
Miksi siis mennä Lappiin? Olen nähnyt vihreitä hailakoita revontulia Etelä-Suomessa.
Ei kuvia ole välttämättä muokattu. Kamera voimistaa värejä ja kirkkautta.
Vierailija kirjoitti:
Voisi lopettaa ihmiset muutenkin feikkaamisen somessa!
Osa on jo pysyvästi menetetty. Älypuhelin tuhoaa aivot.
Mää en usko mitään ennkun nään itte
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi nyt eri asia. Uskotko että muut näkevät sähkön? Ja ottavat kuvia siitä. Sinulla vain on huono tuuri kun et ole sattunut näkemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis mennä Lappiin? Olen nähnyt vihreitä hailakoita revontulia Etelä-Suomessa.
Sitä aloin minäkin miettimään. Matkailun mainoskikkoja nämä aina olleet, kuvat siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi nyt eri asia. Uskotko että muut näkevät sähkön? Ja ottavat kuvia siitä. Sinulla vain on huono tuuri kun et ole sattunut näkemään?
Ei ole uskon asia. Oikosulussa sähkö näkyy hetken aikaa.
Jos sinä olet nähnyt vain hailakoita revontulia niin ei se estä sitä, että joku muu on nähnyt kirkkaita. Ihmeellinen ajatusmalli
Myin itse viime vuonna yhden ihan Iphonella muokkaamattomana omalta takapihalta otetun revontulikuvan Iltalehteen. Mutta sinänsä kyllä totta, että paljaalla silmällä revontulet, voimakkaatkin, näyttävät vain vihreiltä, mutta kamerassa sitten tulee esiin noita pinkin ja purppuran sävyjä. Olen monesti kävellyt kotiin ja katsellut iltataivaalla revontulia ja ajatellut, että ihan tavallisen mitäänsanomattoman näköisiä nuo tänäänkin ovat. Sitten illalla avannut somen, jossa on naapuri postannut huikeita puhelinkuvia niistä vaatimattomista revontulista.