En usko revontulikuviin
Eli, on alkanut todella ärsyttämään somen revontulikuvat. Ovat muokattuja.
Olen asunut maalla pohjoisessa koko elämäni. Pimeää ja kylmää riittää. Revontulia en ole nähnyt koskaan.
Puolisoni on tehnyt yötyötä 15 vuotta. On kuulemma pari kertaa nähnyt niin haaleat revontulet, ettei ole kannattunut kuvata.
Ehkä Lapissa joskus harvoin voisi nähdäkkin livenä, mutta lopettakaa se feikkaaminen somessa, on jo nähty tämä.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, missähän sitten asut? Kajaanissa näkee kyllä lähes joka ilta/yö näin syksyllä ja talvella. Keskustassa ei toki niin näyttäviä ole katuvalojen takia, mutta maalla kyllä näkee usein hyvinkin hienoja. Nyt kahtena iltana putkeen näkynyt iltalenkillä hyvin selkeästi kun on kaupunginlampea kiertänyt iltakahdeksan jälkeen.
Ettei olisi Porvoossa näkynyt kahtena iltana putkeen?
Kuopiossa ainakin näkyi eilen ja toissapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Voisi lopettaa ihmiset muutenkin feikkaamisen somessa!
Mitäs sinä täällä olet pätemäseä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin nähdä revontulia enemmän siinä vaiheessa, kun meille tuli koira (myöhäisillä iltapissityksillä). Useita kertoja talvessa. Mutta en toki niin hienoja kuin kuvissa. Oulun korkeudella asun.
Asumme Kuusamon korkeudella. Ap
Väitätkö ettet ole koskaan nähnyt revontulia ? Terveisin oululainen
Väitän että en ole nähnyt semmoisia kuin kuvissa. Kuten jo kirjoitin aiemmin.
No minkäs me sille mahdetaan
Ei ne paljaalla silmällä ikinä näytä siltä, kuin kuvissa. Mutta ei ne kuvat sen kummemmin muokattuja tarvii olla, kamera vaan erottaa ne valot ja värit paremmin.
Mitään huijausta se ei ole, kyllä niitä revontulia oikeasti näkyy. En tajua, miten ap on välttynyt näkemästä, jos maalla asuu. Mä olen maalta kotoisin, ja olen elämäni aikana nähnyt kymmeniä ja kymmeniä, ehkä satoja revontulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kamerahan voimistaa ne värit, tulee usein esille sellaisiakin joita ei silmä näe. Livenä ne on yleensä hailakoita ja useimmiten pelkkää vihreää.
+ ne parhaat on otettu sellaisessa paikassa, missä ei ole muuta valosaastetta, eli ihan pilkkopimeässä.
No itse nimenosaan asun paikassa jossa ei lainkaan katuvaloja tms. Silti ne on yleensä hailakkaa vihreää. Ainoastaan kaksi kertaa elämäni aikana olen nähnyt voimakkaita jolloin oli punertavaakin kunnolla (ja olen jo 50 v). Kameralla ne hailakat saa näyttämään hienoilta mitä ne ei paljain silmin ole.
Vierailija kirjoitti:
No kamerahan voimistaa ne värit, tulee usein esille sellaisiakin joita ei silmä näe. Livenä ne on yleensä hailakoita ja useimmiten pelkkää vihreää.
Minkälainen kamera se on? Itse yritin ottaa viimeyönä kuvaa kun oli oikein kirkkaat ja näytti että meinaako vähän punertaakkin, mutta kuva oli täysin musta. Näin siis puhelimella otettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin nähdä revontulia enemmän siinä vaiheessa, kun meille tuli koira (myöhäisillä iltapissityksillä). Useita kertoja talvessa. Mutta en toki niin hienoja kuin kuvissa. Oulun korkeudella asun.
Sokean reetan mielipide😂
Vierailija kirjoitti:
Ei ne paljaalla silmällä ikinä näytä siltä, kuin kuvissa. Mutta ei ne kuvat sen kummemmin muokattuja tarvii olla, kamera vaan erottaa ne valot ja värit paremmin.
Mitään huijausta se ei ole, kyllä niitä revontulia oikeasti näkyy. En tajua, miten ap on välttynyt näkemästä, jos maalla asuu. Mä olen maalta kotoisin, ja olen elämäni aikana nähnyt kymmeniä ja kymmeniä, ehkä satoja revontulia.
On ne kuvat huijausta. Kyllä kameralla saisi otettua myös sellaisia kuin miltä ne oikeasti ihmissilmään näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkäs me sille mahdetaan
Eihän ne paljaalla silmällä ikinä erotu niin voimakkaasti kuin valokuvissa.
Mutta ap munkin mielestä kirjoitti, ettei ole ikinä nähnyt revontulia, ei että ei ole nähnyt yhtä kirkkaita kuin kuvissa.
Itse en pidä revontulia ihmeellisinä tai erityisen kauniina. Saman efektin voi saada valonheittimillä vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, missähän sitten asut? Kajaanissa näkee kyllä lähes joka ilta/yö näin syksyllä ja talvella. Keskustassa ei toki niin näyttäviä ole katuvalojen takia, mutta maalla kyllä näkee usein hyvinkin hienoja. Nyt kahtena iltana putkeen näkynyt iltalenkillä hyvin selkeästi kun on kaupunginlampea kiertänyt iltakahdeksan jälkeen.
Mutta eivät ne niin kirkkaasti näy että niistä kuvia saisi, saati että vielä värit. En ole koskaan nähnyt kuin niitä vihreitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne kuvat huijausta. Kyllä kameralla saisi otettua myös sellaisia kuin miltä ne oikeasti ihmissilmään näyttää.
No mä en ainakaan tiedä, miten. Ne näkyy sellaisina kirkkaina jo kun katsoo puhelimen kameran kautta, vaikka ei edes ottaisi kuvaa. En tiedä millä säädöllä tuota saisi muutettua.
Kännyköissä on maailman huonoimmat kamerat, mutta maaiilman parhaimmat kuvankäsittelyalgoritmit, pahimmillaan tekoälyn muokkaamat.
Itse asiassa kamerassa ne harvoin näyttää niin hienoilta kuin luonnossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eivät ne niin kirkkaasti näy että niistä kuvia saisi, saati että vielä värit. En ole koskaan nähnyt kuin niitä vihreitä
Kyllä ne mun puhelimen kameran kautta katsottuna näkyi tosi kirkkaasti, tuli kuviin myös punaisia sävyjä. Paljain silmin oli hyvin haaleat kaupungin valosaasteen keskellä.
Avaruudessa ois hyvät olosuhteet katsella noita. Maassa valosaaste ja pilvisyys haittaa näkyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en ainakaan tiedä, miten. Ne näkyy sellaisina kirkkaina jo kun katsoo puhelimen kameran kautta, vaikka ei edes ottaisi kuvaa. En tiedä millä säädöllä tuota saisi muutettua.
Minulla ne näyttävät täysin mustilta puhelimen kameran läpi. Minkälainen asetus siinä pitää olla että näkyy. Valotus ei meinaakkaan riittää edes huonoon kuvaan.
En ole koskaan nähnyt revontulia, vaikka olen käynyt Lapissa useita kertoja.
Revontulia ei ole.
Täysin varma tieto.
PS Minullakaan ei viiraa yhtään päästä.
Olen nähnyt revontulia viitisen kertaa elämässäni. Kolme kertaa maalla asuessa, silloin revontulet näkyi kirkkaina ja laajoina, taivas oli selkeä. Se oli 90- luvulla. Tässä asunnossa olen revontulia nähnyt pari kertaa ihan olkkarin ikkunasta, ikkunat on pohjoiseen päin.Hieman haaleampana, johtunee valosaasteesta. Aika Etelä- Suomessa ollaan.
Hienosti näkyy täällä lapissa, toki niiden värit ja voimakkuus vaihtelee