Pörssisähkön varttihinnoittelu kusetusta? Mielipiteitä!
Mielestäni on suuri kusetus. Ensin "pakotettiin" kansa pörssisähköön ja nyt sitten kiristetään nyöriä jotta saadaan jokaiseen tuntiin hintapiikki joka nostaa tuntihinnan pilviin.
Miksi sähköä viedään pilkkahinnalla Viroon ja suomalaiset maksavat maltaita? Kaapelivaurioiden aikaan sähkö oli Suomessa halpaa.
Olisiko aika nousta barrikadeille?
Kommentit (133)
Huomenna taas tosi halpaa. Noin 0c/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna taas tosi halpaa. Noin 0c/kWh.
Kiitos Pekka.
Vierailija kirjoitti:
Ensi talvena katottavan Miten on halpaa Norja on antanut takuu hinnan Norjalaisille Siellä riittää koskivoimaa Loput myydään sähköpörssiin Kuka eniten maksaa Siinähän kyttäätte talvella milloin on halpaa Kjäh Kjäh
Ei sillä Norjan takuuhinnalla ole mitään vaikutusta Suomeen. Suurin osa Norjan sähköstä kulutetaan Etelä-Norjassa jonne Pohjois-Norjasta on surkeat siirtoyhteydet. Pohjois-Norjan voimaloiden on pakko puskea sähköä halvalla Suomeen ja Ruotsiin.
Maksan mieluummin 0c kuin 8c kuten määrikset tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa valtio takaa kaikille 3,4 sentin sähkönhinnan. Ei ikinä tule tapahtumaan Suomessa. Tämä muuten tulee nostamaan sähkönhintaa Suomessakin.
Mene k.yrpä norjaan.
Siellä onkin k.yrvälle töitä. Paljon mukavia, iloisia, antavia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut vaihtaa kiinteähintaiseen. Fiksuimmat vaihtoi jo kauan sitten.
Fiksuimmat laittoi sähkön automaattisen pörssisähkön ohjauksen päälle lämmitykseen jo kauan sitten. Olen säästänyt jo mennen tullen sen investionnin minkä siihen muutama vuosi sitten laitoin.
Itse autmatisoin Shellyn releillä ( + 3 kontaktoria) juuri kun nää kalliit pörssitunnit tuli. Investointi maksoi itsensä takaisin ensimmäisen kuukauden aikana. Toki jos asentaja olisi pitänyt maksaa olisi kuoletukseen mennyt aikaa ehkä puoli vuotta.
Sama täällä, Shelly rele ohjaa 3m lämmitysvaraajaa halvimmille tunneille. Noin 4.7c/kWh vuositasolla.
Sitten kun yhä useamalla käyttäjällä on Shelly mitä tapahtuu halvemille tuntihinnoille, laskeeko halvin tuntihinta vai nouseeko se hinta: Perjantaivisailu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kiinteä mutta en ole koskaan noin paljon maksanu. Miksi täällä luullaan että kaikilla on joku 8 snt hinta. Hoh hoijaa... Ja sähkölasku tuskin kenelläkään on 0 e! 🥱
Kusetusta? Businestä?... No miten sen nyt ottaa. Kuulostaahan se optimoinnilta / ei perustu reaaliseen tuotantoon / kysyntään.
Nostaa todennäköisesti jonkin verran kuluttajan sähkölaskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuimmat laittoi sähkön automaattisen pörssisähkön ohjauksen päälle lämmitykseen jo kauan sitten. Olen säästänyt jo mennen tullen sen investionnin minkä siihen muutama vuosi sitten laitoin.
Itse autmatisoin Shellyn releillä ( + 3 kontaktoria) juuri kun nää kalliit pörssitunnit tuli. Investointi maksoi itsensä takaisin ensimmäisen kuukauden aikana. Toki jos asentaja olisi pitänyt maksaa olisi kuoletukseen mennyt aikaa ehkä puoli vuotta.
Sama täällä, Shelly rele ohjaa 3m lämmitysvaraajaa halvimmille tunneille. Noin 4.7c/kWh vuositasolla.
Sitten kun yhä useamalla käyttäjällä on Shell
Kun katsot miten tyhmää porukkaa tässäkin keskustelussa on niin ei ole mitään pelkoa että kovin monella olisi Shelly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, se on halpa ja hyvä tapa säästää ilman kalliita investointeja. Näitä Shellyjä ei ollut vielä muutama vuosi sitten laajemmin yleisön tietoisuudessa. Omani on kalliimpi ratkaisu, mutta sekin on haukkunut hintansa ja 2,5 kertaisesti verrattuna takavuosien sähkön naurettavaan hassaukseen.
Näköjään halvin kiinteän hinnan määräaikainen vähintään talven yli on Cheap energyn 7,68 senttiä / kWh. Soppari on 36kk 11500kwh vuosikulutuksella Keski-Suomeen. Löytyy sahkonhinta.fi. Tulisi 3 vuoden aikana vähintään 1100 euroa kalliimmaksi kuin pörssi ja todennäköisesti vielä paljon tätä kalliimmaksi.
Kivasti on pörssillä säästynyt 350-500€ vuodessa verrattuna 6.5c määräaikaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että maksat aina myös siirtomaksun ja sähköveron 2,82 senttiä / kwh. Se on ihan paskapuhetta, että sähkö olisi nollahintaista. Todellisuudessa parasta säästöä on kun ei käytä sähköä. Ja olen itsekin pörssifanclubin jäsen.
Sen maksaa kaikki. Nyt keskustellaan pörssisähköstä mulkero.
Kylläpäs troppaa tämän päivän halpa hinta halvaksi huomenna. Ydinvoimala ilmeisesti saatiin huollettua vihdosta viimein.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään uusista halvoista varttihinnoista. Halpaa kuin makkara.
Kivasti tippuu huomiseksi hinnat 0.xxc
Tykkään uusista halvoista varttininnoista. 0c kelpaa.
Pösä kuolee huomiseksi 0.xxc/kWh.
Määriksiä viduttelee kun pösä raketoi alas.
Vierailija kirjoitti:
Määriksiä viduttelee kun pösä raketoi alas.
Kyllä muakin viduttas jos maksaisin kallista sopparia 24/7/365.
Miksi sitä kytätä pitää? Yöllä on halvempaa kuin päivällä. Käytän varaavaa lämmitystä muutenkin yöllä yösähkön siirtohintojen aikana. Lasku tulee e-laskuna ja menee automaattisesti eräpäivänä tililtä. Mitä kyttäämistä siinä on? Tuntuu että sitä hintaa kyttää vain ne joilla ei ole pörssisähköä. Ilmeisesti joku kieroutunut persaukisten harrastus.
Kannattaa käydä koulut kunnolla ja hankkia ammatti missä tienaa niin ei tarvitse elämää kuluttaa sähkön hinnan miettimiseen.