Onko enää sellaisia kovistyttöjä kuin 90-luvulla oli?
Yläasteella ja olettaisin että myös amiksessa oli 90-luvulla kovistyttöjä, jotka tupakoivat, joilla oli vahvasti rajatut silmät ja fritsuja kaulassa, hiukset yleensä värjätty joko mustiksi tai mahonginpunaisiksi, melkein viininpunaisiksi. Kovistytöt ryyppäsivät viikonloppuisin, koulukiusasivat ja olivat mukana väkivaltaisissa yhteenotoissa. He kuuntelivat Mötley Crueta, Metallicaa, Gunnareita, Yötä, Eppujakin joskus. Monelle tuli joku merkintä nuorena tehdystä rikoksesta tai sosiaalihuollon kontaktista mikä saattoi vaikeuttaa ammattikoulun hoitoalalle pääsyä. Moni kovistytöistä hakeutui nimenomaan hoitoalalle tai sitten keittiö- ja ravintola-alalle.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat nykyään 45-vuotiaita
43 44. Ei vielä 45.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martina aitolehti
Oliko Martina yläasteella kovis?
Martinalla on seksikkäät pitkät nännit. Jos oli yläasteella ilman rintsikoita ohut tiukka paita päällä, niin luokan poikia varmasti kuumotti hieman.
Meillä oli ainakin koulussa kovistytöillä yllättävän ei-seksikkäät vaatteet. Housut tosin olivat perseen kohdalta hyvin tiukat, toisin kuin kilttitytöillä.
Martinasta en tiedä oliko koulussa kovis, mutta hyvät pitkät nännit sillä kieltämättä on. Varmaan oli jo yläasteella kunnon nöpöttimet.
Ne kovistytöt olivat niitä jotka kokivat vanhempiensa eron tai kuoleman tai perheen ongelmat, huostaanoton ja sosiaaliviranomaisten kanssa tekemisen olemisen meriiteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yhdessä koulussa nämä omasta mielestään kovikset oli kaikki lastenkotitaustaisia lastensuojelun asiakkaita.
Nämä olivat siis just näitä uuuuh, mulla on ollut niin rankka elämä kun asun sijaisperheessä, oon kokenut ja nähnyt paljon enemmän elämää kuin te muut ja tiedän kaiken elämästä, eikä mulla ole koskaan ollut helppoa niin kuin teillä.
Turhaa ja typerää uhoamista.
Elämäm koululaisia
Sanoo Jumalako?
Sun pitää voittaa tappelussa pahan tytön poikaystävä ennen kuin voit vetää ton linjan. Kehässä, yläkroppa paljaana, tatuoinnit loistaen.
Ooksä valmis seisomaan sun sanojes takana?
Hampaita tulee irtoomaan tollasista puheista.
Suhisetko ja potkitko koivuja? Pelle. :)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lastensuojelun palvelut ovat nykyään parempia kuin tuolloin + ADHD-lääkitykset yleistyneet.
Kovistytöt työskentelevät nykyään psykologeina, lastensuojelussa ja kelan johtotehtävissä.
Onhan niitä, ulkonäkö tosin on hämärän peitossa kun pukeutuvat kokovartalokaapuihin. Heillä on tapana tyttöporukalla potkia maassa makaavia vääräuskoisia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä, ulkonäkö tosin on hämärän peitossa kun pukeutuvat kokovartalokaapuihin. Heillä on tapana tyttöporukalla potkia maassa makaavia vääräuskoisia.
Tämä nyt on näitä 2020-luvun ongelmia. Syväitse!
Ne on vanhemmiten luuskaantunu. Osasta tullut persuja tai ovat muuten houriintuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lastensuojelun palvelut ovat nykyään parempia kuin tuolloin + ADHD-lääkitykset yleistyneet.
Jatkuvastihan hatkanuoria raìskataan. Miksi nuoret lähtee hatkaan jos sossujen huosta on onnela
Koska siinä vaiheessa kun nuori otetaan huostaan niin hän on jo tosi huonossa kunnossa, elänyt kotona päihde- ja mt-ongelmaisten vanhempiensa kanssa vuosia, huolehtien pikkusisaruksistaan ja väistellen vaihtuvien isäpuolien lähentelyä. Ja opetellut tietenkin käyttämään aineita jo itsekin 12-vuotiaana. Ei sitä korjata enää vaikka saa omaohjaajan ja keskusteluapua ja uuden talvitakin.
Olen vähän hämillään kun nykyään työmatkalla kuulen nuorten juttuja, ja siellä onkin muslimityttöjä jotka kuulostaa ihan koulujen pahiksilta juttuineen. Olenko naiivi ja luulin että muslimitytöillä on kovempi kuri tms? Olen ihan pihalla. Kuka tuntee tuota kulttuuria, kertokaa mikä juttu
Vierailija kirjoitti:
Tosi monet miehet jotka on näiden tyttöjen kanssa olleet, on syyllistyneet raiskaukseen menneisyydessään.
Miten sellainen roska voi jatkaa elämäänsä ja kokea olevansa ihminen ihmisten joukossa?
Vai onko sellainen perusmies sitten lopulta kokonaisuudessaan?
Kait nämä tytöt itse tiesi lopulta vanhemmiten mitä heille kävi ja miten väärin se oli heitä kohtaan. Moni poika ja luokkakaveri näki mistä on kyse, mutta antoi kaiken tapahtua. Mitään ei oikein ilmeisesti voinut tehdä.
Olisihan siitä voinut tehdä lasun ja miksi opettajat ei tehneet mitään asialle?
Aikuinen mies tulee autolla hakemaan tytön yläasteen pihasta kyytiin ja tyttö on tyyliin 14v.
Niin...
Mitä tapahtui lopulta ja ollaanko me sivullisetkin syypäitä siihen mitä tytölle tapahtui?
Eihän toi ole jees millään mittarilla.
Oma poikakaveri oli 19v hakiessaan minua 15-vuotiasta yläasteen pihasta. Ihan kunnollisia ja normaaleja oltiin, ja naimisissa 30 vuotta. Mutta kyllä sitä jotkut kauhisteli.
Olin koulukiusattu nörttityttö ehjästä perheestä. Rupesin kovistytöksi tyyliltäni ja tavoiltani, koska ajattelin ettei sitten enää kiusata. No ei kiusattu ei, vaan pelättiin ja se tuntui hyvältä kiusaamisvuosien jälkeen. En alkanut itse kiusata kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin koulukiusattu nörttityttö ehjästä perheestä. Rupesin kovistytöksi tyyliltäni ja tavoiltani, koska ajattelin ettei sitten enää kiusata. No ei kiusattu ei, vaan pelättiin ja se tuntui hyvältä kiusaamisvuosien jälkeen. En alkanut itse kiusata kuitenkaan.
Miten perhe liittyy kiusaamiseen?
Muistan oikein hyvin kasiluokan kovistyttöjengin pilottitakeissaan. Herättivät meissä suurta pelkoa, kun menimme pieninä seiskoina ylä-asteelle. Tuo kovisjengi oli syntynyt 1980 eli ovat nyt juurikin 45-vuotiaita. Kun välitunti alkoi, laittoivat reteesti röökin huuleen jo koulun aulassa ja lampsivat suorinta tietä tupakkapaikalle. Nykyäänkin on vastaavia, tosin vetävät vapea vessassa. 😅
Vierailija kirjoitti:
Muistan oikein hyvin kasiluokan kovistyttöjengin pilottitakeissaan. Herättivät meissä suurta pelkoa, kun menimme pieninä seiskoina ylä-asteelle. Tuo kovisjengi oli syntynyt 1980 eli ovat nyt juurikin 45-vuotiaita. Kun välitunti alkoi, laittoivat reteesti röökin huuleen jo koulun aulassa ja lampsivat suorinta tietä tupakkapaikalle. Nykyäänkin on vastaavia, tosin vetävät vapea vessassa. 😅
Olihan se kovaa aikaa mennä seiskalle. Kaikki ylempiluokkalaiset näytyivät jättiläisiltä kun oli itse vielä rääpäle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvastihan hatkanuoria raìskataan. Miksi nuoret lähtee hatkaan jos sossujen huosta on onnela
Koska siinä vaiheessa kun nuori otetaan huostaan niin hän on jo tosi huonossa kunnossa, elänyt kotona päihde- ja mt-ongelmaisten vanhempiensa kanssa vuosia, huolehtien pikkusisaruksistaan ja väistellen vaihtuvien isäpuolien lähentelyä. Ja opetellut tietenkin käyttämään aineita jo itsekin 12-vuotiaana. Ei sitä korjata enää vaikka saa omaohjaajan ja keskusteluapua ja uuden talvitakin.
Tai sitten haluavat olla sellaisia.
Mieleen jäänyt ysäriltä itselläkin muutama kovistyttö. 79 tai 80 syntyneet. Käyttivät farkkuja maihareita ja mustia pilotti takkeja rebel kangas merkki hihassa. Ihan kunnon kansalaisia on tullut molemmista. Eivätkä koulussakaan varsinaisia kiusaajia olleet.
Onhan niitä, tosin vähän erilaisia
Eppuja ja Yötä...