Onko enää sellaisia kovistyttöjä kuin 90-luvulla oli?
Yläasteella ja olettaisin että myös amiksessa oli 90-luvulla kovistyttöjä, jotka tupakoivat, joilla oli vahvasti rajatut silmät ja fritsuja kaulassa, hiukset yleensä värjätty joko mustiksi tai mahonginpunaisiksi, melkein viininpunaisiksi. Kovistytöt ryyppäsivät viikonloppuisin, koulukiusasivat ja olivat mukana väkivaltaisissa yhteenotoissa. He kuuntelivat Mötley Crueta, Metallicaa, Gunnareita, Yötä, Eppujakin joskus. Monelle tuli joku merkintä nuorena tehdystä rikoksesta tai sosiaalihuollon kontaktista mikä saattoi vaikeuttaa ammattikoulun hoitoalalle pääsyä. Moni kovistytöistä hakeutui nimenomaan hoitoalalle tai sitten keittiö- ja ravintola-alalle.
Kommentit (121)
Meikit ja vaatetyylit voivat vaihtua, mutta kyllä niitä idioottilikkoja on edelleenkin!
Räkä poskella räkättämässä ja hirnumassa, ja napa ja tissivaot paljaana...
Ei tuollaisia ollut olemassakaan. Eppuja ja gunnareita?
Mä olin se luokan kiltti ja hiljainen tyttö ja kyllä mäkin kuuntelin Mötley Crueta, Metallicaa, Gunnareita yms.
Joo. Meidän naapurustossa on kolme alakouluikäistä tyttöä jotka kiroilee, kovistelee ja kiusaa pienempiään.
Niitä on ollut aina. Minä olin kovistyttö jo 70-luvulla ja silti minusta tuli akateeminen perheenäiti.
On niitä nykyäänkin mutta eivät erotu ulkoisesti joukosta, samat irtoripset ja HenkkaMaukan rytkyt kuin muillakin teineillä. Kääntävät sätkiä kun muut vapettaa ja seurustelevat hyvin ruskettuneiden aikuisten miesten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On niitä nykyäänkin mutta eivät erotu ulkoisesti joukosta, samat irtoripset ja HenkkaMaukan rytkyt kuin muillakin teineillä. Kääntävät sätkiä kun muut vapettaa ja seurustelevat hyvin ruskettuneiden aikuisten miesten kanssa.
Ei nuo ole koviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo ole koviksia.
Kyllä mielestäni on. Sätkien kääntäminen kun muut tuoksuu mansikkavapelta on kovistouhua jos mikä
Luulen että lesboja näissä koviksissa aika paljon. Huonot tavat ja syntisyys monella alueella.
Miran biisi "Paha" kuvaa hyvin näitä ysärin kovistyttöjä "olen paha olen paha mul on lupa olla paha koska vääryyttää kärsinyt oon"..
Kaikilla oli kotiolot jotenkin huonot ja moni joutui koulukotiin hyvin nuorena. Punaisella hiusvärillä,kovaäänisillä kiroilulla ja turpaan vetämisellä peitettiin sitä että oli paha olla.
Vierailija kirjoitti:
Niillä olikin tosi tiukat pimpsut ja halukkaat
Jännis saa aina. Kilttis meni kotiin äidin luo lukemaan läksyjä...
Törmäsi jokin aika sitten baarissa yhteen luokallani olleeseen pahistyttöön, "vejänkö turpaan!" kaikui baaritiskillä kuten aikoinaan koulun käytävillä,nyt vain käheämmällä äänellä. Mokkanahkarotsikin taisi olla sama kuin silloin, ihme että mahtui päälle kun hiukan oli koviksemme takamus levinnyt..
Meidän luokka-asteella oli varmaan useampikin jotka täytti nuo kriteerit, mutta kaksi sellaista erityisen villiä ja näkyvää tapausta tulee ensimmäisenä mieleen. Olivat tosi samannäköiset ja -oloiset tytöt, heidän etunimensäkin sointuivat kivasti yhteen. Toinen oli ollut mun luokalla ala-asteella ja aina ollut villi, ei kuitenkaan kiusaaja vaan ystävällinen ja hauska. Oli ymmärtääkseni yh-äidin tytär siinä missä maalaiskoulussa muut oli ydinperheistä. Jotenkin hänestä silti tuli sellainen fiilis, että siellä kotona oli rakkautta ja rajoja. No se toinen tyttö taas oli sitten jotenkin oikeasti vihainen kovistapaus. Nyt ajatellen harmillista, että se mun entinen luokkalainen joutui tuollaiseen seuraan. Täytyykin yrittää stalkata, missä nyt menevät. Muutin itse kotipaikkakunnalta pois niin tiedän hyvin vähän kenenkään kuulumisia.
Vierailija kirjoitti:
Pikkusiskoni yläkoulussa 2000-luvulla ei kuulemma ollut kummemmin koviksia kun kysyin. Enemmänkin oli snobeja. Kovistytöt oli 90-luvun ilmiö.
Kävin yläasteen 2000-luvun alussa yksityskoulussa, jossa oli lähinnä snobeja. Rippileirillä sen sijaan oli näitä lähiökoulujen koviksia, joita yhdisti vetyperoksidilla puhkiblondattu tukka, mustat silmänrajaukset ja tympeä ilme 24/7.
En tiedä ysäristä, mutta oli kyllä omaan yläaste- tai siis keskikouluaikaan 70-luvun lopulla ja vuosikymmenen vaihteessa.
1990-luvun lopulla poljettiin silloisia koviksia hakujen maksuksi, nyt ovat yksinhuoltajia ja heidän tyttärensä poljettavana hakijoilla... ei mitään uutta auringon alla.
Samalla luokalla oli yksi tyttö joka jäi orvoksi yläasteikäisenä. Yritti määräillä kavereita, luuli olevansa kova tupakoidessaan ja kiukutellessaan. Nolohan se vaan oli.
80-luvun alussa Helsingissä noita ei ollut meillä koulussa, tytöt olivat sellaisia kympin tyttö-wannabeetä mutta sitten kävin maalaiskoulua kaksi vuotta niin siellä noita oli.
Nykyajan kovis tytöt on some influenssera
On. Etkö ole lukenut lehdistä uutisia, joissa kerrotaan että nuoret tytöt hakkasivat toisia nuoria tyttöjä, tai tyttöjengi pahoinpiteli. Ja niin edelleen.