Vieraannuttaminen on Suomen vakavin ongelma
Perheiden parhaaksi ryn mukaan Suomessa on noin 100 000 lasta ilman että tapaavat vähintään kerran kuukaudessa isäänsä. Isättä kasvaneilla pojilla on kasvanut riski esim väkivaltaisuuteen, päihdeongelmiin, rikollisuuteen, työttömyyteen ja mielenterveysongelmiin.
Isättä kasvaneet tytöt myös oireilevat. Vaikka pojat oireilevat rajummin. Mutta tytöillä voi olla esimerkiksi vaikeuksia luoda aikuisena tervettä hyvää suhdetta miehiin. Ja voivat hakea miesten hyväksyntää väärällä tavalla.
Ja mitä tekee Suomi? Ei myönnä koko ongelmaa, eikä puutu siihen.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Usassa n. 70% väkivaltaisista miehistä saa tavata lastaan, onkohan suomessa sama homma. Väkivaltaisen isän oikeuksista välitetään enemmän kun lapsen suojelemisesta.
Juu, juridisesti jopa lasten äidintappajalle järjestetään tämän "lapsen oikeuden" puitteissa tapaamisia isukille vankilaan. Suomessakin siis. Lapsi varmaan nauttii äitinsä tappajan tapaamisista suurenmoisesti.
Ulkomailla järkyimpiä keissejä mitä olen kuullut - en muista oliko uk vai usa - missä isä r aiskasi tyttären ja tytär pakotettiin terapian isän kanssa eheyttämään suhdetta r aiskaajaan. Ja huosta seuraa jos äiti ei suostu tähän. Sellaista "lapsen oikeutta".
Vierailija kirjoitti:
Mikäli isä ei itse kykene osallistumaan lastensa elämään mt-ongelmien, päihteiden, rikollisen toimintansa takia ja oman valintansa takia, niin kenen syy on? Mutuna oletan, että tuo on yleisempää kuin lapsen äidin toimiminen vieraannuttaakseen lapsensa lasten isästä.
Isä on aloituksesta päätellen kasvanut itse ilman isää, jonka äiti on vieraannuttanut. Kaikki on sen syytä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asui vieras mies kun olin lapsi, niin se lapsen näkökulmasta oli. Tämä "isä" oli käytökseltään arvaamaton ja itsekäs. Ei osallistunut mihinkään kodin arkeen tai lastenhoitoon, eikä edes puhunut lapsille. Jos lapsi erehtyi kysymään jotain sai vihaisen ärähdyksen vastaukseksi. Haukkui lapsia osaamattomiksi ja hyödyttömiksi, kun nämä eivät osanneet auttaa häntä jossain sellaisessa asiassa mikä oli ihan kohtuutonta olettaa lapsen iän huomioiden edes odottaa lapsen sellaista osaavan. Uhkaili itsemurhalla lasten kuullen ja sai raivokohtauksia, piti mykkäkouluja myös, kun kaikki ei mennyt hänen tahtonsa mukaan.
Voisiko joku kertoa, miksi kumpikaan lapsista olisi eron jälkeen tahtonut olla tällaisen ihmisen kanssa tekemisissä?
No? Kertokaahan nyt.
Olen sanonut miehelleni, että varmuudella vältetään vierannuttaminen, jos hän ei petä. Jos menee pettämään, en voi luvata puhua hänestä kauniisti ainakaan alkuaikoina. Jos tekee mieli pettää, pitää erota ensin. Toki olen sitä mieltä, että lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa, mutta pettäjien on turha odottaa ettei lapset huomaa, että äiti on masentunut ja itkuinen isän toimien takia, ja on myös turha vaatia, ettei lapset saa selville, että mitä on tapahtunut. Kaikki lapset saa kyllä pettämiset selville, ellei ne ole niin pieniä lapsia ettei ne ymmärrä, että mistä on kyse.
Omat vanhempani eivät ole eronneet, mutta emme siltikään ole läheisiä isäni kanssa. Hänen valintansa. Isän vastuulla on huolehtia siitä, että välit lapsiin ovat lämpimät. Se ei ole lapsen vastuulla. Osaan hädin tuskin jutella yhtään mistään isäni kanssa.
87 jatkaa: Oman kaverini vanhemmat erosivat siksi, että isä vaihtoi nuorempaan naiseen. Kaverillani oli kaksi sisarusta. 2/3 lapsesta kieltäytyivät olemasta tämän jälkeen enää missään tekemisissä isän kanssa. Kyllä ihmisillä voi olla hyvin vahva oikean ja väärän taju ilman, että kukaan vieraannuttaa.
Joku juristi tai kaveri on vihjannut miehelle, että lapsilla on kiva kiristää ja kiusata eron jälkeen. Tietynlaiset miehet valuttavat krokotiilinkyyneleitä ja vinkuvat lastensa perään, kun itse asiassa eivät välitä niistä pätkääkään.
Uudelle naiselle nopeasti pallot (lapset) jalkaan ja oma meneminen, viilettäminen voi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin miljoona kertaa isompi ongelma on vastuuttomat isät, jotka lisääntyy monen naisen kanssa eivätkä koskaan jaksa kantaa vastuutaan lapsistaan, vaan pienen ongelman edessä pakenee heti seuraavaan suhteeseen uuden pillun perään sen kummempaa ajattelematta. Järjestään unohtavat edellisten suhteiden lapsensa ja uusi on aina se ainoa oikea.
Miksi kukaan nainen hankkii lapsia miehen kanssa joka ei huolehdi aikaisemmista lapsistaan? Kyllä siinä pettää naisen arvostelukyky aika pahasti.
No, mitä lähipiiriä seurannut yhden tapauksen osalta niin ainakaan tämä nainen, joka oli puoliso nro 2, ei tiennyt miehen aikaisemman liiton lapsista ja hänen elatusvelvollisuudestaan. Asia selvisi vasta virkatodistuksen haun yhteydessä kun yhteisen vauvan odotus oli jo pitkällä. Edellinen perhe asui 600 kilsan päässä niin sekin edesauttoi asiaa. Vastaavasti puoliso nro 3 ei tiennyt kakkosesta.
Someaikana on vaikea ymmärtää miten noin on, mutta niin vain on. En koe että mulla olisi hirveästi oikeutta arvostella noita naisia. Nro 2 on se mulle läheinen tapaus, ja hän on ihan normaalia elämää viettävä fiksu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
87 jatkaa: Oman kaverini vanhemmat erosivat siksi, että isä vaihtoi nuorempaan naiseen. Kaverillani oli kaksi sisarusta. 2/3 lapsesta kieltäytyivät olemasta tämän jälkeen enää missään tekemisissä isän kanssa. Kyllä ihmisillä voi olla hyvin vahva oikean ja väärän taju ilman, että kukaan vieraannuttaa.
Toisaalta et ikinä voi satavarmasti tietää mitä siellä kaverin vanhempien eron taustalla on. Pettäminen ei ole oikein, mutta eipä ulkopuoliset voi tietää kaikkea sitä mitä vanhempien parisuhteessa tai perheessä yleensäkin on tapahtunut.
Onko se vieraannuttamista että en halua antaa lapseni isälle enää yhtään mahdollisuutta satuttaa tms itseäni tai lastamme?
Minäkö olen se vieraannuttaja kun isä ei suostunut, eikä suostu valvottuihin tapaamisiin?
Miksi kukaan nainen hankkii lapsia miehen kanssa joka ei huolehdi aikaisemmista lapsistaan? Kyllä siinä pettää naisen arvostelukyky aika pahasti.
No, mitä lähipiiriä seurannut yhden tapauksen osalta niin ainakaan tämä nainen, joka oli puoliso nro 2, ei tiennyt miehen aikaisemman liiton lapsista ja hänen elatusvelvollisuudestaan. Asia selvisi vasta virkatodistuksen haun yhteydessä kun yhteisen vauvan odotus oli jo pitkällä. Edellinen perhe asui 600 kilsan päässä niin sekin edesauttoi asiaa. Vastaavasti puoliso nro 3 ei tiennyt kakkosesta.
Someaikana on vaikea ymmärtää miten noin on, mutta niin vain on. En koe että mulla olisi hirveästi oikeutta arvostella noita naisia. Nro 2 on se mulle läheinen tapaus, ja hän on ihan normaalia elämää viettävä fiksu ihminen.
Oho, enpä olisi uskonut tuon olevan mahdollista. Luulisi nyt, että asia olisi tullut esille vaikka miehen vanhempien tai ystävien kanssa puhuessa
Vierailija kirjoitti:
Minun exäni lähti vähän yli viisikymppisenä itseään puolet nuoremman naisen följyyn täysin yllättäen. Teki sellaisen taloudellisenkin källin, joka kaatui minun maksettavakseni. Maksan sitä edelleen ja vielä seuraavat viitisen vuotta. Eromme aikaan olin itse 45-v ja lapsemme 8-, 14-, 16- ja 20-vuotiaita. Kolme vanhinta eivät halunneet olla missään tekemisissä isänsä kanssa eikä edes lastensuojeluviranomaisen ja minun suusta tullut pakottaminen auttanut alaikäisten kohdalla. 20-v toki päätti itse itsestään. 8-vuotias ei oikein ymmärtänyt mitä tapahtuu, mutta sen ymmärsi, että kun halusi mennä isänsä luo ja oli isän vuoro ottaa hänet luokseen viikonloppuna, niin yhä useammin alkoi tulla viikonloppuja kun isä ei koskaan ilmestynyt koululle lasta hakemaan perjantaina iltapäivällä. yleensä yhteyttä isään ei saatu ja lopulta hän vain lopetti kaiken kontaktin 8-vuotiaaseenkin.
Tilanne on karmaiseva kun kukaan lapsista ei halua tavata isäänsä saati tämän uutta puolisoa. Sen päätöksen tekemiseen ei tarvittu mun apua millin vertaa vaan ratkaisun teki isä ihan omalla käytöksellään. Itse olisin ehdottomasti halunnut että lapset säilyttävät yhteyden isäänsä koska ihminen tarvitsee elämässään tukiverkostoa ja isä nyt on aina isä. Senkin vuoksi olisin halunnut, koska voin vakuuttaa että on tosi raskasta yksin kantaa vastuuta lapsista ja olla yksin heidän tukenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun exäni lähti vähän yli viisikymppisenä itseään puolet nuoremman naisen följyyn täysin yllättäen. Teki sellaisen taloudellisenkin källin, joka kaatui minun maksettavakseni. Maksan sitä edelleen ja vielä seuraavat viitisen vuotta. Eromme aikaan olin itse 45-v ja lapsemme 8-, 14-, 16- ja 20-vuotiaita. Kolme vanhinta eivät halunneet olla missään tekemisissä isänsä kanssa eikä edes lastensuojeluviranomaisen ja minun suusta tullut pakottaminen auttanut alaikäisten kohdalla. 20-v toki päätti itse itsestään. 8-vuotias ei oikein ymmärtänyt mitä tapahtuu, mutta sen ymm
Miten ihmeessä lastensuojeluviranomaiset liittyy asiaan? Eiväthän he päätä lapsen tapaamisasioista.
Lapsellahan ei siis minkään lain mukaan ole mitään velvollisuutta tavata vanhempaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun exäni lähti vähän yli viisikymppisenä itseään puolet nuoremman naisen följyyn täysin yllättäen. Teki sellaisen taloudellisenkin källin, joka kaatui minun maksettavakseni. Maksan sitä edelleen ja vielä seuraavat viitisen vuotta. Eromme aikaan olin itse 45-v ja lapsemme 8-, 14-, 16- ja 20-vuotiaita. Kolme vanhinta eivät halunneet olla missään tekemisissä isänsä kanssa eikä edes lastensuojeluviranomaisen ja minun suusta tullut pakottaminen auttanut alaikäisten kohdalla. 20-v toki päätti itse itsestään. 8-vuotias ei oikein ymmärtänyt mitä tapahtuu, mutta sen ymm
Ei ainakaan meidän lapsia mitkään lastensuojeluviranomaiset yrittäneet pakottaa lapsia tapaamaan isäänsä.
Aina jauhetaan isättä kasvaneista. Haluan tutkimuksen äidittä kasvaneista, siitä miten se vaikuttaa ihmiseen.
Kuulun ryhmään.
Täläinen aloitus masentaa. Tein kaikkeni isättömänä että avioliitto olisi kestänyt. Kestin raivarit, jatkuvat ylityöt ja harrastukset, juhlat lapsen kanssa kaksin kun isä oli omilla menoillaan, itseeni kohdistuneen väkivallan ja jatkuvan haukkumisen, elämisen pelkällä kotihoidontuella ja ruoka avun diakoniasta kun työssä käyvä DI mies halusi että meillä on omat rahat.
Jos olin vaikka vain kaupassa lapsi soitteli perään kun pelkäsi isäänsä ja raivareita.
Minä yritin siti tukea,suhdetta,,järjestin isälle ja lapselle kivaa ohjelmaa ja tein kaikki kotityöt jotta isä voisi vaan viettää aikaa lapsen kanssa ilman velvollisuuksia kotona.
En kestänyt enää lapseen kohdistunutta väkivaltaa eikä lapsikaan. Lopulta isänsä osti oman asunnon ja maksaa minimielatustukea. Lapsi on yrittänyt köydä isänsä luona mutta raivarit jatkuvat ja isänsä mm heitti 9 v ulos asunnostaan keskellä yötä kun puhui liian kovalla äänellä.
Lapsi ei haluaisi tavata nyt isänsä ollenkaan. Yritän silti tukea suhdetta ja pyytelen isäänsä soittamaan lapselle välillä. Nekin puhelut päättyvät yleensä niin ett isä haukkuu lasta.
En tosiaan olisi halunnut olla totaali yh ilman toista aikuista arjessa. Tämä vaikuttaa mm siihen etten voi ottaa mitä tahansa työtä vastaan kun lapsi minulla 24/ 7, eikä mitään vapaa - aikaa minulla ole.
En usko että kukaan haluaisi olla yksin vastuussa lapsestaan ilman toista lasta rakastavaa vanhempaa. Ihan jo pelkästään taloudellisesti tämä on todella raskasta. Puhumattakaan siitä kun lapsi sairastaa tms. Käsittämätöntä että joku nykyäänkin viljelee moista.
Toki muutama sadasta voi olla häiriintyneitä äitejä mutta kyllä hekin jossai vaiheessa huomaavat että olisi kiva jos lapsi olisi vaikka vklopun isänsä luona joskus. Minulle tämä olisi todella helpotus, saisin syödä vaukka puuroa koko viikonlopun tai nukkua jos nukuttaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin miljoona kertaa isompi ongelma on vastuuttomat isät, jotka lisääntyy monen naisen kanssa eivätkä koskaan jaksa kantaa vastuutaan lapsistaan, vaan pienen ongelman edessä pakenee heti seuraavaan suhteeseen uuden pillun perään sen kummempaa ajattelematta. Järjestään unohtavat edellisten suhteiden lapsensa ja uusi on aina se ainoa oikea.
Yleensä se mies valehtelee ja selittää että eksä on hullu tai esimerkiksi vieraannuttaja. Sinisilmäinen ja naiivi nainen on helppo höynäyttää uskomaan, että toinen nainen on hirviö, vaikka se hirviö on omien silmien edessä selittämässä läpiä päähänsä.
No näin kävi minulle. Lopulta selvisi että miehellä oli lähestymiskielto exäänsä kun mies yrittänyt tappaa erään exänsä läheisen henkilön.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asui vieras mies kun olin lapsi, niin se lapsen näkökulmasta oli. Tämä "isä" oli käytökseltään arvaamaton ja itsekäs. Ei osallistunut mihinkään kodin arkeen tai lastenhoitoon, eikä edes puhunut lapsille. Jos lapsi erehtyi kysymään jotain sai vihaisen ärähdyksen vastaukseksi. Haukkui lapsia osaamattomiksi ja hyödyttömiksi, kun nämä eivät osanneet auttaa häntä jossain sellaisessa asiassa mikä oli ihan kohtuutonta olettaa lapsen iän huomioiden edes odottaa lapsen sellaista osaavan. Uhkaili itsemurhalla lasten kuullen ja sai raivokohtauksia, piti mykkäkouluja myös, kun kaikki ei mennyt hänen tahtonsa mukaan.
Voisiko joku kertoa, miksi kumpikaan lapsista olisi eron jälkeen tahtonut olla tällaisen ihmisen kanssa tekemisissä?
Kappas, ei yhtään vastausta tähänkysymykseen. Yllätyyyyys.
Lapsen oikeus isään ja äitiin.
Touko ja Sirpa
Ruotsissa jokin vuosi sitten lex Tintin, lapsi kuoli kun oli tapaamassa isäänsä. Lapsi ei olisi halunnut tavata isää koska pelkäsi, mutta oli vedottu siihen että isällä on oikeus tavata lasta.