Vieraannuttaminen on Suomen vakavin ongelma
Perheiden parhaaksi ryn mukaan Suomessa on noin 100 000 lasta ilman että tapaavat vähintään kerran kuukaudessa isäänsä. Isättä kasvaneilla pojilla on kasvanut riski esim väkivaltaisuuteen, päihdeongelmiin, rikollisuuteen, työttömyyteen ja mielenterveysongelmiin.
Isättä kasvaneet tytöt myös oireilevat. Vaikka pojat oireilevat rajummin. Mutta tytöillä voi olla esimerkiksi vaikeuksia luoda aikuisena tervettä hyvää suhdetta miehiin. Ja voivat hakea miesten hyväksyntää väärällä tavalla.
Ja mitä tekee Suomi? Ei myönnä koko ongelmaa, eikä puutu siihen.
Kommentit (163)
Kannattaa pitää kiinni tapaamiseen liittyvistä sopimuksista, ei tehdä turhia hankaluuksia itse parisuhteesta johtuvista syistä. Jos kaikki sujuu juohevasti, se voi sujuakin juohevasti.
Vieraannuttaminen ei varmaan ole edes top 10 Suomen ongelmista, mutta on se silti ongelma.
Olen nähnyt isiä, jotka pettävät ja hylkäävät perheensä ja lapsensa. Olen nähnyt äitejä, jotka eroavat miehestään ja tekevät näiden elämästä helvettiä vieraannuttamalla lapsia ja valehtelemalla ja manipuloimalla. Olen nähnyt väkivaltaisia miehiä, jotka vainoavat ex-puolisoitaan niin, että he joutuvat pakenemaan turvakotiin. Olen nähnyt miehiä, jotka luopuvat lapsistaan, koska kaikki lasten kanssa vietetty aika on ex-puolison myrkyttämää ja hankaloittamaa.
Kaikkea tätä on ja persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä on keskuudessamme aika paljon.
Olisi toivittavaa, että lainsäädäntö muuttuisi lapsilähtöiseksi, ja huomioisi vasta sen jälkeen aikuisten tarpeet. Aikuiselle ero ja vieraantuminen/vieraannuttaminen on traagista, mutta lapsen se voi rikkoa aivan täysin. Näin saadaan lisää epätasapainoisia ja rikkinäisiä ihmisiä, ja kierre jatkuu.
Joskus on niin, että toisen vanhemman poistaminen kuvioista on se vähiten huono vaihtoehto. Usein lapsen edun mukainen käytäntö on se, että lapsi pysyy äitinsä luona. Tämän ei kuitenkaan tulisi olla mikään automaatio, vaikka se oikeudessa usein näin menee.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan syyttömiä on aina nämä isä-raukat tilanteeseen joutumisestaan 🥺
Kasvoin veljeni kanssa yh-äidin kanssa, joka pahoinpiteli henkisesti ja fyysisesti. Isä lähti kun olin 3-vuotias ja äitihän haukkui sen maan rakoon. Aikuisiällä kun olen saanut uudelleen yhteyden isääni, nuo jutut paljastuivat valheiksi.
Veljeni oireili pahoin ja on päihderiippuvainen, hänet myös otettiin huostaan teininä, koska oireili ulospäin koulussa ja kotona. Todennäköisesti antoi vaan äidilleen samalla mitalla takaisin, mitä oli nuorempana itse saanut. On se kyllä hienoa, miten narsistiämmä skitsoilee ja hakkaa lastaan ja kun lapsi kasvaa isommaksi ja panna hanttiin, alkaa hirveä ulina siitä miten ei pärjää "ongelmanuoren kanssa".
En tiedä, oliko isäni täysin syytön eroon, mutta varmasti olisin kasvanut mieluummin hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne "isät" vieraannuttavat lahjakkaasti ihan itse itsensä lapsistaan. Jos ei kotielämä maistu, niin älä tee niitä lapsia ja huolehdi siitä ehkäisystä. Ei ole niin vaikeaa.
Entäs kun se on toisin päin? Äiti pettää, isä lähtee, äiti vieraannuttaa katkeruuksissaan lapset isästään, kun isä menee uusiin naimisiin, eikä se sovikaan äidin kuvioihin. Hänhän halusi molemmat, uuden miehen itselleen, ja isän hoitamaan lapset.
Huutista. Ei tipu tippaakaan myötätuntoa miehille jotka ovat itse pilanneet asiansa. Opetelkaa olemaan ihmisinä siedettävämpiä ja huolehtimaan niistä lapsistanne. Ei voi ottaa rusinoita pullasta.
Meillä meni näin:
- Kun olin pieni lapsi niin isä oli reissutöissä ja kävi vain harvoin kotona
- Kun reissutyöt loppuivat ja jäi kotiin, alkoi äidin ja lasten pahoinpitely. Yksi ensimmäisistä lapsuusmuistoistani on se, kun isä kuristaa äitiä ja uhkaa tappaa.
- Isä ei osallistu kotitöihin tai oikeastaan mihinkään. Makaa sohvalla ja karjuu jos jostain kuuluu ääni. Haukkuu äitiä ja lapsia joka päivä ja käyttäytyy uhkaavasti.
- Äiti ottaa eron ja muutamme muualle. Tapaan edelleen isää joka toinen viikonloppu, mutta siellä on inhottavaa ja pelottavaa, ja saan paniikkikohtauksia. Tulen usein itkien kotiin.
- Isä haukkuu äitiä edelleen ja soittelee uhkailupuheluita.
- En halua enää mennä isän luo ja isä syyttää äitiä vieraannuttamisesta. Isä haukkuu äitiä jatkuvasti ja syyttää tätä kaikesta, kuinka olen huonokäytöksinen ja lihava, ja tyhmäkin vielä. Äiti ei ole koskaan haukkunut isää vaikka syytä olisi, kuunnellut vain itkujani ja lohduttanut.
- En ole enää ollenkaan tekemisissä isäni kanssa ja arvatkaa kenen vika se hänen mielestään on. Äitini kanssa olen erittäin hyvissä ja läheisissä väleissä.
Ai niin ja tosiaan, silloin kun olin isäni luona niin hän ei koskaan tehnyt ruokaa, söimme eineksiä, Mäkkärissä tai sitten yritin itse tehdä jotain. Pääasiassa elin siellä pelkillä herkuilla. Minulla ei ollut edes kunnollista nukkumapaikkaa, aina ei ollut edes lakanoita. Että juu, siellä olisi pitänyt asua ja olla heitteillä, juupa juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan syyttömiä on aina nämä isä-raukat tilanteeseen joutumisestaan 🥺
Kasvoin veljeni kanssa yh-äidin kanssa, joka pahoinpiteli henkisesti ja fyysisesti. Isä lähti kun olin 3-vuotias ja äitihän haukkui sen maan rakoon. Aikuisiällä kun olen saanut uudelleen yhteyden isääni, nuo jutut paljastuivat valheiksi.
Veljeni oireili pahoin ja on päihderiippuvainen, hänet myös otettiin huostaan teininä, koska oireili ulospäin koulussa ja kotona. Todennäköisesti antoi vaan äidilleen samalla mitalla takaisin, mitä oli nuorempana itse saanut. On se kyllä hienoa, miten narsistiämmä skitsoilee ja hakkaa lastaan ja kun lapsi kasvaa isommaksi ja panna hanttiin, alkaa hirveä ulina siitä miten ei pärjää "ongelmanuoren kanssa".
En tiedä, oliko isäni täysin syytön eroon, mutta varmasti olisin kasvanut mieluummin hänen kanssaan.
Ja narsuäidit alapeukuttaa...
Miksi monien naisten on vaikeaa myöntää tätä ongelmaa Suomessa? Tämä on pääasiassa naisten harjoittamaa henkistä väkivaltaa lasta ja miestä kohtaan. Ja tätä ei oteta suolessa riittävän vakavasti.
Vielä lisäys edelliseen, että ei minun ole miehenä vaikea myöntää, että osa miehistä on väkivaltaisia naisia kohtaan. En kirjoita täällä, että pahoinpidellyt naiset itse pahoinpitelevät itsensä. Kuten täällä moni nainen kirjoittaa että miehet Itse itsensä vieraannuttavat.
Naisissa narsismi ja epävakaa persoonallisuushäiriö ilmenee usein sillä että lapset omitaan.
On myös joitain muitakin maita missä naiset voivat viedä lapset ja rahastaa. Suuntaus on ollut kyllä yleensä kohti tasa-arvoa, kuten esimerkiksi Japanissa.
Näissä kaikissa "vie lapset ja rahasta" maissa on omat tyypilliset ongelmat mm. syntyvyys, talous ja rikkonaiset perheet.
Suomessa lapsille järjestetään vaikka valvottu tapaaminen että näkee vanhempaansa jos ei muutoin voi.Eikö sitten kaikki vanhemmat kykene tuommoseen.Eihän se yhteiskunnan vika ole, yksilötason ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää kiinni tapaamiseen liittyvistä sopimuksista, ei tehdä turhia hankaluuksia itse parisuhteesta johtuvista syistä. Jos kaikki sujuu juohevasti, se voi sujuakin juohevasti.
Näin se on.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lapsille järjestetään vaikka valvottu tapaaminen että näkee vanhempaansa jos ei muutoin voi.Eikö sitten kaikki vanhemmat kykene tuommoseen.Eihän se yhteiskunnan vika ole, yksilötason ongelma.
Kunnollisen vanhemman laittaminen valvottiin tapaamisen on sekä vanhemman että lapsen rääkkäystä. Ja noihin valvottuihin voi joutua vain siksi että vieraannuttajalla on "huoli. ,"
Vierailija kirjoitti:
"No, puoliso voi olla huono monista sellaisista syistä jotka eivät vaikuta ollenkaan taitoon olla lasten kanssa. Esimerkiksi nyt vaikka puolisoa pettävä henkilö tai kotitaloustaidoltaan vajavainen. Näistä huolimatta henkilö voi olla hyvinkin taitava olemaan lasten kanssa. Avioeron syy ei läheskään aina ole puolisoiden välinen väkivalta tai alkoholi."
Opetat siis tyttärellesi ja pojallesi että mies saa pettää ja vaimon pitää raataa keittiössä ja kuurata vessoja kun mies on "kotitaloustaidoiltaan vajavainen"?
Mäkkäriinkö viet lapsesi syömään? Hyvä isä osaa laittaa ruokaa ja on luotettava eikä petä ketään. Ihan perus asia kaikissa ihmissuhteissa.
Typerä kommentti. Ei pettäminen, eikä kotitöiden jakautuminen vanhempien välillä ole asia, jota lapset välttämättä huomaavat. Ainakaan pikkulapset. Pettäminen ja kotitöistä luistaminen eivät tosin tietenkään kuulu hyvään parisuhteeseen.
Lastensuojelu tukee vieraannuttamista. Nauttivat sairaalla tavalla muiden ahdingosta sekä kärsimyksestä.
Väärintekijät vastuuseen, myös korvaamaan aiheuttamiaan vahinkoja!
Tässä maassa ei ole varaa tälläisiin "inhimillisiin" virheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne "isät" vieraannuttavat lahjakkaasti ihan itse itsensä lapsistaan. Jos ei kotielämä maistu, niin älä tee niitä lapsia ja huolehdi siitä ehkäisystä. Ei ole niin vaikeaa.
Entäs kun se on toisin päin? Äiti pettää, isä lähtee, äiti vieraannuttaa katkeruuksissaan lapset isästään, kun isä menee uusiin naimisiin, eikä se sovikaan äidin kuvioihin. Hänhän halusi molemmat, uuden miehen itselleen, ja isän hoitamaan lapset.
Mitä sinä horiset äidin katkeruudesta? Jos hän petti, ei hän takuulla ole katkera siitä että tossukka lähti. Eikä sillä ole mitään väliä, onko tämä entinen mies naimisissa vai ei, koska hän ei ollut kiinnostava aviossa ollessakaan. Kudoit epäloogisen naisvihasadun, joka on pelkkiä reikiä.
Ja: jos se mies välitti lapsistaan, olisi ottanut ne mukaansa sitten. Isähän se tässä taas vieraannutti omat lapsensa hylkäämällä .
Vierailija kirjoitti:
Miksi monien naisten on vaikeaa myöntää tätä ongelmaa Suomessa? Tämä on pääasiassa naisten harjoittamaa henkistä väkivaltaa lasta ja miestä kohtaan. Ja tätä ei oteta suolessa riittävän vakavasti.
"Suolessa".
Sinä olet suolesta.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu tukee vieraannuttamista. Nauttivat sairaalla tavalla muiden ahdingosta sekä kärsimyksestä.
Väärintekijät vastuuseen, myös korvaamaan aiheuttamiaan vahinkoja!
Tässä maassa ei ole varaa tälläisiin "inhimillisiin" virheisiin.
Näin monesti tekevät ja tekevät vielä sen pakkokeinoilla tai pakkokeinojen uhalla. Tuloksena on todella pahaa jälkeä.
Toisaalta lännessä olen havainnut myös naisten kikkailun kuriin laittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnollisen vanhemman laittaminen valvottiin tapaamisen on sekä vanhemman että lapsen rääkkäystä. Ja noihin valvottuihin voi joutua vain siksi että vieraannuttajalla on "huoli. ,"
Kukaan yksittäinen vanhempi ei päätä Suomessa tuollaisia tapaamisia.Tuon nyt tietää jokainen terve aikuinen.Niihin on syynsä jos noin käy ja lapsille on sosiaalityöntekijät.Jotakin on vanhemman kunnollisuudessa kyllä pielessä, useinhan he ei toki sitä ymmärrä ja pyörittää syyn muille koska eivät osaa tai uskalla kohdata ongelmiaan.
Henkilökohtaisesti tunnen vain miehiä, jotka eivät liiemmin välitä olla lastensa kanssa tekemisissä eron jälkeen. Uutta perhettä kuitenkin ollaan perustamassa, jahka sekin näivettyy niin muututaan passiiviseksi kaukosäädinperunaksi.