Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (1529)

Vierailija
1521/1529 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP. Miksi luulet, että vanhemmat eivät joudu miettimään voiko raskaudesta kertoa?

Vanhemmat miettivät kovasti milloin raskaudesta voi kertoa ja kenelle siitä voi kertoa. Aina ei edes tiedä onko lapseton läheinen omasta halustaan lapseton vai haluaisiko hän saada lapsen. Melkein kuka tahansa voi loukkaantua siitä että kertoo vauvauutisen, tai siitä että ei kerro.

Sitten jos lapsia on enemmän kuin yksi, niin uuteen vauvaan suhtaudutaan lähtökohtaisesti negatiivisesti. Onnittelut ovat harvassa. Oliko se vahinko, on tavallisin reaktio. Jotkut kysyvät vaan, että miksi.

Minulle eräs ystävänä pitämäni henkilö kysyi ensimmäisestä vauvastani, että kannattiko, ja näytti nyrpeää naamaa.

Itse en ole kyseenalaistanut kenenkään elämänvalintoja enkä kysellyt kenenkään lisääntymisaikeista. Siksi olen hämmentynyt saamistani tylyistä kommenteista. 

Nämä samat tyypit olettavat, että olen kaikesta huolim

Jos sinä et ole kiinnostunut toisen ihmisen elämän tärkeistä asioista (kissat, koirat, ruusut..), miksi oletat, että ystäväsi olisivat kiinnostuneita sinun elämän tärkeistä asioista (lapset)?

Ystävyys toimii kahteen suuntaan.

Tässähän nimenomaan nuo lapsettomat ilmaisivat ensin inhonsa vauvaa kohtaan ja sen seurauksena lapsen äiti totesi mielessään, että ystävyys taisi olla tässä.

Vierailija
1522/1529 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on monta lapsetonta keski-lkäistä naista ystänä tai tuttuna. Henkisesti ja henkisessä energiassa he jäävät jotenkin vajaaksi, naiivilla tavalla lapsekkaiksi. Nainen ei saavuta täyttä henkistä potentiaaliaan ilman äitiyttä. Äitiys jalostaa naista henkisesti. Tää korostuu vielä nykyisessä narsistisessa kulttuurissa. Äitien kaa on jotenkin mukavampaa....nämä velat eivät pysty oikein huomioimaan toisia immeisiä. Kun miehenä olin vielä sinkkuna niin välttelin velojen reffaamista....heillä oli outoja kuvitelmia omasta erinomaisuudestaan  kuvittelivat itsestään liikoja. Velat odottelivat sitä tai tätä....tyyliin minä minä minä mutta itse olivat kykenemätön iä narsismissaan edes näkemään sitäctoista ihmistä. Ulkoiset merkityksettömät tavarat rai rahat tai statuksen olivat heille tärkeitä jotenkin lapsekkaalla tavalla. Minulle miehenä annettiin rooli ja arvioitiin suoraan hyvyyttäni miehenä sillä kuinka mahdollistanut jotain vel

Veikkaan, että nuo naiset eivät jaloistuisi lapsen saatuaan. Osa ihmisistä vain on omaan napaan tuijottajia tai muuten huonokäytöksisiä. Osalla heistä on lapsia, osalla ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/1529 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.

Ja nyt joku vielä tulee sanomaan ettei velaus kiinnosta muita eikä aiheuta mitään negatiivisa reaktioita kenessäkään. :D

Ei kai tuossa vapaaehtoinen lapsettomuus häirinnyt, vaan huono käytös. Kaikki velat eivät kylläkään ole tuollaisia. Suurin osa tapaamistani on ihan tavallisia, kohteliaita ihmisiä.

Vierailija
1524/1529 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli hyvä lehtijuttu, itsellänikin tärkein asia on juurikin vapaus. 

Olen saanut elää aivan mahtavaa elämää, olen ollut mieheni kanssa naimisissa jo 20 vuotta ja hän on edelleen ykkönen elämässäni, paras kaveri, elämänkumppani ja rakastaja. Suurinta vapautta on ollut asuinpaikan ja sitä kautta elämäntavan valinta, eli pystytään asumaan syvällä maaseudulla kaukana kaikesta eläen onnellista ja seesteistä elämää. Lapsien kanssa olisi pitänyt asua enemmän ihmisten ilmoilla koulujen takia. Muuttamaan oltaisiin päästy vasta siinä vaiheessa kun lapset olisivat jo olleet aikuisia.

Työurani ei myöskään olisi mitenkään ollut mahdollista lapsien kanssa, en olisi voinut ottaa samanlaisia riskejä, koska lasten kanssa olisi pitänyt suosia vakaita jatkuvia tuloja, eli olisin jäänyt kauas taakse palkkakehityksessä. Lapsettomana olen pystynyt panostamaan täysillä työntekoon ilman pitkiä poissaoloja ja se on kantanut hedelmää si

Mun täytyy tuohon kertoa, että olisin itse ihan yhtä pitkäaikaistyötön myös lapsettomana. Mulla vaan kävi huono tuuri ja jäin väliinputoajaksi, kun taantuma iski ja asuin ns. väärällä paikkakunnalla (keskisuuri kaupunki). Eli työura ei välttämättä ole pitkä ja katkoton, vaikkei lapsia olekaan.

Plus yksi uranainen ei pitänyt mitään vanhempainvapaita, vaan meni suoraan synnäriltä takaisin töihin, kummallakin kerralla. Lasten isäkin oli koko ajan töissä. En tiedä, kenet he olivat palkanneet hoitamaan lapsia, mutta ei heitä töihinkään tuotu.

Vierailija
1525/1529 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Semantiikkaa. 

Itse koen, että olin opiskeluaikani vapaaehtoisesti lapseton, koska en halunnut lapsia vielä silloin.

Tällä perusteella voisin sanoa, että koin olevani lesbo sinkkuna, kun en vielä ollut parisuhteessa miehen kanssa. Parisuhteen alettua miehen kanssa minusta tuli hetero. Samoin mieheni voi kertoa olleensa homo niin kauan, kun eli sinkkuna ilman naista, jolloin hänestä(kun) tuli hetero.

Olit lesbo vain, jos olit seksuaalisesti kiinnostunut (vain) naisista. Jos et ollut kenestäkään seksuaalisesti kiinnostunut, olit aseksuaali.

Vierailija
1526/1529 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs helvetin vastuullisuutta on maksattaa lapsiensa koulutus, terveydenhuolto, mahdolliset erikoishoidot jne. mukaan lukien lapsilisät, toisilla? Että maksakaapa itse ne, koska itse olette tietoisesti ja vapaaehtoisesti lisääntyneet, eiks je?

Lapset ovat omia yksilöitään, aivan kuten sinäkin. He ansaitsevat koulutuksen ja terveydenhuollon samoin kuin muutkin. Eivät he ole mitään vanhempiensa jatkeita saati harrastuksia. 

Vierailija
1527/1529 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi kehuskelemaan "kuka maksaa eläkkeet" argumentilla, koska valtio maksaa lapsiperheille miljardien edestä palveluita ja tukia, mutta veloille on tasan tarkkaan NOLLA vain veloille suunnattua tukea/palvelua.

Pikemminkin pitäisi kysyä, milloin alkaa kunniavelan maksu veloille koska he ovat uhrautuneet maksamaan muiden palveluita näinkin pitkään saamatta itse vastinetta. Perhesuunnitteluvähennys, lapsettomuuslisä yms. rahallinen korvaus?

Ovathan he saaneet samat neuvolapalvelut, koulutuksen ja terveydenhuollon kuin muutkin. Mahdollisesti ovat saaneet lapsina muitakin lapsiperheille suunnattuja tukia.

Vierailija
1528/1529 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia.Ikinä.

Vierailija
1529/1529 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisiä pisteytettäisiin taitojen ja älykkyyden mukaan, niin keskimäärin velat olisivat häntäpäässä.

Millä perusteella?-vela

Minäkin haluaisin tietää tuon. En muista kuulleeni tuollaisesta tutkimuksesta. Myöskään empiiriset havaintoni eivät tue tuota.

-kolmen lapsen äiti