Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naisen ammatti kiinnostaa miestä niin vähän? Ovatko miehet vaan niin tylsiä?

Vierailija
29.09.2025 |

Täällä on usein puhuttu siitä, että miksi naisia kiinnostaa aina tietää mitä mies tekee työkseen, ja sen oletetaan liittyvän miehen statukseen tai tuloihin.

Minua kiinnosti kun tutustuin mieheeni se, mitä hän tekee työkseen ja missä. Eikä se liittynyt mitenkään ajatukseen hänen palkastaan tai statuksestaan, vaan se kertoo hänen luonteenstaan mihin ammattiin hän on suuntautunut ja miksi, ja se on ylipäätään mielenkiintoista. Minä kysyn toisilta naisiltakin mitä he tekevät työkseen. En kysy onko mies ja lapsia, tai edes että onko kissaa vaikka kovasti kissoista tykkään. Vaan minusta on erittäin mielenkiintoista keskustella toisten työstä, tai jos sattuu että ollaan samalla alalla, sekin tuo hyviä puheenaiheita pitkäksi aikaa. 

Jos mies ei seurustelun alussa kysyisi mitä minä teen työkseni, tulkitsisin sen siten, että häntä ei vaan kiinnosta, en minä, eikä ylipäätään mielenkiintoiset keskustelut, eli hän on tylsä. Arvatenkin mennään sitten jonkun hänen harrastuksensa mukaisiin keskusteluihin, joko penkkiurheilija, itse urheilee tai ruuvaa autoja illat pitkät, tai luoja paratkoon, metsästää kuten tätini mies. Ihan kiva että on hirvenlihaa aina pakkasessa, mutta kyllä se on vaimolle raskasta olla kaikki viikonloput yksinään syksyisin vuosikymmenestä toiseen. Joten kyllä sekin pitää kysyä mitä harrastaa, että tietää onko parempi olla kiintymättä mieheen joka on naimisissa harrastuksensa kanssa (joissain tapauksissa työnsä).

Me olemme puhuneet mieheni kanssa aina paljon kaikenlaisista asioista, politiikasta, yhteiskunnallisista asioista ylipäätään, mietimme asioita omien ammattiemme kautta jne. Toki puhumme perheestä, sukulaisista, naapureista jne. tavallisista asioista, ollaan väitelty uskonnostakin... mutta tylsää olisi, jos mun miestä ei pätkääkään kiinnostaisi mitä minä teen työkseni, koska haluan keskustella asioista mitä työssäni kohtaan, mieheni kanssa. Toki puhun aikuisen tyttäreni kanssa myös, mutta mies on tuossa vierellä joka päivä, ja hänelle kerron töistä tullessa ensimmäisenä kuulumiset ja kysyn häneltä miten hänellä meni töissä jne.

Kommentit (331)

Vierailija
221/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aijaa? Missä tuossa sellaista oli? En itse ole huomannutkaan, kun en itse mitään latteamielistä kaikkien miesten paheksuntaa ja niiden töiden paheksuntaa ole harjoittanut xD Ei hitto.. huvittava viesti "

Näytti osuvan arkaan paikkaan

Vierailija
222/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat rasittavalta jaarittelijalta. 

itseäni ei miehen työ kiinnosta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, vaan se minkälainen mies on. Se työ voi muuttua ja 99% duuneista on aika pitkäveteistä puurtamista. Vapaa-aika on vapaa-aikaa, harva jaksaa jauhaa töistä silloin, kun siitä ei saa palkkaa.

No voihan se työ muuttua, mutta harvemmin taitaa vaikkapa se intohimoinen matemaatikko suunnitella uutta uraa rocktähtenä tai intohimoinen rocktähti matemaatikkona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se sinänsä minua kiinnosta. Kunhan tekee jotain! Kaikilla ei ole samanlaiset lähtökohdat ja voimavarat. Tunnen paljon ihmisiä jotka ovat pienipalkkaisilla kouluttamattomilla aloilla mutta jotka ovat ihmisinä eeppisen fiksuja ja empaattisia. Heiltä puuttuu voimavarat lähteä eteenpäin syystä tai toisesta. Ehkä on jo perhettä eikä aikaa tai takana pitkä masennus. Toisaalta tiedän korkeakoulutettuja naisia jotka ovat niin tylsiä ja tyhjiä sisältä että vaikka olisi lääkärinpaperit niin ei kiitos.

Vierailija
224/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniin ammatteihin liittyy vaitiolovelvollisuus. Itse en puhu työasioista kotona, eikä mieskään, vaikka hän kyllä saisi puhua. Työ on vaan yksi elämänalue.Jollei mitään merkittävää ongelmaa työpaikassa ole, ei tule puhuttua.

Enemmän puhutaan kotiasioista, vierailusuunnitelmista, mökkiremontista, kuntoilusta, lapsista, lomasta, uutisista yms.

Niissäkin töissä, joissa on vaitiolovelvollisuus niin yleensä niissäkin saa puhua esim. millainen koulutus on alalle ja millainen työnkuva on vaikka yksityiskohtiin ei saakkaan mennä. 

Vierailija
225/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia kiinnostaa miehen ammatti ja koulutustaso koska naisia kiinnostaa miehen rahat. Naiset arvostaa miehet koulutustason,työn ja rahan perusteella. 

Miehiä taas kiinnostaa naisen luonne,naisen ulkonäkö ja miehelle riittää että nainen käy töissä. 

Naiset kelpuuttaa kumppaniksi miehen joka kuuluu vähintään samaan yhteiskuntaluokkaan mitä nainen itse on. 

Niin ja sitten kun miehelle on ollut "ihan sama" mikä naisen koulutustaso tai työ on, muutetaan yhteen ja aloitetaan valittaminen, kun osa-aikainen koulunkäynnin avustaja ei pystykään maksamaan miehen elintason mukaista kämppää 50%, ja sitten alkaa valitus lompakkoloisesta. Kun onhan se nyt reilua, että toinenkin osapuoli osallistuu yhtä paljon. Ja sitten alkaa ärsyttää, kun naisella on niin huonopalkkainen työ. Mies ei tietenkään ole lainkaan vastuussa tilanteesta, johon on päätynyt.

Vierailija
226/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan, että vaikka Oulussa asuva 30-vuotias luokanopettaja Miika haaveilee 1-3 lapsesta, koirasta ja omakotitalosta, niin kai häntä kiinnostaa, että onko hänen tulevalla kumppanilla mahdollisuus toteuttaa näitä haaveita yhdessä.

Vierailija
227/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat rasittavalta jaarittelijalta. 

itseäni ei miehen työ kiinnosta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, vaan se minkälainen mies on. Se työ voi muuttua ja 99% duuneista on aika pitkäveteistä puurtamista. Vapaa-aika on vapaa-aikaa, harva jaksaa jauhaa töistä silloin, kun siitä ei saa palkkaa.

No voihan se työ muuttua, mutta harvemmin taitaa vaikkapa se intohimoinen matemaatikko suunnitella uutta uraa rocktähtenä tai intohimoinen rocktähti matemaatikkona. 

No hyvä että mietit noita todennäköisimpiä vaihtoehtoja

Vierailija
228/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luovassa työssä kulttuurialalla, enkä edes tapailisi miestä, jota ei kiinnostaisi työni ja sen sisältö, ja joka ei arvostaisi alaani. 

Vierailija
229/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan eikä mikään ole niin tylsä asia kuin nainen.Seksiä lukuunottamatta täysin turhia miehille

Vierailija
230/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuules ap:n saatana. Oma ammattini ei kerro mitään siitä mitä haluan tehdä tai arvoistani, vaan siitä mihin satuin pääsemään. Kyllä olisin itsekin halunut hienoon hommaan, mutta jotain se on tehtävä, jos haluaa hengissä pysyä, ja edes jotenkin omia unelmiaan tavoitella. Oletpa naivi ihminen.

En ole AP ja ymmärrän pointtisi, mutta haluan silti sanoa, että sekin kertoo jotain ihmisestä, jos tyytyy siihen mihin sattui pääsemään. Moni jatkaa sinnikkäästi hakeutumista sinne minne oikeasti haluaa tai edes jollekin toiselle kiinnostavalle alalle. Se ei ole helppoa, mutta kertoo päättäväisyydestä. Eli kyllä ammatti voi myös heijastaa sitä, kuinka pitkälle on valmis yrittämään unelmiensa eteen. 

Vierailija
231/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me olemme puhuneet mieheni kanssa aina paljon kaikenlaisista asioista" = mies on kuuntelevinaan, kun nainen tilittää.

Vierailija
232/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP yrittää selitellä miksi kyselee, mutta totuus lienee, että on vain kartoittamassa mahdollisuuksia hyötyä jotenkin. 

Mua nauratti joskus, kun yksi hyötyjäluonteinen naistuttu kyseli töistäni, ja selvästi tajusi ettei tule hyötymään minusta. Jätti sitten viinittelykutsunsa roikkumaan eikä koskaan saanut tietää, että samalla kun tiesin hänen yrittävän edetä alallaan ja saada mahdollisuuksia, hänen alansa iso pamppu on lähipiiriäni. :D Verkostot kun menee linkkien kautta, ei aina suoraan joku ihminen jossain positiossa, mutta sitähän nuo liian ilmiselvät hyötyjät ei hiffaa. 

Eli mikä tässä on ongelma? Nainen ei hengaillut seurassasi hyötymistarkoituksessa, ja sinusta hän teki väärän valinnan? Odotitko, että saisit seksiä vastineeksi siitä, että esittelet hänet sille lähipiirisi isolle pampulle? Jospa se nainen valitsee mieluummin sellaisen miehen, joka kiinnostaa, ja jättää epäkiinnostavat väliin, vaikka samalla jättäisi väliin jonkin työssä etenemismahdollisuuden. Ja noin itsekin tekisin - jos mies ei kiinnosta, niin ei hän kiinnosta, eikä asiaa muuttaisi muuksi se, että hänestä voisi olla jollain muulla elämän osa-alueella "hyötyä".

Vierailija
233/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuules ap:n saatana. Oma ammattini ei kerro mitään siitä mitä haluan tehdä tai arvoistani, vaan siitä mihin satuin pääsemään. Kyllä olisin itsekin halunut hienoon hommaan, mutta jotain se on tehtävä, jos haluaa hengissä pysyä, ja edes jotenkin omia unelmiaan tavoitella. Oletpa naivi ihminen.

En ole AP ja ymmärrän pointtisi, mutta haluan silti sanoa, että sekin kertoo jotain ihmisestä, jos tyytyy siihen mihin sattui pääsemään. Moni jatkaa sinnikkäästi hakeutumista sinne minne oikeasti haluaa tai edes jollekin toiselle kiinnostavalle alalle. Se ei ole helppoa, mutta kertoo päättäväisyydestä. Eli kyllä ammatti voi myös heijastaa sitä, kuinka pitkälle on valmis yrittämään unelmiensa eteen. 

Walt Disney haki pankkilainaa Disneylandin perustamiseen 300 kertaa ennen kuin laina hyväksyttiin.

https://www.forbes.com/sites/jamesasquith/2020/12/29/did-you-know-walt-…

Vierailija
234/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen luovassa työssä kulttuurialalla, enkä edes tapailisi miestä, jota ei kiinnostaisi työni ja sen sisältö, ja joka ei arvostaisi alaani. 

Itse teen myös luovaa työtä ja haen myös kumppaniksi lähinnä sellaista, joka, vaikka ei olisikaan itse luovalla alalla, olisi silti kiinnostunut luovuudesta ja siitä työstä, mitä teen. Mies, joka sanoisi, ettei työni kiinnosta häntä, ei taas olisi minulle kiinnostava. Samoin haluan itse kumppaniksi miehen, jonka ala kiinnostaa minua, sillä minulle on tärkeää, että meillä on suurin piirtein samanlainen maailmankatsomus sen suhteen, millainen työ on inspiroivaa ja mikä ei.

Vierailija
235/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan, että vaikka Oulussa asuva 30-vuotias luokanopettaja Miika haaveilee 1-3 lapsesta, koirasta ja omakotitalosta, niin kai häntä kiinnostaa, että onko hänen tulevalla kumppanilla mahdollisuus toteuttaa näitä haaveita yhdessä.

Tämä juuri. 25-vuotias Ella, joka haluaa tehdä mallin töitä Pariisissa tuskin on hänelle paras mahdollinen kumppani. 

Vierailija
236/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeasti muka, että minä tai moni muukin samassa tilanteessa oleva ei hakisi muutakin? Olet yhtä naivi kuin ap!

Vierailija
237/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko oikeasti muka, että minä tai moni muukin samassa tilanteessa oleva ei hakisi muutakin? Olet yhtä naivi kuin ap!

Niin, no jos tuo nykyinen ammattisi on sinulle vain väliaikainen etappi, niin silloin kumppaniehdokasta tavatessa kannattaa tuoda asia esille. Se, että sanot "olen tarjoilija", ja se, että sanot "olen nyt väliaikaisesti tarjoilija, mutta tavoitteeni on päästä teatterikouluun ja käyn ahkerasti koe-esiintymisissä", antavat persoonastasi ja kiinnostuksenkohteistasi täysin eri kuvan kumppaniehdokkaalle.

Vierailija
238/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tosi työkeskeinen kulttuuri. Eri ammatteihin liitetään paljon stereotypioita, ja monesti olen huomannut, että ihmiselle pakotetaan joku rooli ammattinsa kautta. Monille työ toki on myös suhteettoman suuri osa identiteettiä. No, onhan se ihan ymmärrettävää, kun niin iso osa elämästä vietetään työtä tehden (jos siis ei ole pitkäaikaistyöttömyyttä, työkyvyttömyyttä tms.)

Mutta ihmiset on paljon enemmän kuin työnsä. Monille ammatti on vähän kuin kahle siinä, miten ihmiset näkee ja kohtaa heidät. Tunnen MONIA ihmisiä, jotka kyllä pitävät työstään, ovat siinä hyviä jne. mutta jotka eivät halua tuoda ammattiaan esille kun tutustuvat uusiin ihmisiin. Melkein yrittävät jopa piilotella. Ei siksi, että häpeäisivät, vaan siksi, että ihmisten suhtautuminen muuttuu niin rajusti. Ovat mm. lääkäreitä ja juristeja.

Musta on kiinnostavaa tutustua ihmiseen ihmisenä, ei minkään ammattiroolin kautta tai suodattamana. Onhan ne työnkin tuomat ajatukset siinä ihmisessä, mutta hän pystyy aivan eri tavalla tuomaan niitä esille. Musta on tosi raikasta tutustua ihmisiin ilman ammattitietoja. Ja yleensä juteltavaa kyllä riittää, ja keskustelu on vapaampaa, kun on vähemmän ennakko-oletuksia toisesta.

Vierailija
239/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no jos tuo nykyinen ammattisi on sinulle vain väliaikainen etappi, niin silloin kumppaniehdokasta tavatessa kannattaa tuoda asia esille. Se, että sanot "olen tarjoilija", ja se, että sanot "olen nyt väliaikaisesti tarjoilija, mutta tavoitteeni on päästä teatterikouluun ja käyn ahkerasti koe-es

Mulla ei ole paskan väliä mitä joku välittää deittailumielessä mun ammatista, se on munattomien miesten ongelma. Tulinkin vain kommentoimaan ap:n ja muiden kommentojien erittäin naivia ja lapsenomaista ajatusmaailmaa. Surullista, että Suomi on näin täynnä näköalattomia ja kapeakatseisia naisia!

Vierailija
240/331 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö 1 on suuhygienisti. Henkilö 2 on Gigantissa asiakaspalvelija.

No niin, kertokaas nyt te työkeskeiset oikein tarkkaan, mitä kaikkea nämä ammatinvalinnat kertovat näistä kahdesta ihmisestä. Mitä arvoja ja persoonallisuuspiirteitä päättelette näiden tietojen perusteella? Ja täsmentäkääs myös, miten nämä eri ammatit näkyvät parisuhteen arjessa (muuten kuin ajallisesti), ero kun kuulemma on suuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme