Aiotteko nyt alkaa kuluttamaan-suomalaisilla ennätysmäärä rahaa tileillä
Ostatteko uutta asuntoa? Kulutatteko jouluun enemmän kuin ennen? Aiotteko matkustaa lähitulevaisuudessa?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Isoin osa odottaa että hallitus vaihtuu... sitten vasta mekin rakennetaan uusi talo ja ostetaan uudet Autot ja koneet ym. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että tuhlaisin säästöni tässä tilanteessa. Siinnähän luulette.
Pysyy tiukasti tallessa odottelemassa hallituksen lisäleikkauksia.
Sä saat sanoa osalle säästöjäsi hyvästi, antilla on jo verotussuunnitelma valmiina . Ehkä kannattaa ostaa jotain suomalaista, jos haluaa talouden lähtevän nousuun jos sitä rahaa on. Ja onhan sitä, enemmän kuin koskaa historiamme aikana.
Persut voivat nyt ostella ja kuluttaa joka sentin. ...ja tehdä lapsia tähän köyhyyteen niin paljon kun perse kestää. 🤭🤭🤭😝😝,
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ala. Elämä on kallista ja työpaikka vaakalaudalla (yt-neuvotteluja tulossa). Ikää jo yli 50 eli tuskin työllistyisin enää minnekään. Pistän kaiken säästöön ja sijoituksiin siltä varalta, että kura lentää tuulettimeen.
Mulla ei ole yt tä nyt, mutta sekin päivä vielä tulee. Joka kk yritän lyhentää extraa asuntolainassa, viime kuussa vain 20 e, nyt max 150 e. Jos saan vuodessa yhden lyhennyksen maksettua, siitäkin on iso apu. Vielä ei ole pitänyt luopua mistään, paitsi eipä sitä juuri mitään kulutakaan. Mutta se, mitä kulutan, yritän mahd kotimaista, mm ruuassa
Vierailija kirjoitti:
En kuluta enkä aio ennenkuin vaihtuu osaavampi ja kansantaloutta ymmärtävä hallitus.
Juuri näin.
En kuluta muuhun kuin ruokaan, cd-levyihin, kirjoihin, lehtiin ja silloin tällöin vaatteisiin ja kenkiin. Kaikki tarpeellinen on jo.
Köyhä sossukansa tämä on, ddr kakkonen.
Onko turhempaa rahankäyttöä kuin matkustaminen? Ei ole kiinnostanut koskaan.
Kolmella tililläni on 320000 euroa. En aio kuluttaa. En aio matkustella niin että suomi siitä mitään hyötyis enkä aio ostaa asuntoa. Joss matkustan niin menen halvalla ruotsiin ja ostan sieltä loman ja sitten se hyödyttää ruotsin taloutta.
En, olen eläkkeellä jo , tarvitsen rahat tulevaisuudessa palveluiden ostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tässä pantannut pari viikkoa passien uusimista. Kuvat sain maksettua, mutta satanen tässä tilanteessa on tosi tiukassa. Passit on sitä varten, että pääsen lasten kanssa pois maasta, jos taivas tippuu niskaan. En ole menossa matkalle, ei ole rahaa.
Uudet housut pitäisi ostaa, mutta en raaski. Rahat menee lasten ruokkimiseen ja vaatteisiin. Siispä olen verkkareissa joka paikassa.
Sellasta kulutusta tässä perheessä.
Matkalle ei ole varaa mennä mutta aiot paeta ulkomaille?Millä rahalla aiot siellä elellä?
Muuallakin maailmassa on sosiaaliturva, myös Euroopan ulkopuolella.
Ostan vain ruokaa ja bensaa että töihin pääsee, muuten kaikki kulutus pannassa. Tietysti jos jotain hajoaa tai särkyy niin sitten ostetaan vasta.
En missään nimessä. Ainoastaan pakolliset ja hajoavien tilalle uutta ja nekin sieltä mistä edullisemmalla saan eli pääosin ulkomailta.
Joka ylimääräinen sentti menee tilille perkeles! En tuhlaa latin latia ennen kuin lähellä eläkettä! Sen teitte kun voitte turvaverkon pois leikkauksillanne hemmetin tunarit! Ei voi luottaa enää mihinkään. Omatoiminen selviytymiskamppailu on alkanut. Osa 1.
En.
Ostan itselleni ja rakkaalle kissalleni ruokaa, nikotiinilaastareita.
Käytän vanhoja vaatteita. Välillä jotain terveyteen liittyviä menoja.
Hyvin harvoin jotain täytyy uusia, vaikka televisio.
Näinkin voi näköjään elää, alan tottua. Ennen kulutin normaalisti.
Tilillä on rahaa. Varaudun muiden tavoin huonoihin aikoihin. En usko, että alan kuluttaa enemmän. Joululahjat ostan muutamalle ihmiselle, kuten ennen.
En aio, koska en oikeastaan tarvitse kuin ruokaa yms. Menin vielä laihduttamaan itseni takaisin normaalipainoiseksi, joten ruokaakin kuluu nykyisin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onko turhempaa rahankäyttöä kuin matkustaminen? Ei ole kiinnostanut koskaan.
Ei ole minuakaan, lentänyt en ole koskaan ja muutaman kerran elämässä käynyt laivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noup. Olen yksineläjä matalalla palkalla (brutto 2000-2200 kk), niin todellakin olen koronasta lähtien kiristänyt säästämistä. Toki kulutan, jos jotain tarvitsen. Olen aina säästänyt, mutta nyt säästän vieläkin enemmän.
Ei autoa, vaan käytän julkisia. Ei matkustelua, ei ripsien eikä kynsien laitattamisia, ei suoratoistopalveluita, ei wolttaamista, ei noutokahveja eikä energiajuomia, ruokakauppaan kuukausibudjetti jne.
Ihanaa tämä suomalainen elämä. Itse tahtoisin kyllä auton ja elämän. Välillä jotain leffateatteria ja ulkona syömistä. En ole kyllä juuri eläessäni Suomessa käynyt ravintoloissa.
Suomi - maailman kallein maa suhteessa tulotasoon, ei todellakaan maailman onnellisin maa.
En todellakaan. Tykkään pihistellä muutenkin mutta ihan periaatteesta (ja osittain pelostakin) kiristän kukkaronnyörejä lisää. Mulla oli vielä jokunen vuosi sitten melko turvattu ja selkeä elämänsuunnitelma, mutta sitten aloin palamaan loppuun töissä. Aikuiskoulutustuki vietiin, ja siinä samalla mahdollisuus vaihtaa toisiin tehtäviin. Mun turvallinen asumismuoto johon mulla oli varaa kustiin, kun asosysteemi romutettiin. Omistuasuntoon ei oo varaa tai uskallusta kun lainojen korot lähti niin käsistä. Työssä suoriutuminen on burnoutin takia heikentynyt samalla kun irtisanomista helpotetaan.
Aiemmin olin keskiluokkainen ja psyykkisesti terve ihminen, ja käytin rahaa valikoiden mutta anteliaasti silloin, kun näin sille tarvetta. Muuten luonnostaan pihillä elämäntyylillä keräsin herkullisen potin säästöön ja sijoituksiin. Mutta maailma ja etenkin Suomen nykyinen hallitus on vienyt multa kaiken turvallisuuden tunteen ja myös toivon tulevaisuudesta kun kaikki mitä oon rakentanut hajoaa, eikä mulla ole mahdollisuutta rakentaa enää uudelleen. Ihan vaan kostoksi kulutan Suomeen vähemmän ja vähemmän. Kärvistelen burnoutissa vielä jonkun aikaa ja sitten kun pakka hajoaa totaalisesti otan loparit, käytän KAIKKI rahat matkustelemiseen ja palaan Suomeen elämään toimeentulotuella. Kun pelottaa että kyky tehdä palkkatöitä tuhoutuu kokonaan, tuntuu toimeentulotuki AINOALTA keinolta turvata oma elanto.
Että kannattiko hallitus pistää kaikki paskaksi, kannattiko?
Ei, nyt ei saa kuluttaa. Riikkuli meille taannoin kertoi, että suomalaiset ovat eläneet yli varojensa. Nyt ei enää eletä, joten näin on hyvä.