Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotteko nyt alkaa kuluttamaan-suomalaisilla ennätysmäärä rahaa tileillä

Vierailija
29.09.2025 |

Ostatteko uutta asuntoa? Kulutatteko jouluun enemmän kuin ennen? Aiotteko matkustaa lähitulevaisuudessa? 

Kommentit (326)

Vierailija
101/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun joillakin on rahaa, mulla ei ole. Se 595 euroo ei riitä edes pakollisiin. Toivottavasti rikkaat kuluttaa mutta luulen että ne vaan matkustelee ja tilaa netistä ulkomailta eli kantavat rahansa pois Suomesta vaikka saivatkin veronalennuksia. Isänmaanpettureita!

Vierailija
102/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouselämässä oli juttu, että ihmiset säästävät kotivakuutuksista. Itse en siitä vielä säästä, mutta jos oikein tiukille menee niin kai siitäkin pitää säästää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pihistä ja säästän niin kauan kun tämä hallitus on vallassa, vaikka eläke onkin ihan kohtuullinen.

Vierailija
104/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suomalaiset sijoittaa rahoja paljon enemmän kuin ennen ja se on aina kulutuksesta pois. Alenevaa kulutusta selittää myös se että hinnat nousi enemmän kuin palkat ja korot nousi myös joka tarkoittaa sitä että monella menee usea satanen joka kuukausi enemmän korkoihin.

Vierailija
105/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, nyt vasta alankin säästämään. Niin hulluksi on tämä maa mennyt että pakko säästää joka euro minkä pystyy. Paria verkkokauppaa tossa selannut viikon verran kun olis -40% ale tuotteista joille olis käyttöä mutta mitään en ole tilannut enkä tilaa. Ruoastakin aion säästää, vaikka ruokavalioni muutin niin että 90% tuotteista kaupan hyllyllä on kiellettyjen listalla. Peruna on vielä halpaa. Onneksi pääsin useammasta lääkkeestä eroon,toivottavasti pysyvästi. Vakuutukset täytyy vielä kilpailuttaa, saattaa joitakin kymppejä tulla säästöä.

Vierailija
106/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun joillakin on rahaa, mulla ei ole. Se 595 euroo ei riitä edes pakollisiin. Toivottavasti rikkaat kuluttaa mutta luulen että ne vaan matkustelee ja tilaa netistä ulkomailta eli kantavat rahansa pois Suomesta vaikka saivatkin veronalennuksia. Isänmaanpettureita!

Kukahan se on petturi.

Työihmisten selkärangasta sun 595 revitään.

Ole kiitollinen ettei se ole 0 euroa.

Vierailija
107/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mitään mihin kuluttaa. Kotona on kaikkea, vaatteitakin löytyy tarpeeksi, matkustaminen Suomessa ilman omaa autoa on liian vaikeaa ja majoitus liian kallista laatuun nähden, kampaajalla käyn muutenkin vain 2 kertaa vuodessa, ravintolat ei kiinnosta. Liikun lähiluonnossa, lueskelen, niihin ei paljon kulu.

Vierailija
108/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee tätä ketjua niin tulee mieleen että mistä se seuraava ehkä vasemmisto vihreähallitus repäisee ne työpaikat täällä valittaville työttömimille.verot varmaan nousee,myös pienituloisille ja eläkelläisille.lisää valtion velkaa otetaan,sekö tekee meidät onnellisiksi? Lisäksi alkaa Venäjälle kumartelu ja rajat aukee.

Vierailija
109/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Tykkään pihistellä muutenkin mutta ihan periaatteesta (ja osittain pelostakin) kiristän kukkaronnyörejä lisää. Mulla oli vielä jokunen vuosi sitten melko turvattu ja selkeä elämänsuunnitelma, mutta sitten aloin palamaan loppuun töissä. Aikuiskoulutustuki vietiin, ja siinä samalla mahdollisuus vaihtaa toisiin tehtäviin. Mun turvallinen asumismuoto johon mulla oli varaa kustiin, kun asosysteemi romutettiin. Omistuasuntoon ei oo varaa tai uskallusta kun lainojen korot lähti niin käsistä. Työssä suoriutuminen on burnoutin takia heikentynyt samalla kun irtisanomista helpotetaan.

Aiemmin olin keskiluokkainen ja psyykkisesti terve ihminen, ja käytin rahaa valikoiden mutta anteliaasti silloin, kun näin sille tarvetta. Muuten luonnostaan pihillä elämäntyylillä keräsin herkullisen potin säästöön ja sijoituksiin. Mutta maailma ja etenkin Suomen nykyinen hallitus on vienyt multa kaiken turvallisuuden tunteen ja myös toivon tulevaisuudes

Hetken aikaa luulin, että olen kirjoittanut tämän viestin. Itse ehdin juuri ja juuri hyödyntää aikuiskoulutustuen ja opiskelin toisiin tehtäviin. En olisi pystynyt fyysisesti tekemään eläkeikään asti niitä töitä. Ason tulevaisuus huolestuttaa, sillä en todellakaan tiedä mihin tästä muuttaisin enkä yksinhuoltajana saisi varmasti lainaakaan. Lapset pääsevät helposti kouluun ja taloyhtiö on todella rauhallinen. Aso-järjestelmän alasajo on joissakin aiheuttanut paniikin ja tässäkin taloyhtiössä on nyt joitain tyhjiä asuntoja, vaikka tähän on aina ollut paljon tulijoita. Pelkään, että asumisen hinta karkaa käsistä tai koko systeemi kaatuu. Olen myös huolissani lasteni tulevaisuudesta ja varaudun myös siihen, että minun on autettava heitä taloudellisesti. Aiemmin opiskelijat ovat saaneet tukia, mutta nykyiset tuet eivät riitä mihinkään eikä töitä ole. Lama-ajan lapsena harmittelen välillä sitä millaiseen maailmaan olen lapseni tehnyt. Kuvittelin että menneistä ajoista on jotain opittu, mutta lapseni joutuvat kärsimään samasta lamapaskasta kuin itsekin aikoinaan. Todellakin kaikki turvallisuuden tunne on kadonnut nykyhallituksen myötä. Vaikka tulisikin uusi ja maltillisempi hallitus, tämä hallitus on vienyt jotain perustavanlaatuista uskoa hyvinvointvaltioon.

Vierailija
110/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tilillä jotain 600 euroa, suomalaisittain ei siis juuri mitään. Repikää siitä saatana.

Aika normaali summa tuo todellisuudessa on. Ei pidä kuvitella, että keskivertosuomalaisella olisi muka kymmeniä tuhansia euroja säästössä. Sellaisia summia on vain ylipalkatuilla ihmisillä joiden työpanos on olematon.

Tuollaisia summia on ihmisellä joka on aikansa tehnyt töitä eikä kuluttanut kaikkea mikä tulee. Tunnen montakin joilla oli kymppitonnien säästöt jo nelikymppisenä alle 2000 nettopalkalla.

Vierailija
111/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouselämässä oli juttu, että ihmiset säästävät kotivakuutuksista. Itse en siitä vielä säästä, mutta jos oikein tiukille menee niin kai siitäkin pitää säästää. 

Se mietityttää, että kuinka paljon ek ja suomen yrittäjät ovat ajatelleet sitä, että tämä heidän kirjoittama hallitusohjelma tulee vähentämään heidän edustamiensa yritysten kannattavuutta?

Itse ajattelen, että oikeistolainen ajattelu on tavallaan loogista yhden askeleen päähän - mikä kuvio tulee seuraavaksi tyyppisesti - mutta tosielämässä asiat eivät ole niin yksikertaisia vaan on useita eri tekijöitä ja kerrannaisvaikutuksia yms. jotka vaikuttaa lopputulokseen. 

Vierailija
112/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.

Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys."

https://yle.fi/a/74-20182174

Opettajat menettävät työpaikkansa. 

Vierailija
113/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tilillä jotain 600 euroa, suomalaisittain ei siis juuri mitään. Repikää siitä saatana.

Aika normaali summa tuo todellisuudessa on. Ei pidä kuvitella, että keskivertosuomalaisella olisi muka kymmeniä tuhansia euroja säästössä. Sellaisia summia on vain ylipalkatuilla ihmisillä joiden työpanos on olematon.

Tuollaisia summia on ihmisellä joka on aikansa tehnyt töitä eikä kuluttanut kaikkea mikä tulee. Tunnen montakin joilla oli kymppitonnien säästöt jo nelikymppisenä alle 2000 nettopalkalla.

Minulla on juuri näin.

Lähes 200 000.

Pienestä palkkatyöstä säästetty ja sijoitettu. 

Eläkepäivät ovat turvattu.

Vierailija
114/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan se on petturi.

Työihmisten selkärangasta sun 595 revitään.

Ole kiitollinen ettei se ole 0 euroa.

Yritystuet tulis kans lopettaa. Eivät ole edes kiitollisia niistä miljoonista jotka työihmisten selkärangasta revitään.

Vierailija
115/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ärsyttää kaikenlainen uutisointi, mikä tähän on johtanut, ja itse asiasta. Ensin lietsotaan, kuinka kohta joku tulee ja pommittaa sun talon (mistä joko pirusti velkaa tai missä henkilön kaikki varallisuus kiinni). Työttömyyden lisääntymisellä hillitön uhkailu myös, potkulaki tulee, kohta kellään ei ole töitä jne. 

Ihan fiksua, että ihmiset silloin säästää muuhunkin, kuin vain siihen asuntoonsa. 

Ja mikä vika siinäkin, että suomalaisilla vihdoinkin olisi varallisuutta muuallakin kuin siinä omassa kodissa kiinni. Suomalaisten varallisuus edelleen Euroopan pohjasakkaa. Ihme kauhistelua heti, jos olisikin vähän varallisuutta suomalaisilla. Sijoitusosaamista lähinnä pitäisi nyt lisätä. 

Vierailija
116/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan, jos vielä asunnot halpenisivat jonkin verran, niin voisi alkaa katsomaan kivoja kämppiä sopivalta sijainnilta. Järkevä yksiö tai pieni kaksio sijoitukseen ja mahdollisesti lasten tulevaksi opiskelija- ym. asunnoksi - tai vaikka ooppera-asunnoksi - kiinnostaa Helsingistä.

Vierailija
117/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee tätä ketjua niin tulee mieleen että mistä se seuraava ehkä vasemmisto vihreähallitus repäisee ne työpaikat täällä valittaville työttömimille.verot varmaan nousee,myös pienituloisille ja eläkelläisille.lisää valtion velkaa otetaan,sekö tekee meidät onnellisiksi? Lisäksi alkaa Venäjälle kumartelu ja rajat aukee.

Niinpä, tämä kauhu hallitus tuhoaa kaiken, loput rahatkin lapioidaan rikkaille ja ulkomaille. Suomi on konkurssissa kun Urpon hallitus lopettaa.

Vierailija
118/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saatan matkustaa ulkomaille, mutta kotimaassa kulutan minimin. Suomen hintataso on ihan järjetön tulotasoon verrattuna. Menkööt koko ***** konkkaan omasta puolestani. 

Sama täällä. Pystyn ostamaan matkaliput ulkomaille siten ettei Suomi saa siitä yhtään mitään. KAIKKI tuotteet mitkä pystyn ostan suoraan ulkomailta, suomen valtiolle taas 0 €. Tämä lämmittää mieltä. Politiikot saa nyt sitä mitä tilasivat

Näyttää pikemminkin siltä, että persujen äänestäjät saivat mitä tilasivat...

Vierailija
119/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asuntojen tonttivuokrat nousevat 3-5 - kertaisiksi sadoissa kohteissa Helsingissä vuodenvaihteessa. Nousu tulee porrastetusti."

www.talouselama.fi/uutiset/a/fe935490-ab38-4184-8cdc-71de85e76600

Vierailija
120/326 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko säästää kaikki liikenevä. Tuleva yleistuki syöksee minut tulottomaksi, jos saan fudut. Uusista töistä on turha haaveilla iän ollessa 50+.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän