Aiotteko nyt alkaa kuluttamaan-suomalaisilla ennätysmäärä rahaa tileillä
Ostatteko uutta asuntoa? Kulutatteko jouluun enemmän kuin ennen? Aiotteko matkustaa lähitulevaisuudessa?
Kommentit (98)
Kyllä tässä iässä (55) pitää jo miettiä tilannetta, jos jää työttömäksi (tuskin uutta työpaikkaa on tarjolla) tai sairastuu (hoito pitää hakea yksityiseltä). Hallituksen leikkauspuuhastelut eivät vakuuta minua siitä, että yhteiskunta kyllä kantaa, jos matto lähtee alta. Aika ihmeellinen ajatus hallitukselta, että kansa lähtisi nyt riemumielellä kuluttamaan, kun kaikkia turvaverkkoja heikennetään niin kovalla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Tykkään pihistellä muutenkin mutta ihan periaatteesta (ja osittain pelostakin) kiristän kukkaronnyörejä lisää. Mulla oli vielä jokunen vuosi sitten melko turvattu ja selkeä elämänsuunnitelma, mutta sitten aloin palamaan loppuun töissä. Aikuiskoulutustuki vietiin, ja siinä samalla mahdollisuus vaihtaa toisiin tehtäviin. Mun turvallinen asumismuoto johon mulla oli varaa kustiin, kun asosysteemi romutettiin. Omistuasuntoon ei oo varaa tai uskallusta kun lainojen korot lähti niin käsistä. Työssä suoriutuminen on burnoutin takia heikentynyt samalla kun irtisanomista helpotetaan.
Aiemmin olin keskiluokkainen ja psyykkisesti terve ihminen, ja käytin rahaa valikoiden mutta anteliaasti silloin, kun näin sille tarvetta. Muuten luonnostaan pihillä elämäntyylillä keräsin herkullisen potin säästöön ja sijoituksiin. Mutta maailma ja etenkin Suomen nykyinen hallitus on vienyt multa kaiken turvallisuuden tunteen ja myös toivon tulevaisuudes
Muista että se yleistuki on tulossa ja se on paljon pienempi kuin toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
En niin kauan kuin maassa on oikeistovalta. Mitä pidempään äänestätte oikeistoa sen tiukemmin pysyvät kukkaron nyörit kiinni. Palataan asiaan kun saamme taas ihmisoikeuksia kunnioittavan vasemmistohallituksen. En auta oikeistoa selviytymään.
Ihmisoikeudet=lisää tukea työhaluttomille.Ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tässä pantannut pari viikkoa passien uusimista. Kuvat sain maksettua, mutta satanen tässä tilanteessa on tosi tiukassa. Passit on sitä varten, että pääsen lasten kanssa pois maasta, jos taivas tippuu niskaan. En ole menossa matkalle, ei ole rahaa.
Uudet housut pitäisi ostaa, mutta en raaski. Rahat menee lasten ruokkimiseen ja vaatteisiin. Siispä olen verkkareissa joka paikassa.
Sellasta kulutusta tässä perheessä.
Matkalle ei ole varaa mennä mutta aiot paeta ulkomaille?Millä rahalla aiot siellä elellä?
Jos tässä maassa syttyy sota, mä en ole tänne lasten kanssa jäämässä. Se on varma.
Mikä maa halua halveksittavia elättejä?Omalla rahalla eläminen on eri asia kun köyhänä toisten riesana.
Rahaa on tileillä ja metsästä saamme lisää. Emme kuitenkaan kuluta turhuuksiin, vaan aina järkevää ja tarpeellista.
Ei mulla oo rahaa tilillä. Kuluttakoon ne, joilla on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä iässä (55) pitää jo miettiä tilannetta, jos jää työttömäksi (tuskin uutta työpaikkaa on tarjolla) tai sairastuu (hoito pitää hakea yksityiseltä). Hallituksen leikkauspuuhastelut eivät vakuuta minua siitä, että yhteiskunta kyllä kantaa, jos matto lähtee alta. Aika ihmeellinen ajatus hallitukselta, että kansa lähtisi nyt riemumielellä kuluttamaan, kun kaikkia turvaverkkoja heikennetään niin kovalla kädellä.
Hallituksella taitaa olla kuziset paikat kun on luvannu hyväveli-yrittäjille lisää tuloja. Mutta kuinkas kävikään 🤣. He menevätkin konkkaan 😂.
Kuluttaminen on seis. Hankintalaki vie työpaikkani 1.1.2027 alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että tuhlaisin säästöni tässä tilanteessa. Siinnähän luulette.
Pysyy tiukasti tallessa odottelemassa hallituksen lisäleikkauksia.
Sä saat sanoa osalle säästöjäsi hyvästi, antilla on jo verotussuunnitelma valmiina . Ehkä kannattaa ostaa jotain suomalaista, jos haluaa talouden lähtevän nousuun jos sitä rahaa on. Ja onhan sitä, enemmän kuin koskaa historiamme aikana.
Persut voivat nyt ostella ja kuluttaa joka sentin. ...ja tehdä lapsia tähän köyhyyteen niin paljon kun perse kestää. 🤭🤭🤭😝😝😝
Sinun köyhyys on sinun ongelma.Lapsia syntyy aika paljon edelleen ja ihmisillä on rahaa.
Hölyn
43 tuhatta lasta syntyi ja täällä väitetään että lapsia ei synny.Miksi syntyvyys romahti edellisen rahanjakaja hallituksen aikana?
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on tileillä ja metsästä saamme lisää. Emme kuitenkaan kuluta turhuuksiin, vaan aina järkevää ja tarpeellista.
Ostelen ensisijaisesti ulkomailta. Niin hallitus ei tartte miettiä kun kassaan ei tule verotuloja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostelen ensisijaisesti ulkomailta. Niin hallitus ei tartte miettiä kun kassaan ei tule verotuloja
Tämä on jo periaatekysymys.
En halua tukea hallitusta maksamalla veroja tai välillisiä veroja yhtään enempää kuin on pakko.
Ei tässä voi kuluttaa. Suojaosuus poistettiin, vaikutti mun tuloihin. Mies oli puoli vuotta lomautettuna ja joutui ottamaan osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen, että ei tarvinnut alkaa asuntoa myymään. Se vaikuttaa tulevan vanhuuseläkkeen määrään, joten säästämme tästä ikuisuuteen. Eli ei enää ulkona syömistä tai juomista, keikkoja, teatteria, parturia, hierontaa tai muutakaan ei välttämätöntä. Ollaan kotona ja syödään yksinkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo periaatekysymys.
En halua tukea hallitusta maksamalla veroja tai välillisiä veroja yhtään enempää kuin on pakko.
Olen eri, mutta pyrin tilaamaan lähes kaiken verkosta ulkomailta. Teen samaa kun hyvätuloiset kuluttavat ulkomailla. Eihän Suomen talous kaipaa minun roposia. Jääköön hyvien veljien yritysten tuotot pienemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tässä pantannut pari viikkoa passien uusimista. Kuvat sain maksettua, mutta satanen tässä tilanteessa on tosi tiukassa. Passit on sitä varten, että pääsen lasten kanssa pois maasta, jos taivas tippuu niskaan. En ole menossa matkalle, ei ole rahaa.
Uudet housut pitäisi ostaa, mutta en raaski. Rahat menee lasten ruokkimiseen ja vaatteisiin. Siispä olen verkkareissa joka paikassa.
Sellasta kulutusta tässä perheessä.
Osta seuraavalla kerralla käytettynä. Ei mene alv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa joo kulutin nyt,mutta jatkossa en. Ostin tänään Lidlistä ompelukoneen. Nyt alkaa taas vaatteiden korjaus ja jää vaatteet ostamatta.
Se oli ostoslistalla mutta jätin sen ostamatta kun joudun siitä summasta maksamaan valtiolle 25 € alvia. Niin se ei käy. Päätin että 20 vuotta vanha kone saa vielä käydä.
Osta seuraavalla kerralla käytettynä. Ei mene alv.
Passikuvat saa otettua puhelimellakin.
Luuletko että yksikään maa haluaa köyhiä elättejä?Yleensä vaaditaan myös pidempää maahan asumist,Suomen kaltaisia hölmöläitä on vähän.