Kova linjaus työntekijöille: Opi käyttämään tekoälyä tai saat potkut
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/3b8b3f5e-f212-418e-8fca-1276c37723…
Tuo Accenture toimii myös Suomessa.
"Tekoälyosaaminen ei ole enää vapaaehtoinen taito Accenturella. Yhtiö aikoo irtisanoa työntekijöitä, joita se ei voi kouluttaa uudelleen"
... eli siis ainakin Suomessa tuo tarkoittaa että irtisanotaan vanhimmasta päästä - niitähän ei voi enää kouluttaa uudelleen?
Kommentit (20)
Vanhakin oppii AI: tä käyttämään. Se on vain asenteesta kiinni. IT-alalla koko ajan on pitänyt opetella uutta, joten en usko, että tuo monelle accenturelaiselle, mikään ongelma.
Mikä on este sille, että jotakuta ei voisi kouluttaa AI:n käyttöön? Jossain Accenturellakin varmasti kaikki käyttää jotain Microsoft Officea, ei se AI:n käyttö sen kummallisempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vanhakin oppii AI: tä käyttämään. Se on vain asenteesta kiinni. IT-alalla koko ajan on pitänyt opetella uutta, joten en usko, että tuo monelle accenturelaiselle, mikään ongelma.
Itse asiassa kouluttajan ja opettajan taitavuus vaikuttaa paljon uuden asian oppimiseen. Huono opettaja on huono opettaja.
Tuossa laitetaan varmaan työntekijät kilpailemaan kuka parhaiten ja nopeiten taitaa AI:n saa pitää työpaikkansa
Tekoäly korvaa ennen pitkää myös sitä käyttävät työntekijät, kunhan vaan pitkittävät asiaa.
Accenture on menestynyt viime aikoina
Ja paskapuhetta. Voi käydä katsomassa osakekurssista että miten ko. firma on menestynyt viime aikoina.
Helpostihan tuon oppii, mutta kun kysyin firman teejiiltä "mites se AI tai automaatio asentaa räkit, vetää kaapelit tai kytkee testijärjestelmien anturit? Eikä edes tuo testisysteemin topologian/johtokaavionkaan suunnittelu mennyt ihan Strömsöön malliin..."
Vastausta odotellut tässö jo kohta kaksi vuotta.
Sanoo pomolle - opinopin, opin niin hyvin että antaa Sulle potkut! :)
Lopuistakin suurin osa saa sitten potkut kun tekoäly hoitaa hommat, vähintään sinne päin.
Siis kyseessä on vasta yksi firma. Rauhoittukaa.
Onhan moni aikoinaan joutunut opettelemaan tietokoneenkin käytön, vaikka olisi kymmeniä vuosia työskennellyt siellä kirjanpidossa ilman. Eikä siinä ole ollut paljon vaihtoehtoja.
Varmasti myös niin että tekoäly syö työpaikkoja Accella. Helpparin toiminnoista jne löytyy varmasti kivaa tehostettavaa, etenkin kun tuo 11 000 irtisanottua on globaali luku. Siellä muistaakseni on satoja tuhansia töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhakin oppii AI: tä käyttämään. Se on vain asenteesta kiinni. IT-alalla koko ajan on pitänyt opetella uutta, joten en usko, että tuo monelle accenturelaiselle, mikään ongelma.
Itse asiassa kouluttajan ja opettajan taitavuus vaikuttaa paljon uuden asian oppimiseen. Huono opettaja on huono opettaja.
Jotenkin vanhanaikainen ajatus istua toisen henkilön koulutettavana. Työskentelen IT-alalla ja kun jotain asiaa ei tiedä, se haetaan netistä oma-aloitteisesti. Jos henkilö ei itse hoksaa miten tekoälyä käytetään, ei sovellu alalle.
Teknologiayrityksessä tuputuksen vielä tosin ymmärtääkin. Kunhan ei ihan kaikilta mahdollisilta duunareiltakin aleta vaatimaan samaa...
Ei kannata mennä töihin ollenka, niin ei saa potkujaka.
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen henkilöperusteinen irtisanomissyy voi olla esim: ei voi kouluttaa tekoälyyn
Ja ne ketkä voidaan kouluttaa, heidät tekoäly korvaa vain hieman myöhemmin ja irtisanominen tapahtuu vain vuoden-pari jälkijunassa.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly korvaa ennen pitkää myös sitä käyttävät työntekijät, kunhan vaan pitkittävät asiaa.
Eikö muka ymmärretä, että eihän tuota tarvitse pian käyttää, kyllähän tuo oppii äkkiä käyttämään itse itseään?
Onko AI luotettava? Sehän on ihmisen kirjaamaa tietoa eli vois ajatella olevan niin kuin historian, joka muuttuu sen mukaan kuka milloinkin on vallassa.
Eli käytännössä: Näytä meille miten teet itsestäsi tarpeettoman, tai olet tarpeeton jo nyt. 😁
Asiallinen henkilöperusteinen irtisanomissyy voi olla esim: ei voi kouluttaa tekoälyyn