33-vuotias, kuinka kiire lapsien hankkimisella?
Mies on päättänyt että 2-4 vuoden päästä voitaisiin yrittää lasta, kun molempien elämäntilanne olisi silloin toivottavasti vakaampi. Minulla on pelko, että silloin saattaa olla jo myöhäistä. Olen lukenut naisten hedelmällisyydestä ja mies samoin, mutta en saa mielenrauhaa. Pitäisikö lapsia hankkia nyt vai voiko rauhassa odottaa? Onko joku täällä jäänyt lapsettomaksi tai joutunut odottamaan raskautumista kauan lähempänä neljääkymmentä?
Tiedän faktat mutta haluaisin kuulla kokemuksia, koska en voi kenenkään kanssa tästä asiasta keskustella.
Kommentit (43)
Yli 30 vuotiaana naisen hedelmällisyys alkaa laskea kiihtyvästi,toki yksilöllisiä erojakin on.
Jos olette varmoja että haluatte lapsia, kannattaa aloittaa nyt.
Itse en enää näin 33-vuotiaana edes uskaltaisi lisääntyä ekaa kertaa. Onneksi en halua lapsia ollenkaan.
Sukulainen yritti 3.lasta 35 v, ei onnistunut enää, vaikka molemmat olivat tervitä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen yritti 3.lasta 35 v, ei onnistunut enää, vaikka molemmat olivat tervitä.
Tämä juuri pelottaa mutta miestä ei huoleta.
Eihän sitä voi kukaan tietää tai luvata, että se onnistuu nyt tai etenkään myöhemmin. Toisilla onnistuu myöhemminkin, toisilla ei edes sun iässä, joten en nyt ihan hirveen pitkälle odottelis, jos toive lapsista on todellinen. Tai jos se ei sitte haittaa, jos käy niin ettei lasta tulekaan, niin toki voi siirtää hamaan tulevaisuuteen.
Omassa lähipiirissä lähes kaikki saaneet esikoisensa +35-vuotiaana. Suurin osa näistä ei tarvinnut hoitoja. Kuitenkin kaksi kaveria, ketkä saivat esikoisensa 27-28 -vuotiaina, tarvitsivat pitkät hedelmällisyyshoidot. Omista geeneistä se on kiinni, tuletko raskaaksi helposti vai et. Miehen siittiöiden tilanne vaikuttaa tietysti myös. Mene tarkastuttamaan munasolutilanteesi, paljon on reserviä vielä jäljellä. Mutta vaikka olisikin jäljellä, ei sekään takaa sitä että tulet raskaaksi, olit sitten 20-, tai 38-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ehtii vielä nelivitosena.
Ei mitään takeita, että ehtii enää siinä iässä, se on aika yksilöllistä.
Aloimme yrittää 1. raskautta kun minä olin 32 ja mies 34. En ole käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä vuosiin (ehkäisynä keskeytetty yhdyntä), olemme molemmat terveitä, olen normaalipainoinen ja kuukautiseni ovat aina olleet säännölliset ja silti meni melkein vuosi tulla raskaaksi!
Olimme yllättyneitä, että meillä meni niin pitkään yrittää. Sama kokemus myös monilla tutuillani. Raskaaksi ei todella tulla niin helposti kuin koulussa terveystiedon tunneilla on peloteltu. Olen tyytyväinen, että emme odottaneet pidempään.
Joku palstamamma tulee tähänkin varmasti toitottamaan kuinka sai 3 lasta vielä 35 ikävuoden jälkeen, mutta jos oikeasti asia on teille tärkeä, niin luottaisin mieluummin tilastoihin kuin onneen. 33-vuotiaalla alkaa jo tilastojen valossa olla kiire, varsinkin jos haaveilette useammasta kuin yhdestä lapsesta.
Kannattaa ottaa huomioon myös se, että vauva, taapero ja vielä leikki-ikäinenkään ei paljon kuluta, eli jos talous ei teillä ole ihan priimaa, niin pärjäätte kyllä. Talous kannattaa olla kunnossa siinä vaiheessa kun lapset ovat teinejä, mutta päästäksenne ensin tähän toivottamaan tilanteeseen, jossa kaikki rahanne kuluvat lasten harrastuksiin, ruokaan, koko ajan pieneksi käyviin vaatteisiin, isompaan asuntoon jne jne, ne lapset olisi ensin pantava alulle.. Eli hommiin vaan saman tien.
Ikä ei ole tuossa se ongelma vaan sitä edeltävä seksuaalinen hyväksikäyttö.
Jos mies voi elää selibaatissa sen muutaman vuotta niin mikäpä siinä. Jos sen sijaan tuusaa spermaansa minuun niin sitten tulee lapsetkin.
Meillä ensimmäinen sai alkunsa 33 vuotiaana heti kun ehkäisy jätettiin pois. Toki jos haluaa vaikka 3 lasta, pitää ne tehdä aika peräkkäin. Ei voi jättää vuosien ikäeroja. Omassa lähipiirissä ainoat lapsettomuudesta kärsineet kärsivät siitä jo reilu 20-vuotiaana. Eli ei se ikä aina ole se suurin syy, vaan tuuri ja geenit.
Vierailija kirjoitti:
Joku palstamamma tulee tähänkin varmasti toitottamaan kuinka sai 3 lasta vielä 35 ikävuoden jälkeen, mutta jos oikeasti asia on teille tärkeä, niin luottaisin mieluummin tilastoihin kuin onneen. 33-vuotiaalla alkaa jo tilastojen valossa olla kiire, varsinkin jos haaveilette useammasta kuin yhdestä lapsesta.
Kannattaa ottaa huomioon myös se, että vauva, taapero ja vielä leikki-ikäinenkään ei paljon kuluta, eli jos talous ei teillä ole ihan priimaa, niin pärjäätte kyllä. Talous kannattaa olla kunnossa siinä vaiheessa kun lapset ovat teinejä, mutta päästäksenne ensin tähän toivottamaan tilanteeseen, jossa kaikki rahanne kuluvat lasten harrastuksiin, ruokaan, koko ajan pieneksi käyviin vaatteisiin, isompaan asuntoon jne jne, ne lapset olisi ensin pantava alulle.. Eli hommiin vaan saman tien.
Näitä tarinoita on vaikka kuinka paljon. Hedelmöityshoitojakin tehdään vielä yli 45-vuotiaille naisille. Miesten valhepuppupropagandaa, että synnyttävän naisen pitäisi olla nuori, sillä näiden aivot eivät ole vielä kunnolla kehittyneet eikä elämänkokemusta ole.
Itse sanoisin että lapsipäätökseen on kypsä vasta kun on kerran sen ra iskaushelvetin läpikäynyt. Ensimmäinen menee helposti dominanttien ja psykjen silpomiseksi ja kokemattoman äidin huijaamiseksi, pahoiniptelyksi ja kiusaamiseksi. Tokan lapsen kohdalla fiksumpi osaa jo kieltäytyä kaikenlaisista "palveluista".
Vierailija kirjoitti:
Aloimme yrittää 1. raskautta kun minä olin 32 ja mies 34. En ole käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä vuosiin (ehkäisynä keskeytetty yhdyntä), olemme molemmat terveitä, olen normaalipainoinen ja kuukautiseni ovat aina olleet säännölliset ja silti meni melkein vuosi tulla raskaaksi!
Olimme yllättyneitä, että meillä meni niin pitkään yrittää. Sama kokemus myös monilla tutuillani. Raskaaksi ei todella tulla niin helposti kuin koulussa terveystiedon tunneilla on peloteltu. Olen tyytyväinen, että emme odottaneet pidempään.
Jaa, itse raskauduin ekalla seksikerralla. Uuden kumppanin kanssa tosin. Näinhän se on eläinmaailmassakin, ei sitä panemista vuositolkulla harjoitella vaan kertalaaki ja se riittää. Parisuhdeseksi eli se parittelun harjoittelu vaikuttaa hedelmällisyyteen negatiivisesti.
Sperma on naisen kehossa alien ja se vastustaa tätä. Mitä enemmän mies ruikuloi, sitä heikompi tuotos. Mitä enemmän naisen keho tätä ruikulia saa sisäänsä, sitä paremmat defenssit. Naisen keho ei halua raskautua, sen täytyy tapahtua ns. yllätyshyökkäyksenä jos on onnistuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse raskauduin ekalla seksikerralla. Uuden kumppanin kanssa tosin. Näinhän se on eläinmaailmassakin, ei sitä panemista vuositolkulla harjoitella vaan kertalaaki ja se riittää. Parisuhdeseksi eli se parittelun harjoittelu vaikuttaa hedelmällisyyteen negatiivisesti.
Sperma on naisen kehossa alien ja se vastustaa tätä. Mitä enemm
Mitä vi ttua nyt taas. :D
Ei voi sanoa miten juuri sinun kohdalla. Minä sain lapset 31 ja 35 kohdalla lyhyellä yrityksellä ja 43 vuotiaana tulin ehkäisyn läpi raskaaksi vahingossa.
Se mikä tässä on hankalaa niin yöherätykset tämän ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri pelottaa mutta miestä ei huoleta.
No ei kai, kun miehen käytössä on viivytystaktiikka. 2-4 vuoden päästä se on taas 2-4 vuotta eteenpäin. Ei uskalla sanoa suoraan, että lapsia ei tehdä, koska silloin seksipiika lähtee suhteesta.
Naisen hedelmällisyyttä lisää kumppanin vaihto. Koska siinä on luonnon olosuhteet kohdallaan: vieras sperma.
Kenellekään meistä ei taida olla kristallipalloa, josta voisimme katsoa juuri sinun tilanteesi.
Oma kokemukseni ei tosin ole rohkaiseva. Lykättiin lapsen hankkimista siihen, että olin vähän päälle kolmikymppinen. Se ei sitten tapahtunut mitenkään helposti vaan sairastuin ja meinattiin jäädä lapsettomiksi. Nyt leikkauksen ja raskaiden hoitojen jälkeen olen viimein raskaana viisi vuotta myöhemmin.