33-vuotias, kuinka kiire lapsien hankkimisella?
Mies on päättänyt että 2-4 vuoden päästä voitaisiin yrittää lasta, kun molempien elämäntilanne olisi silloin toivottavasti vakaampi. Minulla on pelko, että silloin saattaa olla jo myöhäistä. Olen lukenut naisten hedelmällisyydestä ja mies samoin, mutta en saa mielenrauhaa. Pitäisikö lapsia hankkia nyt vai voiko rauhassa odottaa? Onko joku täällä jäänyt lapsettomaksi tai joutunut odottamaan raskautumista kauan lähempänä neljääkymmentä?
Tiedän faktat mutta haluaisin kuulla kokemuksia, koska en voi kenenkään kanssa tästä asiasta keskustella.
Kommentit (101)
Jos oikeasti haluatte lapsen, niin aloittakaan yritys NYT. Voi mennä vuosi että tulet raskaaksi, ja sitten lapsi syntyy kun olet 35. Haluatteko toisen? No,ensin imetät vuoden, puoli vuotta yritystä, 9kk raskautta ja tädäm, olet 37-38 toisen lapsen syntyessä. Niin ne vuodet vaan kuluu. Ihan oikeasti elämää ei voi suunnitella (tai voi toki yrittää) vaan pitää uskaltaa yrittää tavoitella haluamiaan asioita. Sitku-elämällä haaskaat vaan aikaasi. Biologiaa ei kiinnostaa pätkääkään teidän talorakennushaaveet, uraputki, ylennykset tai "vietetään omaa aikaa ennen lasten saamista"-ideologia.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntoisesti 35 vuotias nainen ei tule raskaaksi joten aikaa on 2 vuotta. Paras aika hankki lapset on noin 15-20 vuotiaana jos katsotaan biologiaa. Moni nainen alkaa rapistua tuon jälkeen vauhdilla ja raskaus on kova koettelemus 35-40 vuotiaille vanhuksille.
Olet täysin tietämätön tai sitten vain trollaat.
Kerroppa sille miehenpuoliikkallesi, että nuoremmat miehet siittävät paremmin kuin jo 40-45 vuotiaat miehet! Miehissäkin on parasta ennen päiväys! Joskus vanhenevan naisen hedelmällisyyttä korjataan nuorilla siittiöillä! Vanhat miehet, siis jopa vain 40-45 vuotiaat, siittävät enemmän kehitysvammaisia tai elinkyvyttömmikä (nainen kärsii ne keskenmenot!). Mistä tietää, että onko 40-50-70 vuotiaana isäksi tulevan miehen lapset saatu nuorena pakastetulla spermalla tai toisen miehen spermalla?
Uusien tutkimusten mukaan naisen hedelmällisyys ei laske niin jyrkästi kuin on aiemmin uskottu, vaan myös miesten laskee enemmän kuin on uskottu aiemmin. Sinun munasolusi ovat kehittyneet jo isoäitisi mahassa valmiiksi, et voi niihin enää vaikuttaa. Kunhan ovulaatio tapahtuu, raskautuminen on mahdollista. Miehillä taas siittiöitä kehittyy koko ajan, ja ikä ja terveys vaikuttavat siittiöiden laatuun. Terve nainen hylkii huonoja siittiöitä (esim miksi narkkarinaiset raskautuvat niin helposti). Ensimmäinen raskautuminen voi myös kestää myös yli vuoden, nykyään myös nuorilla pareilla tätä lisääntyneiden ympäristömyrkkyjen vuoksi, joten tähän kannattaa varautua.
Miksi elämäntilanteenne on 2-4 vuoden päästä vakaampi? Mitä se tarkoittaa? Eihänse ole lainkaan varmaa.
2-4 vuotta on pitkä aika. Mies saattaa sanoa sitten 4 vuoden päästä, että odotellaan vielä toiset 4 vuotta.
Onko mies nuorempi? Jos on, hänellä on aikaa mietiskelyyn. Hän ei luultavasti halua lasta ollenkaan, mutta ei sano sitä.
Ihmiset on erilaisia. Itse olen saanut lapset 32- ja 35-vuotiaana ongelmitta lähes ekoista kierroista. Jotkut eivät saa 20-vuotiaana ja jotkut saavat 40-vuotiaana.
Saimme lapsen, kun olimme 33.v. Olisin halunnut lisää lapsia, mutta mieheni mielestä olimme jo liian vanhoja. Ei tullut enempää.
Itse ajattelin aina, että lapset on pakko "hankkia" alle 30-vuotiaana. Että silloin lapsiluvun pitää jo olla täynnä.
Onneksi näin, koska 30-vuotiaana sairastuin, enkä enää olisi voinut lapsia hankkiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää näin 33-vuotiaana edes uskaltaisi lisääntyä ekaa kertaa.
Mitä ihmeen uskaltamista tuossa olisi?
Keho alkaa jo olla aika vanha, ei palaudu enää monestakaan asiasta samoin kuin nuorena. Raskaus ja synnytys ovat aika isoja fyysisiä koettelemuksia.
No, eipä ole ollut ongelmia. Hyvin on palautunut yli kolmekymppisenäkin :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi elämäntilanteenne on 2-4 vuoden päästä vakaampi? Mitä se tarkoittaa? Eihänse ole lainkaan varmaa.
2-4 vuotta on pitkä aika. Mies saattaa sanoa sitten 4 vuoden päästä, että odotellaan vielä toiset 4 vuotta.
Onko mies nuorempi? Jos on, hänellä on aikaa mietiskelyyn. Hän ei luultavasti halua lasta ollenkaan, mutta ei sano sitä.
Voi olla pohjimmiltaan vela, mutta pelkää sanoa sitä ääneen koska pelkää puolison ja yhteisön reaktiota. Aihe voi olla tabu jos siitä ei ole voinut puhua kenenkään kanssa.
Sukulaiseni on jäänyt lapsettomaksi. Odotti liian pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla pohjimmiltaan vela, mutta pelkää sanoa sitä ääneen koska pelkää puolison ja yhteisön reaktiota. Aihe voi olla tabu jos siitä ei ole voinut puhua kenenkään kanssa.
Juuri näin. Ei halua erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keho alkaa jo olla aika vanha, ei palaudu enää monestakaan asiasta samoin kuin nuorena. Raskaus ja synnytys ovat aika isoja fyysisiä koettelemuksia.
No kyllä kannattaa katsoa peiliin, jos jo 33-vuotiaana on noin heikossa kunnossa. Tuon ikäisen keho ei ole vielä niin vanha, että ei kestäisi raskautta.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että olisi jäänyt lapsettomaksi nuorempanakin.
Aloitettiin yrittämään, kun olin 31, lapsi syntyi kun olin 33. Jäi yhteen lapseen, koska kohtu ei enää olisi toista komplikaatoiden takia kestänyt. Eli aloittaisin asap, kun on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä tietää että olis jäänyt lapsettomaksi vaikka olis aloittanut yrittämisen jo alle 30?
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa sille miehenpuoliikkallesi, että nuoremmat miehet siittävät paremmin kuin jo 40-45 vuotiaat miehet! Miehissäkin on parasta ennen päiväys! Joskus vanhenevan naisen hedelmällisyyttä korjataan nuorilla siittiöillä! Vanhat miehet, siis jopa vain 40-45 vuotiaat, siittävät enemmän kehitysvammaisia tai elinkyvyttömmikä (nainen kärsii ne keskenmenot!). Mistä tietää, että onko 40-50-70 vuotiaana isäksi tulevan miehen lapset saatu nuorena pakastetulla spermalla tai toisen miehen spermalla?
Siitoshullu voisi taas siirtyä johonkin muuhun ketjuun trollaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eipä ole ollut ongelmia. Hyvin on palautunut yli kolmekymppisenäkin :)
Hyvä hyvä. Itse en uskaltaisi ottaa riskiä. Onneksi ei tarvitsekaan.