Nyt loppui köyhien kavereiden avustaminen.
Minulla on kolme läheistä, jotka ovat koko elämänsä valittaneet rahojen tiukkuutta. Toinen kertonut, kuinka joutunut joskus keräämään pulloja, jotta saa ruokas ja toinen ollut leipäjonossa. Kolmas lainaa rahaa milloin mistäkin.
En minäkään mikään rikas ole, mutta olen avustanut heitä ostamalla lapselle kenkiä tai tarjoamalla lounaita tms.
Nyt loppui. Toinen kertoi juuri eilen ostavansa kaikkea tunteella. Oli taannoin ostanut itsellen 8 vaatetta, kun oli alennusmyynnit. Ja toinen on lähdössä syyslomalla koko perheen voimin ulkomaille. Kolmas osti itsellen liki 200 euron hajuveden.
Vitsi, että mua on vedätetty. Ei köyhät olekaan oikeasti köyhiä. Rahaa on aina siihen, mitä oikeasti haluaa. Ihmiset vain sössivät omat raha-asiansa. Ihan itse.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä että suomessa köyhyys on yleensä omien huonojen valintojen ja rahankäytön tulos?
Ei ole. On oikeasti erittäin pienituloisia. Osa taas voi muusta syystä sanoa olevansa, ellei ole todisteita.
Ja erittäin pienituloisuus johtuu vähintään osittain OMISTA VALINNOISTA.
Esim. päihdeongelma ei ole oma valinta. Jos juo viikkotolkulla niin on vähän sumussa, vielä kun juo heti aamusta iltaan asti niin päivät menee pöhnässä. Ja putkea on vaikea katkaista.
Kyllä se hyvin pitkälti ON juurikin OMA valinta. Kukaan ei tule väkisin sinulle viinaa kurkkuun kaatamaan, ei ensimmäisen, eikä viimeisen ryypyn kohdalle, eikä siinä välissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi kannattanut alunperinkään lainata rahaa tai ostella mitään. Olet liian hyväuskoinen. Ystävyys- ja muihin suhteisiin ei kuulu ostelu tai lainaaminen kuin oikeasti hätätilanteessa. Esim. perheenjäsen kuollut, joku sairastunut vakavasti tai talo palanut.
Nämä ihmiset ovat parhaimpia ystäviäni. Eivät hyväksikäyttäjiä. Tarkoitin aloituksella sitä, että venyin vielä astetta pidemmälle kuin olisin venynyt. Eikä heistä kukaan ole mitään pyytänyt, itsepä tarjouduin.
Ystävät eivät maksata elämistään ystävillään.
Ystävät eivät lainaile rahaa toisiltaan, koska mikään ei pilaa välejä niin kuin rahan lainaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö aloitus herätä ajatuksia?
Painu hlvettiin trolli.
Itse annan tavaraa. Tutun keittiössä lähinnä meidän kodinkoneet kun itse päivitän omani. On laatutavaraa.Konttiin vien tavaraa. Rahaa en anna kelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä että suomessa köyhyys on yleensä omien huonojen valintojen ja rahankäytön tulos?
Ei ole. On oikeasti erittäin pienituloisia. Osa taas voi muusta syystä sanoa olevansa, ellei ole todisteita.
Köyhällä ei ole varaa tehdä omia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pienituloisuuskin on valinta ilmaisen koulutuksen maassa. Täällä voi myös yrittää vapaasti. Sairastumiset ja sellaiset ovat aina poikkeuksia.
Syö kokkarehuora paskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi kannattanut alunperinkään lainata rahaa tai ostella mitään. Olet liian hyväuskoinen. Ystävyys- ja muihin suhteisiin ei kuulu ostelu tai lainaaminen kuin oikeasti hätätilanteessa. Esim. perheenjäsen kuollut, joku sairastunut vakavasti tai talo palanut.
On se hätätilanne jos ei ole rahaa ruokaan, oli syy siihen mikä hyvänsä. Kyllä minua ainakin on aina autettu.
Silloinkaan ei pidä pyytää rahaa, vaan pyytää, että toinen ostaa sinulle kassillisen ruokaa.
Minä olen näin tarjoutunut tekemään ja nimenomaan niin, että takaisin ei tarvitse maksaa.
Ei kummasti yleensä kiinnosta ilmainen lahjaksi saatu ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissasi: "matalalla äo:llakin pärjää.." Taidat olla esimerkki juuri siitä, noiden heittojesi perusteella..
Tässä yhteiskunnassa jokaisesta työpaikasta joutuu todellakin kilpailemaan, etenkin jos palkka on enemmän kuin 12e/ tunti (jolla ei pärjää Suomessa). Tässä kilpailussa pärjäävät he, joilla on hyvät verkostot ja riittävästi älyä, tai jotain erikoisosaamista jota hyvin harvalla on. Lisäksi tarvitaan ripaus tuuria. Enää ei riitä lukio ja AMK, ei edes yliopistotason tutkinto. Ellet ole lääkäri.
Ne joilla on businessälyä ja erikoisosaamista, voivat ryhtyä yrittäjäksi. Tavallinen duunari ei yrittäjyydellä nykypäivänä elätä itseään.
Ja ne verkostot luodaan jo lapsena, eli hyvin toimeentulevien perheiden lapset verkostoituvat. Hyvällä tuurilla oikein hyvä ja fiksu, tai narsistisen röyhkeä, tyyppi pääsee ujuttautumaan tähän verkostoon mukaan opiskeluaikana.
Ujot, introvertit, epävarmat, hauraat, lapsena traumatisoituneet, liian kiltit, äo alle 100, ne joilla ei ole luontaista businessvainua, jne. tippuivat kelkasta jo 10v sitten. Jokaista työpaikkaa hakee monta sataa ihmistä, heistä nohevin saa paikan.
Puhut paskaa.
Itse olen ollut hyväpalkkaisissa duuneissa, ja vähän aikaa sitten aloitin uudessa hyvä palkkaisessa duunissa.
Minulla EI OLE "hyviä verkostoja", eli suhteilla ei ole menty. Tämä viimeisin työ on minulle uudelta alalta. Tässä koko yhtiössä on vain 5 henkilöä jotka tunnen entisestään, mutta kun on isosta talosta kyse niin ei mitään väliä silläkään. Minulla EI OLE mitään erityistä "erityisosaamista" mitä ihmiset eivät voisi oppia. En ole käynyt lukiota, AMK tutkinto tosin löytyy. Lisäksi olen ujo ja introvertti ja todella huono myymään omaa osaamistani. Eli todellakaan ei tarvitse olla mikään "yli-ihminen" työllistyäkseen.
No siinä olet oikeassa että työpaikkaan valitaan yleensä se jonka valitsija KATSOO PARHAAKSI ja SOPIVIMMAKSI tehtävään, syitä karsintaan voi olla monia, jopa se että "on liian hyvä".
Persusaasta keksii aloituksia, jossa halveksii köyhiä ihmisiä. Selkeästi keksitty tarina, jossa luodaan kahtiajakoa, sekä vihaa köyhempää väestöä kohtaan. Tämä on jo aika sairasta, että pitää tälläisiä tarinoita keksiä. Lisäksi manipuloidaan ylä-ääniä. Koska yhtäkkiä on yli 130 ääntä. Kommentteja ei puolestaan melkein yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole varaa tehdä omia valintoja.
Kaikki tekee kymmeniä valintoja ihan joka päivä, ja kyllä sillä köyhälläkin on vara tehdä omia valintojaan. Yksi valinta on "haluaako pysyä köyhänä vai alkaako tekemään jotain sen eteen ettei myös tulevaisuudessa olisi köyhä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pienituloisuuskin on valinta ilmaisen koulutuksen maassa. Täällä voi myös yrittää vapaasti. Sairastumiset ja sellaiset ovat aina poikkeuksia.
Niinhän se tuntuu henkilöstä, jolla on henkistä ja fyysistä kapasiteettia.
Eihän se ole kuin opiskella ja tehdä asioita.
Vähän sama kuin pyörätuolipotilaalle sanoisi, että ihan oma valinta olla kävelemättä kauppaan, katso vaikka, ihan
Niin olenkin ja kansakoulu pohjalta itteni elättäny. Missäs ammattikoulu on sun listalta? Tai yrittäminen? Eikö muita tutkintoja olekaan kuin akateemiseksi käsienheiluttajaksi? Putkimiehet ja sähkäritkin tienaa hyvin. Pitäisikö sääliä kun on huonot eväät? Säälillä ei puuroa rule pöytään vaan toimilla. T. Kohta 40v yrittänyt jos jonkunlaista
Vierailija kirjoitti:
Persusaasta keksii aloituksia, jossa halveksii köyhiä ihmisiä. Selkeästi keksitty tarina, jossa luodaan kahtiajakoa, sekä vihaa köyhempää väestöä kohtaan. Tämä on jo aika sairasta, että pitää tälläisiä tarinoita keksiä. Lisäksi manipuloidaan ylä-ääniä. Koska yhtäkkiä on yli 130 ääntä. Kommentteja ei puolestaan melkein yhtään!
Mitenkä tämäkin liittyy politiikkaan? Kuka aikuinen kalastelisi jotain peukutuksia? Lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä tämäkin liittyy politiikkaan? Kuka aikuinen kalastelisi jotain peukutuksia? Lapsellista.
No sinä tietysti, jos AP olet! Kai ymmärrät että jotkut elää tykkäyksiä varten, siitä että saa luoda kahtiajakoa, luoda vihaa jne! Persu on persu ja idiootti joka keksii näitä valealoituksia.
Aikoja sitten silloinen ystäväni kysyi minulta lainaan 30€. Rahat oli ihan loppu. Itse tein pienipalkkaista työtä ja oli melko tiukkaa elää sinkkuna.
No, tiesin henkilön tyylin ettei varmaan koskaan maksa takaisin, mutta lainasin rahat kuitenkin. Ystäviä kun oltiin ja tavattiin usein.
Lähdettiin kauppaan. Kuvittelin että ystäväni ostaa ruokaa. Yllätys oli suuri ja pöyristyttävä. Ystäni osti kahvia ja tupakkaa, ne oli hänelle niitä välttämättömyyksiä joita ilman ei voinut elää.
Hämmennyin enkä osannut sanoa mitään. Olin aina ajatellut ettei minulla ole ikinä niin paljon rahaa, että ostaisin mitään niin typerää kuin tupakkaa.
Tapauksen jälkeen en todellakaan lainannut hänelle enää rahaa ja muutenkin tapaamiset harvenivat. Ystävyyssuhde jäi, kun hän muutti muualle.
Niin, rahoja en ole koskaan saanut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin pyörätuolipotilaalle sanoisi, että ihan oma valval
Siellä taas boomeri kansakoulupohjalta selittää, kun ei tiedä nykytilannetta.
Sähkäreitä ym. amistaustaisia on tuhansia työttömänä, kun kukaan ei palkkaa vastavalmistunutta. Ja kun ei saa sitä ekaa työpaikkaa, on jatkuvasti vastavalmistunut. Tunnen useita nuorehkoja aikuisia, jotka ovat joutuneet nimenomaan noiden tutkintojen jälkeen opiskelemaan toisen tutkinnon, kun ovat olleet monta vuotta työttömänä aktiivisesta työnhausta huolimatta.
Kampaajat, kosmetologit ym. työllistyvät vain yrittäjiksi, ja kapea on leipä, kun pienituloiset/ köyhät ihmiset leikkaavat ja värjäävät itse hiuksensa.
Nyt on kuule aivan erilaiset työmarkkinat kuin boomereilla.
Myös minä, yh-opiskelija, kerään pulloja, käyn ruokajonossa ja menen aamuseiskalta kauppaan metsästämään aletuotteita. Ostan lapselleni kaikki vaatteet itse, laatutuotteita, hänellä on harrastuksia ja käymme jopa matkoilla.
En pyydä enkä ota keneltäkään rahaa vastaan, en hae toimeentulotukea jne.
Enkä myöskään valita rahan vähyyttä tai pullojen keruuta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sua on vedätetty. Mutta kaikki köyhät ei ole tuollaisia kuin sun tuntemat. Esim.minä just jouduin ottamaan pikavippiä että saan lääkkeet.
Kaikki ei vedätä. Esim. opiskelijoiden köyhyys alkaa olla tosiasia, ellei ole varakkaita vanhempia, jotka elättää. Autan erästä opiskelijaa ja välillä sanoo, ettei ole ruokaa. Minun luona on ja tarjoan, jos minun ruoka kelpaa. Kyllä on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin pyörätuolipotilaalle sanoisi, että ihan oma valinta olla kävelemättä kauppaan, katso vaikka, ihan tästä näin vaan lähdetään lampsimaan. Toki (ainakin melkein) kaikki ovat sen verran fiksuja, että
Jos pyörätuolipotilas valittaisi kuinka hän ei saa 100m juoksun olympiamitalia, häntä katsottaisiin kieroon. Mutta kun äo < 100 tyhmeliini valittaa ettei hänellä ole samaa elintasoa kuin älykkäällä työssäkäyvällä, pitäisi sen olla joku ongelma joka muiden kuuluu korjata? Pah, jos jollakin ei riitä kyvyt, niin ei hänelle kuulu palkintokaan.
Usein ihmisten krooninen rahapula johtuu:
-peliongelmasta
-päihdeongelmasta
-elämänhallinnan ongelmista
Tai kaikista näistä. Heille lainaaminen on yhtä tyhjän kanssa, koska eivät osaa käyttää rahaa ja kohta ovat lokittamassa lisää, kun tuet on menneet kaljaan, tupakkaan tai Temu ostoksiin ja hups ruokaan ja lääkkeisiin ei jäänytkään yhtään rahaa. Osaavat myös manipuloida ja vedota tunteisiin ja alkavat ilkeiksi kun et lainaakaan. Turha myöskään odottaa, että maksaisivat näitä lainoja ikinä takaisin, odottavat vain että unohdat asian. Kun muistutat asiasta alkaa manipulointi ja venkoilu. Todennäköisesti ovat myös ulosotossa ja kaikki laskut jää myös järjestäen maksamatta.
Kyllä minä tunnen oikeasti köyhiä. Eivät voi ostaa tuollaisia asioita vaan kaikkein halvinta ruokaa. Oikeastaan eivät voi ostaa mitään. Euron päiviltä vaatteita ja hakevat ruokakasseja.